Liite 1 § 114

 

Talouden vastuualue, talousarviopäällikkö Heikki Silpola 29.4.2009:

 

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2009 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt, että sitoviksi tarkoitettujen kriittisten menestystekijöiden, näiden arviointikriteerien / mittarien ja mittareiden tavoitearvojen vuodelle 2009 sekä muiden mahdollisesti kaupunginvaltuuston sitoviksi hyväksymien tavoitteiden toteutumisesta tulee raportoida talousarviovuoden aikana yhdessä talousarvion toteutumisennusteen kanssa kaksi kertaa vuodessa maaliskuun ja heinäkuun lopun tilanteen mukaan. Lisäksi toiminta ja talous raportoidaan tasekirjaan liitettynä kaudelta 1.1.–31.12.2009. Marraskuussa annetaan kaupunginhallitukselle ylimääräinen talouden toteutumisen ennuste.

 

Osana vuoden 2009 ensimmäistä raporttia on talouden toteutumisennuste. Ennuste koko vuoden toteutumisesta on laadittu hallintokunnilta ja keskushallinnolta huhtikuussa saatuihin maaliskuun lopun tilitilanteen tietoihin perustuen. Ennuste kaupungin verotulojen osalta pohjautuu tammi-huhtikuun toteutuneisiin verotilityksiin. Ennuste on ollut kaupunginhallituksen käsittelyssä 27.4.2009. Ennuste on liitetty seurantaraporttiin sellaisenaan, paitsi ennusteen kohtaa: "Rahoitusaseman kehitys alkuvuonna 2009", on seurantaraportissa täydennetty.

 

Toiminnan seurantaraportista käy ilmi, että kaupungin väestö on hieman kasvanut vuodenvaihteesta. Työttömien määrä on vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna lisääntynyt. Erityisesti miesten työttömyys on kasvanut.

 

Henkilötyövuosina mitattu kaupungin työvoiman käyttö ajanjaksolla 1.1.–31.3.2009 oli 53,6 henkilötyövuotta pienempi kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Jos laskelmassa huomioidaan liikennelaitoksen osakeyhtiöittäminen ja edunvalvonnan ja kuluttajaneuvonnan siirtymineen valtion toiminnaksi, henkilötyövuodet ovat kasvaneet 35,2 henkilötyövuotta v. 2008 vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Palkkamenot ovat kasvaneet 4,42 % verrattuna vastaavaan ajanjaksoon viime vuonna.

 

Talouden ennusteen mukaan kaupungin kuluvan vuoden toimintatuotot ovat toteutumassa muutettua talousarviota 14,6 milj. euroa heikommin ja valmistus omaan käyttöön alittuu 0,9 milj. euroa. Toimintakulujen ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion noin 0,8 milj. eurolla. Ennuste merkitsee 16,3 milj. euron alijäämäisyyttä ja epätasapainoa tulojen ja menojen välillä.

 

Ennusteen mukaan palvelujen ja hallinnon toimintakate (toimintamenot -toimintatulot ilman liikelaitoksia) ylittää talousarvion tason noin 6,1 milj. eurolla. Liikelaitokset ovat laaditun tuloslaskelmaennusteen mukaan alittamassa muutetun talousarvion mukaisen liikeylijäämätason 10,1 milj. eurolla.

 

Verotulot toteutunevat kokonaisuutena muutetun lisätalousarvion mukaisesti. Kunnallisveroa ennustetaan toteutuvan 6,3 milj. euroa vähemmän ja yhteisöveroa 6,7 milj. euroa enemmän kuin muutettuun talousarvioon on merkitty. Yhteisöverossa on huomioitu kuntaryhmän jako-osuuden väliaikainen nostaminen 22,03 prosentista 32,03 prosenttiin vuosiksi 2009–2011.

 

Valtionosuudet näyttäisivät tämän hetkisten tietojen mukaan ylittävän talousarvioon merkityn määrän noin 3,3 milj. eurolla. Yleisessä valtionosuudessa on otettu huomioon kuntien verotulovähennysten kompensaation korjaus, joka Turun kohdalla on noin 1,2 milj. euroa.

 

Yleisen korkotason lasku vaikuttaa positiivisesti kaupungin nettokorkomenoihin, jotka alenevat vastaavasti, koska kaupungin velkamäärä on rahoitusomaisuutta suurempi. Vaikutuksen arvioidaan olevan tässä vaiheessa vähintään 5–7 milj. euroa.

 

Ennusteen mukaan vuosikate olisi 38,4 milj. euroa ja kattaisi 69,3 prosenttisesti suunnitelman mukaiset poistot. Ennuste merkitsee 5,3 milj. euron alijäämäisyyttä muutettuun talousarvioon nähden. Tilikauden alijäämäksi muodostuu ennusteen mukaan 16,3 milj. euroa.

 

Kaupungin pitkäaikaisten lainojen määrä maaliskuun 2009 lopussa oli (koron- ja valuutanvaihtosopimusten jälkeen) n. 280 milj. euroa. Pitkäaikaisten lainojen keskikorko (ml. seuraavan vuoden lyhennykset) vuoden 2008 lopussa oli 3,46 % ja maaliskuun lopussa 2009 se oli pudonnut jo 2,54 %:n yleisen korkotason laskun mukana. Kaupungin pitkäaikainen velka kasvoi alkuvuoden aikana 86 milj. euroa. Alkuvuoden aikana lyhennettiin 14 milj. euroa ja nostettiin 100 milj. euroa pitkäaikaisia lainoja. Vuoden aikana erääntyy vielä 30 milj. euroa pitkäaikaisia lainoja. Lisäksi konserniyhtiöillä erääntyy 70 milj. euroa lainoja, jotka lähtevät kaupungin kassasta, jollei niitä jälleenrahoiteta.

 

Kaupunginhallitus merkinnee tiedoksi esitetyn toiminnan seurantaraportin ajalta 1.1.2009–31.3.2009 ja lähettänee sen tiedoksi kaupunginvaltuustolle ja tarkastuslautakunnalle.

 

Oheismateriaali 1              Turun kaupungin toiminnan ja talouden seurantaraportti 1.1. – 31.3.2009

 

Kaupunginhallitus on samalla kun se on merkinnyt toiminnan ja talouden seurantaraportin ajalta 1.1. – 31.3.2009 tiedokseen päättänyt lähettää raportin tiedoksi kaupunginvaltuustolle ja tarkastuslautakunnalle sekä että tämän asian valtuustokäsittelyn yhteydessä annetaan selvitys myös valtuuston 30.3.2009 hyväksymän lisätalousarvion toimeenpanosta.

 

Lisäksi kaupunginhallitus toteaa huolestuneena kaupungin taloudellisen tilanteen heikentymisestä päättäneensä, että se edellyttää erityisesti peruspalvelulautakunnalta ja liikelaitoksilta toimenpiteitä kaupunginvaltuuston 30.3.2009 hyväksymässä lisätalousarviossa pysymiseksi ja että se tulee aktiivisesti seuraamaan tilanteen kehittymistä.

 

Edelleen kaupunginhallitus toteaa, että kaupunginvaltuustolle tuodaan asunto- ja maankäyttöohjelman lähetekeskustelun yhteydessä erillinen selvitys tonttituotantoprosesseista.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

 

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä Turun kaupungin toiminnan ja talouden seurantaraportin ajalta 1.1. – 31.3.2009 sekä asian käsittelyn yhteydessä annettavan kaupunginvaltuuston 30.3.2009 hyväksymän lisätalousarvion toimeenpanoa koskevan selvityksen tiedokseen.