Liite 1 § 163

 

It-toiminta, it-suunnittelupäällikkö Auli Kainulainen 8.5.2009:

 

”Hallintokuntien tietohallinto- ja tietohuoltoyksiköiden toiminta keskitettiin keskushallintoon 1.1.2009. Samalla loppui Tietotekniikan palvelukeskuksen toiminta nettoyksikkönä ja se yhdistettiin it-toiminnan organisaatioon. Kaupungin it-henkilöt siirtyivät muutoksessa it-toimintaan lukuun ottamatta kolmea sosiaali- ja terveystoimeen jäänyttä ratkaisupäällikköä.

 

Vuoden alusta alkaen it-toiminnassa on otettu osittain käyttöön uusi rahoituksen toimintamalli. Vuoden 2009 talousarviot laadittiin entisten käytäntöjen mukaan, koska uusi malli ei ollut tarpeeksi konkreettisella tasolla syksyllä 2008.

 

It-toiminnan rahoituksen toimintamalli ja käyttöönotto

 

Kaupunginhallituksen keskittämispäätöksessä 18.8.2008 todetaan, että ”It-hankintoja, -kehittämistä ja -ylläpitoa koskevat, sopimuksiin perustuvat it-menot ja niiden rahoitus keskitetään yhteiseen it-toimintaan. Yhteinen it-toiminta kohdentaa kustannukset toimialoille ja vastuualueille sovittujen kohdistusperiaatteiden ja ‑menetelmän mukaisesti.”

 

It-toiminnan uuden rahoitusmallin tavoitteena on saada it-menot paremmin hallintaan ja vähentää niihin liittyvää hallinnollista työtä kaupunkitasolla. Hajautetusti käsiteltyjä it-menoja on budjetoitu ja kirjattu vaihtelevasti eri menolajeille, minkä seurauksena koko kaupungin it-menojen seuranta ja ennakointi ei ole onnistunut. It-sopimuksiin liittyviä laskuja on ollut määrällisesti paljon. Ulkoiset toimittajat laskuttavat yksiköitä erikseen, mikä on aiheuttanut laskun käsittelyyn liittyviä suoria kustannuksia sekä työllistänyt laskujen tarkastajia ja hyväksyjiä sekä talouspalvelukeskusta. Tietotekniikan palvelukeskuksen palveluiden sisäinen laskutus on myös osaltaan lisännyt laskujen määrää ja laskujen käsittelyyn liittyvää hallinnollista työtä.

 

Rahoitusmallin ydin on se, että it-taloushallinto keskitetään sinne, missä it-toimintaakin hallitaan. It-palveluiden tuottamisen lähtökohtana hallintokunnissa on perusteltu tarve eikä enää talousohjaus. It:n talousohjauksesta huolehtii it-toiminta optimoiden kokonaisuutta eikä osia. It-taloushallinnon keskittäminen tukee samalla keskitetyn it-toimintamallin käyttöönottoa.

 

Perustietotekniikan osalta rahoitusmalli on otettu käyttöön heti vuoden 2009 alusta. Laitteiden ja ohjelmien tilaustoiminta on keskitetty, joten tilauksiin liittyvät laskut käsitellään it-toiminnassa. Sopimuksiin perustuvat perustietotekniikkaa koskevat laskut on siirretty it-toiminnan hallintaan.

 

Toimialasovellusten osalta uusi rahoitusmalli on otettu käyttöön vasta isojen hallintokuntien osalta (Sote, opetustoimi, ammatti-instituutti) ja niissäkin isoimpien toimialasovellusten osalta. Muiden hallintokuntien toimialasovellusten taloushallinto hoidetaan hallintokunnissa, mutta tavoitteena on siirtää niitä it-toimintaan 2010-2011.

 

Kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti 13.1.2009 toimintamallin muutoksesta puhelinten käytössä.  Sen mukaan kaupungin puhepalvelut ovat it-toiminnan vastuulla ja puhelinliittymien hallinta keskitetään it-toimintaan, TeliaSonera toimittaa kaupungille kerran kuukaudessa kaikista puhelinliittymistä yhden laskun, joka tarkastetaan ja maksetaan it-toiminnan määrärahoista. Aikaisemmin puhelinoperaattorit ovat toimittaneet kaupunkiin kuukausittain satoja erillisiä laskuja, jotka on tarkastettu ja hyväksytty hallintokunnissa.

 

Puhelinliittymämenot veloitetaan hallintokunnilta ns. suoraveloituksella kerran kuukaudessa kunkin liittymän toteutuneen käytön mukaan. Erittelemättömät, puhelinasioihin liittyvät kulut mm. vaihteiden laitekulut, tuntityöt ja puhelinyhdyshenkilön palkkakulut, veloitetaan hallintokunnilta kerran vuodessa jaettuna liittymien lukumäärän suhteessa. Puhelinten käytön seurantaa ei tehdä enää kirjanpidon eikä laskujen avulla vaan siitä raportoidaan hallintokuntia ja esimiehiä erillisillä raporteilla.

 

It-toiminnan menot vuoden 2009 talousarviossa

 

Koska vuoden 2009 it-menot on budjetoitu hallintokuntiin entisen mallin mukaan, tulee tehdä katettuja määrärahan korotuksia it-toimintaan ulkoisten menojen kattamiseksi. Syntyneet menot veloitetaan hallintokunnilta, jolloin syntyy sisäinen meno hallintokuntaan ja sisäinen tulo it-toimintaan.

 

Katettuja määrärahan korotuksia tarvitaan:

1. Soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen perusit:n tuottamisen kuluihin

2. Soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen läpilaskutettavien toimialasovellusten kuluihin

3. It-toimintaan siirtyneiden henkilöiden palkkakuluihin

4. Puhelinkuluihin

 

1.Soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen perus-it-kulut

 

Perus-it-llä tarkoitetaan tässä työasemiin, tulostukseen, servicedeskiin, tietoliikenteeseen, sähköpostiin, työasemaohjelmiin ja toimistosovelluksiin liittyviä laitteita ja palveluita. Lisäksi perus-it:hen luetaan uudessa rahoitusmallissa taloustietojärjestelmien, henkilöstöhallinnon järjestelmien, asianhallinnan järjestelmän, julkaisujärjestelmän ja yhteiskäyttöisten piensovellusten kuluja.

 

Sote, ammatti-instituutti ja opetustoimi ovat aikaisemmin maksaneet perusit-kulunsa ulkoisena menona. Hallintokuntien varaamat ulkoiset määrärahat tulee varata it-toimintaan ulkoisena menomäärärahana ja sisäisenä tulomäärärahana yhteensä 5.940.401 euroa. Määrärahojen nettovaikutus on 0.

 

Muiden hallintokuntien osalta entinen tietotekniikan palvelukeskus on aikaisemmassa mallissa nettoyksikkönä laskuttanut hallintokuntia, joten perus-it:n osalta ulkoiset menot ja sisäiset tulot ovat jo it-toiminnan budjetissa.

 

2. Soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen läpilaskutettavien toimialasovellusten kuluihin

 

Osa soten, ammatti-instituutin ja opetustoimen toimialasovelluksista läpilaskutetaan it-toiminnan kautta. Tavoitteena on mm. vähentää laskujen määrää ja hallinnollista työtä. Laskuista aiheutuneet kulut kohdistetaan hallintokuntiin ns. suoraveloituksella jakaen ne hallintokunnan työasemien lukumäärän suhteessa.

 

Hallintokuntien varaamat ulkoiset määrärahat läpilaskutettaviin toimialasovelluksiin tulee varata it-toimintaan ulkoisena menomäärärahana ja sisäisenä tulomäärärahana yhteensä 659.892 euroa. Määrärahojen nettovaikutus on 0.

 

3. It-toimintaan siirtyneiden henkilöiden palkkakulut

 

It-toimintaan siirtyi kaikkiaan 37 henkilöä hallintokunnista 1.1.2009. Tuotantotehtäviin siirtyi 31 henkilöä ja ratkaisuhallintaan 6 henkilöä. Hallintokunnat ovat varanneet ko. henkilöiden palkkausmäärärahat omiin talousarvioihinsa 2009.

 

It-tuotannon palkkamenot tullaan veloittamaan hallintokunnilta vuoden 2009 aikana osana palvelun veloitusta. Siksi it-toimintaan tulee varata it-tuotantotehtäviin siirrettyjen henkilöiden palkkoja vastaava määrä ulkoisena menomäärärahana ja sisäisenä tulomäärärahana yhteensä 1.049.745 euroa. Määrärahojen nettovaikutus on 0.

 

Ratkaisuhallintaan ja asiantuntijuustehtäviin siirrettyjen henkilöiden palkkamenoja ei veloiteta hallintokunnilta. Näihin palkkoihin varatut määrärahat tulee siirtää hallintokunnista it-toimintaan, yhteensä 270.381 €.

 

4. Puhelinkustannukset

 

Puhelinkustannuksiin varatut määrärahat ovat hallintokuntien budjeteissa. It-toimintaan tulee varata koko kaupungin puhelinmenoja vastaava määrä ulkoisena menomäärärahana ja sisäisenä tulomäärärahana yhteensä 1.557.231 euroa. Määrärahojen nettovaikutus on 0.

 

Ammattikorkeakoulu saa oman laskun TeliaSoneralta eikä siten ole puhelinkustannusten rahoitusmallissa mukana.

 

Vuoden 2010 talousarvio

 

Hallintokunnat eivät budjetoi perusit-määrärahoja talousarvioehdotuksiinsa. It-toiminta muodostaa keskitetyn perusit-talousarvioehdotuksen hallintokuntien kanssa muodostettujen it-toimintasuunnitelmien pohjalta. Perusit-määrärahat kohdistetaan hallintokuntien talousarvioehdotuksiin ennen talousarvioehdotuksen 2010 valtuustokäsittelyä.

 

Hallintokunnat budjetoivat toimialasovellusten käyttöön tarvittavat määrärahat sekä projektit ja kehittämishankkeet entisen mallin mukaan. It-toiminta budjetoi läpilaskutettavat toimialasovellukset ulkoisina menoina ja sisäisinä tuloina.

 

Katettu määrärahan korotus sekä määrärahojen siirto

 

Uuden it-rahoitusmallin käyttöönotosta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi it-toiminta esittää tilille 1 04 11 35 02 Talousasiat, It-toiminta sekä meno- että tulomäärärahan korottamista 9.207.269 eurolla.

 

Tilin 1 04 11 35 02 01 It-toiminta, Ratkaisuhallinta ja asiantuntijuusalueet määräraha ylittyy hallintokunnista siirtyneiden henkilöiden palkkauskustannuksilla, yhteensä 270.381 euroa. It-toiminta esittää palkkauskustannusten siirtämistä ratkaisuhallintaan seuraavilta hallintokunnilta:
- 1 25 Peruspalvelulautakunta 123.118 euroa
- 1 40 Opetuslautakunta 52.915 euroa
- 1 45 Ammattiopetuslautakunta 94.348 euroa.

 

It-toiminnan talousarvio korotusten ja siirtojen jälkeen

 

 

TA 2009

Korotus
(TAM)

Siirto
(MKS)

TA 2009 +

TAM + MKS

Toimintamenot

11 878 609

9 207 269

270 381

21 356 259

01 Palkat

2 752 549

852 744

219 609

3 824 902

02 Henkilösivukulut

693 867

197 001

50 772

941 640

04 Materiaalin ostot

391 150

441 235

 

832 385

05 Palvelut

5 387 030

5 481 784

 

10 868 814

07 Vuokrat ja yhtiövastikkeet

1 706 946

1 634 925

 

3 341 871

21 Muut menot

706 549

599 580

 

1 306 129

22 Sisäiset vuokrat

240 518

0

 

240 518

 

 

 

 

 

Toimintatulot

8 696 256

9 207 269

0

17 903 525

50 Myyntitulot

8 696 256

9 207 269

0

17 903 525

 

 

 

 

 

Netto

-3 182 353

0

-270 381

-3 452 734

 

It-toiminta esittää, että uuden it-rahoitusmallin käyttöönotosta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi korotetaan toimielimen1 04 Kaupunginhallitus meno- ja tulomäärärahaa 9.207.269 euroa. Lisäksi it-toiminta esittää, että It-toiminnan ratkaisuhallinta ja asiantuntijuusalueelle siirtyneiden henkilöiden palkkausmäärärahat 270.381 euroa siirretään toimielimen 1 04 Kaupunginhallitus määrärahaan seuraavasti
- 1 25 Peruspalvelulautakunta 123.118 euroa,
- 1 40 Opetuslautakunta 52.915 euroa ja
- 1 45 Ammattiopetuslautakunta 94.348 euroa.

 

Kaupungin kannalta esitetyt talousarviomuutokset ovat kokonaiskustannuksiltaan neutraalit.

 

Talousjohtaja Ari Mäkinen puoltaa esitystä.”

 

Kaupunginhallitus puoltaa it-toiminnan esitystä uuden it-rahoitusmallin käyttöönotosta aiheutuvien kustannusten kattamisesta korottamalla tilin 1 04 Kaupunginhallitus sekä meno- että tulomäärärahaa 9.207.269 euroa.

 

Samalla kaupunginhallitus ilmoittaa päättäneensä it-toiminnan esitykseen sisältyvistä palkkausmäärärahojen siirtämisestä sekä tulevansa kaupunginvaltuuston päätöksen täytäntöönpanon yhteydessä päättämään, että lautakuntia koskevat täsmälliset it-veloitusperusteet koskien vuotta 2009 laaditaan it-toiminnassa syksyn 2009 aikana ja niistä pyydetään erikseen lausunnot lautakunnilta.

 

                     Kaupunginhallituksen ehdotus

 

Kaupunginvaltuusto päättää, että it-toiminnan uuden rahoitusmallin käyttöönotosta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi korotetaan kuluvan vuoden talousarvion tilin 1 04 Kaupunginhallitus menomäärärahaa 9.207.269 euroa ja että tämä määrärahalisäys katetaan em. tilin vastaavan suuruisella tulomäärärahan korotuksella.