Osa 1: Kestävän kehityksen budjetointia varten arvioidaan ja yksilöidään kestävän kehityksen investointihankkeiden ja taloudellisesti merkittävien toimenpiteiden toimintatulot ja -menot talousarvio- ja suunnitelmakaudella (Taulukot 1-2, pakollinen)
Taulukko 1: | |||||||
Toimenpiteen talous- ja ympäristövaikutusten arviointi | |||||||
Kunnallistekniikkaliikelaitos |
|
Taloudellinen vaikutus (1000 €)
|
Vaikutus ympäristöön |
||||
Ta 2011 |
Ta 2012 |
Ta 2013 |
Ta 2014 |
Välitön |
Välillinen |
||
Toimintatuotot |
Laaditaan 2011 toimialakohtaiset kestävän kehityksen toimenpiteet |
|
|
|
|
|
|
Toimintamenot |
|
|
|
|
|
|
|
Netto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taulukko 2: | |||||||
Toimenpiteen talous- ja ympäristövaikutusten arviointi | |||||||
Kunnallistekniikkaliikelaitos |
|
Taloudellinen vaikutus (1000 €)
|
Vaikutus ympäristöön |
||||
Ta 2011 |
Ta 2012 |
Ta 2013 |
Ta 2014 |
Välitön |
Välillinen |
||
Investointimenot |
Ei investointitoimenpiteitä. |
|
|
|
|
|
|
Investointitulot |
|
|
|
|
|
|
|
Netto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Osa 2: Jos kestävän kehityksen budjettiin valittujen toimenpiteiden vaikutus ympäristöön vuosina 2011 – 2014 on arvioitavissa, se esitetään taulukossa 3.
Taulukko 3: | ||
|
Vähennystavoite |
Yksikkö |
Hiilidioksidipäästöjen vähennys (C02) |
Ei arvioitavissa |
|
Ravinnepäästöjen vähennys |
Ei arvioitavissa |
|
Energiankulutuksen vähennys (MWh) |
Ei arvioitavissa |
|
Osa 3: Listaus ja koonti Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelman tavoitteista ja toimenpiteistä toimielimelle, joka avustaa merkittävien investointihankkeiden ja toimenpiteiden arviointia kestävän kehityksen budjettia varten.
Otsikointi seuraa ilmasto- ja ympäristöohjelman otsikointia ja harmaalla pohjalla yksilöity kestävän kehityksen budjetointia avustava tieto.
1. Kaupungin yhteiset perustoimet ja organisointi
1.1 Kuntien ilmastonsuojelukampanjan mukaiset perustoimet
1.2. Perustoimia tukevia yhteisiä toimia | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Laaditaan hallintokuntakohtaiset päästövähennyssuunnitelmat |
Hallintokunnat ja liikelaitokset / Valonia / ympäristönsuojelutoimisto |
2010 |
valmistuneet suunnitelmat |
hallintokuntien vastuuhenkilöiden Ilmastoverkosto |
|
2. Energia
2.1. Energiatehokkuuden parantaminen (9% vuoteen 2016) (KH §740/2007) | ||||||||
Osatavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
||
Kaupungin kiinteistöjen käyttäjien suorittama energiansäästö |
toteutetaan energiatehokkuussuunnitemassa esitettyjä toimia hallintokunnissa |
hallintokunnat ja liikelaitokset |
raportti vuosittain helmikuun loppuun mennessä |
tehdyt toimet |
hallinto-kuntien vastuuhenkilöt valittava |
|
||
Energiatehokkuustoimien toteutus |
annetaan henkilökunnalle tarvittavaa tietoa ja koulutusta, jotta heillä on valmiudet toimia energiatehokkaasti omassa työssään |
kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
jatkuva |
koulutettujen määrä |
koulutus-määrärahoja |
VALO-NIA voi toimia kouluttajana |
||
|
osallistutaan vuosittaiseen energiansäästöviikkoon |
kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset/ Turku Ener-gia/VALONIA |
vko 41 |
osallistuneiden hallintokuntien määrä |
|
|
||
2.2. Uusiutuvien energialähteiden käytön lisääminen
2.3 Hallintokuntien toimenpiteiden tukeminen | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssi-tarve |
Kommentit |
luodaan kaupungille ekotukihenkilöverkosto |
hallintokunnat ja liikelaitokset, VALONIA |
jatkuva |
koulutettujen ekotukihenkilöiden määrä |
resursseja koulutuksiin ja verkoston ylläpitoon |
Tämä toimenpide on mainittu myös muualla ohjelmassa. Esim. Helsingin kaupungilla on yht. 250 ekotuki-henkilöä eri toimipisteissä |
3. Ilmasto- ja ympäristöystävällinen liikkuminen
3.1 Kulkumuotojakauman kestävä kehitys Turussa
(Kevyen ja joukkoliikenteen osuus Turussa on yli 55 %:ia v. 2013 ja yli 66 %:ia v. 2030)
3.2. Henkilöstön kestävä liikkuminen | ||||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
|
Edistetään työsuhde-matkalipun ja -polkupyörien käyttöönottoa ja vähennetään työsuhdepysäköintiä |
Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset |
|
Työsuhdematkalippujen ja työsuhdepolkupyörien määrä |
käytetään pysäköinnistä vapautuvia resursseja |
esim. työsuhde-polkupyörät ja -bussiliput |
|
kompensoidaan konsernin henkilökunnan lentämisestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä |
Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
|
|
|
|
|
Kaupunki edistää yhteiskäyttöautoyhtiöiden tuloa kaupunkiin ryhtymällä sellaisen asiakkaaksi. |
YKV, HALOKE, kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
|
Yhteiskäyttöautojen lukumäärä |
Säästöjä autojen hankintakuluissa ja pysäköinti-paikkakuluissa |
Autoja käytetään työajoon, mahdollisuus myös vapaa-ajan käyttöön |
|
edistetään kaupungin etätyömahdollisuuksia |
Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
|
Etätyön osuus |
|
|
|
edistetään sähköistä asiointia ja kokouksia |
Kaikki hallinto-kunnat ja liike-laitokset |
|
asiointimahdollisuuksien määrä
sähköisten kokousten määrä |
|
|
|
3.3 Elämänlaadun kohentaminen ja ympäristövaikutusten hallinta | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Hallintokuntien strategioiden ja muiden toimintojen sijoitteluun vaikuttavien suunnitelmien vaikutuksesta liikkumiseen ja liikenne-turvallisuuteen tehdään tarvittavat selvitykset |
Kaikki hallinto-kunnat ja liikelaitokset |
|
Tehdyt selvitykset ja niiden käyttö päätöksenteon tukena |
Vaikutusarvioiden teko vaatii lisäresursseja ja on otettava huomioon aika-tauluissa |
Vrt. turvallisuus-suunnitelma |
3.4Joukkoliikenteen kehittämispäätösten tekeminen
3.5 Liikennetarpeen minimointi, keskustan vetovoiman lisääminen
3.6. Runkolinjasto, joukkoliikenteen nopeuttaminen
3.7 Palveluverkon ja joukkoliikenteen toimiminen yhteen | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Hallintokunnat tiedottavat jl-toimea ja neuvottelevat jl-toimen kanssa ennen palveluverkkopäätöksiä |
hallintokunnat |
jatkuva prosessi |
|
positiivinen vaikutus kaupungin taloudelle ja kuntalaisten palvelulle |
|
3.8 Joukkoliikenteen ylikunnallisten palveluiden parantaminen
3.9 Kestävän liikkumisen houkuttelevuuden lisääminen
3.10 Joukkoliikenteen osuuden lisäys työmatkaliikenteessä
3.11 Joukkoliikenteen pitkäjänteinen rahoitus
3.12 Joukkoliikenteen reittien ja pysäkkien korkeatasoinen hoito | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Runkolinjojen ja ongelmakohteiden priorisointi talvikunnossapidossa |
kunnallistekniikkaliikelaitos, tiehallinto |
jatkuva prosessi |
|
|
|
3.13 Kaluston ympäristöystävällisyyden kehittäminen edelleen
3.14 Käyttäjäystävällisen maksutapojen kehittäminen
4. Kestävät hankinnat ja logistiikka | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Erillishankinnoissa hallintokunnat ja liikelaitokset määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteerit |
|
2011-2014 |
Ympäristötekijät toimeksiannoissa määritelty |
Hankintakohteen osaamista (toimialaosaaja) |
|
5. Asumisessa syntyvien ja rinnastettavien jätteiden jätehuolto sekä materiaalitehokkuus
|
Tavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Paperin kulutus kaupunkikonsernissa vähenee x % 2011-2014 |
Vähennetään syntyvän paperijätteen määrää ja kaupunkikonsernin materiaalintarvetta |
|
|
Paperin kulutus kaupunkikonsernissa, valkoinen A4-arkkia per työntekijä |
|
|
6. Vesiensuojelu ja Itämeren tila
7. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen
8. Luonto- ja ympäristökoulutoiminta kattaa entistä laajemmin koulujen lisäksi myös päivähoidon ja nuorisotoimen
8.1 Kestävän kehityksen ohjelmatyö on laajentunut; 30 %:lla päiväkodeista ja oppilaitoksista on Vihreä lippu tai muu ulkoinen tunnus kestävän kehityksen työstä
8.2 Ympäristökasvatuksen osaaminen on vahvistunut. Opetus- ja kasvatusorganisaatiot antavat lapsille ja nuorille ympäristökasvatusta säännöllisesti.
8.3. Hallintokuntien työntekijöiden kestävän kehityksen osaaminen on vahvistunut ja yhteistyö eri yksiköiden välillä on lisääntynyt | |||||
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Koulutetaan kestävän kehityksen tukihenkilöitä hallintokuntien eri yksiköihin |
Keskushallinto, hallintokunnat ja liikelaitokset, Valonia |
Käynnistys 2011 Koko tavoite 2013 |
Koulutettujen tukihenkilöiden määrä |
resursoitu seurannan yhteydessä |
pohjana kestävän kehityksen verkosto |
8.4. Yhteistyö kaupungin hallintokuntien, oppilaitosten, yritysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa on tiivistä
9.1 Luodaan ilmasto- ja ympäristöohjelman toimeenpano- ja seurantajärjestelmä
9.2 Kestävän kehityksen seuranta | ||||||
Tavoite |
Toimenpiteet |
Vastuutaho |
Aikataulu |
Mittari |
Resurssitarve |
Kommentit |
Koulutetaan 200 ilmasto- ja ekotukihenkilöitä hallintokuntiin kestävyyden kriteereiden jalkauttamiseksi |
Nimetään ekotukihenkilöt ja heidän koulutuksen organisoinnista vastaava henkilö
|
Kaikki hallintokunnat ja liikelaitokset/kh |
2009 |
Tukihenkilöt ja vastuuhenkilö nimetty |
|
|