Liite 1 § 93

 

Asia on 9.3.2009 § 73 pantu pöydälle.

 

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 25.2.2009:

 

”Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 27.11.2007 § 815 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle Kauppatorin asemakaavanmuutosehdotuksen hyväksymistä tietyin muutoksin. Kaupunginhallitus on 12.5.2008 § 307 hyväksynyt Kauppatorin asemakaavanmuutosehdotuksen asettamisen julkisesti nähtäville tietyin muutoksin. Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 4.11.2008 § 707 antanut kaupunginhallitukselle lausuntonsa asemakaavanmuutosehdotuksesta tehtyihin muistutuksiin.

 

Kiinteistölautakunta päätti 19.11.2008 § 749 palauttaa Kauppatorin maanalaisen pysäköintilaitoksen toteuttamiseen liittyvän esisopimuksen uudelleen valmisteltavaksi. Kiinteistölautakunnan tekemän palautuspäätöksen jälkeen kaupunginhallitus päätti 24.11.2008 § 618 palauttaa asemakaavanmuutosasian esittelijälle tuotavaksi kaupunginhallituksen käsiteltäväksi maankäyttö- ja rakennuslain 91b §:n mukaisen maankäyttösopimukseen rinnasteisen esisopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on 11.2.2009 § 43 hyväksynyt Kauppatorin maanalaisen pysäköintilaitoksen toteuttamiseen liittyvän esisopimuksen. Esisopimus on Kiinteistöliikelaitoksen ilmoituksen mukaan allekirjoitettu 23.2.2009.

 

Jäljempänä on kokonaisuudessaan siteerattu asemakaavanmuutosehdotuksen kaupunginhallituskäsittelyyn (kh 12.5.2008) liittyvät kaavoitusarkkitehti Paula Keskikastarin 25.10.2007 päivätty ja apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtasen 28.4.2008 päivätty esittelyteksti. Myös muistutusvaiheeseen liittyvä kaavoitusarkkitehti Paula Keskikastarin 15.10.2008 päivätty esittelyteksti on jäljempänä siteerattu kokonaisuudessaan.

 

Lisäksi jäljempänä on yksityiskohtaisesti kerrottu asemakaavanmuutosehdotuksen käsittelyyn liittyvät kaupunginhallituksen ja ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätökset sekä päätöksiin liittyvät äänestykset.”

 

Asemakaavatoimisto/Paula Keskikastari 25.10.2007/545-07:

”Asemakaavatoimisto on laatinut 28.6.2007 päivätyn ja 24.10.2007 muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen otsikossa mainitulle alueelle.

Asemakaavan tavoitteena on lisätä kaupungin keskustan elinvoimaisuutta, edesauttaa Kauppatorin yleissuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumista, laajentaa keskustan kävelyaluetta ja mahdollistaa maanalaisen pysäköintitilan rakentaminen torin alle sekä liiketilojen rakentaminen katujen alle.

Kaava-alue käsittää Kauppatorin ja siihen rajoittuvia katualueita.

Alueen kuvaus ja aloite

Turun kauppatorin koko ja asema on perua Engelin suunnittelemasta Turun asemakaavasta vuodelta 1828. Nykyinen Kauppatori ei muodosta rakennustaiteellisesti yhtenäistä kaupunkitilaa. Torilla olevat rakennukset sekä sitä rajaava rakennuskanta on syntynyt vähitellen tyylillisesti eri aikakausina ja ilman yhtä kokonaissuunnitelmaa.

Kauppatori on kaupungin toiminnallinen keskipiste. Torin merkitys kauppapaikkana on säilynyt ja kaupunkilaiset kokevat torin yhtenä kaupungin parhaista paikoista. Torin rakenteet ja rakennelmat ovat kuitenkin nuhjuisessa kunnossa ja ulkoasultaan laadullisesti hyvin erilaisia. Tori aukiona on kaupungin keskustan vaihtuvien tapahtumien näyttämö: sitä käyttävät torikauppa, markkinat, se on tapaamispaikka, juhla-aukio ja tyhjä tila. Tori on myös kaupungin joukkoliikenteen solmukohta, lähes kaikki kaupungin bussilinjat kulkevat torin kautta.

Kauppatorin asemakaavanmuutos käynnistettiin samanaikaisesti torin yleissuunnitelmatyön kanssa v. 2003 kaupungin omasta aloitteesta.

Kaavoituksen tavoitteet

Torin uudistamisen suunnittelu on lähtenyt liikkeelle tarpeesta lisätä Kauppatorin ja keskustan vetovoimaisuutta sekä kohentaa toriympäristön sekavaa yleisilmettä – uudistaa rakennukset ja rakennelmat yhtenäisen suunnitelman mukaan ja miettiä ratkaisu torikauppiaiden autojen sijoitukseen. Torilla on myös kulttuurihistoriallisia arvoja, jotka tulee turvata.

Yliopistonkadun kävelykatualuetta on jo aiemmin päätetty ulottaa torin kohdalle ja sen vuoksi alueen pysäköintijärjestelyt on välttämätöntä tutkia kokonaisuudessaan torilla sekä lähiympäristössä.

Linja-autoliikenteen toimivuus asettaa omat vaatimuksensa torin ja sitä ympäröivien katujen suunnittelulle.

Asemakaavanmuutosehdotus

Asemakaavanmuutosehdotus mahdollistaa Kauppatorilla sijaitsevien rakennusten uudisrakentamisen. Eerikinkadun reunaan sijoittuvaan palvelurakennukseen voi sijoittua mm. lipunmyyntitoimisto, kahvila sekä sosiaalitiloja. Kioskirakennusten korkeus on rajattu 3,5 + 0,7 metriin ja niiden vaipan sisään tai maan alle tulee sijoittaa myös kaikki maanalaisen pysäköintilaitoksen vaatima ilmastointitekniikka. Torirakennuksiin saadaan rakentaa kaksi maanalaista kellarikerrosta, joihin sijoittuvat myös maanalaisesta pysäköintitilasta maan pinnalle johtavat porras- ja hissiyhteydet.

Pysäköintilaitos on sijoitettu kahteen kerrokseen torin alle. Pysäköintitilasta voidaan rakentaa ajo- ja jalankulkuyhteyksiä toria ympäröivien rakennusten kellareihin. Lisäksi on mahdollista rakentaa maanalaisia liiketiloja katujen alle.

Yliopistonkadun kävelykatualuetta on jatkettu torin kohdalle. Joukkoliikenne säilyy nykyisillä kaduilla, Aurakadulla ja Eerikinkadulla, jolloin pysäkkialue on kaikkein kompaktein.

Torin vanha kivipinnoite säilytetään. Koska kaava mahdollistaisi torin kaikkien rakennusten ja rakenteiden purkamisen ja uusimisen, on kulttuurihistoriallisten arvojen turvaamiseksi päädytty ratkaisuun, jossa vanhat kivet tuovat torille historiallista aikaperspektiiviä.

Toripysäköinnin sisäänajoramppi tulee tehdä Yliopistonkadulle. Tarvittaessa on mahdollista rakentaa toinen, täydentävä ajoramppi Eerikinkadulta entisen pääpostin kohdalta.

Suunnittelutilanne

Turun kaupunkiseudun maakuntakaavassa sekä Turun yleiskaavassa 2020 alue on keskustatoimintojen aluetta, joka mahdollistaa mm. pysäköintilaitosten rakentamisen. Yleiskaavassa Aurakatu ja Eerikinkatu on osoitettu joukkoliikennepainotteisiksi kaduiksi. Asemakaavassa vuodelta 1933 alue on tori- ja katualuetta.

Torin yleissuunnitelma valmistui 27.1.2005, suunnitelman laatijoina Ramboll Finland Oy sekä Arkkitehtitoimisto Sigge Oy. Suunnitelmassa ei esitetty pysäköintilaitosta torin alle.

Kaavaprosessin vaiheet

Vireilletuloilmoitus on postitettu osallisille osallistumis- ja arviointisuunnitelman yhteydessä 2.12.2003. Kaava-alueen rajausta laajennettaessa OAS on päivitetty 25.9.2006 sekä 22.12.2006.

Kaavoituksen aloituskokous pidettiin 9.12.2003 valtuustosalissa. Tämän lisäksi Kauppatorin vaihtoehtoja ja suunnitelmaluonnoksia on esitelty yleisölle 28.1.2004 ja kaavaluonnosta 8.1.2007.

Osallisille on lähetetty ilmoitus hankkeen vireilletulosta sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelma 1.12.2003 ja 2.1.2007 aluerajauksen muutoksen perusteella. Vireilläolosta on tiedotettu kaavoituskatsauksissa 2005-2007.

Kaupunginhallitus päätti 14.11.2005 § 861, että ympäristö- ja kaavoituslautakunta valmistelee Kauppatorin ja siihen liittyvien katualueiden asemakaavan Kauppatorin yleissuunnitelman pääperiaatteita noudattaen siten, että kaavoituksen tavoitteena on mahdollistaa maanalaisen noin 700 pysäköintipaikkaa kattavan kahteen kerrokseen toteutettavan pysäköintilaitoksen rakentaminen, joukkoliikenteen siirtäminen Aurakadulta Kauppiaskadulle ja Aurakadun muuttaminen torin kohdalla kävelyalueeksi.

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta hyväksyi 22. päivänä joulukuuta 2006 päivätyn luonnoksen 23.1.2007 § 64.

Kaupunginhallitus hyväksyi kaavanmuutosluonnoksen 26.2.2007 edellyttäen samalla, että ennen asemakaavaluonnoksen valmistelun jatkamista tulee pysäköintilaitoksen toteuttajatahon sitoutua toteuttamaan pysäköintilaitos kaupungin edellyttämällä tavalla ja vastaamaan kaikista pysäköintilaitoksen aiheuttamista kustannuksista.

Turun Toriparkki Oy on antanut kaupungille näitä asioita koskevan sitoumuksen.

Vuorovaikutus, mielipiteet

Kauppatorin suunnittelu on herättänyt runsaasti keskustelua lehtien mielipideosastoilla sekä ympäristö- ja kaavoitusviraston ”Kauppatori” -keskustelufoorumissa internetissä.

Kauppatorin kiveystä koskeneeseen mielipidekyselyssä toripinnan kattamista nykyisillä nupukivillä kannatettiin selvästi enemmän (65 %) ja sitä perusteltiin historiallisilla ja kaupunkikuvaan liittyvillä seikoilla. Uudet, koneellisesti sahatut nupukivet tuomittiin persoonattomiksi ja niiden arveltiin myös olevan liukkaita. Uusien kivien kannattajat puolestaan halusivat helpotusta Kauppatorilla liikkumiseen.

24.10.2005 kaupunginvaltuustolle ja -hallitukselle luovutettiin toriparkin vastainen vetoomus, jossa allekirjoituksia oli yhteensä 4547 kpl. Adressissa vastustetaan toriparkin keskustan kaduille tuomaa liikenteen lisäystä, pelätään pitkän rakentamisajan taannuttavan torikaupan, pelätään kalliin laitoksen vaikuttavan keskustan tuotteiden hintojen kallistumiseen ja naapuritalojen puupaalutusten vaurioitumiseen. Lisäksi adressissa epäillään hankkeesta esitettyjä kustannuslaskelmia ja pidetään todennäköisenä, että lisäkustannukset ja riskit tulisivat kaupungin maksettaviksi.

Lausunnot

Asemakaavanmuutosehdotus on ollut lausunnoilla 28.6. – 27.8.2007.

Lausunnot pyydettiin laajasti, osallisilta toimialoilta ja viranomaisilta sekä yhdistyksiltä ja naapurikiinteistöjen omistajilta.

Lausunnoissa esitettyjä tärkeimpiä argumentteja asemakaavanmuutoksen puolesta:

- Turun kauppatorin yleisilmeen parantaminen on hyvin tärkeää. Torin ympäristön uudistaminen ja jalankulkualueiden lisääminen sekä laadun parantaminen nähdään välttämättömiksi torin ja sitä ympäröivien kauppakortteleiden vetovoiman lisäämiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi.

- Pysäköintilaitoksen rakentaminen on tärkeä osa Turun kaupunkikeskustan elinvoimaisuuden kehittämistä. Kauppatorin alle suunnitellun pysäköintilaitoksen tuoma pysäköintitila parantaisi keskustan kilpailukykyä ja toriparkin toteutumisen myötä kaupunkikeskustasta muodostuu yhä viihtyisämpi ja turvallisempi ostospaikka.

- Esityksellä olisi selkeästi liikenneturvallisuutta sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta parantava vaikutus.

Osassa lausuntoja asemakaavanmuutoksen tavoitteet nähdään Turun keskustan kehittämisen ja kilpailukyvyn kannalta erittäin tärkeinä, kun taas toisissa lausunnoissa nähdään, että kaavoituksen tulee pohjautua keskustan osayleiskaavaan ja että pysäköinnin vaihtoehdot tulee tutkia laajasti.

Vastineet lausuntoihin on esitetty selostuksen liitteessä.

Ehdotus 24.10.2007 korjaukset

Ehdotukseen on 24.10.2007 päivätyllä muutoksella tehty niitä korjauksia, joita on lausuntojen perusteella katsottu tarpeellisiksi. Kaavakartan ja selostuksen lisäksi myös asemakaavaehdotuksen vaikutusten arviointitaulukkoa (liite 4) on täydennetty.

Kauppahallin korttelissa ollut varaus sisäänajorampille on poistettu tarpeettomana. Sekä kioskien että maanalaisten tilojen kaavamääräyksiä on tarkennettu. Maanalaisten johtojen osalta kaavamääräyksiä on lisätty.

Asemakaavatoimisto esittää, etteivät annetut lausunnot anna aihetta ehdotuksen laajempaan muuttamiseen.”

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 28.4.2008:

”Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 27.11.2007 § 815 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle, että 28.6.2007 päivätty ja 24.10.2007 lausuntojen perusteella muutettu VI kaupunginosan, Kauppatori –nimisen yleisen alueen sekä Eerikinkadun, Aurakadun, Yliopistonkadun ja Kauppiaskadun osien asemakaavanmuutosehdotus hyväksytään ja esitetään edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi seuraavin muutoksin:

·Torin pinnoitemateriaali päätetään erikseen ja poistetaan kaavamerkintä.

·Puuistutusten määrä ratkaistaan erikseen lopullisen rakennussuunnitelman yhteydessä.

·Mahdolliset tarkistukset sisäänajojen sijaintiin tarkastellaan muistutusten pohjalta.

Yleensä asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotukset asetetaan julkisesti nähtäväksi ympäristö- ja kaavoituslautakunnan tekemän hyväksymispäätöksen jälkeen. Kauppatorin asemakaavanmuutosehdotuksen osalta on katsottu tarkoituksenmukaiseksi tuoda asemakaavanmuutosehdotus ennen nähtäville asettamista kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Kaupunginhallituksen päätöksen jälkeen asemakaavanmuutosehdotus asetetaan julkisesti nähtäväksi. Nähtävilläoloaikana tehtyihin muistutuksiin valmistellaan vastineet ympäristö- ja kaavoitusvirastossa/-lautakunnassa. Tämän jälkeen asemakaavanmuutosehdotus etenee kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Ympäristö- ja kaavoituslautakunnan esittämään asemakaavanmuutosehdotukseen on tehty seuraavat muutokset:

·Kauppatorin vanha kivipinnoite on merkitty säilytettäväksi seuraavalla suojelumääräyksellä: ”Torin nykyinen kivipinnoite tulee säilyttää pääosin. Kivien ladontamalli nykyisen kiveyksen tapaan esteettömyyden vaatimukset huomioiden.”

·Maanalaisen yleisen pysäköintilaitoksen ma-LPY-1 kaavamääräykseen on lisätty seuraava maininta: ”Autopaikoista vähintään puolet on varattava yleiseen pysäköintiin.”

Asemakaavatoimisto/Paula Keskikastari 15.10.2008/502-08:

”Kauppatorin asemakaavanmuutosehdotus oli julkisesti nähtävänä 19.5. - 17.6.2008 välisen ajan. Tänä aikana ehdotuksesta jätettiin viisi muistutusta. Seuraavassa lyhennelmät muistutuksista sekä asemakaavatoimiston laatimat vastineet. Ennen nähtävilläoloaikaa jätettiin lisäksi kaksi kannanottoa.

Meidän Turku ry (16.6.2008):

”Kauppatorin asemakaavanmuutosehdotus on nykyisellään Maankäyttö- ja rakennuslain vastainen syistä, jotka on arvioitu jäljempänä tarkemmin.

Vaadimme kaikkiin muistutuksessamme esitettyihin näkökohtiin kirjallista vastausta Maankäyttö- ja rakennuslain 65 § mukaisesti. Edellytämme, että muistutukseemme vastaavat perehtyvät koko lausuntoon eivätkä laadi vastausta vain tämän yhteenvedon perusteella.

Vaadimme, että muistutuksemme ja muut muistutukset kokonaisuudessaan toimitetaan ympäristö- ja kaavoituslautakunnalle sekä kaupunginhallitukselle.

1) Lausunnonantajia on kohdeltu epätasapuolisesti lausuntojen vastauksissa ja selostukseen on tarkoituksellisen harhaanjohtavasti koottu vain myönteiset näkemykset. Lausuntoihin on vastattu käyttämällä Turun Toriparkki Oy:n lausuntoa vastineena epäasiallisella tavalla.

- Lautakunnalle ei ole toimitettu oheismateriaalina lausuntoja.

- Lausuntoajankohta oli moitittavasti kesällä.

2) Asemakaavanmuutoksen yhteydessä on arvioitu virheellisesti Turun Toriparkki Oy:n lähettämän kirjelmän olevan sitoumus pysäköintilaitoksen toteuttamiseksi. Turun Toriparkki Oy "sitoumus" ei ole millään tavoin laillisesti sitova. Tästä huolimatta tätä "sitoumusta" on pidetty asemakaavanmuutoksen tärkeimpänä lähtökohtana.

3) Toripysäköinnin taloudellisen ja teknisen toteuttamiskelpoisuuden selvittäminen ja kaupungille aiheutuvien kustannusten selvittäminen on laiminlyöty tarkoituksellisesti.

4) Vaihtoehtoiset pysäköinnin kehittämisratkaisut on tarkoituksellisesti jätetty selvittämättä.

5) Toripysäköinnin, ajoramppien ja maanalaisten liiketilojen ympäristövaikutukset ja vaikutukset ihmisten elinoloihin on tahallisesti jätetty selvittämättä tai selvitetty puutteellisesti, huolimatta Lounais-Suomen ympäristökeskuksen päätöksestä 20.3.2008, joka edellyttää ympäristövaikutusten selvittämistä kaavoituksen yhteydessä. Osa selvityksistä ei perustu asemakaavaehdotuksen mukaisiin ratkaisuihin. Tehdyissä selvityksissä havaittuja haitallisia vaikutuksia ja vähintään 53-54 kk:n (4,5v) rakentamisaika on huomioitu puutteellisesti asemakaavaehdotuksessa ja selostuksessa. Nopeuttamistoimiin sisältyvien riskien toteutuessa rakentamisaika on 22 kk pidempi eli 6 v 4 kk.

6) Toripysäköinnin rakentamisen vaikutukset pohjavesiolosuhteisiin on selvitetty puutteellisesti. Selostuksen liitteenä olevien suppeiden lausuntojen mukaan kaavaehdotuksen mukaisen toripysäköinnin rakentaminen edellyttää työnaikaista pohjaveden alentamista ja ulottuu sekä nk. salpaveden että nk. orsiveden tason alapuolelle. Asemakaavaehdotuksen perusteena on virheellinen olettama, että myös pysäköintilaitoksen pohjalaatta voitaisiin rakentaa etukäteen vesitiiviiksi, jolloin nk. salpaveden alentamista ei tarvittaisi. MRL, 106 § ja 165 § mukaan Turun kaupunki on korvausvelvollinen, jos pysäköintilaitoksen rakentamisen aiheuttamat pohjavesimuutokset vaurioittavat Kauppatoria, maanalaisia liiketiloja ja sisäänajoramppeja ympäröivien puupaalutettujen rakennusten perustuksia.

7) Toripysäköinnin rakentamisaikana torikaupan liikevaihto alenee 20-40 % eli 5-10 M€/v, yhteensä menetykset ovat 4,5-6 v rakentamisaikana 22,5-60 M€. Rakentamisaikaiset taloudelliset haitat aiheuttavat kielteisen torikaupan rakennemuutoksen.

8) Toripysäköinti ei voi merkittävästi lisätä asiointia Turun liikekeskustassa. Enimmillään lisäys voisi olla 1500-2500 käyntiä päivässä eli 4,5-7,5 % asioinnista. Todennäköisesti asiointi muilla kulkumuodoilla alenee yhtä paljon kuin autolla asiointi lisääntyy. Rakentamisaikaiset rahalliset haitat keskustan kaupalle ovat suuria ja aiheuttavat kielteisen kaupan rakennemuutoksen.

9) Toripysäköinnin rakentamisaikana aiheutuvien häiriöiden vuoksi joukkoliikenteen matkustajamäärät alenevat 10-20 %, ja liikennöintikustannukset lisääntyvät 5-10 %. 4,5-6 vuoden rakentamisaikana tästä aiheutuvat 15-40 M€ tappiot Turun kaupungille ja vastaavat tappiot yksityisille liikennöitsijöille. Toteutettuna toripysäköinti alentaa joukkoliikenteen käyttöä pysyvästi noin 5 %, alentaen joukkoliikenteen tuloja n. 900 000 € vuodessa.

10) Toripysäköinti haittaa rakentamisaikana ja pysyvästi kävelyä ja pyöräilyä.

11) Toripysäköinnin hätäpoistumistiet ovat sallittua pidempiä, jolloin kuoleman riski autopalon sattuessa lisääntyy.

12) Toripysäköinnin tarkoitus on lisätä yksityisauton osuutta Turun keskustan kulkumuotojakaumasta. Tämä lisää ilmastonmuutosta, ilmansaastepäästöjä, melua ja ruuhkia.

Näillä perusteilla asemakaavaehdotus on Maankäyttö- ja rakennuslain 1 §, 5 §, 6 §, 9 §, 54 §, 62 §, 165 § ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen 1 §, 25 § ja 50 § vastainen, koska lain vastaisesti asemakaavaehdotuksen käsittelyssä päätöksentekijöille jaettuja tietoja annetuista lausuntoja on vääristelty sekä Turun Toriparkki Oy on perusteettomasti asetettu suosituimmuusasemaan lausuntoja käsiteltäessä, ja asemakaavaehdotuksen mahdollistama toripysäköinti:

·Lisää ilmastopäästöjä, ilmansaasteita ja melua.

·On epätaloudellinen ja mahdollisesti teknisesti toteuttamiskelvoton.

·Vähentää kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta keskusta-asioinnista.

·Aiheuttaa merkittäviä taloudellisia tappioita joukkoliikenteelle, torikauppiaille ja keskustan liike-elämälle.

·Aiheuttaa elinympäristön merkityksellistä heikkenemistä keskustassa asioiville, torikauppiaille, joukkoliikenteen käyttäjille, keskustan asukkaille ja keskustan liike-elämälle.

·Toteuttamisen vaikutukset on selvitetty puutteellisesti tai jätetty kokonaan selvittämättä.

·Toteuttaminen muuttaa pohjaveden osalta luonnollista vedenjuoksua.

·On palovaarallinen, koska poistumistiet ovat ylipitkiä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 106 § mukaan Turun kaupunki on korvausvelvollinen siltä osin, kuin asemakaavamuutosehdotuksen haitat kohdistuvat maanomistajille.”

Asemakaavatoimisto

Meidän Turku ry:n muistutuksessa väitetään, että asemakaavanmuutosehdotus on lainvastainen. Perusteeksi on esitetty useita väittämiä, joista osa liittyy poliittisiin arvovalintoihin ja osa koskee rakentamisvaihetta. Asemakaavan lainmukaisuuden arvioinnin kanssa näillä ei ole mitään tekemistä, sillä kunnalla on kaavan sisällön suhteen laaja harkintavalta. Kaavaa on valmisteltu kaupunginhallituksen päätöksen 14.11.2005 § 861 poliittisten linjausten perusteella.

Muistutuksessa on toistettu samat asiat, jotka Meidän Turku ry on esittänyt jo lausuntovaiheessa sekä 5.11.2007 päivätyssä ympäristö- ja kaavoituslautakunnalle toimitetussa kirjelmässä. Lisäksi muistutuksessa on yksi uusi kohta: ”toripysäköinnin poistumistiet ovat sallittua pidempiä”. Muihin asiakohtiin on siis jo vastattu kaavaselostuksen liitteessä 10 sekä ympäristö- ja kaavoituslautakunnalle tiedoksi toimitetussa vastauksessa (20.11.2008) Meidän Turku ry:n kirjelmään.

Meidän Turku ry:n lausuntovaiheessa 16.8.2007 esittämät asiat ovat vaikuttaneet kaavaehdotuksen valmisteluun seuraavasti:

- Ympäristövaikutusten arviointia on syvennetty erityisesti liikenteen vaikutuksia koskevalla osiolla.

- Vaikutuksia pohjavesiolosuhteisiin on täsmennetty ja kaavamääräys on muutettu muotoon ”Rakentaminen on tehtävä niin, ettei siitä aiheudu haitallista pohja- ja orsiveden pinnan alenemista rakennustyön aikana eikä pysyvästi”.

- Vaikutusten arviointitaulukkoa (liite 4) on täydennetty.

- Kaavamateriaalia on täydennetty selvityksillä: ”Lisätarkastelu Kauppatorin pysäköintilaitoksen rampin sijoittamisesta Kauppiaskadulle Kauppatorin reunaan ja vertailu Yliopistonkadun ramppiin 18.2.2008” sekä ”Kauppatorin asemakaavamuutokseen liittyvät liikenteelliset selvitykset, huhtikuu 2008”.

Meidän Turku ry:n muistutuksen 16.6.2008 perusteella kaavaselostuksen seuraavia kohtia on täydennetty:

- Selostuksen kohtaa 4.5.5 Lausunnot on täydennetty erittelemällä ne, joilta lausunto on saatu.

- Kaavaselostuksen em. kohta on kirjoitettu laajemmaksi.

- 7.10.2008 on neuvoteltu pelastusviranomaisen ja rakennusvalvontaviranomaisen kanssa poistumisteiden riittävyydestä. Neuvottelun johdosta kaavaan lisättiin määräys pysäköintilaitoksen varustamisesta sprinklauksella ja paloilmoittimella.

Selvyyden vuoksi tässä vastauksessa on jaettu muistutuksen em. asiakohdat 1-12 kahteen osaan - niihin, joissa käsitellään lainmukaisuuden edellytyksiä (selvitysten riittävyys ja asemakaavan sisältövaatimukset, mm. turvallisuus) ja niihin, jotka perustuvat poliittisiin arvovalintoihin tai koskevat toteuttamisvaihetta (haitat kaupalle, kustannusten jako).

1 Kaavan lainmukaisuuteen kohdistuvat asiat

(muistutuksen kohdat 1, 3, 4, 5, 6 ja 11)

1)

Lausuntokooste eli selostuksen liite 10 on kiinteä osa selostusta. Kooste on ryhmitelty asiakokonaisuuksittain, jotta lukijan olisi helpompi hahmottaa eri asioista esitetyt näkemykset. Tässä luettelossa on käyty yksityiskohtaisesti läpi kaavamuutosta vastaan esitetyt näkökohdat. Selostuksen kohdassa 4.5.5 Lausunnot on nostettu esiin myös tärkeimmät kaavamuutosta puoltavat lausunnot, koska ne eivät muuten olisi tulleet esiin ollenkaan. Kaavaselostuksen em. kohta voidaan kuitenkin kirjoittaa laajemmaksi.

Selostuksen kohdassa 4.5.5 Kaavaluonnoksen käsittely on mainittu Turun Toriparkki Oy:n lausunto, sillä kaupunginhallitus edellytti 26.2.2007, että toteuttajataho sitoutuu tiettyihin toimintaperiaatteisiin. Lisäksi selostuksen liitteessä 10 on tuotu esiin Turun Toriparkki Oy:n lausunto ja sitoumus, kun kyse on ollut toriparkin mahdollisista korvausvastuista naapurikiinteistöille rakentamisen aikaisten ja pysyvien haittojen osalta ja taloudellisesta toteuttamiskelpoisuudesta. Korvausvastuista voivat kaupungin ja toriparkin toteuttajan sopia alueen hallintaoikeuden luovutuksen yhteydessä, Turun toriparkki Oy:n tässä vaiheessa antama sitoumus on vastaus kaupunginhallituksen 26.2.2007 edellyttämään sitoutumiseen.

Alkuperäiset lausunnot olivat normaalin käytännön mukaan esityslistan liitteinä. Kaikki liitteet olivat kokouksessa nähtävissä ympäristö- ja kaavoituslautakunnan sihteerillä, lisäksi ne kopioitiin kaikille lautakunnan jäsenille kokoukseen 20.11.2007.

Selostuksessa on lueteltu kaikki tahot, joilta lausuntoa pyydettiin. Selostuksen kohtaa 4.5.5 Lausunnot täydennetään vielä erittelemällä ne, joilta lausunto on saatu.

Koska lausuntoaika osui kesäkaudelle, oli lausuntoaika normaalia pitempi, lisäksi lausuntoaikaan sai pyytämällä pidennystä. Lausuntoja saatiin kuitenkin runsaasti eli ei voida katsoa ajankohdan vaikuttaneen lausuntojen määrään. Nähtävilläolon ajankohtaa ei ole laissa määritelty.

3-5)

Rakentamisen tekniset edellytykset on selvitetty asemakaavan edellyttämällä tarkkuudella, yksityisen hankkeen rakentamiskustannukset eivät ole asemakaavassa ratkaistava asia. Kustannuksia on arvioitu esim. Yliopistonkadun ajoluiskan osalta – sillä kohtaa pelkän johtosiirron kustannus on n. 200 000 €. Kaupungille aiheutuvat kustannukset ovat Turun kaupungin ja toteuttajan välinen sopimusasia, joka tulee sovittavaksi alueen luovutuksen yhteydessä. Sopimus hyväksytään kaupunginvaltuustossa.

Vaihtoehtojen vertailua on tehty kaavaselostuksen liitteessä 4, jossa on vertailtu 0-vaihtoehtoa (ei toriparkkia), asemakaavaehdotuksen mukaista toriparkkivaihtoehtoa (1) ja kaavaluonnoksen mukaista toriparkkivaihtoehtoa (2), jossa myös Kauppiaskatu on kävelykatuna. Ei ole kuitenkaan nähty tarkoituksenmukaiseksi laatia suunnitelmavaihtoehtoja, joissa pysäköintitilalle olisi etsitty muita sijoituspaikkoja, koska Turun kaupungilla ei ole aikeena rakentaa pysäköintitilaa ja yksityinen hanke on vireillä juuri ja ainoastaan Kauppatorille. Myöskään laki ei edellytä vaihtoehtojen laatimista.

Asemakaavatoimiston näkemyksen mukaan selvityksiä on Turun kauppatorin suunnittelun yhteydessä tehty riittävästi. Vuodesta 2003 lähtien on laadittu mm. seuraavat selvitykset:

- Kauppatorin yleissuunnitelma 27.1.2005 / Ramboll, johon sisältyivät:

- Torin maanalaisen pysäköinnin vaikutukset ”Turun kauppatorin alle tehtävän keskustapysäköintilaitoksen vaikutusarviointi” 16.6.2004 (perustuu puolet kaavanmukaista hanketta pienempään pysäköintilaitokseen)

- Selvitys joukkoliikenteestä ”Turun kauppatorin linja-autoliikenteen simulointi” 16.4.2004.

- Joukkoliikennetoimiston lausunto 22.9.2006.

- Perusteluja Kauppatorin asemakaavanmuutosluonnoksen kaupunkiympäristön laatuun ja viihtyisyyteen vaikuttaviin tekijöihin 28.9.2006.

- Vaikutusten arviointi 24.10.2007 (selostuksen liite 4).

- Kauppatorin alle sijoitettavan pysäköintilaitoksen liikenteelliset vaikutukset/ YKV, Suunnittelutoimisto toukokuu 2007 (selostuksen liite 5).

- Selvitys Turun toriparkin ilmanlaatuvaikutuksista/ Ilmatieteen laitos 21.6.2007 (selostuksen liite 6).

- Turun Toriparkin rakentamisvaiheen ympäristövaikutusten arviointi / A. Suikkari Oy 18.6.2007 (selostuksen liite 7), johon sisältyivät

1. Toriparkin rakentamisen vaiheistus sekä lohkojako

2. Ramboll Finland Oy:n lausunto 21.2.2006 ja SCC Viatek Oy:n lausunto 25.2.2003

3. 1. rakennusvaiheen aikatauluehdotus (ajoyhteys torilla)

4. 1. rakennusvaiheen aikatauluehdotus (ajoyhteys Yliopistonkadulla)

5. 2. rakennusvaiheen aikatauluehdotus

6. Kauppatorin arkeologiset tutkimukset, kenttätyön aikatauluselvitys (Aki Pihlman).

- Tarkastelu toriseudun liikennejärjestelyistä 13.6.2006, Ramboll (selostuksen liite 8).

- Torin alle sijoitettavan pysäköintilaitoksen liikenteelliset vaikutukset ja ajoramppien sijaintivaihtoehdot 2006 / YKV, suunnittelutoimisto (selostuksen liite 9).

- Rambollin lausunto 5.10.2007; Torin alle suunniteltavan maanalaisen pysäköinnin vaikutus pohjavesiin (selostuksen liite 11).

- Lisätarkastelu Kauppatorin pysäköintilaitoksen rampin sijoittamisesta Kauppatorin reunaan Kauppiaskadulle 18.2.2008.

- Kauppatorin asemakaavamuutokseen liittyvät liikenteelliset selvitykset (huhtikuu 2008).

Em. selvityksistä kaavaprosessiin on liitetty vain selkeimmin kaavamuutokseen liittyvät ja pyritty karsimaan päällekkäisiä tai vain osittain kaavamuutoksen mukaisiin ratkaisuihin perustuvia selvityksiä.

6)

Ramboll Finland Oy:n lausunto 5.10.2007:

”Kauppatorin alueelta on mitattu pohjavesien korkeuksia vuodesta 1980 alkaen... Kun vettä pidättävät ja padottavat rakenteet suunnitellaan ja rakennetaan huolella, voidaan pohjavesien pitkäaikainen käyttäytyminen ennustaa riittävän tarkasti. Arvioidulta rakentamisalueelta ei nykyoloissakaan muodostu pohjavettä.

Toriparkin kuivatusrakenteet rakennetaan niin, että ne eivät vaikuta ympäröivien rakennusten, ei myöskään Pyramidin perustuksiin…”

Kaava-aineistossa on mukana vanhaa materiaalia, jonka mukaan orsivettä pitää työmaa-aikana alentaa (Liite 7, SCC Viatekin lausunto 25.2.2003). Uusimman tiedon mukaan tämä ei enää ole välttämätöntä (Liite 7, Rambollin lausunto 21.2.2006) ja kaavan väittämä ”rakentamisella ei ole vaikutusta ympäristön orsivesiolosuhteisiin ja perustuksiin” perustuu siihen. Kaavamääräys on lausuntovaiheen jälkeen kirjoitettu muotoon: ”Rakentaminen on tehtävä niin, ettei siitä aiheudu haitallista pohja- ja orsiveden pinnan alenemista rakennustyön aikana eikä pysyvästi.”

Pohjavesi-/perustusasiasta on keskusteltu useaan kertaan maaperäasiantuntijoiden kanssa eikä asia ole asemakaavatoimistolle epäselvä. Saattaa olla, että useat lausunnot ovat tahattomasti sotkeneet asiaa. SCC Viatekin lausunto vuodelta 2003 ei koske sitä rakennetta, jota asemakaavassa edellytetään.

Muistutuksessa mainitun tiiviin pohjalaatan tarve ei ole ilmeinen, mutta lopullisesti se ratkaistaan yksityiskohtaisen suunnittelun yhteydessä. Asemakaavan kannalta on oleellista, että kaavamääräyksen edellyttämä rakentamistapa on mahdollinen.

Meidän Turku ry:llä on virheellinen käsitys MRL 106 § ja 165 § perustuvasta korvausvelvollisuudesta. MRL 106 §:n perusteella kaupunki voi joutua korvausvastuuseen vain tilanteissa, jolla asemakaavan toteuttamisesta aiheutuu kulkuyhteyden katkeaminen tai muu haitta, joka estää tontille pääsyn. MRL 165 §:n mukaan kiinteistön omistajan tai haltijan on huolehdittava, että luonnollista vedenjuoksua muuttavat toimenpiteet kiinteistöllä eivät saa aiheuttaa huomattavaa haittaa naapurille. Kyse on siis rakentamisvaiheessa mahdollisesti aiheutuvasta haitasta; asemakaavan perusteella korvausvelvollisuutta ei kaupungille voi MRL 165 §:n perusteella tulla.

11)

7.10.2008 on neuvoteltu pelastusviranomaisen ja rakennusvalvontaviranomaisen kanssa poistumisteiden riittävyydestä. V-S pelastuslaitoksen lausunnon 7.10.2008 mukaan ”Rakenteellisilla ratkaisuilla, asian mukaisesti suunnitellulla automaattisella sammutuslaitteistolla sekä pelastuslaitoksen toiminnalla pystytään maanalaisesta autosuojasta luomaan paloturvallinen ympäristö, joka noudattaa rakennusten paloturvallisuutta koskevien määräysten ja ohjeiden edellyttämää tasoa.” Neuvottelun johdosta kaavaan on nyt lisätty varmistava määräys ”Pysäköintilaitos tulee varustaa automaattisella sammutuslaitteistolla ja paloilmoittimella”. Liitepiirroksessa on osoitettu kulkuetäisyydet osastoituihin uloskäytäviin. Mikäli katujen alle rakennetaan liiketiloja, poistumistietilanne on vielä parempi. Liitepiirustus oheismateriaalina nro 9.

2 Poliittiset arvovalinnat ja toteuttamisvaihetta koskevat asiat

(muistutuksen kohdat 2, 7, 8, 9, 10 ja 12)

2)

Asemakaava ja sen lainmukaisuus eivät ole riippuvaisia siitä onko joku taho sitoutunut rakentamaan kaavan mukaisen hankkeen. Asemakaava luo mahdollisuuden, mutta ei velvoita ketään toriparkin rakentamiseen. Vaikka yksityinen taho ei ryhtyisi toteuttamaan toriparkkia, ei Turun kaupungilla ole mitään pakkoa tai velvollisuutta toteuttaa sitä. Sitoumus ei ole asemakaavanmuutoksen lähtökohta, mutta kaupunginhallituksen päätös 14.11.2005 on.

7-8)

Toripysäköinnin rakentamisaika haittaa torikauppaa ja keskustan liikkeitä, haitan suuruutta sen sijaan on erittäin vaikea määrällisesti arvioida. Siihen vaikuttaa suuresti mm. se, miten hyvin rakentamisaikaiset järjestelyt saadaan hoidettua. Asemakaavan lainmukaisuutta arvioitaessa tällä ei ole merkitystä.

 

9)

Joukkoliikennelautakunta on painottanut lausunnossaan työmaa-aikaisten liikennejärjestelyjen tärkeyttä sekä sitä, että mm. reitti- ja pysäkkimuutosten ja tiedottamisen aiheuttamat lisäkustannukset sekä rakennusaikainen lipputulojen väheneminen tulee huomioida lisämäärärahana joukkoliikenteeseen. Tiedotus ja lisäkustannukset eivät kuitenkaan ole kaavaprosessin aikana selvitettäviä tai kaavassa määrättäviä asioita, vaan ne tulee huomioida kaupungin ja pysäköintilaitoksen toteuttajan välisissä sopimuksissa sekä kaupungin päätöksenteossa.

10 ja 12)

Selostuksen liitteen 5 mukaan toriparkin rakentaminen voi siirtää osan joukkoliikenteen käyttäjistä auton käyttäjiksi jolloin autoilun osuus kasvaa. Toisaalta se myös mahdollistaa autopaikkojen poistamisen katujen varsilta ja siten keskustan viihtyisyyden kehittämisen. Tällöin autoilun osuus ei kasvaisi ja se mahdollistaisi myös kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen kehittämisen.

Turun Toriparkki Oy (17.6.2008):

1. ”Kauppiaskadun ja Yliopistonkadun kulmauksen ajorampin sijoituspaikka tulisi asemakaavassa osoittaa hyvin väljästi niin, että ajoramppi voidaan sijoittaa myös torialueelle Kauppiaskadun ja Yliopistonkadun risteyksen lähelle.

Rampin sijoittaminen torin puolelle helpottaisi risteysalueen ja lähialueiden liikennettä ja aiheuttaisi vähemmän häiriöitä Yliopistonkadun ja Kauppiaskadun kulmauksen kiinteistöille.

Kauppiaskadun alle on sijoitettu merkittävä määrä kunnallistekniikkaa. Mikäli ramppi sijoitetaan kaavaehdotuksen mukaisesti kadun alle, tulevat putkistosiirrot välttämättömiksi ja Kauppiaskatu joudutaan avaamaan lähes Aurajoen rantaan saakka. Tämä aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia ja myös liikenteellisiä lisäongelmia.

Kauppiaskadun puoleisen torille sijoitettavan rakennuksen (ki-1) rakennusala tulisi merkitä kaavaan hyvin väljästi, ettei rakennuksen sijoittaminen ole esteenä ajorampin sijoittamiseen torille.

2. Maanalaisia liiketiloja tulisi voida sijoittaa ma-1-alueille kahteen kerrokseen.

3. Kaavassa tulisi kaupunkikuvallisista syistä määrätä, ettei pysäköinti torialueella ole sallittua.”

Asemakaavatoimisto

1. Ajorampin sijoituksesta on laadittu lisäselvitys (huhtikuu 2008), jonka mukaan Kauppiaskadun suuntainen ramppi torin reunalla heikentää kaupunkikuvaa ja jalankulkuympäristön kehittämismahdollisuuksia ja on toiminnallisesti huono ratkaisu (suojatie on heti rampin yläpäässä, ajoneuvoliikenne tulee kävelyalueelle).

Johtosiirrot eivät edellytä Kauppiaskadun avaamista ”lähes Aurajoen rantaan saakka”. Rampin rakentaminen Yliopistonkadulle on n. 800 000 euroa torin reunaan sijoitettua kalliimpi (suunnittelutoimistolta ja Vesilaitokselta saadun tiedon mukaan). Johtosiirtojen kustannuksia mahdollisten liiketilojen osalta ei ole arvioitu.

2. Maanalaisia tiloja koskevaa kaavamääräystä tarkennetaan kaavakarttaan.

3. Torialueelle pysäköinti ei ole kaupunkikuvallisista syistä suotavaa, Kauppatorin järjestelyt ratkaistaan kuitenkin torin yleissuunnitelmassa, josta päätetään asemakaavan valmistumisen jälkeen.

Turun Toriparkki Oy:n lausuntovaiheessa esittämät asiat on otettu huomioon kaavaehdotuksessa seuraavasti:

- Istutettavat puurivit on poistettu kaavasta torin yläreunasta, mikä helpottaa maanalaisen rakentamisen toteuttamista alueella.

- Ajoramppi Kristiinankadulta ravintola Koulun pihan alitse on poistettu, mutta Eerikinkadun ramppi säilytetty.

- Kioskien kaavamääräystä on täsmennetty siten, että niiden alle voidaan rakentaa myös paikoitustiloja.

- Kauppiaskadun ja Yliopistonkadun kulman maanalaisia merkintöjä on muutettu siten, että ajoyhteyden ja maanalaisen tilan muotoilu on jatkosuunnittelussa joustavampaa.

Antti Vasanen (13.6.2008):

”Kauppatorin asemakaavaehdotuksessa ei ole riittävästi huomioitu kadunvarsipysäköinnin vähentämistä parkkihallien kapasiteettia vastaavalla määrällä.

Pysäköintiä tulisi tarkastella laajemmalla alueella kuin nyt nähtävillä olevan Kauppatorin asemakaavaehdotuksen kaava-alueella.

Mikäli pysäköinti Kauppatorin alle sallitaan, tulisi siihen kytkeä ainakin seuraavat keskustan kehittämisen kannalta keskeiset hankkeet:

1. Kirjastokortteli tulisi ulottaa osaksi kävelykeskustaa jatkamalla kävelykatua Kauppiaskadulle Yliopistonkadun ja Läntisen Rantakadun välisellä osuudella. Näin saavutettaisiin yhdessä Pennisillan kanssa laaja yhtenäinen kävelykeskusta, joka ulottuisi Tuomiokirkolta Humalistonkadulle.

2. Kaupungintalon edustan pysäköintialue tulisi muuttaa puistoksi. Autoliikenteeltä rauhoitettu puistoalue tukisi erinomaisesti kaupungin matkailutoimiston toimintaa ja alueelle sopisi hyvin esimerkiksi Pinellan tapainen puistokahvila. ”

Asemakaavatoimisto

Kaupunkikeskustan elävöittämisen kannalta on tärkeää, että maapäällisiä autopaikkoja vähennetään samalla kun autot siirtyvät maan alle. Kadunvarsipaikat ovat kuitenkin asia, joka määritellään katusuunnitelmissa eikä asemakaavassa. Kaupunkikeskustan parantamistoimenpiteet, kuten maanpäällisten autopaikkojen vähentäminen, tulisi kytkeä toriparkin rakentamiseen poliittisella päätöksellä.

 

Vasemmistoliiton Turun kunnallisjärjestö ry/ Mirka Muukkonen (16.6.2008):

”Esitämme, että kaavasta poistetaan torin maanalaisen rakentamisen sallivat merkinnät, ja että torin nykyinen kivipinnoite säilytetään pääosin. Kivien ladontamalli pidetään nykyisen kiveyksen kaltaisena, kuitenkin esteettömyyden vaatimukset huomioon ottaen.”

”Asemakaavanmuutoksen yhteydessä on arvioitu virheellisesti Turun Toriparkki Oy:n lähettämän kirjelmän olevan sitoumus pysäköintilaitoksen toteuttamiseen. Turun Toriparkki Oy:n "sitoumus" ei ole millään tavoin laillisesti sitova. Tästä huolimatta tätä "sitoumusta" on pidetty asemakaavanmuutoksen lähtökohtana.

Hankkeen rakennusteknisiä vaatimuksia ja vaikutuksia kustannuksineen ja vastuineen ei ole selvitetty. Koska kustannusjakoa kaupungin ja yhtiön välillä ei ole määritelty, on mahdotonta väittää, että kaupungille ei synny taloudellista vastuuta pysäköintilaitoksesta.”

Asemakaavatoimisto

Kiveys on merkitty kaavassa säilytettäväksi.

Asemakaava luo mahdollisuuden, mutta ei velvoita ketään toriparkin rakentamiseen. Siksi toteuttamisesta ei tarvita mitään erityistä sopimusta. Sitoumus ei ole asemakaavanmuutoksen lähtökohta, mutta kaupunginhallituksen päätös 14.11.2005 on.

Rakentamisen tekniset edellytykset on selvitetty asemakaavan edellyttämällä tarkkuudella, yksityisen hankkeen rakentamiskustannukset eivät ole asemakaavassa ratkaistava asia. Kaupungille aiheutuvat kustannukset ovat Turun kaupungin ja toteuttajan välinen sopimusasia, joka tulee sovittavaksi alueen luovutuksen yhteydessä. Sopimus hyväksytään kaupunginvaltuustossa.

Meidän Turku ry:n muistutuksen kohdissa 2 ja 3 on käsitelty samoja asioita.

Klaus ja Kai Kouvola (Kiinteistö Oy Torinkulman omist.)(16.6.2008):

”Kaavan maanalaiseen osaan on jäänyt edelleen tonttimme ja ma-1 -alueen väliin kiinteä maa-alue. Tämä alue estää edelleen maanalaisen rakentamisen, silla kiinteistössämme on nyt kaksi tontin ulkorajoihin asti ulottuvaa maanalaista kerrosta joihin lisärakentaminen tulisi liittää, jotta siitä saataisiin toimiva ja taloudellisesti järkevä kokonaisuus. ”

”Kauppiaskadun maanalainen ma-1 osa tulisi siirtää kiinni tonttimme rajaan, jolloin saisimme toimivan ajon sopivasta paikasta ja voisimme poistaa maanpäällä olevan ajoluiskan talostamme, jossa on nykyinen kolmen taloyhtiön yhteinen ajoluiska. Myös Kauppiaskadun keskikohdalla olevan runsaan kunnallisteknillisen putkiston siirron kalleus estää taloudellisesti järkevän uuden ajoyhteyden rakentamisen. ”

”Mielestämme kaavaluonnosta ei ole nyt laadittu maanalaisen rakentamisen osalta tasapuolisesti, eikä myöskään ole otettu huomioon torin yläreunan parempia perustamisolosuhteita ja siitä johtuvaa kannattavampaa ja järkevämpää rakentamista.”

 

Asemakaavatoimisto

Täysin katkeamatonta maanalaista yhteyttä tontin rajoille ei ole mahdollista muodostaa, koska aivan kadun reunan vieressä tontin reunalla kasvavien puiden juuristoille ei jäisi riittävää kasvutilaa. Se tarkoittaisi käytännössä torin pohjoiskulman puiden poistumista. Kasvutila on välttämätön vaikka nykyisten puiden tilalle istutettaisiin uudet puut. Maanalaista tilaa on nyt laajennettu niin suureksi kuin se puita vaarantamatta suinkin on mahdollista.

Kiinteistö Oy Torinkulman lausuntovaiheessa esittämät asiat otettiin huomioon kaavaehdotuksessa seuraavasti:

- Yliopistonkadun yläreunaan aivan tonttien reunan tuntumaan sijoitetut puut poistettiin kaavasta.

- Maanalaisen liiketilan laajuutta suurennettiin ja maanalaisen tilan käyttö ajo- tai liiketilana muutettiin joustavammaksi.

Muistutuksen perusteella Kiinteistö Oy Torinkulman tontin maanalaisten tilojen yhteyttä torinalaiseen tilaan on laajennettu ja sijaintia tarkistettu jonkin verran.

Kannanotot

Edellä käsiteltyjen muistutusten lisäksi jo ennen nähtävänäoloaikaa jätettiin sähköpostitse kaksi kannanottoa, joista toisessa (Jokinen 21.4.2008) katsottiin toriparkin olevan tarpeeton mikäli joukkoliikenteen lipunhinnat lasketaan alas ja toisessa (Ruohomäki 15.5.2008) nähdään, että torin alle kannattaisi sijoittaa henkilöautojen sijaan bussiasema.

Muistutusten perusteella asemakaavaehdotukseen tehdyt muutokset

Asemakaavatoimisto on tehnyt seuraavat vähäiset muutokset asemakaavaehdotukseen 15.10.2008 (muutettu muistutusten perusteella):

- Pysäköintilaitosta koskevaan kaavamääräykseen on lisätty lause: ”Pysäköintilaitos tulee varustaa automaattisella sammutuslaitteistolla ja paloilmoittimella.”

- Selostuksen kohtaa 4.5.5 Lausunnot on täydennetty erittelemällä ne, joilta lausunto on saatu.

- Kaavaselostuksen em. kohta on kirjoitettu laajemmaksi.

- Kiinteistö Oy Torinkulman maanalaisten tilojen yhteyttä torinalaiseen tilaan on laajennettu ja sijaintia tarkistettu.

- Kaavamääräystä ma-1 (1. lause) on täsmennetty muotoon: Maanalainen tila, johon saadaan sijoittaa liike- ja varastotiloja sekä ajo- ja jalankulkuyhteyksiä toria ympäröivien kortteleiden ja pysäköintilaitoksen välille kahteen kerrokseen.

Asemakaavatoimisto on lisännyt kaavaselostukseen yllä olevan vastineineen muistutuksiin.

Asemakaavatoimisto katsoo, etteivät Kauppatorin asemakaavanmuutosta (51/2003) vastaan tehdyt muistutukset anna aihetta ehdotuksen laajempaan muuttamiseen.

Meidän Turku ry sekä Turun Toriparkki Oy ovat ilmoittaneet osoitteensa ja pyytäneet kaupungin perusteltua kannanottoa MRL 65 § mukaisesti.

Kaupunginhallituksen jäsen Ulla Achrénin aloite

Ulla Achrén on esittänyt aloitteessaan 12.5.2008 toriparkin sisääntuloväylän siirtämistä lähemmäs Brahenkatua ja samalla edellyttänyt päätöstä torikauppiaiden autojen sijoituksesta ja mahdollisista puuistutuksista torin laidoille asemakaavanmuutosehdotuksen yhteydessä. Lisäksi aloitteessa todetaan, että valtuustolle on tuotava aikataulu asemakaavanmuutoksen aiheuttamista toimenpiteistä sekä siitä, miten muutos vaikuttaa Turun keskustan kehittämiseen.

Asemakaavatoimiston lausunto

Torinparkin Yliopistonkadun sisäänajoväylä on kaavassa esitetyssä paikassa kahdesta syystä. Lähempänä Brahenkatua rampin alkupää tulisi liian lähelle risteystä eikä olisi siten liikenneteknisesti toimiva. Toinen peruste kaavan mukaiselle sijoitukselle on Yliopistonkadun varren tonttiliittymät, jotka rajoittavat rampin vapaata sijoittelua katutilassa.

Torikauppiaiden autojen sijoitus ja puuistutukset torin laidoilla ovat asioita, jotka varsinaisesti tutkitaan Kauppatorin yleissuunnitelmassa. Tällöin voidaan tosin harkita vain altaisiin sijoitettujen pienten puiden ja pensaiden istuttamista, koska normaalikokoisten puiden juuristoille ei ole maanalaisen rakentamisen laajuudesta johtuen tilaa.

Asemakaavan toteuttamisen aikataulua on arvioitu selostuksen liitteessä 7, jossa käsitellään rakennusaikaisia järjestelyjä ja rakentamisen vaiheistusta. Mainitun selvityksen mukaan torialueen rakentamiseen tulee varata aikaa n. 4,5 vuotta, kun torin eri puoliskot rakennetaan eri aikaan.

Toriparkin toteuttaminen mahdollistaisi monet keskustan viihtyisyyttä ja pyöräily- ja jalankulkuympäristöä parantavat toimenpiteet. Kun kadunvarsipysäköintiin kohdistuva paine pienenee, voidaan kävelyalueita laajentaa, yhtenä esimerkkinä kaupungintalon edustalla olevan pysäköintialueen kunnostaminen eduspuistikoksi.”

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 27.11.2007 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle, että 28.6.2007 päivätty ja 24.10.2007 muutettu (VI) 6 kaupunginosan, Kauppatori-nimiselle yleiselle alueelle sekä Eerikinkadun, Aurakadun, Yliopistonkadun ja Kauppiaskadun osille laadittu asemakaavanmuutosehdotus hyväksytään ja esitetään edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi seuraavin muutoksin:

·Torin pinnoitemateriaali päätetään erikseen ja poistetaan kaavamerkintänä

·Puuistutusten määrä ratkaistaan erikseen lopullisen rakennussuunnitelman yhteydessä

·Mahdolliset tarkistukset sisäänajojen sijaintiin tarkastellaan muistutusten pohjalta

Samalla lautakunta on päättänyt ilmoittaa, että Yliopistonkadun sisäänajon lisäksi kaavaan tulisi lisätä sisäänajo Hansakorttelin tai Stockmannin suunnalta.

Ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätös on tehty kolmen äänestyksen jälkeen.

Ensimmäisessä äänestyksessä asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 9-4 vähemmistön oltua asian palauttamisen kannalla seuraavin perustein:

”Mittavana ja pitkäkestoisena hankkeena maanalaisen pysäköintilaitoksen toteuttaminen torin alle aiheuttaa korvaamatonta vahinkoa torin toiminnoille, haittaa joukkoliikenteen toimivuutta sekä ympäristön asujaimistoa kohtuuttomasti ja vähentää merkittävästi keskusta-alueen houkuttelevuutta kaupunkilaisten kannalta. Hankkeen rakennusteknisiä vaatimuksia ja vaikutuksia kustannuksineen ja vastuineen ei ole selvitetty riittävästi. Lisäksi hankkeen suunniteltu ajoitus merkitsisi sitä, että Turun kulttuuripääkaupunkivuotta juhlittaisiin torin muodostaman maakuopan laidalla.

Torin kunnostaminen ja ylläpitäminen arvonsa mukaisena elävän kaupungin kohtauspaikkana ei edellytä lisää henkilöautoliikennettä ydinkeskustassa kasvattavia toimia, vaan joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen toimintaedellytysten parantamista, mihin sisältyy myös jo olemassa olevien pysäköintilaitosten tehokkaampaan käyttöön ohjaaminen ja kannustaminen. Kauppatorin uudistaminen on osa laajempaa kaupunkikeskustan kehittämistä, johon liittyvät kaupunkirakenteelliset ja liikenteelliset tavoitteet on ensiksi selvitettävä ja määriteltävä viivytyksettä käynnistettävällä osayleiskaavatasoisella tarkastelulla.”

Toisessa äänestyksessä em. ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätökseksi tullut ehdotus voitti esittelijän päätösehdotuksen äänin 9-0 (4 tyhjää).

Kolmannessa äänestyksessä em. ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätökseksi tullut ehdotus voitti päätösehdotuksen hylkäämistä tarkoittaneen ehdotuksen äänin 9-4. Päätösehdotuksen hylkäämisen puolesta äänestäneet perustelivat hylkäämisehdotustaan vastaavin perustein kuin aiemmin kerrottua palautusehdotusta.

Kaupunginhallitus on 12.5.2008 päättänyt, että 28.6.2007 päivätty, 24.10.2007 lausuntojen ja 27.11.2007 ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksen perusteella muutettu VI kaupunginosan, Kauppatori -nimiselle yleiselle alueelle sekä Eerikinkadun, Aurakadun, Yliopistonkadun ja Kauppiaskadun osille laadittu asemakaavanmuutosehdotus hyväksytään julkisesti nähtäville asetettavaksi siten muutettuna,

että Kauppatorin vanha kivipinnoite merkitään säilytettäväksi seuraavalla suojelumääräyksellä: ”Torin nykyinen kivipinnoite tulee säilyttää pääosin. Kivien ladontamalli nykyisen kiveyksen tapaan esteettömyyden vaatimukset huomioiden.” ja

että maanalaisen yleisen pysäköintilaitoksen ma-LPY-1 kaavamääräykseen lisätään seuraava virke: ”Autopaikoista vähintään puolet on varattava yleiseen pysäköintiin.”.

Kaupunginhallituksen päätös on tehty äänin 5-4 (2 tyhjää) vähemmistön oltua seuraavansisältöisen muutosehdotuksen kannalla:

”Kaupunginhallitus päättää, että 28.6.2007 päivätty, 24.10.2007 lausuntojen ja 27.11.2007 ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksen perusteella muutettu VI kaupunginosan, Kauppatori -nimiselle yleiselle alueelle sekä Eerikinkadun, Aurakadun, Yliopistonkadun ja Kauppiaskadun osille laadittu asemakaavanmuutosehdotus hyväksytään julkisesti nähtäville asetettavaksi siten muutettuna,

 

että kaavasta poistetaan maanalaisen rakentamisen sallivat merkinnät ja

että Kauppatorin vanha kivipinnoite merkitään säilytettäväksi seuraavalla suojelumääräyksellä: Torin nykyinen kivipinnoite tulee säilyttää pääosin. Kivien ladontamalli nykyisen kiveyksen tapaan esteettömyyden vaatimukset huomioiden.”

Kaupunginhallituksen kokouksessa tehty päätösehdotuksen hylkäämistä tarkoittanut ehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa.

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 4.11.2008 päättää esittää muistutuksia koskevana lausuntonaan kaupunginhallitukselle, että otsikossa mainittu Kauppatorin asemakaavanmuutosehdotus (51/2003) hyväksytään siten muutettuna kuin asemakaavatoimiston kirjeessä esitellään ja todetaan, etteivät Kauppatorin asemakaavanmuutosta vastaan tehdyt muistutukset anna aihetta ehdotuksen (pvm 28.6.2007, 24.10.2007, 27.11.2007, 25.4.2008, 15.10.2008) enempään muuttamiseen.

Samalla ympäristö- ja kaavoituslautakunta on päättänyt esittää kaupunginhallitukselle Ulla Achrénin aloitteesta lausuntonsa.

Ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätös on tehty äänin 8-4 (1 tyhjä) vähemmistön oltua seuraavansisältöisen muutosehdotuksen kannalla:

"Ympäristö- ja kaavoituslautakunta päättää esittää lausuntonaan kaupunginhallitukselle, että Kauppatorin asemakaavanmuutosta (51/2003) vastaan tehdyt muistutukset koskien toripysäköinnin taloudellisen ja teknisen toteuttamiskelpoisuuden sekä kaupungille aiheutuvien kustannusten selvittämisen puutteellisuutta; vaihtoehtoisen pysäköinnin kehittämisratkaisujen selvittämättä jättämistä; toripysäköinnin rakentamisaikaisten taloudellisten haittojen ja joukkoliikenteelle aiheutuvien häiriöiden sekä kävelylle ja pyöräilylle pysyvästikin aiheutuvien haittojen riittämätöntä selvittämistä; ja toripysäköinnin ilmasto- ja ympäristövaikutusten (mukaan lukien rakentamisen vaikutukset pohjavesiolosuhteisiin) sekä ihmisten elinolosuhteisiin ulottuvien vaikutusten selvittämisen puutteellisuutta antavat aiheen palauttaa kaavaehdotus perusteelliseen uudelleenvalmisteluun siten, että kaavaehdotuksesta poistetaan torin maanalaisen rakentamisen mahdollistavat ja edellyttämät merkinnät."

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on 11.2.2009 hyväksynyt Kauppatorin maanalaisen pysäköintilaitoksen toteuttamiseen liittyvän esisopimuksen. Kiinteistöliikelaitoksen ilmoituksen mukaan esisopimus on allekirjoitettu 23.2.2009.

Liite 2                                 Selostus

 

Liite 3                                 Tilastolomake

 

Kartta on jaettu erillisenä.

 

Oheismateriaali 1              Turun Toriparkki Oy:n sitoumus

 

Oheismateriaali 2              Osallistumis- ja arviointisuunnitelma

 

Oheismateriaali 3              Selostuksen liite nro 4: Vaikutusten arviointi, vertailutaulukko

 

Oheismateriaali 4              Selostuksen liite nro 5: Kauppatorin alle sijoitettavan pysäköintilaitoksen liikenteelliset vaikutukset, YKV, Suunnittelutoimisto

 

Oheismateriaali 5              Selostuksen liite nro 6: Selvitys Turun Toriparkin ilmanlaatuvaikutuksista

 

Oheismateriaali 6              Selostuksen liite nro 7: Turun Toriparkin rakentamisvaiheen ympäristövaikutusten arviointi

 

Oheismateriaali 7              Selostuksen liite nro 8: Tarkastelu toriseudun liikennejärjestelyistä, Ramboll

 

Oheismateriaali 8              Selostuksen liite nro 9: Torin alle sijoitettavan pysäköintilaitoksen liikenteelliset vaikutukset ja ajoramppien sijaintivaihtoehdot

 

Oheismateriaali 9              Selostuksen liite nro 10: Yhteenveto lausunnoista, 24.10.2007

 

Oheismateriaali 10            Selostuksen liite nro 11: Rambollin lausunto 5.10.2007; Torin alle suunniteltavan maanalaisen pysäköinnin vaikutus pohjavesiin

 

Oheismateriaali 11            Meidän Turku-Vårt Åbo ry:n kirjelmä 5.11.2007 ja asemakaavatoimiston vastine

 

Oheismateriaali 12            Vammaisneuvosto 15.11.2007 § 73

 

Oheismateriaali 13            Esteettömyysasiamies Heikki Hauliston 26.11.2007 päivätty kirje

 

Oheismateriaali 14            Lounais-Suomen MS-yhdistyksen 27.11.2007 päivätty kirje

 

Oheismateriaali 15            Lisätarkastelu Kauppatorin pysäköintilaitoksen rampin sijoittamisesta Kauppatorin reunaan Kauppiaskadulle ja Kauppatorin asemakaavamuutokseen liittyvät liikenteelliset selvitykset

 

Oheismateriaali 16            Muistutukset 1-5

 

Oheismateriaali 17            Kannanotot 1-2

 

Oheismateriaali 18            V-S:n Pelastuslaitoksen lausunto 7.10.2008

 

Oheismateriaali 19            Kartta kulkuetäisyyksistä uloskäytäviin 7.10.2008

 

Oheismateriaali 20            Kh:n jäsen Ulla Achrénin aloite 12.5.2008

 

Kaupunginhallitus ilmoittaa puoltavansa asemakaavanmuutosehdotuksen hyväksymistä ympäristö- ja kaavoituslautakunnan esittämässä jäljempänä olevassa kaupunginhallituksen ehdotuksessa tarkemmin yksilöidyssä muodossa.

 

Samalla kaupunginhallitus ilmoittaa päättäneensä,

 

että ympäristö- ja kaavoitusviraston ja Kiinteistöliikelaitoksen tulee yhteistyössä valmistella kulttuuripääkaupunkivuoteen liittyen kansainvälinen ideakilpailu kaupunkikeskustan kehittämiseksi,

 

että Kiinteistöliikelaitoksen tulee sisällyttää investointiohjelmaansa ympäristö- ja kaavoituslautakunnan 24.2.2009 § 115 kohdalla hyväksymän Linnankadun katu- ja liikennesuunnitelman sekä Vähätorin torisuunnitelman toteuttaminen siten, että alue on valmiiksi rakennettu vuoden 2011 alkuun mennessä, ja että samassa yhteydessä selvitetään ns. Pennisillan toteuttamismahdollisuus,

 

että ympäristö- ja kaavoitusviraston ja Kiinteistöliikelaitoksen tulee yhteistyössä käynnistää katusuunnitelman laatiminen siten, että uuden pääkirjaston viereen Kauppiaskadun päähän voidaan toteuttaa puistomainen kirjastoaukio,

 

että ympäristö- ja kaavoitusviraston tehtäväksi annetaan Fortuna –korttelia koskevan asemakaavanmuutosehdotuksen laatiminen siten, että korttelista muodostuu matkailun, kulttuurin ja luovan talouden elinkeinotoiminnan kävelykortteli ja että asemakaavanmuutosehdotus on tuotava kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi vuoden 2010 aikana,

 

että ympäristö- ja kaavoitusviraston ja Kiinteistöliikelaitoksen tulee yhteistyössä vuoden 2009 aikana laatia kaupunginvaltuuston 5.5.1997 § 198 ja 8.12.1997 § 367 hyväksymään keskustan kehittämissuunnitelmaan liittyvien kevyenliikenteen suunnitelmien yksityiskohtainen investointisuunnitelma toteuttamisaikatauluineen ja

 

että ympäristö- ja kaavoitusviraston ja Kiinteistöliikelaitoksen tulee yhteistyössä päivittää Kauppatorin yleissuunnitelma Kauppatorin asemakaavanmuutoksen mukaiseksi siten, että suunnitelma tuodaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi vuoden 2009 aikana.

 

Kaupunginhallituksen päätös on tehty kolmen äänestyksen jälkeen.

 

Ensimmäisessä äänestyksessä asian käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 8-4, 1 tyhjä, vähemmistön oltua asian palauttamisen kannalla.

 

Toisessa äänestyksessä muilla edellä tarkemmin yksilöidyillä keskustan kehittämistoimilla täydennetty asemakaavanmuutosehdotuksen hyväksymistä koskenut muutosehdotus voitti esittelijän päätösehdotuksen äänin 7-0, 6 tyhjää.

 

Kolmannessa äänestyksessä toisessa äänestyksessä voittanut ehdotus voitti seuraavansisältöisen kaavaehdotuksen hylkäämistä tarkoittaneen ehdotuksen äänin 7-6:

 

”Kaupunginhallitus päättää hylätä asemakaavatoimiston laatiman 28.6.2007 päivätyn, 24.10.2007 lausuntojen, 27.11.2007 ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksen, 25.4.2008 kaupunginhallituksen päätöksen ja 15.10.2008 muistutusten perusteella muutetun VI kaupunginosan Kauppatori –nimisen yleisen alueen sekä Eerikinkadun, Aurakadun, Yliopistonkadun ja Kauppiaskadun osien asemakaavanmuutosehdotuksen. Kauppatorin asemakaavan laatiminen keskeytetään. Käynnistetään pikaisesti keskustan osayleiskaavatyö (kaavatunnus 58/2002), jonka yhteydessä Kauppatorin asemakaava käsitellään osana laajempaa kokonaisuutta ja kaavasta poistetaan maanalaisen rakentamisen sallivat merkinnät.”

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä asemakaavatoimiston laatiman 28.6.2007 päivätyn, 24.10.2007 lausuntojen, 27.11.2007 ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksen § 815, 25.4.2008 kaupunginhallituksen päätöksen ja 15.10.2008 muistutusten perusteella muutetun VI kaupunginosan Kauppatori –nimisen yleisen alueen sekä Eerikinkadun, Aurakadun, Yliopistonkadun ja Kauppiaskadun osien asemakaavanmuutosehdotuksen.