Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kulttuurilautakunta 240 21.10.2009 32

1835-2007 (015, 100)

Henkilöstöasioihin liittyvien tehtävien hoidon uudelleen organisointi

Tiivistelmä: -

Kultlk § 240

Hallintopäällikkö Mikael Höysti:

Henkilöstöhallinnon palvelujen kehittämistä ja keskittämistä valmistelleen projektin loppuraportit ovat valmistuneet. Projekti esittää henkilöstöasioiden hoidon uudistamiseksi uutta toimintamallia, jossa vahvistettaisiin kaupungin johdon ja virastojen johdon tukea henkilöstöhallinnollisissa tehtävissä ja keskitettäisiin henkilöstöhallinnollisia avaintoimintoja. Loppuraportit on lähetetty lausuntokierrokselle ja yhteistoimintakäsittelyyn. Kulttuuritoimen yhteistoimintaryhmä käsittelee asiaa kokouksessaan 22.10.2009.

Projektin tuloksena esitetään uudelleenjärjestelyin keskitettäväksi

·         rekrytointi ja sijaishallinta

·         palveluaikalaskennat

·         eläkeneuvonta

·         henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien omistus sekä

·         vahvistettavaksi osaamisen ja työhyvinvoinnin koordinointia ja ohjausta

·         parannettavaksi raportointia johdolle.

Esitetyllä uudelleenjärjestelyllä pyritään ensisijaisesti turvaamaan henkilöstöasioiden hoito tulevaisuudessakin.

OheismateriaaliProjektin loppuraportti 26.3.2009

Henkilöstöasioiden vastuualueen toimintaa uudistetaan mm. uudelle tiimirakenteen kautta. Tiimit ovat 1) Strategiatiimi, joka toimii mm. kaupungin ylimmän johdon sekä toimialajohdon avustamisessa henkilöstöstrategisissa asioissa. Tiimille kuuluu myös työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittäminen ja konsultointi hallintokunnissa 2) Rekrytointitiimi, joka vastaa rekrytointiprosessiin sujuvuudesta ja kaupunginlinjausten toteutumisesta, 3) Palvelusuhdetiimi, jonka tehtäviin tulisi palvelusaikalaskennat, neuvonta palvelussuhde- ja eläkeasioissa sekä työtodistukset 4) Tietojärjestelmätiimi vastaa henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien omistuksesta ja pääkäytöstä, sekä 5) Toimistopalvelutiimi. 

Uuden henkilöstön vastuualueen henkilökuntamääräksi on suunniteltu yhteensä 57 työntekijää. Näistä 36 siirtyisi raportin mukaan hallintokunnista vakansseineen ja määrärahoineen erillisen selvitystyön perustella. Henkilöstön vastuualueella työskentelee nyt 20 henkilöä, ja lisäksi siellä on yksi avoin vakanssi, joka täytettäisiin.

Uuden organisaation muodostaminen tuo mukanaan kertaluonteisia kustannuksia ja taloudellisia säästöjä on odotettavissa vasta pidemmällä aikavälillä. Toiminnan käynnistämiselle sekä tietojärjestelmien kehittämiselle on varattu määrärahaa vuoden 2009 talousarviossa. Raportissa todetaan myös että, uuden toimintamallin käyttöönottoaikatauluun vaikuttavat oleellisesti uuden sähköisen rekrytointijärjestelmän käyttöönotto sekä toimitilan järjestyminen, että henkilöstön vastuualueen toimitilan tulisi sijaita keskushallinnon yhteydessä Yliopistonkadulla ja että uuteen toimintamalliin voidaan siirtyä vaiheittain.

Ehdotus kulttuurilautakunnan lausunnoksi:

Toimintaympäristön muutosten takia on tarkoituksenmukaista uudistaa ja uudelleen organisoida henkilöstöhallinnon toimintaa. Väestörakenteen muutokset yhdistettynä työvoiman vähenemiseen, ulkoisen rekrytoinnin haasteet, osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen ja työhyvinvointiin panostaminen voi edellyttää tiettyjen toimintojen keskittämistä.

Varsinkin pienelle hallintokunnalle strategisen henkilöstöjohtamisen kautta saatava osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämis- ja konsultointipalvelu tulee tarpeeseen. Sähköinen rekrytointijärjestelmä, rekrytointiprosessin yhdenmukaistaminen edellyttää keskitettyä ratkaisua varsinkin, jotta erisuuruisten hallintokuntien käyttöön voidaan resursoida palvelua tasapuolisesti ja kohdennetusti.   

Kulttuuriasiainkeskuksessa ei tällä hetkellä ole sellaista henkilöresurssia, joka toimii loppuraportissa mainituissa tehtävissä, joten kulttuuriasiainkeskuksesta ei ole mahdollista siirtää henkilökuntaa perustettavaan yksikköön.

Kulttuurilautakunta ei näe että, raportissa ehdotettu palveluiden muuttaminen maksullisiksi tulevaisuudessa olisi tarpeellista tai suotavaa. Yksikölle pitää varata tarpeelliset määrärahat talousarvion puitteissa. Maksullisuus voi johtaa siihen, että palveluja ei käytetä. Toisaalta maksuilla ei pystytä ohjaamaan hallintokuntia toiminnan rationalisoimiseen (vrt. tapake). 

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta toteaa lausuntonaan kaupunginhallituksen hallintojaostolle seuraavaa:

Toimintaympäristön muutosten takia on tarkoituksenmukaista uudistaa ja uudelleen organisoida henkilöstöhallinnon toimintaa. Väestörakenteen muutokset yhdistettynä työvoiman vähenemiseen, ulkoisen rekrytoinnin haasteet, osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen ja työhyvinvointiin panostaminen voi edellyttää tiettyjen toimintojen keskittämistä.

Varsinkin pienelle hallintokunnalle strategisen henkilöstöjohtamisen kautta saatava osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämis- ja konsultointipalvelu tulee tarpeeseen. Sähköinen rekrytointijärjestelmä, rekrytointiprosessin yhdenmukaistaminen edellyttää keskitettyä ratkaisua varsinkin, jotta erisuuruisten hallintokuntien käyttöön voidaan resursoida palvelua tasapuolisesti ja kohdennetusti.  

Kulttuuriasiainkeskuksessa ei tällä hetkellä ole sellaista henkilöresurssia, joka toimii loppuraportissa mainituissa tehtävissä, joten kulttuuriasiainkeskuksesta ei ole mahdollista siirtää henkilökuntaa perustettavaan yksikköön.

Kulttuurilautakunta ei näe että, raportissa ehdotettu palveluiden muuttaminen maksullisiksi tulevaisuudessa olisi tarpeellista tai suotavaa. Yksikölle pitää varata tarpeelliset määrärahat talousarvion puitteissa. Maksullisuus voi johtaa siihen, että palveluja ei käytetä. Toisaalta maksuilla ei pystytä ohjaamaan hallintokuntia toiminnan rationalisoimiseen (vrt. tapake).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallituksen hallintojaosto