Liite 1 § 134

 

Suomenkielisen opetustoimen johtaja Timo Jalonen:

 

”Opetustoimi on järjestänyt opetuslautakunnan 18.3.2009 päättämällä tavalla yhteistoimintakokouksia Klassikon koulussa, Luostarivuoren koulussa, Kerttulin koulussa, Vähä-Heikkilän koulussa, Juhana Herttuan lukiossa, Turun Lyseon lukiossa, Klassikon lukiossa, Kupittaan lukiossa, Aurajoen lukiossa, Luostarivuoren lukiossa, C. O. Malmin ja Hannunniitun koulussa sekä Sirkkalan ja Sirkkalabackenin kouluissa.

 

Lisäksi opetustoimi on järjestänyt kaksi kuntalaisten kuulemistilaisuutta 6.4.2009 ja 7.4.2009.

 

Opetuslautakunnalle on kouluverkkoselvityksen perusteella jätetty määräaikaan mennessä 59 lausuntoa. Niiden pohjalta on todettavissa seuraavaa:

 

Oheismateriaali 1              Lausunnot (vain paperisena)

 

·Lukioiden taholta suunnitelmiin suhtaudutaan pääsääntöisesti myönteisesti

·Asukasyhdistykset tms. suhtautuvat muutoksiin kielteisesti

·Peruskoulujen taholta muutoksiin suhtaudutaan joko myönteisesti tai kielteisesti.

·Lausunnoissa ei tullut esille mitään sellaista uutta, joka ei olisi jo aiemmin esillä mm. tiedotusvälineissä tai muissa yhteyksissä.

 

Saatujen lausuntojen perustella on lähtökohdaksi asetettava, että opetuslautakunta omalta osaltaan esittää yksityiskohtaista suunnitelmaa vuosille 2010-2013 ja hyväksyy suunnitelman vuosien 2014- 2015 osalta lähinnä strategisena linjauksena ja jatkoselvittelyjen pohjaksi. Vuoden 2010 talousarvion ja vuosien 2011 ja 2012 taloussuunnitelman laadinta on käynnistynyt ja lisäksi on perusteltua ottaa tarkempaan tarkasteluun vielä vuosi 2013.

 

Tilojen käytön osalta on huomioitava seuraavaa:

 

1. Kaupunginhallitus on edellyttänyt tilankäytön tehostamista. Tätä tukee vaikea taloudellinen tilanne. Ryhmien välisessä sopimuksessa lähdetään siitä, että varhaiskasvatus voidaan yhdistää opetustoimeen 1.8.2010 lukien. Alakoulujen ja päiväkotien tilankäytön tehostamista täytyy luonnollisesti toteuttaa ilman hallinnollisiakin ratkaisuja.

 

2. Opetusministeriö valmistelee aamu- ja iltapäivätoiminnan siirtämistä perusopetuksen vastuulle. Lainsäädännön valmistelussa on korostettu sitä, että aamu- ja iltapäivätoiminnalle tulee koulussa olla asialliset tilat. Muutos tulee merkittävästi vaikuttamaan alakoulujen ja nuorisotoimen tilojen käyttöön.

 

3. Lukioiden ja ammatillisen perusopetuksen tulee tehdä yhteistyötä. Tilankäytön tulee edistää yhteistyön toteuttamista.

 

4. Perusopetuksen opetussuunnitelma tukee yhtenäistä perusopetusta tukevia ratkaisuja myös tilojen käytön näkökulmasta.

 

5. Tilojen peruskorjaukseen ja kunnossapitoon on kiinnitettävä jatkuvaa huomiota ja huolehdittava siitä, että koulujen toimintaedellytykset ovat hyvät ja tilat turvalliset.

 

Vaikutukset käyttötalouteen:

 

1. Lukioiden yhdistäminen: Lukio- ja aikuiskoulutuspäällikkö Esko Heikkonen on arvioinut, että kaksi lukiota yhdistämällä voidaan saada aikaan 250.000 euron resurssilisä. Vastaavat kokemukset eräistä muista suurista kaupungeista puhuvat vielä huomattavasti suuremmista vaikutuksista. Vaasan kaupunki arvioi saaneensa noin 700.000 euron edun kaksi lukiota yhdistämällä. Joka tapauksessa yhdistämällä Aurajoen ja Kupittaan sekä Klassikon ja Juhana Herttuan lukiot saadaan siis helpostikin 500.000 euron resurssi kohdennettavaksi lukioiden muuhun kehittämiseen.

 

2. Asukasrakenteen muuttuminen ja koulurakentamiseen liittyvä ohjeistus edellyttäisi noin 8000 lisäneliön rakentamista samaan aikaan kun oppilasmäärä yleisesti on laskeva. Opetustoimi maksaa neliövuokraa noin 150 euroa/vuosi. Lisää vuokramenoja opetustoimelle aiheutuisi noin 1.200.000 euroa. Kun mukaan lasketaan sähköt ja siivoukset, syntyy lisämenoja vielä 150.000 euroa.

 

3. Koulujen ja lukioiden yhdistyessä voidaan hallintoa keventää. Osa rehtorin viroista joudutaan muuttamaan apulaisrehtorien viroiksi, mutta osa tehtävistä voidaan jättää täyttämättä. Hallinnon kevenemisestä voidaan saada aikaan 100.000 euron vuotuinen säästö.

 

4. Luostarivuoren lukion käyttöön joudutaan hankkimaan lisätiloja Ammattikorkeakoululta: kustannusvaikutus 150.000 euroa.

 

5. Kaikkiaan käyttömenoihin voidaan saada aikaan 1.800.000 euron vuotuinen säästö.

 

Investointisuunnitelma:

 

Opetustoimi luopuu seuraavista hankkeista:

 

·Pansion koulun lisärakentamishanke, kustannusarvio 4,0 miljoonaa euroa. Pansion, Pernon ja Aunelan alueen 7.-9. –luokkalaiset sijoittuneet nyt Rieskalähteen koulun tiloihin. Oppilaat voidaan jatkossa sijoittaa Juhana Herttuan lukiolta vapautuviin tiloihin. Samalla saadaan Topeliukseen toimiva noin 300 oppilaan yläkoulukokonaisuus. Luontevimmat liikenneyhteydet suuntautuvat alueelta ennemminkin Topeliuksen kuin Rieskalähteen koulun suuntaan.

 

·Kupittaan koulun lisärakentamishanke, kustannusarvio 4,2 miljoonaa euroa. Mikäli Kupittaan lukio sijoitetaan Kerttulin koulurakennukseen, ei Kupittaan-Vasaramäen-Skanssin alueelle tarvita lisärakentamista Skanssin kouluyksikköä lukuun ottamatta. Nykyiset tilat tulee joka tapauksessa peruskorjata lähivuosina.

 

·Juhana Herttuan lisärakentamishanke, kustannusarvio 4,0 miljoonaa euroa. Juhana Herttuan lukio mahtuu hyvin Klassikon lukion tiloihin Eskelinkadulle. Klassikon koulurakennuksen peruskorjaus tulee saattaa nopeasti loppuun. Juhana Herttuan nykyiset tilat tulee joka tapauksessa peruskorjata lähivuosina.

 

·Hannunniitun ja Malmin lisärakentamishanke, kustannusarvio noin 1,2 miljoonaa euroa. Kohmossa aloittaa 1.8.2009 uusi kouluyksikkö. Samassa yhteisössä toimivan C.O. Malmin koulun 7-9 luokkien oppilaat ohjataan Nummenpakan kouluun 1.8.2013 lukien. Tarvittaessa oppilasaluemuutoksilla oppilaita ohjataan lisäksi Pääskyvuoren ja Nummenpakan kouluun. Nykyiset tilat tulee joka tapauksessa peruskorjata lähivuosina.

 

·Kombikoulun rakentamishanke, kustannusarvio noin 2,4 miljoonaa euroa. Cygnaueksen koulu ottaa käyttönsä osan Vähä-Heikkilän koulun rakennuksista. Uittamon, Vähä-Heikkilän ja saarten alueella asuvia ruotsinkielisiä oppilaita ohjataan uuteen kouluyksikköön. Kaarinassa on aloittanut ruotsinkielinen kouluyksikkö, joka jossain määrin helpottaa ruotsinkielisten alakoulujen tilapulaa.

 

·Opetustoimi harkitsee lähivuosina vielä uudelleen Skanssin ja Yli-Maarian koulujen uudisrakennusten mitoitusta ja ajoitusta ottaen huomioon alueiden väestö- ja oppilasmäärän kehityksen.

 

·Opetustoimi luopuu rakennussuunnitelmista, joiden kustannusarvio on vähintään noin 16 miljoonaa euroa.

 

Opetustoimi lisää uuden hankkeen

 

·Uuden monitoimitilan rakentaminen Seikkailupuistoon, kustannusarvio koulutilojen osalta noin 1,0 miljoonaa euroa. Monitoimitila toteutetaan yhdessä nuorisotoimen kanssa siten, että tilaan saadaan luokkatilat Kerttulin alueen 1-2 –luokkalaisille. Seikkailupuiston yksikkö määrätään Luostarivuoren koulun rehtorin alaisuuteen.

 

·Opetustoimen eri koulutilojen vähäisiin muutostöihin käytetään noin 2 miljoonaa euroa.

 

Opetustoimi ei tässä yhteydessä varsinaisesti luovu olemassa olevista tiloista. Uudelleenjärjestelyjen tarkoituksena on estää tarpeettomia investointeja ja vähentää eräiden koulurakennusten tilanahtautta oppilaita uudelleen ryhmittelemällä eri koulurakennusten välillä. Opetustoimi pyrkii omalta osaltaan edistämään, että varhaiskasvatusta ja aamu- ja iltapäivätoimintaa voitaisiin yhä enemmän sijoittaa koulujen yhteyteen, jolloin samalla voidaan mahdollisesti luopua lisäksi joistakin päiväkoti- tai nuorisotilahankkeista. On todettava, että opetustoimi on jo nyt luovuttanut koulutilaa päivähoidolle sekä aamu- ja iltapäivätoiminalle noin 2000 neliötä ja määrä kasvaa taas ensi syksynä.

 

Edellä esitetyistä syistä johtuen opetustoimi esittää opetuslautakunnalle, kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että opetustoimen johtosäännön 31§ muutetaan siten, että

 

·Martin koulu lakkautetaan 31.7.2012. Opetustoiminta Martin koulurakennuksessa jatkuu edelleen, mutta se yhdistetään hallinnollisesti Luostarivuoren yhtenäiskouluun. Luostarivuoren koulu toimii jo nyt Martin oppilaiden yläkouluna.

 

·Kerttulin koulu lakkautetaan 31.7.2012. Koulurakennus siirtyy lukion käyttöön muutostöiden jälkeen. Oppilaat siirtyvät Seikkailupuiston ja Luostarivuoren koulurakennuksiin.

 

·Aurajoen lukio lakkautetaan 31.7.2012.

·Kupittaan lukio lakkautetaan 31.7.2012

·Kerttulin lukio perustetaan 1.8.2012.

·Turun Klassikon koulu lakkautetaan 31.7.2013. Toiminnat siirretään Nummenpakan kouluun ja Puolalan kouluun.

·Juhana Herttuan lukio lakkautetaan 31.7.2013. Toiminnat yhdistetään Puolalanmäen lukioon ja Turun Klassikon lukioon.

 

Opetustoimi luopuu Topeliuksen koulun ja Klassikon koulun yhdistämisestä. Sen sijaan Klassikon koulu tulee lakkauttaa kokonaan, koska kaikki toiminnat siirtyvät esityksen mukaan Puolalan ja Nummenpakan kouluihin. Lisäksi opetustoimi ei enää esitä ranskan kieliluokkatoiminnan siirtoa Topeliuksen koulusta Puropellon kouluun.

 

Lisäksi opetustoimi esittää, että samassa pihapiirissä toimivat peruskoulut

 

·Hannuniittu ja C. O. Malmi

·Katariina ja Nummenpakka

·Sirkkala ja Sirkkalabacken

 

yhdistetään hallinnollisesti rehtorin virkojen tai koulun johtajan tehtävien vapautuessa. Opetussuunnitelman ja kaikille yhteisen peruskoulun tavoitteen näkökulmasta ei ole millään tavoin perusteltua, että samassa pihapiirissä toimii kaksi erillistä peruskoulua. Yhdistämisen avulla voidaan tehostaa henkilöstön tilojen, opetusvälineiden yhteiskäyttöä, toteuttaa yksilöllisempiä opetusratkaisuja niin yleisopetuksen oppilaille kuin vammaisoppilaillekin, vahvistaa henkilöstön osaamista ja lisätä yleistä suvaitsevaisuutta erilaisuutta kohtaan. Luolavuoren ja Vuorelan koulut on jo päätetty yhdistää 1.8.2009 ja kehittämistyö on edennyt jo nyt poikkeuksellisen myönteisesti. Siksi ei ole epäilystäkään siitä, etteikö saamaan tulokseen voitaisi päästä myös muiden erityis- ja yleiskoulujen välillä.

 

Lisäksi on todettava, että jos kaupunginvaltuusto hyväksyy opetustoimen tekemän esityksen ainakin pääpiirteissään, ei näin laajoja kouluverkkoselvityksiä enää tarvita vaan asiaa voidaan tarkastella alueellisemmin kuten saarten tai Yli-Maarian alueen suppeammasta näkökulmasta. Siten vuosien 2005–2009 kouluverkkoratkaisujen seurauksena Turussa vanha oppikoulujärjestelmä, jossa lukiot ja peruskoulut toimivat samoissa tiloissa on pääsääntöisesti purettu, perusopetukseen on luotu yhtenäiskouluja alueille, joissa niiden toteuttaminen on perusteltua ja jyrkkä raja erityis- ja yleisopetusta antavien peruskoulujen välillä on purettu sekä opetustoimen palveluverkko saatettu sille tasolle, että pieneten peruskoululaisten lähipalvelut on voitu turvata ja että palveluverkolla on myös taloudellisesti kestävä perusta. Lisäksi on voitu turvata tasapainoinen kehitys kaupungin eri osissa.”

 

Suomenkielisen opetustoimen johtaja Timo Jalonen:

 

”Aiemmat ratkaisut palveluverkkoon

 

Opetuslautakunta on 6.5.2009 käsitellyt esitystä koulurakennusten peruskorjaus- ja uudisrakentamisohjelmaksi ja päättänyt esittää mm. seuraavaa:

 

·Kupittaan koulurakennus peruskorjataan vuoteen 2014 mennessä. Lisärakentamisesta luovutaan. Luopuminen pakottaa tekemään tilaratkaisuja Kupittaan lukion ja Vasaramäen koulun vuosiluokkien 7-9 osalta.

 

·Juhana Herttuan koulurakennus peruskorjataan vuoteen 2015 mennessä. Lisärakentamisesta luovutaan. Luopuminen pakottaa tekemään tilaratkaisuja Juhana Herttuan lukion ja Topeliuksen koulun vuosiluokkien 7-9 osalta.

 

·Paattisille rakennetaan uusi Kreivilän ja Paavolan korvaava koulu vuoteen 2011 mennessä. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt hankesuunnitelman.

 

·Kakskertaan rakennetaan uusi koulu vuoteen 2012 mennessä

·Pansion koulun yhteyteen rakennetaan lisärakennus, johon sijoitetaan alueen 7-9 –luokkalaiset vuonna 2012.

 

·Skanssiin rakennetaan uusi koulu vuonna 2013.

 

·Yli-Maariaan rakennetaan uusi koulu vuonna 2014

 

·Hirvensaloon rakennetaan uusi koulu vuonna 2014.

 

Lisäksi opetuslautakunta on päätynyt 6.5.2009 esittämään Jäkärlän koulun Paimalan yksikön lakkauttamista 1.8.2009 lukien.

 

Kokonaiskustannukset koulurakentamiseen ilman pienempiä hankkeita on noin 76 miljoonaa euroa. Lisäksi on todettava, että opetustoimi on jo nyt luovuttanut noin 1000 neliötä päivähoidon käyttöön. Määrä tulee kasvamaan syksyllä 2009 ja edelleen syksyllä 2010, jos varhaiskasvatus liitetään Ryhmien välisen sopimuksen (RVS) mukaisesti osaksi opetustointa. Lisäksi on todettava, että myös nuorisotoimelle on annettu koulutiloja käyttöön noin 1000 neliötä ja määrä kasvaa jatkossa, jos opetusministeriön perusopetuslain muutos aamu- ja iltapäivätoiminnan siirtämiseksi osaksi opetustointa toteutuu.

 

Siten aiemmilla ja muilla päätöksillä on tehty merkittäviä kannanottoja, jotka koskevat opetustoimen palveluverkon uudistamista vuosina 2009-2015.

 

Opetuslautakunnan ja jaostojen rooli

 

Opetustoimen johtosäännön 31§ todetaan, että ”jaostot päättävät oman kieliryhmänsä osalta perusopetusta antavien koulujen erillisistä kouluyksiköistä, vuosiluokista ja niissä annettavasta yleis- ja erityisopetuksesta”.

 

Lisäksi opetuslautakunta delegoi oppilasalueista päättämisen 11.2.2009 jaostoille.

 

Siksi jaostojen toimivaltaan kuuluvat mm.

 

·Hannunniitun, C.O. Malmin ja Nummenpakan koulujen oppilasaluejärjestelyt

 

·Klassikon koulun lakkauttamisesta aiheutuvat oppilasaluejärjestelyt (Pääskyvuoren alueen oppilaat, latinan lukijat)

 

·Kerttulin koulun lakkauttamisesta aiheutuvat oppilasaluejärjestelyt (oman alueen oppilaat, kielikylpyoppilaat)

 

·Cygnaeuksen, Vasaramäen, Puolalan, Mikaelin ja Topeliuksen koulujen mahdolliset oppilasjärjestelyt

 

·Lukioiden sisäänottomäärät ja erityiset tehtävät

 

Molempia jaostoja on informoitu esitettävistä ratkaisuista.

 

Opetuslautakunnan suomenkieliselle jaostolle on ryhdytty valmistelemaan esitystä Mikaelin ja Topeliuksen koulujen tilajärjestelyistä, jotka koskevat erityisesti Snellmanin koulurakennuksen käyttöä.

 

Opetuslautakunnan tekemät esitykset ja niiden perustelut:

 

Opetuslautakunnan tehtävänä on esittää kaupunginhallitukselle sellaiset muutokset, jotka koskevat opetustoimen johtosäännön muuttamista.

 

1. Martin koulun lakkauttaminen: Martin koulu on tarkoitus lakkauttaa hallinnollisesti itsenäisenä kouluna 31.7.2012. (Koululla tarkoitetaan tässä ja myöhemmissä yhteyksissä organisaatiota, jolla on oma rehtori ja talousarvio. Koulurakennus puolestaan tarkoittaa fyysisiä puitteita, jossa opetus järjestetään). Koulu yhdistetään hallinnollisesti Luostarivuoren koulun ja sen rehtorin alaisuuteen. Nykyinen toiminta Martin koulurakennuksessa säilyy entisellään vuosiluokkien 1-6 osalta kuvataidepainotuksineen. Martin oppilaat siirtyvät pääsääntöisesti 7. –luokalle Luostarivuoren pääkouluun. Tehtävä ratkaisu tukee perusopetuksen yhtenäisyyttä.

 

2. Kerttulin koulun lakkauttaminen: Kerttulin koulu on tarkoitus lakkauttaa hallinnollisesti itsenäisenä kouluna 31.7.2012. Kerttulin koulun oppilaista runsas puolet on muita kuin oman oppilasalueen oppilaita (Valmistava opetus ja Ruotsin kielikylpyopetus). Valmistava opetus voidaan helposti sijoittaa muihinkin koulurakennuksiin. Ruotsin kielikylpyopetus voidaan vuosiluokkien 1-6 osalta sijoittaa Luostarivuoren koulurakennukseen ja samalla saadaan toteutettua Kielikylpyopetuksen yhtenäisyys, joka jo nyt jatkuu Luostarivuoressa vuosiluokkien 7-9 osalta. Koska Luostarivuoren koulurakennuksen tilat ovat kuitenkin rajalliset, tulee Luostarivuoren lukion saada lisätiloja käyttöönsä Turun ammattikorkeakoululta Sepänkadulta ainakin siihen asti, kunnes Hirvensaloon on saatu koulutilaa myös vuosiluokkien 7-9 osalta. Tällä hetkellä saarten yläkouluikäiset käyvät pääosin Luostarivuoressa ja enemmistö yläkoulun oppilaista on nimenomaan saarten alueelta.

 

Kaskenkadun-Kupittaankadun-rautatien-Aurajoen rajaamalta alueelta oppilaat ohjataan joko Nummenpakan kouluun tai 1-2 –luokkalaisten osalta Seikkailupuistoon rakennettavaan monitoimitilaan ja 3-6 –luokkien osalta Luostarivuoren koulurakennukseen. Seikkailupuistoon on mahdollisuus rakentaa monitoimitila, jolla korvataan osin vanhaa ja huonokuntoista rakennuskantaa. Oppilasmäärän vähäisyydestä johtuen (30-50 oppilasta) mitään laajaa rakentamista ei tarvita, vaan opetustoimi voi pitkälti hyödyttää Seikkailupuiston nykyistä rakennuskantaa. Liikennesuunnittelun tulee kiinnittää huomiota, jotta Itäisen Pitkänkadun ylittäminen saadaan nykyistä turvallisemmaksi. Tämä on tärkeää, koska lapset käyvät jo nyt iltapäivätoiminnassa Seikkailupuistossa.

 

Liite                                   Kerttulin koulun muutostyöt

 

3. Aurajoen lukion lakkauttaminen: Aurajoen lukio on tarkoitus lakkauttaa 31.7. 2012. Lukion siirto Nummenpakalta Kerttulin koulurakennukseen mahdollistaa oppilasaluejärjestelyt Kohmon, Hannuniiitun, Pääskyvuoren, Nummenmäen ja Itäharjun alueella. Hannunniitun koulurakennuksen pihalla on väliaikaisia parakkeja, joista voidaan luopua, kun oppilasjärjestelyjä voidaan lähteä toteuttamaan em. alueella. Tilat ovat muutoksen jälkeen edelleen tehokkaassa käytössä, jos C.O. Malmin koulun ja Pääskyvuoren alueen yläkouluikäiset ohjataan Aurajoen lukiolta vapautuviin tiloihin ja jos enenevässä määrin Hannunniitun kouluun pyrkiviä oppilaita ohjataan Nummenpakan kouluun. Samalla voidaan välttyä Hannunniitun koulun lisärakentamistarpeilta (yhdeksän opetusryhmää parakeissa 5/2009)

 

4. Kupittaan lukion lakkauttaminen: Kupittaan lukion siirto (31.7.2012) pois Kupittaan koulurakennuksesta mahdollistaa koko koulurakennuksen jäämisen Vasaramäen koulun käyttöön. Tulevaisuudessa Vasaramäen koulu muodostuu Kupittaan, Vasaramäen ja Skanssin koulurakennuksissa toimivista yksiköistä. Ratkaisulla voidaan välttää nykyisellään ahtaan koulurakennuksen lisärakentaminen ja samalla minimoida Skanssin tuleva koulu vuosiluokkien 1-2 kouluyksiköksi. Samalla voidaan tarjota asianmukaisia tiloja myös varhaiskasvatukselle ja aamu- ja iltapäivätoiminnalle.

 

5. Kerttulin lukion perustaminen 1.8. 2012: Kerttulin lukioon on tarkoitus keskittää nyt Aurajoen lukiossa oleva urheilupainotus ja Kupittaan lukiossa oleva ITM-painotus. Tämän lisäksi lukiossa on ns. yleisiä aloituspaikkoja. Monista epäilyistä huolimatta koulurakennukseen mahtuu noin 550 opiskelijaa. Henkilöstölle on saatavissa asialliset työtilat. Teknisen työn tilat voidaan muuttaa fysiikan ja kemian opetuksen tarvitsemiksi tiloiksi. WC-tilat ovat nykyiselläänkin riittämättömät ja ennen kaikkea epäasialliset. Omat liikuntatilat ovat pienet, mutta Kupittaan alueen liikunta- ja urheilumahdollisuudet hyvin hyödynnettävissä. Ruokailutilat ovat pienet, mutta tämäkin asia voidaan hoitaa yhteistyössä Ammatti-instituutin kanssa, joka on kadun toisella puolella.

 

Kerttulin lukion perustamista puoltavat fyysinen läheisyys Ammatti-instituutin päätoimipisteeseen, Kupittaan liikuntapaikkoihin, Kupittaan alueen ITM-keskittymään sekä nykyisiä lukioita suurempi koko, joka on taloudellisesti ja toiminnallisesti edullisempi sekä Kupittaan koulurakennuksen lisärakentamisesta luopuminen.

 

6. Klassikon koulu esitetään lakkautettavaksi 31.7. 2013. Klassikon koulun oppilaat tulevat kouluun Pääskyvuoren alueelta tai eri puolilta kaupunkia (latinan kielen opiskelijat) Pääskyvuoren alueen yläkouluikäiset voidaan vaivatta sijoittaa Nummenpakan kouluun, mikäli Aurajoen lukio siirtyy Kerttulin tiloihin. Latinan kielen opiskelijat voidaan sijoittaa lähinnä

a) Topeliuksen kouluun, jolloin kulkeminen kouluun on nykyistä hankalampaa

b) Puolalan kouluun, mutta se edellyttää jonkun erikoisluokkalinjan siirtoa pois

c) Luostarivuoren kouluun, mutta se edellyttää saarilla asuvien yläkouluikäisten siirtymistä uuteen kouluun Hirvensalossa

d) Raunistulan kouluun, jossa on tilaa Kastun lukion lakkauttamisen jälkeen. Paikkaa puoltavat hyvät liikenneyhteydet, vaikka koulu ei aivan ydinkeskustassa olekaan.

e) nykyisiin tiloihin supistettuna, jolloin kouluun otettaisiin vain latinan lukijoita. Koulu olisi tällöin noin 150 oppilaan koulu, kustannuksiltaan varsin kallis ja jonka valinnaisainevalikoima ei olisi paras mahdollinen. Koulun opettajat olisivat yhteisiä opettajia, joka vähentää sitoutumista kouluun.

 

Yläkoulujen oppilasmäärä on lähivuosina 2009-2015 vähenemässä yhden yläkoulun verran ja koska keskusta-alueella ei erityisemmin ole lapsiperheitä, tulee lakkauttamistoimet kohdistaa keskustassa toimivaan kouluun. TSYK on jo päätetty lakkauttaa 1.8.2010 lukien. Koko kouluverkkoselvityksen perusidea on, että lukiot keskitetään keskusta-alueelle ja peruskoulut alueille, joilla on lapsiperheitä.

 

7. Juhana Herttuan lukion lakkauttaminen 31.7.2013. Lukion lakkauttamisen yhteydessä tulee kokonaisvaltaisesti ratkaista Turun Klassikon lukion ja Puolalanmäen lukion koko ja tehtävät. Juhana Herttuan lukiolla on taidepainotus (draama ja media), joka luontevammin kuuluisi Puolalanmäen lukion yhteyteen. Samalla voitaisiin hyödyntää Vimman erinomaisia tiloja koko lukion taideopetuksessa (musiikki, draama ja media) ja tehostaa Vimman päiväkäyttöä nykyisestä. Turun Klassikon lukiolle ei ole kaavailtu erityistehtävää. Turun Klassikon ja Puolalanmäen lukioiden aloituspaikkatilanne ja painopisteet tulee tarkastella uudelleen. Lähtökohta on, että nykyiseen Klassikon koulurakennukseen jäisivät Turun Klassikon lukio ja Turun iltalukio. Tämä tulee ottaa huomioon rakennuksen peruskorjauksen loppuunsaattamisen yhteydessä.

 

8. Hirvensalon uuden koulun aloittaminen 1.8. 2014. Opetuslautakunta esitti 6.5.2009 investointiohjelmaan uutta koulua Hirvensaloon. Mikäli uuteen kouluun tulisi myös vuosiluokat 7-9, vähenisi Luostarivuoren koulurakennukseen sijoitettujen peruskoululaisten määrä huomattavasti. Kaikki saarilla asuvat yläkouluikäiset eivät kuitenkaan sijoittuisi uuteen kouluun (ruotsinkieliset, erikois- ja erityisluokkien oppilaat). Hirvensalon uutta koulua puoltavat:

a) saarten alueen yläkouluikäisten suuri ja kasvava määrä

b) kasvavat kuljetuskustannukset, ennestään ruuhkaiset liikennemahdollisuudet sekä ympäristön kuormittuminen

 

Koulurakentamista eivät puolla korkeat rakentamiskustannukset. Toisaalta Hirvensalon uuden koulun rakentaminen mahdollistaa Lyseon lukion siirtymisen Luostarinmäelle joko Luostarivuoren koulun tai Ammattikorkeakoulun tiloihin. Samalla voidaan Runosmäessä tehdä koulutilajärjestelyjä, joka mahdollistaa Runosmäen (ent. Nunnavuoren) koulurakennuksesta luopumisen.

 

Lisäksi Turussa toimii hallinnollisesti erillisiä peruskouluja samoissa tiloissa tai samassa pihapiirissä. Opetuslautakunta on erityisen tuen järjestelyjä pohtiessaan asettanut tavoitteeksi rajan hälventämisen yleis- ja erityisopetuksen välillä mm. esittämällä Vuorelan ja Luolavuoren koulujen hallinnollisesta yhdistämisestä. Kaupunginvaltuusto on päättänyt toteuttaa yhdistämisen 1.8.2009. Kehittämistyö on jo etukäteen arvioiden lähtenyt erittäin myönteisesti liikkeelle. Siksi on perusteltua, että hallinnollisten yhdistämisten, osana rajan hälventämistä, tulee jatkua. Hannunniitun ja C.O. Malmin koulut ovat suhtautuneet myönteisesti yhdistämiseen, Sirkkalan ja Sirkkalabackenin koulut varauksellisesti ja erityisesti Katariinan koulu kielteisesti yhdistymiseen Nummenpakan koulun kanssa. Erityiskouluissa on pelätty erityisopetuksen laadun heikkenemistä. Mielikuvalla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Hallinnollinen yhdistäminen ei heikennä erityisopetusta. Tarkoituksena on resurssien (tilat, välineet, henkilökunta) tehokkaampi yhteiskäyttö sekä yleis- ja erityisopetuksen osaamisen monipuolinen hyödyntäminen molemmissa kouluissa. Hallinnolliset yhdistämiset on tarkoitus toteuttaa kun rehtorin virat tai koulunjohtajan tehtävät edellä olevissa peruskouluissa tulevat uudestaan täytettäviksi.”

 

Opetuslautakunta on 27.5.2009 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle, että:

 

1. Martin koulu lakkautetaan 31.7.2012.

 

2. Kerttulin koulu lakkautetaan 31.7.2012.

 

3. Aurajoen lukio lakkautetaan 31.7.2012.

 

4. Kupittaan lukio lakkautetaan 31.7.2012.

 

5. Kerttulin lukio perustetaan 1.8.2012.

 

6. Turun Klassikon koulu lakkautetaan 31.7.2013.

 

7. Juhana Herttuan lukio lakkautetaan 31.7.2013.

 

8. Hirvensaloon rakennetaan uusi peruskoulu, joka aloittaa toimintansa 1.8.2014.

 

9. Vuosien 2014-2015 osalta asia palautetaan uuteen valmisteluun ja tuodaan opetuslautakunnan päätettäväksi 30.4.2010 mennessä.

 

Opetuslautakunnan päätös on tehty äänin 10-3 vähemmistön oltua sillä kannalla, että kohdassa 2 mainittua Kerttulin koulua ei lakkauteta.

 

Apulaiskaupunginjohtaja Tero Hirvilammi 4.6.2009:

 

”Opetuslautakunta on 27.5.2009 § 70 tehnyt kaupunginhallitukselle esityksen kouluverkon tarkistamisesta. Puollan opetuslautakunnan tekemää kouluverkon tarkistamista koskevaa esitystä.

 

Perusopetusta antavat koulut ja lukiot on lueteltu kaupunginvaltuuston hyväksymässä opetustoimen johtosäännössä. Opetuslautakunnan tekemä ehdotus kouluverkon tarkistamisesta edellyttääkin opetustoimen johtosäännön ao. kohtien muuttamista.”

 

Oheismateriaali 1              Kouluverkko 2009; Lukio ja perusopetus 2011-2015 –ehdotus oppilaitosverkoston tarkistamisesta

 

Oheismateriaali 2              Kerttulin koulukiinteistö ja Seikkailupuiston koulutilat

 

Esittelytekstissä mainitut kouluverkkoselvityksestä saadut lausunnot (59 kpl) ovat nähtävissä kaupungin keskushallinnossa, kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston kokouksissa.

 

Kaupunginhallitus ilmoittaa puoltavansa opetuslautakunnan 27.5.2009 tekemää kouluverkon tarkistamista koskevaa esitystä esittelijän kaupunginhallituksen kokouksessa tarkentamassa muodossa.

 

Kaupunginhallituksen päätös on tehty yksimielisesti sen jälkeen kun oli äänestetty sekä asian pöydällepanemisesta että palauttamisesta. Molemmissa äänestyksissä asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 11-2. Palautusehdotuksen perustelujen mukaan Kerttulin koulua koskevat kohdat olisi tullut poistaa esityksestä.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää,

että kaupunginvaltuuston 19.5.2008 § 94 hyväksymää opetustoimen johtosäännön 31, 34 ja 36 §:iä muutetaan siten, että:

1. Martin koulu lakkautetaan 31.7.2012.

2. Kerttulin koulu lakkautetaan 31.7.2012.

3. Seikkailupuiston kouluyksikkö perustetaan ja sen toiminta alkaa 1.8.2012.

4. Aurajoen lukio lakkautetaan 31.7.2012.

5. Kupittaan lukio lakkautetaan 31.7.2012.

6. Kerttulin lukio perustetaan 1.8.2012.

7. Turun Klassikon koulu lakkautetaan 31.7.2013.

8. Juhana Herttuan lukio lakkautetaan 31.7.2013.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää, että Hirvensalon uuden peruskoulun hankesuunnitelma valmistellaan siten, että koulu voi aloittaa toimintansa 1.8.2014.