Osa 1: Kestävän kehityksen budjetointia varten arvioidaan ja yksilöidään kestävän kehityksen investointihankkeiden ja taloudellisesti merkittävien toimenpiteiden toimintatulot ja -menot talousarvio- ja suunnitelmakaudella (Taulukot 1-2, pakollinen)
Taulukko 1: | |||||||
Toimenpiteen talous- ja ympäristövaikutusten arviointi | |||||||
Kunnallistekniikkaliikelaitos |
| Taloudellinen vaikutus (1000 €)
| Vaikutus ympäristöön | ||||
Ta 2011 | Ta 2012 | Ta 2013 | Ta 2014 | Välitön | Välillinen | ||
Toimintatuotot | Laaditaan 2011 toimialakohtaiset kestävän kehityksen toimenpiteet |
|
|
|
|
|
|
Toimintamenot |
|
|
|
|
|
|
|
Netto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taulukko 2: | |||||||
Toimenpiteen talous- ja ympäristövaikutusten arviointi | |||||||
Kunnallistekniikkaliikelaitos |
| Taloudellinen vaikutus (1000 €)
| Vaikutus ympäristöön | ||||
Ta 2011 | Ta 2012 | Ta 2013 | Ta 2014 | Välitön | Välillinen | ||
Investointimenot | Ei investointitoimenpiteitä. |
|
|
|
|
|
|
Investointitulot |
|
|
|
|
|
|
|
Netto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osa 2: Jos kestävän kehityksen budjettiin valittujen toimenpiteiden vaikutus ympäristöön vuosina 2011 – 2014 on arvioitavissa, se esitetään taulukossa 3.
Taulukko 3: | ||
| Vähennystavoite | Yksikkö |
Hiilidioksidipäästöjen vähennys (C02) | Ei arvioitavissa |
|
Ravinnepäästöjen vähennys | Ei arvioitavissa |
|
Energiankulutuksen vähennys (MWh) | Ei arvioitavissa |
|
Osa 3: Listaus ja koonti Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelman tavoitteista ja toimenpiteistä toimielimelle, joka avustaa merkittävien investointihankkeiden ja toimenpiteiden arviointia kestävän kehityksen budjettia varten.
Otsikointi seuraa ilmasto- ja ympäristöohjelman otsikointia ja harmaalla pohjalla yksilöity kestävän kehityksen budjetointia avustava tieto.
1. Kaupungin yhteiset perustoimet ja organisointi
1.1 Kuntien ilmastonsuojelukampanjan mukaiset perustoimet
1.2. Perustoimia tukevia yhteisiä toimia | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Laaditaan hallintokuntakohtaiset päästövähennyssuunnitelmat | Hallintokunnat ja liikelaitokset / Valonia / ympäristönsuojelutoimisto | 2010 | valmistuneet suunnitelmat | hallintokuntien vastuuhenkilöiden Ilmastoverkosto |
|
2. Energia
2.1. Energiatehokkuuden parantaminen (9% vuoteen 2016) (KH §740/2007) | ||||||||
Osatavoite | Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit | ||
Kaupungin kiinteistöjen käyttäjien suorittama energiansäästö | toteutetaan energiatehokkuussuunnitemassa esitettyjä toimia hallintokunnissa | hallintokunnat ja liikelaitokset | raportti vuosittain helmikuun loppuun mennessä | tehdyt toimet | hallinto-kuntien vastuuhenkilöt valittava |
| ||
Energiatehokkuustoimien toteutus | annetaan henkilökunnalle tarvittavaa tietoa ja koulutusta, jotta heillä on valmiudet toimia energiatehokkaasti omassa työssään | kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset | jatkuva | koulutettujen määrä | koulutus-määrärahoja | VALO-NIA voi toimia kouluttajana | ||
| osallistutaan vuosittaiseen energiansäästöviikkoon | kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset/ Turku Ener-gia/VALONIA | vko 41 | osallistuneiden hallintokuntien määrä |
|
|
2.2. Uusiutuvien energialähteiden käytön lisääminen
2.3 Hallintokuntien toimenpiteiden tukeminen | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssi-tarve | Kommentit |
luodaan kaupungille ekotukihenkilöverkosto | hallintokunnat ja liikelaitokset, VALONIA | jatkuva | koulutettujen ekotukihenkilöiden määrä | resursseja koulutuksiin ja verkoston ylläpitoon | Tämä toimenpide on mainittu myös muualla ohjelmassa. Esim. Helsingin kaupungilla on yht. 250 ekotuki-henkilöä eri toimipisteissä |
3. Ilmasto- ja ympäristöystävällinen liikkuminen
3.1 Kulkumuotojakauman kestävä kehitys Turussa
(Kevyen ja joukkoliikenteen osuus Turussa on yli 55 %:ia v. 2013 ja yli 66 %:ia v. 2030)
3.2. Henkilöstön kestävä liikkuminen | ||||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit | |
Edistetään työsuhde-matkalipun ja -polkupyörien käyttöönottoa ja vähennetään työsuhdepysäköintiä | Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
| Työsuhdematkalippujen ja työsuhdepolkupyörien määrä | käytetään pysäköinnistä vapautuvia resursseja | esim. työsuhde-polkupyörät ja -bussiliput | |
kompensoidaan konsernin henkilökunnan lentämisestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä | Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
|
|
|
| |
Kaupunki edistää yhteiskäyttöautoyhtiöiden tuloa kaupunkiin ryhtymällä sellaisen asiakkaaksi. | YKV, HALOKE, kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
| Yhteiskäyttöautojen lukumäärä | Säästöjä autojen hankintakuluissa ja pysäköinti-paikkakuluissa | Autoja käytetään työajoon, mahdollisuus myös vapaa-ajan käyttöön | |
edistetään kaupungin etätyömahdollisuuksia | Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
| Etätyön osuus |
|
| |
edistetään sähköistä asiointia ja kokouksia | Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
| asiointimahdollisuuksien määrä
sähköisten kokousten määrä |
|
|
3.3 Elämänlaadun kohentaminen ja ympäristövaikutusten hallinta | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Hallintokuntien strategioiden ja muiden toimintojen sijoitteluun vaikuttavien suunnitelmien vaikutuksesta liikkumiseen ja liikenne-turvallisuuteen tehdään tarvittavat selvitykset | Kaikki hallinto-kunnat ja liikelaitokset |
| Tehdyt selvitykset ja niiden käyttö päätöksenteon tukena | Vaikutusarvioiden teko vaatii lisäresursseja ja on otettava huomioon aika-tauluissa | Vrt. turvallisuus-suunnitelma |
3.4Joukkoliikenteen kehittämispäätösten tekeminen
3.5 Liikennetarpeen minimointi, keskustan vetovoiman lisääminen
3.6. Runkolinjasto, joukkoliikenteen nopeuttaminen
3.7 Palveluverkon ja joukkoliikenteen toimiminen yhteen | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Hallintokunnat tiedottavat jl-toimea ja neuvottelevat jl-toimen kanssa ennen palveluverkkopäätöksiä | hallintokunnat | jatkuva prosessi |
| positiivinen vaikutus kaupungin taloudelle ja kuntalaisten palvelulle |
|
3.8 Joukkoliikenteen ylikunnallisten palveluiden parantaminen
3.9 Kestävän liikkumisen houkuttelevuuden lisääminen
3.10 Joukkoliikenteen osuuden lisäys työmatkaliikenteessä
3.11 Joukkoliikenteen pitkäjänteinen rahoitus
3.12 Joukkoliikenteen reittien ja pysäkkien korkeatasoinen hoito | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Runkolinjojen ja ongelmakohteiden priorisointi talvikunnossapidossa | kunnallistekniikkaliikelaitos, tiehallinto | jatkuva prosessi |
|
|
|
3.13 Kaluston ympäristöystävällisyyden kehittäminen edelleen
3.14 Käyttäjäystävällisen maksutapojen kehittäminen
4. Kestävät hankinnat ja logistiikka | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Erillishankinnoissa hallintokunnat ja liikelaitokset määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteerit |
| 2011-2014 | Ympäristötekijät toimeksiannoissa määritelty | Hankintakohteen osaamista (toimialaosaaja) |
|
6. Vesiensuojelu ja Itämeren tila
7. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen
8. Luonto- ja ympäristökoulutoiminta kattaa entistä laajemmin koulujen lisäksi myös päivähoidon ja nuorisotoimen
8.1 Kestävän kehityksen ohjelmatyö on laajentunut; 30 %:lla päiväkodeista ja oppilaitoksista on Vihreä lippu tai muu ulkoinen tunnus kestävän kehityksen työstä
8.2 Ympäristökasvatuksen osaaminen on vahvistunut. Opetus- ja kasvatusorganisaatiot antavat lapsille ja nuorille ympäristökasvatusta säännöllisesti.
8.3. Hallintokuntien työntekijöiden kestävän kehityksen osaaminen on vahvistunut ja yhteistyö eri yksiköiden välillä on lisääntynyt | |||||
Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Koulutetaan kestävän kehityksen tukihenkilöitä hallintokuntien eri yksiköihin | Keskushallinto, hallintokunnat ja liikelaitokset, Valonia | Käynnistys 2011 Koko tavoite 2013 | Koulutettujen tukihenkilöiden määrä | resursoitu seurannan yhteydessä | pohjana kestävän kehityksen verkosto |
8.4. Yhteistyö kaupungin hallintokuntien, oppilaitosten, yritysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa on tiivistä
9.1 Luodaan ilmasto- ja ympäristöohjelman toimeenpano- ja seurantajärjestelmä
9.2 Kestävän kehityksen seuranta | ||||||
Tavoite | Toimenpiteet | Vastuutaho | Aikataulu | Mittari | Resurssitarve | Kommentit |
Koulutetaan 200 ilmasto- ja ekotukihenkilöitä hallintokuntiin kestävyyden kriteereiden jalkauttamiseksi | Nimetään ekotukihenkilöt ja heidän koulutuksen organisoinnista vastaava henkilö
| Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset/kh | 2009 | Tukihenkilöt ja vastuuhenkilö nimetty |
|
|