Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Vapaa-aikatoimiala 
Toimialajohtaja/sarja 10221.01.2020 

649-2020 (02 08 00)

Viestintäsuunnittelun hankinta Historian museo -hankkeelle

Museopalvelut, hankepäällikkö Joanna Kurth:

Turun kaupunginvaltuuston päätöksen 18.4.2017 § 63 mukaisesti Turkuun ollaan toteuttamassa Historian museo Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Hankkeen etenemistä ja tavoitteita on linjattu kaupunginjohtajan päätöspöytäkirjassa 8.11.2017 § 171. Hanke on jakautunut kahteen projektiin, joista tilaprojektin vastuuhenkilönä on apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen ja konseptin kehittäminen -projektin vastuuhenkilönä vapaa-aikatoimialan toimialajohtaja Minna Sartes.

Hanke on parhaillaan jatkovalmisteluvaiheessa, joka on aikataulutettu jatkumaan vuoden 2020 loppuun. Konseptin kehittäminen -projektin osalta kuluvan ja ensi vuoden aikana tavoitteena on työstää museon konseptia ja vaihtoehtoisia hallintomalleja sekä laatia museon toteuttamiseen liittyvää kokonaissuunnitelmaa vuosille 2021–2030. Museo avautuu yleisölle Turun 800-vuotisjuhlavuonna 2029.

Valmistelun tässä vaiheessa hankkeen viestinnän kokonaisvaltainen ja strateginen suunnittelu on ajankohtaista. Turun kaupungin kilpailutetulta hankintapaikalta Ellun Kanat Oy:ltä pyydettiin tähän liittyen tarjousta. Heiltä saatu tarjous pitää sisällään hankkeen viestintäsuunnitelman ja viestintälinjaukset, sidosryhmäanalyysin, kansainvälisten benchmarkkien haastattelut ja analysoinnin sekä visuaalisen ilmeen ja graafisen ohjeistuksen luomisen Historian museo -hankkeelle sisältäen tunnisteen, värimaailman, fontit sekä ideat käytettävästä kuvamaailmasta sekä ohjeet ja esimerkit ilmeen hyödyntämisestä. Varsinaisen viestintäsuunnitelman osuus käsittää viestintälinjaukset ja narratiivin, kohderyhmät, äänensävyn, perusviestinnän toimenpiteiden määrittelemisen sekä sisältökonseptin omaan sisällöntuotantoon valmistumiseen saakka. Ellun Kanat Oy:n tarjouksen yhteishinnaksi eri osioiden kanssa muodostuu 49 860 € (ALV 0%).

Historian museo -hankkeen viestintäsuunnitelmaan panostaminen nyt hankkeen jatkovalmisteluvaiheessa on kannattava panostus. Pitkässä hankkeessa sidosryhmien tunnistaminen ja viestinnän suunnittelu eri ryhmille kohdennettuna auttaa hankkeen sanoman läpimenoa. Historian museo –hankkeen menestyksellinen toteuttaminen edellyttää mahdollisimman kokonaisvaltaista strategista viestintäsuunnitelmaa.

Esitän, että Historian museo -hankkeelle hankitaan viestintäsuunnittelu ja siihen liittyvät osiot Ellun Kanat Oy:n tarjouksen mukaan, yhteishintaan 49 860 € (ALV 0%).

Toimialajohtaja Minna Sartes:

PäätösPäätin, että Historian museo -hankkeelle hankitaan viestintäsuunnittelu ja siihen liittyvät osiot Ellun Kanat Oy:n tarjouksen mukaan, yhteishintaan 49 860 € (ALV 0%). Kustannukset kohdennetaan hallinnon kustannuspaikalle 26000.

Minna Sartes

toimialajohtaja

Oikaisuvaatimusohje liitteenä.

                                           

             

Jakelu

aoEllun Kanat Oy
tiedKulttuurilautakunta
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX