Liite 1 § 206
Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 15.9.2009:
”Turun kaupunginvaltuusto päätti 16.2.2009 § 55, että valtuustoryhmien välinen sopimus valtuustokaudelle 2009–2012 hyväksytään ja että sopimus lähetetään kaupunginhallitukselle toimeenpantavaksi. Turun kaupungin valtuustoryhmien välisessä sopimuksessa todetaan, että ryhmien välinen sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville muille strategioille ja ohjelmille. Ryhmien välisen sopimuksen tavoitteet ja toimenpiteet toimeenpannaan Turku-sopimuksella, joka koostuu kaupunginvaltuustossa hyväksyttävistä valtuustokautta koskevista toimeenpano-ohjelmista.
Ohjelmien sektorikohtaiset tavoitteet ja toimenpiteet jalkautetaan osaksi hallintokuntien talousarvioita sekä strategisia palvelu- ja tilaaja-tuottajasopimuksia. Kaupunginhallitus vahvistaa päätöksellään sopimukset kaupunginvaltuuston talousarviopäätöksen jälkeen. Hallintokunnat toimeenpanevat strategiset sopimukset tuotantosopimuksilla toimielimen sisäisillä päätöksillä. Sopimusten toimeenpanoa seurataan toiminnan ja talouden raportoinnin yhteydessä.
Kaupunginvaltuusto päätti ohjelmarakenteesta 9.3.2009 § 78. Turku-sopimus jakautuu kolmeen strategiseen teemaan: vetovoimaisuus ja kilpailukyky, asukkaiden hyvinvointi sekä resurssien tasapainoinen ohjaus. Kaupunginhallitus vahvisti Turku-sopimukseen kuuluvan strategisen ohjelmarakenteen ja ohjelmien aikataulun 27.4.2009.
Asukkaiden hyvinvointi -teemaan sisältyvät Lasten ja nuorten ohjelma, Työikäisten väestön ohjelma sekä Ikääntymispoliittinen strategia.
Oheismateriaali 1 Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma 2009–2013
Oheismateriaali 2 Työikäisten ohjelma 2009–2013
Oheismateriaali 3 Ikääntymispoliittinen strategia 2009–2013
Ikäkaariajattelun mukaan laadittujen kolmen ohjelman lisäksi mielenterveystyön kokonaissuunnitelma on osa Asukkaiden hyvinvointi -teemaa poikkihallinnollisena läpikäyvänä ohjelmana.
Oheismateriaali 4 Mielenterveystyön kokonaissuunnitelma 2009–2013
Maahanmuuttajat on otettu huomioon kaikissa ohjelmissa ikäkaaren mukaisella jaolla.
Kaupunginvaltuustolle järjestettiin ohjelmien valmistelua käsittelevä seminaari 20. huhtikuuta, jossa valtuusto kävi lähetekeskustelun ja merkitsi ohjelmien valmistelutyön tiedokseen (Kv 20.4.2009 § 103).
Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma 2009–2013
Vuonna 2006 voimaan tulleen nuorisolain 4 §:n mukaan valtioneuvosto hyväksyy joka neljäs vuosi nuorisopoliittisen kehittämisohjelman. Tätä kutsutaan lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaksi. Nyt voimassa oleva ohjelma on voimassa vuosille 2007–2011 teemalla ”Tulevaisuus velvoittaa, tämä päivä ratkaisee”. Kehittämisohjelma linkittyy useisiin STM:n ohjelmiin, erityisesti Kaste-hankkeeseen ja lastensuojelun kehittämisohjelmaan. Ohjelman keskeisinä toimeenpanijoina ovat kunnat.
Vuoden 2008 alusta voimaan tulleen uuden lastensuojelulain 12 §:n mukaan kunnan tulee laatia lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi ja lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma. Suunnitelman tulee laajasti kattaa eri toimijoiden toiminta ja palvelut, jotka liittyvät lasten ja nuorten kasvuoloihin ja heidän hyvinvointiinsa. Suunnitelman laadinnan tulee olla eri toimijoiden ja toimialojen yhteistyöprosessi. Suunnitelma hyväksytään kunnan valtuustossa ja sitä tulee tarkistaa vähintään kerran neljässä vuodessa. Suunnitelma on ns. ohjausasiakirja, joka tulee ottaa huomioon kuntalain mukaan kunnan talousarviossa ja -suunnitelmassa.
Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma perustuu ryhmien väliseen sopimukseen ja liittyy useisiin valtakunnallisiin ohjelmiin. Ohjelma on valmisteltu poikkihallinnollisena yhteistyönä. Työryhmän asettamispäätöksen mukaan ohjelman tulee täyttää lastensuojelulain 12 §:n ja nuorisolain 4 §:n vaatimukset ja sen tulee rakentua strategista toimintaa linjaavasta osasta sekä konkreettiset toimet sisältävästä toimintaohjelmasta.
Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman strategiaosassa esitetään katsaus lasten ja nuorten hyvinvoinnin tilasta Turussa. Kaupungin lasten ja nuorten palvelujen saatavuus, kysynnän muutokset ja kehittämiskohteet on esitetty taulukkomuodossa. Ohjelman toimenpideosio koostuu seuraavista teemoista:
·ennaltaehkäisevän työn lisääminen
·kasvun ja kehityksen tukeminen
·vanhemmuuden tukeminen
·yhteisöllisyyden edellytysten luominen
·alueellisesti tasaveroiset kasvun ja kehittymisen edellytykset.
Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelmasta 2009–2013 päätettiin kaupunginhallituksessa lähetekeskustelun jälkeen pyytää lausunnot lautakunnilta, valtuustoryhmiltä, seurakuntayhtymältä, poliisilta ja asianomaisilta järjestöiltä (Kh 8.6.2009 § 351).
Oheismateriaali 5 Lasten ja nuorten ohjelmasta annetut lausunnot
Turun työikäisten hyvinvointiohjelma 2009–2013
Turun työikäisten hyvinvointiohjelmaa valmisteli poikkihallinnollinen työryhmä, jonka tehtävänä oli laatia työikäisen väestön hyvinvoinnin linjaukset. Ohjelman tuli rakentua strategista toimintaa linjaavasta osasta sekä konkreettiset toimet sisältävästä toimintaohjelmasta. Ohjelmassa tuli asettaa tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit. Tavoitteet ja toimenpiteet jalkautetaan osaksi hallintokuntien talousarvioita sopimusohjauksen mukaisin sopimuksin. Ohjelman tuli perustua ryhmien väliseen sopimukseen.
Työikäisten hyvinvoinnin edistämisessä oleellista on ennaltaehkäisy, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääminen sekä yhteistyö eri hallintokuntien ja kolmannen sektorin kanssa. Palveluita pyritään kehittämään niin, että ne tukevat kaupunkilaisten omia pyrkimyksiä hyvinvointinsa edistämiseen. Työikäisten hyvinvointiohjelma on laadittu ohjaamaan koko kaupungin toimintaa työikäisten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Ohjelmassa tarkastellaan hyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä turkulaisten hyvinvointia. Varsinainen toimenpideosio on jaettu tavoitteiden mukaisesti neljään eri alakohtaan. Lisäksi ohjelmassa otetaan kantaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen organisointiin Turun kaupungissa.
Ohjelman linjaukset ja tavoitteet perustuvat valtakunnallisiin linjauksiin sekä Terve Kaupunki -teemoihin. Erityiseksi kohderyhmäksi valittiin maahanmuuttajat. Ohjelman tavoitteet:
·hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvo
·hyvinvoivat yhteisöt
·terveet elämäntavat
·hyvinvoiva kaupunkiympäristö.
Tavoitteisiin pyritään koko kaupunkia koskevalla toimenpideohjelmalla. Koko ohjelman toteutumisen mittarina on väestön koettu hyvinvointi ja hyvinvointierojen kaventuminen eri väestöryhmien välillä. Ohjelma perustuu olemassa olevaan tutkimustietoon turkulaisten hyvinvoinnista.
Kaupunginhallitus päätti lähetekeskustelun jälkeen, että työikäisten hyvinvointiohjelmasta 2009–2013 pyydetään lausunnot lautakunnilta, valtuustoryhmiltä, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymältä, poliisilta, TE-keskukselta ja asianomaisilta järjestöiltä (Kh 16.6.2009 § 372).
Oheismateriaali 6 Työikäisten hyvinvointiohjelmasta annetut lausunnot
Ikääntymispoliittinen strategia vuosille 2009–2013
Turun ikääntymispoliittisen strategian valmistelutyö käynnistyi palvelutointa johtavan apulaiskaupunginjohtaja Maija Kytän päätöksellä 17.12.2008. Työskentelyn keskeisinä ohjausvälineinä ovat olleet Sosiaali- ja terveysministeriön helmikuussa 2008 julkaisema Ikäihmisten palvelujen laatusuositus, Turun valtuustoryhmien välinen sopimus valtuustokaudelle 2009–2012 sekä kaupunginhallituksen hyväksymä strateginen palvelusopimus.
Strategian valmistelutyö on tehty kuudessa eri työryhmässä. Työryhmissä on ollut mukana myös kaupungin muiden hallintokuntien edustajia. Lisäksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriltä, vanhusneuvostolta ja yksityisten palvelutuottajien edustajalta on pyydetty kannanotto strategiaan. Työskentelyn aikana on kuultu eri järjestöjen kannanottoja. Yksittäiset ikäihmiset ovat kohtaamispaikka Poijussa kerätyllä kyselyllä saaneet mielipiteensä kuuluviin.
Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset, kuten väestön ikärakenteen kehittyminen Turussa, yhteiskunnassa tapahtuneet ikäkäsityksen muutokset, ikäihmisten terveydentilassa ja toimintakyvyssä tapahtuneet muutokset, samoin kuin sosioekonomisessa asemassa tapahtuva eläketulojen kasvu ja toisaalta heikossa taloudellisessa asemassa olevien ikäihmisten palvelujen turvaaminen, on huomioitu strategiassa.
Strategia sisältää linjaukset palvelurakenteen kehittämisen nykyistä avohoitopainotteisemmaksi. Ennaltaehkäisevän vanhustyön kehittämisen tavoitteena on kokonaisvaltainen toimintakyvyn ylläpitäminen ja hyvinvoinnin turvaaminen yhdessä useiden eri toimijoiden kanssa. Myös ikääntyneiden maahanmuuttajien tilannetta on kartoitettu. Palvelurakenteen muutoksen myötä tavoitellaan myös sellaista taloudellista vaikutusta, että palvelurakenteen keventämisen mukanaan tuomilla säästöillä pystytään kohdentamaan lisäresursseja kotihoidon ja ehkäisevän vanhustyön vaikuttavuuden parantamiseen. Palvelujen laadun kannalta on varmistettava henkilöstön osaamisen sekä henkilökunnan riittävyys.
Peruspalvelulautakunta päätti 8.4.2009 § 188 hyväksyä kaupungin Ikääntymispoliittisen strategian vuosille 2009–2013 ja esitti kaupunginhallitukselle sen hyväksymistä. Strategia esiteltiin kaupunginhallituksen seminaarissa 4.5.2009.
Kaupunginhallitus päätti lähettää Ikääntymispoliittisen strategian lautakunnille sekä valtuustoryhmille lausunnon antamista varten. Lisäksi strategia päätettiin lähettää lausunnolle vanhusneuvostolle, vanhusten neuvottelukunnalle, seurakuntayhtymälle ja sairaanhoitopiirille (Kh 4.5.2009 § 261).
Oheismateriaali 7 Ikääntymispoliittisesta strategiasta annetut lausunnot
Mielenterveystyön kokonaissuunnitelma 2009–2013
Turun kaupunginhallitus hyväksyi edellisen kerran 7.6.2004 § 558 Turun kaupungin mielenterveystyön kokonaissuunnitelman. Päätöksessään kaupunginhallitus edellytti, että mielenterveystyön kokonaissuunnitelman toteutumisen seuranta tehdään vuosittain hallintokunnissa ja että se päivitetään neljän vuoden välein, seuraavan kerran vuonna 2008.
Päivittäminen viivästyi tarkoituksellisesti, koska työryhmä odotti valtakunnallisen mielenterveys- ja päihdesuunnitelman valmistumista ottaakseen sen linjaukset huomioon työskentelyssään. Suunnitelma julkaistiin 10.2.2009 nimellä Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma.
Päivitystyössään työryhmä ei ole muuttanut mielenterveystyön kokonaissuunnitelmaa mielenterveys- ja päihdesuunnitelmaksi, koska Turussa on erillinen voimassa oleva Turun kaupungin päihdeohjelma 2005–2010. Päihteisiin liittyvät valtakunnalliset suositukset on kuitenkin otettu huomioon päivitystyössä.
Mielenterveystyön kokonaissuunnitelma esiteltiin kaupunginhallitukselle 4.5.2009 § 262, jonka jälkeen kaupunginhallitus päätti lähettää mielenterveystyön kokonaissuunnitelman lautakunnille ja valtuustoryhmille lausunnon antamista varten. Lisäksi strategia päätettiin lähettää lausunnolle seurakuntayhtymälle, sairaanhoitopiirille ja erityishuoltopiirille.
Oheismateriaali 8 Mielenterveystyön kokonaissuunnitelmasta annetut lausunnot
Asukkaiden hyvinvointiohjelma 2009–2013
Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman, Työikäisen väestön hyvinvointiohjelman ja senioriohjelman keskeisimmistä tavoitteista on tehty strateginen linjauspaperi ”Asukkaiden hyvinvointiohjelma”. Ohjelma sisältää keskeisimmät kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi esitettävät linjaukset Turku-sopimuksen asukkaiden hyvinvointi -teemaan. Ryhmien välinen sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville ohjelmille. Palvelusektoria sivuavat tavoitteet on huomioitu Asukkaiden hyvinvointiohjelmaa laadittaessa.
Asukkaiden hyvinvointiohjelmassa ryhmien välisen sopimuksen tavoitteet on yhdistetty oheismateriaalina oleviin ikäkaariajattelun mukaan tehtyihin ohjelmiin siten, että Asukkaiden hyvinvointiohjelmasta muodostuu yhtenäinen rakenne. Kaupunginhallitustason asukkaiden hyvinvointi -teemasta tehty ohjelma muodostaa osan Turku-sopimuksesta.
Asukkaiden hyvinvointiohjelma sisältää seuraavat osiot ikäkaaren mukaan:
·ryhmien välisen sopimuksessa ohjelmille asetetut tavoitteet
·kuvaus ohjelma-alueen keskeisistä ongelmista ja kehittämiskohteista
·tavoitteet keskeiset toimenpiteet ja mittarit ryhmiteltynä asiakasnäkökulman/palvelun mukaan ja järjestämistavan/palvelurakenteen mukaan.
Mielenterveyssuunnitelma on mukana poikkihallinnollisena kaikki ohjelmat läpikäyvänä ohjelmana. Maahanmuuttajat on lisäksi otettu huomioon ikäkaariajattelun mukaisesti.
Liite 2 Asukkaiden hyvinvointiohjelma
Ryhmien välisen sopimuksen yleisten linjausten mukaan turkulaisille tarjotaan laadukkaita hyvinvointipalveluja kuuntelemalla palvelun käyttäjiä. Tavoitteena on lisätä valinnanvapautta sekä palvelujen tuottamistapoja. Ryhmien välisessä sopimuksessa todetaan lisäksi, että hallintokuntien yhteistyötä lisätään asiakaslähtöisten palveluprosessien luomiseksi huomioiden erityisesti ennaltaehkäisevä toiminta, ja että kulttuuri tulee läpäisyperiaatteen mukaisesti ottaa huomioon kaikessa kunnallisessa suunnittelussa ja päätöksenteossa.
Asukkaiden hyvinvointiohjelman taustamateriaaliksi on lisäksi laadittu ns. toimintaympäristöanalyysi eräistä asukkaiden hyvinvointia kuvaavista indikaattoreista.
Oheismateriaali 9 Toimintaympäristöanalyysi.”
Kaupunginhallitus ilmoittaa puoltavansa liitteenä 2 olevan ”Asukkaiden hyvinvointiohjelman” hyväksymistä.
Lisäksi kaupunginhallitus ilmoittaa päättäneensä, että ohjelmaan liittyvät mittarit hyväksytään erikseen tehtävällä päätöksellä kaupungin vuoden 2010 talousarvion tultua hyväksytyksi.
Oheismateriaalit 1 – 9 on toimitettu valtuustoryhmien ryhmähuoneisiin ja ovat lisäksi nähtävinä esityslistalla JoutseNetissä ja internetissä (www.turku.fi, Päätöksenteko ja talous, Kaupungin johto ja lautakunnat, Valtuusto, Kokousten esityslistat ja pöytäkirjat).
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä "Asukkaiden hyvinvointiohjelman" osana Turku-sopimusta.