Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunta | 46 | 16.03.2010 | 1 |
2839-2010 (061)
Kunnossapitokuorma-autohankinta v. 2010
Tiivistelmä: -
Kuntejk § 46
Kunnallistekniikkaliikelaitos
Kunnallistekniikkaliikelaitoksella on tarve hankkia kaksi monitoimikäyttöistä kolmeakselista kunnossapitokuorma-autoa. Hankinnan arvo on n. 550.000,-
Yleistä hankintatarpeesta
Turun Kunnallistekniikkaliikelaitoksen toimialana on tuottaa kunnallistekniikan kunnossapitoon ja hoitoon, korjaus-, saneeraus- sekä täydennysrakentamiseen liittyviä palveluja pääasiassa sisäisille tilaajaliikelaitoksille ja muille hallintokunnille sekä kaupungin omistamille yhtiöille. Kunnallistekniikkaliikelaitoksen tulevaisuuden kehitysvisiona on seudullinen kokonaisvaltaisesti toimiva tuotantoyhtiö, joka edellä mainittujen palveluiden lisäksi tuottaa mm. viher-, satama- ja liikunta-alueisiin liittyviä vastaavia palveluita eri tilaajaorganisaatioille.
Kunnallistekniikkaliikelaitos tarvitsee palveluiden tuottamiseen kaikissa poikkeuksellisissa olosuhteissa, mm. kuluvan talvikauden ja kevään kaltaisissa vaikeissa talviolosuhteissa ennen kaikkea osaavaa henkilöstöä ja uudenaikaista, tehokasta työkone- ja monitoimikuorma-autokalustoa.
Monitoimikuorma-auto on tarkoitettu pääasiassa rakennetun infrastruktuurin kunnossapito-, ylläpito- ja hoitotehtäviin ei esim. maan tai louhoksen ajoon.
Turun Kunnallistekniikkaliikelaitos on selvittänyt monitoimikuorma-autojen saantimahdollisuuksia yksityisillä markkinoilla toimivilta tahoilta. Selvitysten perusteella tarvittavaa monitoimikalustoa ei ole vapaana eikä vuokrattavissa yksityisiltä markkinoilta Lounais-Suomesta.
Monitoimikuorma-auton veroton hankintahinta tarvittavine lisälaitteineen on n. 270.000-280.000 euroa. Hankinnan arvosta lisälaitteiden osuus on yli puolet. Jotta yksityisellä yrityksellä olisi liiketaloudellisesti kannattavaa hankkia vastaava monitoimikuorma-auto, kannattavuuden ensimmäisenä perusedellytyksenä on ympärivuotuinen käyttö tienpitoon tai kunnallistekniikan infraan liittyvissä töissä. Toisena perusedellytyksenä on pitkäaikaisen kalustovuokrasopimuksen solmiminen vuokralleottajan kanssa. Vuokra-ajan pituus muodostuisi käytännössä viidestä seitsemään vuoteen, kun otetaan huomioon investoinnin kannattavuus investoijalle.
Kunnallistekniikkaliikelaitoksella ei ole nykyisessä liikelaitosmallissa eikä nykyisessä markkinatilanteessa mahdollisuutta tehdä edellä mainitun pituisia työkone- ja monitoimikuorma-autovuokrasopimuksia. Perustettavalla yhtiölläkään ei ole todennäköisesti yhtiön alkutaipaleella mahdollisuuksia tehdä pitkiä kalustonvuokrasopimuksia vallitsevasta markkinoiden epävarmuudesta johtuen.
Kunnallistekniikkaliikelaitoksen omassa käytössä olevan monitoimikuorma-auton vuotuinen käyttöaste on 90-100 prosenttia. Monitoimikuorma-autoa on tarvittaessa mahdollisuus käyttää myös kahdessa työvuorossa.
Monitoimikuorma-autojen hankinta rahoitettaisiin kaupungin hankintaperiaatteiden mukaisesti rahoitusleasingsopimuksella.
Alla on kirjattu lisäksi muita perusteita hankinnan tarpeellisuudesta.
-kaksi kunnossapitokuorma-autoa korvaa neljä erilaista käytöstämme poistettavaa kuorma-autoa
- poistettava kalusto on taloudellisen käyttöikänsä ohittanutta (vm. 1987 – 1997), mm. suolanlevityskäytön vuoksi korroosiovaurioista kärsivää ja sen varaosasaanti on vaikeutunut
- autoja tarvitaan ympärivuotisesti auraus-, (etuaura/lumistop + alusterä), hiekoitus/suola ja suolaliuoslevitys-, vaihtolava-, nosturi- (kahmari-), lumenajo- ja maansiirtokäyttöön
- kyseistä monitoimikalustoa tarvitaan omana kalustona turvaamaan lakisääteiset kadunpito- ja viemäriverkoston kunnossapitovelvoitteet myös yhtiöittämisen jälkeisenä aikana
- kyseessä olevan tyyppinen monitoimikalusto muodostaa kunnossa- ja puhtaanapitokalustomme rungon
- viimeksi suurempi erä (6 kpl kunnossapitokuorma-autoja) jouduttiin hankkimaan v. 1997 kun supistuneiden määrärahojen vuoksi jouduttiin laiminlyömään kaluston uusiminen koko -90-luvun alkuvuodet. Nyt tämäkin, ko. kaluston ydin alkaa olla vaurioherkässä, taloudellisen käyttöiän ylittävässä iässä.
- lumimäärältään ja kylmyydeltään poikkeuksellinen talvikausi on rasittanut kuorma-autokalustoamme keskimääräistä enemmän
Tarjouspyyntö on oheismateriaalina ja siinä on käytetty aiempien vuosien vastaavissa hankinnoissa olleita ja vastaavien hankintojen yleisesti käytössä olevia valintaperusteita ja painoarvoja.
Oheismateriaali 1 Kunnossapitokuorma-autojen tarjouspyyntöluonnos
Liikelaitosjohtaja Markku Monnonen:
Ehdotus Kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa kunnallistekniikkaliikelaitoksen kilpailuttamaan kahden kunnossapitokuorma-auton hankinnan oheismateriaalin 1 tarjouspyyntöluonnoksen mukaisesti niin, että pyyntöön saa tehdä vielä pieniä korjauksia.
Samalla johtokunta päättää, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan ja hyväksytään heti ja että tämä päätös saadaan panna täytäntöön välittömästi mahdollisista valituksista huolimatta.
PäätösAsia pantiin pöydälle Blombergin Knuutilan kannattamasta ehdotuksesta yksimielisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.