Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuurilautakunta8220.05.20158

8800-2014 (041)

Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2016

Tiivistelmä: -

Kultlk § 82

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen:

Toimialojen ohjausmallina sopimusohjaus

Turun kaupungissa kuntalain mukainen talousarvio ja ‐suunnitelma laaditaan toimialoilla ja konsernihallinnossa osana sopimusohjausprosessia. Sopimusohjaus yhdistää strategian suunnittelukauden toimintaan ja talouteen. Sopimusohjaus tarkoittaa monipuolisten, strategisten ohjelmien linjauksista ja alakohdista johdettujen tavoitteiden asettamista kahdelle tasolle, kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille (strateginen sopimus) sekä lautakunnan ja toimialan välille (operatiivinen sopimus).

Strateginen sopimus

Kaupunginhallitus vastaa kaupunginvaltuustolle talousarvion, strategian ja ohjelmien täytäntöönpanosta strategisella sopimuksella. Toimialojen strategisten sopimusten mittarit muodostavat yhdessä kilpailukyky- ja hyvinvointiohjelmien seurantamittariston.

Toiminnalliset tavoitteet

Toiminnallisten tavoitteiden lähtökohtana ovat strategisten ohjelmien linjaukset ja niiden alatavoitteet. Kullekin strategiselle tavoitteelle on merkitty strategisen ohjelman linjauksen (tai linjausten), jota kyseinen tavoite toteuttaa, tunnusnumero(t). Kuvaus kohdassa tavoitetta tarkennetaan linjauksen ja alatavoitteiden teksteillä.

Vapaa-aikatoimialan strategisessa sopimuksessa on kaupunginvaltuustoon nähden sitovat toimialan yhteiset tavoitteet (4.1.) ja kaupunginhallitukseen nähden sitovina tavoitteina toimialojen yhteiset, horisontaaliset, toimialan kaikille lautakunnille yhteiset sekä kunkin lautakunnan tavoite (4.2.).

Taloudelliset tavoitteet

Toimialat ovat kuluneen syksyn ja talven aikana valmistelleet toimintoanalyysin pohjalta toimenpide-ehdotuksia, jotka on tuotu lautakunnan käsittelyyn helmikuussa 2015. Kaupunginhallitus hyväksyi 09.03.2015 §103 osaltaan lautakunnan toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset jatkovalmisteltavaksi ja lähetti ne lautakunnan käsiteltäväksi.

Kaupunginvaltuusto päätti 23.03.2015 § 48, että kaupungin vuosien 2016 - 2019 taloussuunnitelman valmistelu toteutetaan oheismateriaalin 1 mukaisesti.

Oheismateriaali 1Vuosien 2016 – 2019 toimielinkohtaiset tavoitetasot

Suunnitteluraami osoittaa edelleen sen, että edelleen tarvitaan pysyvää toiminnan sopeuttamista. Valmistelussa on nyt otettu huomioon aikaisemmin lautakunnan ja kaupunginhallituksen käsittelyssä olleet toimintoanalyysin toimenpide ehdotukset. Suunnittelun lähtökohtana on sopeuttaa toiminta valtuuston valmistelulle antamiin talouden tavoitetasoihin. Toimenpideanalyysin toimenpiteistä toteutetaan ne toimenpiteet, jotka vaaditaan vuoden 2016 talouden sopeuttamiseksi.

Käyttöönotettu kehittämismalli tukee kehittämistoiminnan laadun varmistamista sekä antaa entistä paremman mahdollisuuden seurannalle ja keskitetylle hallinnalle. Uudistamisohjelmien ja toimintoanalyysin toimenpiteet on tarkoitus viedä kaupungin kehittämissalkkuun kevään 2015 aikana, jonka jälkeen niiden valmistelu ja raportointi tapahtuu osana kehittämismallia. Tämän jälkeen ohjelmia ei raportoida erikseen, vaan kehittämisestä raportoidaan osana sopimusohjausmallin raportointia. Jatkossa toimenpiteiden arviointi – vaikutusarvioineen – tehdään kehittämismallin mukaisesti. Yhtenäistämisen toivotaan selkeyttävän ja yksinkertaistavan suunniteltujen toimenpiteiden valmistelua ja seurantaa sekä virkamiesten että luottamushenkilöiden näkökulmasta.

Tarvittavat toimenpiteet

Kirjastopalvelut

Kirjastopalveluiden sopeuttamistarve vuoden 2015 muutettuun talousarvioon on noin 200 000 euroa. Sopeuttamista joudutaan tekemään seuraavissa toiminnossa:

1.   Käyttäjäkoulutus, asiakasopastus ja neuvonta 72 000 €

2.   Kokoelmien uudistaminen: hankinta ja poisto 61 000 €

3.   Tietojärjestelmät, tapahtumat ja näyttelyt 35 000 €

4.    Vuokratilojen järjestely

Museopalvelut

Museon sopeuttamistarve vuoden 2015 muutettuun talousarvioon 2015, kun siitä vähennetään vuoden 2014 säästön siirto, on noin 147 000€. Museopalveluiden vuoden 2016 pääasialliset säästöt kohdistuvat Suurtorin tilakustannuksiin. Museopalvelut jää vuokralaiseksi vain Brinkkalan 2. kerrokseen. Taidelainaamo säilyisi tässä vaihtoehdossa joko Raatihuoneella tai Brinkkalan talossa. Kustannus säästöä syntyy 113 000 €. Muita pienempiä toimenpiteitä ovat museokauppakonseptin kehittäminen, kokoelmatilojen tiivistäminen ja uudelleenorganisointi, tilavuokrauksen lisääminen sekä keskitetty opasvälitys.

Orkesteri

Orkesterin sopeuttamistarve vuoden 2015 muutettuun talousarvioon, kun siitä vähennetään vuoden 2014 säästön siirto, on noin 50 000€

Analyysin perusteella toimenpiteet kohdistetaan kahteen osioon:

1.   Tuottojen kasvattaminen tila- ja tapahtumamyynnissä

2.   Aulapalvelujen uudelleenjärjestelyt

Vapaa-aikatoimialan hallinto

Hallinnon sopeuttamistarve vuoden 2015 muutettuun talousarvioon on noin 60 000 €. Säästö saadaan aikaan kohde ja aluetyön uudelleenjärjestelyistä tilapäisen henkilökunnan palkka- ja henkilöstömenoista.

Työvoiman käytön tavoitteet

Kaupunginhallitus tulee antamaan toimialoille tarkemmat henkilötyövuosiin liittyvät suunnitteluohjeet, kun suunnittelulukujen tarkistukset on hyväksytty ja kun toimintoanalyysin toimenpiteiden vaikutukset henkilötyövuosiin on analysoitu. Lopulliset henkilötyövuosien tavoitetasot tullaan hyväksymään osana kaupungin talousarviota marraskuussa 2015.

Liite 1Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2016

Kokouksessa valmistelutekstiin tehtiin seuraava lisäys: Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen 2014–2016 (KVTES 2014–2016) – palkantarkistuksiin 1.7.2015 lukien varattu korotus tulee käytetyksi kokonaan palkkahinnoitteluliitteiden 1,2, 7 ja 8 uudistamiseen. Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelujen henkilöstö on valtaosalta sijoitettu palkkahinnoitteluliitteeseen 2. Palkkahinnoitteluliitemuutos vaikuttaa toimialalla merkittävästi kirjastopalveluiden tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Kirjastopalveluiden hinnoitteluryhmästä poistuu kaksi hinnoitteluryhmää, joiden tilalle tulee kolme uutta hinnoitteluryhmää. Näiden uusien hinnoitteluryhmien tehtäväkohtaisten palkkojen alaraja on korkeampi kuin kirjaston henkilöstöllä nyt maksussa oleva tehtäväkohtainen palkka on. Tämä hinnoitteluryhmämuutos aiheuttaa ns. pakottavia tehtäväkohtaisia palkankorotuksia. Näiden pakottavien tehtäväkohtaisten palkankorotusten kustannusvaikutus on vuositasolla 131 426 euroa.

Toimialajohtaja Minnan Sartes:

EhdotusLautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle liitteen 1 mukaista vapaa-aikatoimialan strategista sopimusta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin muilta osin paitsi toimintakatteen osalta, joka hyväksyttiin seuraavan sisältöisenä:

Kunnallisen työ- ja virkaehtosopimuksen mukainen palkkahinnoitteluliitteisiin kohdistuva palkantarkistus vaikuttaa merkittävästi kirjastopalvelujen tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Kustannusvaikutus on vuositasolla -131 426 euroa. Kulttuurilautakunta esittää toimintakatteeseen vastaavaa muutosta. Näin korjattuna toimintakatteen tulisi olla -32 431 426.

Päätös tehtiin Perhon ehdotuksesta Grannaksen kannattamana yksimielisesti.

Liite 1Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2016 (tarkistettu toimintakate)

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kultlk § 82
Liite 1:Vapaa-aikatoimialan strateginen sopimus 2016 (tarkistettu toimintakate)