Liite 1 § 201

 

Talouden vastuualue 31.8.2009, Kiinteistöliikelaitos 31.8.2009:

 

"Kaupunginvaltuuston on 15.9.2008 §:t 192-200 päättänyt, että kuntalain 10a luvun mukaisiksi kunnallisiksi liikelaitoksiksi perustetaan 1.1.2009 lukien Tilaliikelaitos, Kiinteistöliikelaitos, Kunnallistekniikkaliikelaitos, Viherliikelaitos, Talotoimiliikelaitos, Kiinteistöpalveluliikelaitos, Jätteenpolttoliikelaitos, Vesiliikelaitos ja Satamaliikelaitos. Kaupunginvaltuusto on lisäksi päättänyt, että perustettujen liikelaitosten osalta tulee vuoden 2009 aikana määrittää taseet uudelleen ja tehdä mahdolliset tasesiirrot, joiden vaikutukset huomioidaan vuoden 2010 talousarvion laadinnassa.

 

Talouden vastuualue on yhteistyössä liikelaitosten johdon kanssa tehnyt esitykset liikelaitosten aloittaviksi taseiksi 1.1.2009 (liitteenä ehdotukset liikelaitosten aloittaviksi taseiksi). Kunkin liikelaitosjohtokunnan tulee tehdä esitykset 1.1.2009 aloittavista taseista 16.9.2009 mennessä kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäviksi.

 

Liikelaitosten perustaminen 1.1.2009 olisi mahdollistanut varojen ja velkojen sekä oman pääoman järjestelemisen kokonaan uudestaan katkaisemalla tasejatkuvuus. Kuitenkin ennen Kuntalain 10a luvun säännösten voimaan tuloa Turun kaupungissa on ollut liikelaitoksia. Tästä syystä on ollut perusteita ottaa liikelaitosten aloittavien taseiden lähtökohdaksi 31.12.2008 päättävä tase ja taseeseen sisältyvät varat ja velat sekä oma pääoma (tasejatkuvuus).

 

Edellä mainitun lähtökohdan lisäksi aloittavien taseiden määrittämisessä on huomioitu eräitä tase-erien välisiä siirtoja, jotka tukevat liikelaitosten liiketoimintaa. Siirrot koskevat pysyvien vastaavien hyödykkeiden (maa- ja vesialueet, rakennukset, kiinteät rakenteet ja laitteet) ja sijoituksiin kuuluvien osakkeiden hallinnan siirtoja liikelaitosten välillä tai liikelaitosten ja peruskaupungin välillä. Lisäksi esitetään järjestelyjä omaan pääomaan kuuluvien omien rahastojen ja kertyneiden ylijäämien kohdalla. Aloittavien tase-erien järjestelyissä on otettu huomioon taseita säätelevä kirjanpitolainsäädäntö ja Kuntalain 10a luvun asettamat vaatimukset.

 

Liikelaitosmallin omistajaohjaus painottuu käytännössä valtuuston mahdollisuuteen asettaa tuottovaatimus sijoitetulle peruspääomalle. Lisäksi valtuusto voi asettaa talousarviossa investointikaton sekä päättää lainan korkotasosta ja hinnoitteluperiaatteista. Kohtuullisena tuottovaatimuksena pidetään esim. keskimääräistä lainan korkotasoa.

 

Kiinteistöliikelaitoksen ja Tilaliikelaitoksen kertyneitä ylijäämiä esitetään siirrettäväksi peruskaupungin taseeseen maksuvalmius huomioon ottaen. Peruskaupungin taseesta esitetään siirrettäväksi Tilaliikelaitoksen investointeihin kohdistettu investointivaraus.

 

Johtokuntien tulee valmistella tarvittavilta osin oheisiin aloittaviin taseisiin sisällytetyistä omaisuussiirroista kohteittain luettelot, joista ilmenevät kohteen tarkemmat tiedot kirjanpitoarvoineen. Luettelot tulee sisällyttää liikelaitosten aloittavien taseiden liitetiedoksi.

 

Tilaliikelaitoksen ydinroolina ja toimintana on kaupungin toimitiloista huolehtiminen, hallinnointi sekä tilojen hankkiminen kaupungin eri hallintokunnille. Kiinteistöliikelaitoksen toimialaan kuuluu kiinteistöomaisuuden jalostaminen sekä kadun- ja kiinteistönpito sekä tietyt Kiinteistöliikelaitokselle erikseen määritellyt viranomaistehtävät.

 

Toimialarajauksen jälkeen eri organisaatioiden hallinnassa olevien taseiden pitää heijastaa kyseistä jakoa. Tavoitteena on, että kumpikin liikelaitos hallinnoi omaa tasettaan niin, että sekä hallinnollinen että päätösprosessiin liittyvä päällekkäisyys on poistettu. Näin toimittaessa voidaan varmistaa toiminnan läpinäkyvyys, selkeys sekä päivittäisten toimintojen tehokkuus.

 

Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että Tilaliikelaitoksen taseesta siirretään sellainen omaisuus Kiinteistöliikelaitoksen taseeseen, joka ei vastaa Tilaliikelaitokselle annettua tehtävää ja vastaavasti Tilaliikelaitoksen taseeseen siirretään Kiinteistöliikelaitoksen taseesta sinne edellä mainituista seikoista johtuen kuulumaton omaisuus. Konsernin näkökulmasta katsottuna kyseessä on hallinnollinen ratkaisu, koska konsernin tase pysyy entisellään.

 

Siirtoperiaatteena on ollut, että kiinteistöt, jotka ovat oman palvelutuotannon käytössä, tulevat Tilaliikelaitoksen omistukseen. Ne kiinteistöt, jotka ovat ns. kehityskohteita, siirtyvät Kiinteistöliikelaitoksen omistukseen. Kehityskiinteistöiksi on katsottu myös joitakin vielä kaupungin omassa käytössä olevia kiinteistöjä. Tilaliikelaitokselta siirtyvissä rakennuksissa toimii tulevaisuudessa vuokranantajana Kiinteistöliikelaitos.

 

Tilaliikelaitokselle siirtyvät Kiinteistöliikelaitokselta tontit, jotka sijaitsevat Tilaliikelaitokselle jäävien rakennusten alla. Puistoissa sijaitseville, kaupungin palvelutuotannon käytössä oleville rakennuksille muodostetaan omat tontit (esim. Urheilupuiston katsomo- ja sosiaalitilarakennukset).

 

Siirtojen lähtötilanteena on vuoden 2008 tilinpäätösluvut ja siirrot on toteutettu tuloslaskelmassa ”tulosvaikutusneutraalisti” Tilaliikelaitoksen ja Kiinteistöliikelaitoksen välillä. Siirtyvien rakennusten vuokratulot, ylläpitokustannukset ja poistot tuloslaskelmassa näkyvät Kiinteistöliikelaitoksen tuloslaskelmassa nettovaikutukseltaan tuloja lisäävinä. Maanvuokrien menetyksen johdosta taas toimenpiteiden yhteisvaikutus on kuitenkin Kiinteistöliikelaitokselle tulosta heikentävä. Tehtävien siirtojen johdosta Kiinteistöliikelaitoksen tulos heikkenee n. 3,15 Meur ja tämä kompensoidaan vastaavansuuruisella vuotuisella Tilaliikelaitoksen maksamalla ns. inframaksulla. Tällä maksulla Kiinteistöliikelaitos rakentaa ja rahoittaa Tilaliikelaitoksen taseessa olevien kohteiden tarvitsemaa julkisia rakenteita.

 

Omaisuussiirrot tehdään kirjanpitoarvoilla per 31.12.2008.

 

- Kiinteistöliikelaitokselle siirtyvien rakennusten kirjanpitoarvo on n. 7,29 Meur.

 

- Tilaliikelaitokselle siirtyvän maaomaisuuden kirjanpitoarvo on n. 8,95 Meur.

 

Tasesiirrot tehdään tilanteeseen 1.1.2009, mutta tulojen ja menojen osalta toimitaan v. 2009 budjetoidun mukaisesti eli siirrot vaikuttavat tuloihin ja menoihin vasta v. 2010. Poistot tehdään v. 2009 omistuksia vastaavasti eli ne muuttuvat jo v. 2009 hieman."

 

Turun Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta hyväksyi 9.9.2009 omalta osaltaan valmistellut aloittaviin taseisiin sisältyvät omaisuussiirrot sekä teki liitteen mukaisen esityksen Turun Kiinteistöliikelaitoksen aloittavasta taseesta 1.1.2009 kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäviksi.

 

Liite 2                                 Turun Kiinteistöliikelaitoksen aloittava tase 1.1.2009

 

Kaupunginhallitus puoltaa Turun Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan esitystä Turun Kiinteistöliikelaitoksen aloittavan taseen 1.1.2009 vahvistamisesta.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää vahvistaa Turun Kiinteistöliikelaitokselle uuden aloittavan taseen 1.1.2009 liitteen 2 mukaisesti.