Liite 1 § 218

 

Turun Vesiliikelaitoksen johtokunta 17.9.2009:

 

”Toimitusjohtaja Irina Nordman 9.9.2009:

 

Kaupunginvaltuuston on 15.9.2008 §:t 192–200 päättänyt, että kuntalain 10a luvun mukaisiksi kunnallisiksi liikelaitoksiksi perustetaan 1.1.2009 lukien Vesiliikelaitos. Tämä edellyttää uuden aloittavan taseen vahvistamista.

 

Talouden vastuualue 31.8.2009, Vesiliikelaitos 3.9.2009:

 

Kaupunginvaltuuston on 15.9.2008 §:t 192–200 päättänyt, että kuntalain 10a luvun mukaisiksi kunnallisiksi liikelaitoksiksi perustetaan 1.1.2009 lukien Tilaliikelaitos, Kiinteistöliikelaitos, Kunnallistekniikkaliikelaitos, Viherliikelaitos, Talotoimiliikelaitos, Kiinteistöpalveluliikelaitos, Jätteenpolttoliikelaitos, Vesiliikelaitos ja Satamaliikelaitos. Kaupunginvaltuusto on lisäksi päättänyt, että perustettujen liikelaitosten osalta tulee vuoden 2009 aikana määrittää taseet uudelleen ja tehdä mahdolliset tasesiirrot, joiden vaikutukset huomioidaan vuoden 2010 talousarvion laadinnassa.

 

Talouden vastuualue on yhteistyössä liikelaitosten johdon kanssa tehnyt esitykset liikelaitosten aloittaviksi taseiksi 1.1.2009. Kunkin liikelaitosjohtokunnan tulee tehdä esitykset 1.1.2009 aloittavista taseista 16.9.2009 mennessä kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäviksi.

 

Turun vesilaitos oli liikelaitos jo ennen Kuntalain 10a luvun säännösten voimaan tuloa. Liikelaitosten perustaminen 1.1.2009 olisi mahdollistanut varojen ja velkojen sekä oman pääoman järjestelemisen kokonaan uudestaan katkaisemalla tasejatkuvuus. Tasejatkuvuuden vuoksi on ollut perusteita ottaa liikelaitosten aloittavien taseiden lähtökohdaksi 31.12.2008 päättävä tase ja taseeseen sisältyvät varat ja velat sekä oma pääoma.

 

Edellä mainitun lähtökohdan lisäksi esitetään järjestelyjä omaan pääomaan kuuluvien omien rahastojen ja kertyneiden ylijäämien kohdalla. Aloittavien tase-erien järjestelyissä on otettu huomioon taseita säätelevä kirjanpitolainsäädäntö ja Kuntalain 10a luvun asettamat vaatimukset.

 

Liikelaitosmallin omistajaohjaus painottuu käytännössä valtuuston mahdollisuuteen asettaa tuottovaatimus sijoitetulle peruspääomalle. Lisäksi valtuusto voi asettaa talousarviossa investointikaton sekä päättää lainan korkotasosta ja hinnoitteluperiaatteista. Kohtuullisena tuottovaatimuksen pidetään esim. keskimääräistä lainan korkotasoa.

 

Vesiliikelaitoksen kertyneiden ylijäämien siirtoja ei esitetä tässä vaiheessa tehtäväksi. Vesiliikelaitoksen osalta asiaa tarkastellaan uudelleen yhtiöittämisselvitysten yhteydessä. Vesiliikelaitoksen investointirahasto esitetään käytettäväksi vuoden 2009 aikana investointeihin ja purettavaksi tämän jälkeen.

 

Liite 2                                 Aloittava tase 1.1.2009

 

Ehdotus       

 

Vesiliikelaitoksen johtokunta tekee liitteen mukaisen esityksen vesiliikelaitoksen 1.1.2009 aloittavaksi taseeksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäviksi.

 

Lisäksi vesiliikelaitoksen johtokunta päättää, että investointirahaston käyttäminen ja rahaston purkaminen tuodaan omana asiakohtana johtokunnan päätettäväksi lokakuun aikana.

 

Päätös         Ehdotus hyväksyttiin.”

 

Liite 2                                 Ehdotus Turun Vesiliikelaitoksen aloittavaksi taseeksi 1.1.2009

 

Kaupunginhallitus puoltaa Turun Vesiliikelaitoksen johtokunnan esitystä Turun Vesiliikelaitoksen aloittavan taseen 1.1.2009 vahvistamisesta.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää vahvistaa Turun Vesiliikelaitokselle uuden aloittavan taseen 1.1.2009 liitteen 2 mukaisesti.