Liite 1 § 164

 

Apulaiskaupunginjohtaja Tero Hirvilammi 1.6.2009:

”Kunnan perustehtävinä ovat palveluiden järjestäminen sekä alueen elinvoimasta huolehtiminen. Turun menestys on pohjautunut sivistykseen, laadukkaaseen koulutukseen ja kansainväliseen kauppaan. Loistelias historia ei kuitenkaan takaa meille etumatkaa tuleville vuosille. Osaamispohjan vahvistaminen ja eteenpäin katsova elinkeinopolitiikka ovat olleet nykyisen Turun osaamis- ja elinkeinopolitiikan lähtökohtia ja tulevat korostumaan myös uuden strategian valmistelussa. Tässä vaiheessa onkin oikea hetki arvioida nykyisen strategian toteutuksen onnistumista määrällisten tulosten ja ulkopuolisen arvioinnin keinoin.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 27.2.2006 Turun kaupungin osaamis- ja elinkeinostrategian 2006 - 2009. Samalla valtuusto päätti strategian toteutuksen organisoinnista sekä seuranta- ja rahoitusmallista, joiden johtaminen osoitettiin sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle. Strategiassa määritellään kuusi toimialaohjelmaa ja kolme toimialarajat ylittävää ohjelmaa, joille kullekin osoitettiin vastuuorganisaatio ja -henkilö. Konsernin elinkeinopolitiikan johtamiselle asetettiin oma tuloskortti, josta vastuu osoitettiin osaamis- ja elinkeinotoimen apulaiskaupunginjohtajalle. Määrälliset tulokset on kerätty kevään 2009 aikana keskushallinnon strategian ja viestinnän toimesta ohjelmista vastuussa olevilta organisaatioilta, Varsinais-Suomen TE- keskukselta ja alueen korkeakouluilta.

 

Osana nyt päättyvän osaamis- ja elinkeinostrategian toteutuksen laadullista arviointia ja siirtymistä uuden ohjelman valmisteluun, teetettiin strategian toteutuksesta ulkoinen arviointi. Loppuraportti luovutettiin tilaajalle 15.5.2009 ja se käsiteltiin osaamis- ja elinkeinotoimen johtoryhmässä 19.5.2009. Arvioinnin tavoitteena oli riippumattoman analyysin tekeminen sekä yhteistyökumppaneiden näkemysten selvittäminen, joita voitaisiin hyödyntää uuden strategian valmistelussa. Arvioinnissa haastateltiin strategian toteutuksen yhteistyökumppaneita sekä toteutuksen vastuutahoja. Arviointiprojektille asetettiin lisäksi ohjausryhmä, jossa olivat jäseninä yliopistojen, alueviranomaisten, yrittäjä- ja työmarkkinajärjestöjen sekä suurimpien valtuustoryhmien edustajat. Lisäksi suoritettiin vertailu Tampereen ja Oulun vastaaviin strategioihin.

 

Strategian ulkoisen arvioinnin tulokset

 

(loppuraportti liitemateriaalina)

 

FCG Efeko Oy suoritti strategian ulkoisen arvioinnin tammi-huhtikuun 2009 aikana. Arvioinnissa haluttiin selvittää Turun osaamis- ja elinkeinostrategian 2006 - 2009 toteutustavan onnistumista, strategian sisällöllistä jakoa ja painopisteitä, tavoitteiden ja mittareiden toimivuutta, yhteyttä seudulliseen ja kansainväliseen kehittämiseen sekä yksittäisten ohjelmien toteutustavan onnistumista. Tiedon keräämisen keinoina olivat yhteistyökumppaneiden syvähaastattelut (18 kpl) ja arvioinnille asetetun ohjausryhmän työskentely, jossa olivat edustettuina suurimmat valtuustoryhmät, yliopistot, työmarkkina- ja yrittäjäjärjestöt sekä Varsinais-Suomen TE-keskus. Tuloksia täydennettiin haastattelemalla Oulun ja Tampereen kaupunkien elinkeinopolitiikan suunnittelusta ja johtamisesta vastaavia avainhenkilöitä.

 

Arvioinnin tiivistelmässä todetaan seuraavaa: ”Arvioinnin perusteella osaamis- ja elinkeinostrategia on ollut tarpeellinen ja edistänyt kaupungin kehityksen kannalta olennaisen osaamisen ja elinkeinokehityksen toteutumista sekä synnyttänyt näiden välisiä synergiahyötyjä. Jäsentynyt strategia on tukenut ohjausta ja siten vaikuttanut onnistuneeseen toteuttamiseen.

 

Osaamis- ja elinkeinostrategia on kaupungin uusi strategiaosio, joka toteutettiin ensimmäistä kertaa. Tämänkin vuoksi tarvitaan edelleen kehittämistä. Näitä asioita ovat muun muassa strategian ja seurannan yksinkertaistaminen ja käsitteiden selkeyttäminen, tavoitteiden ja klusterien/ohjelmien valinnan perusteiden esittäminen sekä johtamisjärjestelmän ja siihen liittyvän omistajaohjauksen täsmentäminen. Lisäksi korostettiin viestittämisen ja strategian laajapohjaisen valmistelun ja seurannan merkitystä. Vaikka strategia nähtiin pääosin onnistuneena, niin oli myös poikkeavia näkemyksiä.”

 

Oman toiminnan kehittämisen lähtökohtana tulee olla tietoa siitä, missä kohdissa muutosta tarvitaan. Haastattelujen sekä Tampereen ja Oulun vertailujen tuloksena arvioitsija nostaa esille 19 johtopäätöstä tai suositusta. Tässä vaiheessa voidaan todeta, että suurin osa suosituksista voidaan huomioida uuden ohjelman valmistelussa. Toisaalta johtopäätöksissä on myös kohtia, jotka eivät suoraan kuulu sektorin valmisteluvastuulle osoitettuun uuteen osaamis- ja elinkeinopoliittiseen ohjelmaan. Kokonaisuudessaan arvioinnin tulokset ovat rohkaisevia ja ne antavat hyvän näkemyksen toimijoiden tahtotilasta.

 

Vuoden 2008 määrälliset tulokset

 

(tuloskortit liitemateriaalina)

 

Vuosi 2008 oli käännekohta maailmantaloudessa. Syksyllä alkanut reaalitalouden alamäki alkoi näkyä toimintaympäristössä erityisesti henkilöstön määrän kasvun hidastumisena, vientiteollisuuden liikevaihdon laskuna sekä työttömyyden lievänä kasvuna. Lopettaneiden yritysten määrä kääntyi selvään kasvuun, mutta yritystoimipaikkojen kokonaislukumäärä pysyi edelleen yhden prosentin hienoisessa kasvussa. Erityisesti viennistä riippuvaisen teknologiateollisuuden yt -neuvottelut ja lomautukset kasvoivat nopeasti loppuvuodesta, mutta ne eivät vielä johtaneet viime vuoden aikana Turun seudulla merkittäviin irtisanomisiin.

 

Kuudesta painopisteklusterista korkeakoulujen osaamiseen pohjautuvien bio- ja soveltavan ICT:n klustereiden tulokset nousivat edellisestä vuodesta ja ne kykenivät edelleen kasvattamaan työpaikkojen ja liikevaihdon määrää. Nämä Turku Science Park -konsernille vastuutetut toimialat onnistuivat lisäksi erittäin hyvin ulkoisen tutkimus- ja kehitysrahoituksen hankinnassa vuonna 2008, mitä voidaan pitää positiivisena merkkinä tulevaisuudelle.

 

Vienti- ja työvoimapainotteisista toimialoista meriklusterin työpaikkakasvu pysähtyi ja liikevaihto laski 15 %. Koneteknologiakeskus Turku Oy käynnisti ennätysmäärän meriteollisuuden osaamista ja tutkimusta tukevia toimenpiteitä, joista suuri osa kytkeytyi keskuksesta koordinoitavan kansallisen osaamiskeskusohjelman toimintaan. Logistiikkaklusterissa talouden taantuma heijastui nopeasti meri- ja raideliikenteen laskuna.

 

Palvelutoimialat reagoivat talouden suhdanteisiin yleensä viiveellä, joka näkyi edelleen matkailun ja luovien osaamispalveluiden työpaikkojen ja liikevaihdon selvänä kasvuna 2008. Erityisesti liikematkustaminen kääntyi laskuun, mikä heijastui matkailun kokonaistulokseen. Uutena painopistealana Turun Seudun Kehittämiskeskukselle vastuutetun luovien alojen yritysten kasvua tukevia toimenpiteitä käynnistettiin vuonna 2008 kiitettävästi.

 

Yrittäjyyttä tukevat toimet etenivät erityisen positiivisesti Potkurissa sekä oppilaitoksissa. Myös korkeakoululähtöisten liiketoimintaideoiden määrä kasvoi edellisestä vuodesta ja korkeakoulut onnistuivat yritysyhteistyössä ja rahoituksen hankinnassa varsin hyvin. Merkittävä osa näistä hankkeista kohdistui strategiassa valituille painopistealoille. Poikkihallinnollisista ohjelmista kiitettävään tulokseen vuonna 2008 ylsivät innovaatio-ohjelma sekä yrittäjyysohjelma.

 

Yhteenveto kuuden painopisteklusterin henkilöstön, työpaikkojen ja liikevaihdon seudullisesta kehityksestä osoittaa suunnan olleen vuonna 2008 edelleen positiivinen, mutta hidastuneen oleellisesti. Tämän valossa strategian viimeisen toteutusvuoden, eli vuoden 2009 tulosten ennustaminen on erittäin vaikeaa.

 

Arviointikriteeri

2006

(tulos)

2007

(tulos)

2008

(tulos)

Henkilöstön määrä

+ 995

 

+ 1400

+ 630

Toimipaikkojen

määrä

+ 182

 

+ 191

+ 101

Liikevaihdon muutos (%)

+ 7,5 %

+ 8 %

+ 4,2 % (ei sis. meriklusteria, joka laski -15 %)

Työllisen työvoiman muutos

 

+ 3200

+ 1500

+ 300

 

Lähde: Varsinais-Suomen TE-keskus ja tilastokeskus

 

Yhteenveto tuloskorteittain 2008

 

Konsernin elinkeinopolitiikan johtaminen

 

Konsernin elinkeinopolitiikan johtamisen kortissa sektorin apulaiskaupunginjohtajalle annettiin tehtäväksi huolehtia strategian yleisestä johtamisesta, tarvittavien hallintoratkaisujen valmistelusta, oma- ja ulkoisen rahoituksen hakemisen valmistelusta sekä strategiaan liittyvän edunvalvonnan organisoinnista.

 

Vuoden 2008 aikana toimeenpantiin Turku Science Park -konsernin yhtiöjärjestelyt sekä aloitettiin Pilot Turku Oy:n ja Turku Touringin yhtiöjärjestelyt, jotka viedään loppuun 2009 aikana. Talouden laskusuhdanteeseen reagoitiin aloittamalla elvyttävän koulutus- ja elinkeinopoliittisen toimenpideohjelman laatiminen. Aikuiskoulutuksen ja toisen asteen hallinnon rakenteelliset ratkaisut etenivät työryhmien selvityksillä, mutta siirtyivät toimeenpantavaksi vuosille 2009-2010. Sektorin johtoryhmässä käsiteltiin säännöllisesti strategian toteutuksen teemoja ja edunvalvonnallisia asioita.

 

Bioklusteri (vastuutaho Turku Science Park Oy)

 

Bioklusterin yritysten lukumäärä pysyi ennallaan vuonna 2008, mutta työpaikkojen määrä kasvoi 55 kpl ja liikevaihto kasvoi 4,9 %. Koska ala on erityisen tutkimusintensiivinen, oli merkittävää, että alan kehitys- ja tutkimusrahoitus oli selvässä kasvussa. Turun asema kansallisesti johtavana bio-keskuksena vahvistui Turun saatua vetovastuun kansallisesta HealthBio osaamiskeskusohjelmasta, jossa ovat mukana kaikki Suomen johtavat bio-keskukset. TScP -konsernin uuden liiketoiminnan kehitysyhtiön Biocelex Oy:n käynnistyminen onnistui taloustilanteeseen nähden erittäin hyvin. Tukholma-yhteistyön lisäksi kansainvälisiä kontakteja vahvistettiin solmimalla yhteistyösopimus Heidelberg Technology Parkin kanssa.

 

Soveltavan ICT:n klusteri (vastuutaho Turku Science Park Oy)

 

Soveltavan ICT:n klusterin työpaikkojen määrä kasvoi vuonna 2008 247 kpl, yritysten määrä kasvoi 35 kpl ja liikevaihto kasvoi 4,8 %. Varsinais-Suomen ICT-klusterin TEKES -rahoituksen määrä nousi 11,7 milj. euroon. ICT Turku käynnisti vuoden 2008 aikana hankevalmisteluja ICT:n soveltamiseksi muiden strategisten toimialojen yritysten tueksi. Näiden toimenpiteiden tuloksista ei voida vielä tehdä johtopäätöksiä miten onnistuneesti ICT:n strateginen suunnanmuutos muita toimialoja tukevaan soveltamiseen on toteutunut.

 

Meriklusteri (vastuutaho Koneteknologiakeskus Turku Oy)

 

Meriklusterin työpaikkojen ja yritysten määrä pysyi ennallaan vuonna 2008, mutta TE- keskuksen arvion mukaan klusterin liikevaihto väheni 15 %. Meriklusterin koordinaation järjestäytyminen ja rekrytoinnit Koneteknologiakeskus Turku Oy:ssä saatiin suoritettua, joka näkyi keskuksen toiminnan kehittämisaktiivisuudessa. Tärkeimpänä resurssina on kansallinen osaamiskeskusohjelma, jonka uudeksi painopisteeksi meriklusteri onnistuttiin saamaan. Erityisen hyvin onnistuttiin toimenpiteissä, jotka tukevat alueen meriteollisuutta alan tutkimuksen ja koulutuksen vahvistamisessa. Turun kaupungin viisivuotinen koneteknologian lahjoitusprofessuuri yhteistyössä Lappeenrannan Teknillisen korkeakoulun kanssa aloitti 2008. Yhteydenpitoa alan yrityksiin tiivistettiin, jotta toimintavalmiutta heikkenevässä suhdanteessa voitiin nostaa.

 

Logistiikkaklusteri (vastuutaho Pilot Turku Oy)

 

Logistiikkaklusterin työpaikkojen määrä kasvoi Turun seudulla 72 kpl ja yritysten määrä 15 kpl. Yritysten liikevaihto kasvoi 1 %. Meri- ja raideliikenteen tavaramäärät laskivat selvästi. Pilot Turku oy:n toiminnan tuloksena ensimmäiset sopimukset Logicity -alueelle sijoittautumisesta solmittiin Suomen Kaukokiito Oy:n kanssa (n. 30.000 kem2) sekä Lääninkuljetus Oy:n kanssa (16.000 kem2). Useita muita sijoittautumisneuvotteluja on työn alla, mutta vuoden 2008 lopulla alkanut talouden taantuma on lykännyt yritysten päätöksiä. Uusia henkilölentoyhteyksiä luotiin 14.1.2008 alkaen Ouluun, sekä 2.4.2008 alkaen Puolan Gdanskiin. TNT keskitti kaiken Suomen lentorahtiliikenteen Turkuun syksyllä 2008.

 

Matkailuklusteri (vastuutaho Turku Touring)

 

Matkailuklusterin työpaikkojen määrä kasvoi 40 kpl ja yritysten määrä 2 kpl. Liikevaihto kasvoi 4,3 %. Kansallinen markkinaosuus hotelliyöpymisistä laski lievästi 4 %:iin. Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset laskivat 5,5 % ja kotimaisten matkailijoiden yöpymiset jäivät vuoden 2007 tasolle. Turku säilytti asemansa 2-3 suosituimman kongressikaupungin joukossa. Suoria lento- ja meriyhteyksiä tukevien tuotteiden kehittäminen jatkui. Matkailu jatkoi työtään kansallisessa matkailun ja elämystuotannon osaamiskeskusohjelmassa. Uusista tuotteista Kakolan kierrokset ylittivät odotukset ja niihin osallistui 25 000 kävijää.

 

Luovat Osaamispalvelut -klusteri (vastuutaho Turun Seudun Kehittämiskeskus)

 

Luovat osaamispalvelut -klusterin työpaikkojen määrä kasvoi 176 kpl ja yritysten määrä 49 kpl vuonna 2008. Yritysten määrän kasvu oli suurinta ja työpaikkojen määrän kasvu toiseksi suurinta osaamis- ja elinkeinostrategian klustereista. Liikevaihto kasvoi 6,0 %. Vuonna 2007 käynnistynyt luovien alojen yritysten neuvonta- ja koulutuspalvelu jatkui Humanistisen ammattikorkeakoulun koordinoimana. 2008 toteutettiin luovien toimialojen ennakointiprosessi ja KIBS -aloja koskeva kartoitus, jossa selvitettiin kohdeyritysten kehittämistarpeet. Toimenpiteet kohdistuivat pääosin kulttuuriteollisuudelle. Osaamisintensiivisten palveluyritysten (KIBS) kehittämistoimenpiteet ovat käynnistyneet hitaammin.

 

Innovaatio-ohjelma (vastuutaho Turku Science Park Oy)

 

Alueen innovaatiotoiminnan kasvua kuvaavan julkisen ja yksityisen t&k -rahoituksen määrä asukasta kohden vuodelta 2007 oli 1153 euroa, joka on edelleen viidenneksi suurin suurista kaupunkiseuduista. Luvut tulevat vuoden viiveellä. Korkeakoulujen yritysyhteistyön ja ulkoisen rahoituksen tunnusluvut olivat nousussa, muiden paitsi Turun ammattikorkeakoulun osalta. Alueen korkeakoululähtöisten liiketoimintaideoiden, keksintöilmoitusten ja yritysten hakemien patenttien määrät olivat kasvussa. Tämä oli selvä positiivinen muutos edelliseen vuoteen verrattuna.

 

Yrittäjyysohjelma (vastuutaho Turun Seudun Kehittämiskeskus)

 

Seudun yritysten määrä kasvoi vuoden seurantajaksolla 1,1 %. Absoluuttinen vuosilisäys oli 113 uutta yritystä, joka oli pääkaupunkiseudun jälkeen kuudenneksi suurin. Edellisessä tarkastelussa kasvu oli kolmanneksi suurinta. Aloittaneiden yritysten määrä oli 1931 ja pysyi suurempana kuin lopettaneiden yritysten määrä. Yrityspalvelukeskus Potkurin toiminta oli onnistunutta ja keskuksen yritysneuvonnan määrän tavoitteet saavutettiin hyvin. Neuvontapalvelua saaneet Potkurin asiakkaat perustivat 648 yritystä. Oppilaitosten yrityskontaktit ja yrityskasvatus jatkuivat oikean suuntaisena.

 

Osaamispääomaohjelma (vastuutaho Turun Seudun Kehittämiskeskus)

 

Talouden laskusuhdanne on muuttanut nopeasti työvoiman kysynnän tarvetta yrityksissä, mutta se ei varsinaisesti ehtinyt näkyä 2008 tehdyissä toimenpiteissä. Selvää kuitenkin on, että useilla toimialoilla tulisi siirtyä henkilöstön osaamisen ylläpitämiseen, jotta alueen osaavasta työvoimasta voitaisiin pitää kiinni vaikean suhdannetilanteen yli. Alkuperäisenä tavoitteena ollut aikuiskoulutuksen systemaattisen yhteistyön käynnistäminen avaintoimialojen kanssa toteutui hyvin Potkurissa, mutta on jäänyt ohueksi koulutusväylien kehittämisen osalta. Oppilaitosten uudet aloituspaikat tukivat kärkitoimialoja. Kansainvälisten opiskelijoiden määrässä edettiin tavoitteen mukaisesti lukuun ottamatta Turun ammattikorkeakoulua.”

 

Liite 2                                 Turun kaupungin osaamis- ja elinkeinostrategian 2006-2009 arviointi; Loppuraportti 14.5.2009

 

Liite 3                                 Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Bioklusteri

 

Liite 4                                 Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Soveltavan ICT:n klusteri

 

Liite 5                                 Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Meriklusteri

 

Liite 6                                 Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Logistiikkaklusteri

 

Liite 7                                 Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Matkailuklusteri

 

Liite 8                                 Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Luovien osaamispalvelujen klusteri

 

Liite 9                                 Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Innovaatio-ohjelma

 

Liite 10                               Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Yrittäjyysohjelma

 

Liite 11                               Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Osaamispääomaohjelma

 

Liite 12                               Strategian vuoden 2008 tuloskortit / Konsernin elinkeinopolitiikan johtaminen

 

Kaupunginhallitus on päättänyt lähettää Turun kaupungin osaamis- ja elinkeinostrategian 2006 - 2009 ulkoisen arvioinnin sekä strategian vuoden 2008 tulokset kaupunginvaltuustolle tiedoksi.

 

Lisäksi kaupunginhallitus on päättänyt esittää kaupunginvaltuustolle, että strategian ulkoisen arvioinnin suositukset huomioidaan soveltuvin osin Turun kaupungin uuden osaamis- ja elinkeinopoliittisen ohjelman 2010 – 2013 valmistelussa.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää,

 

että Turun kaupungin osaamis- ja elinkeinostrategian 2006 - 2009 ulkoinen arviointi ja strategian tulokset vuodelta 2008 merkitään tiedoksi ja

 

että Turun kaupungin osaamis- ja elinkeinostrategian 2006 - 2009 ulkoinen arvioinnin suositukset huomioidaan soveltuvin osin Turun kaupungin uuden osaamis- ja elinkeinopoliittisen ohjelman 2010 – 2013 valmistelussa.