YHDENVERTAISUUS- JA TASA-ARVOSUUNNITELMA

Vuosille 2008–2009

 

Virasto: Kulttuuriasiainkeskus

 

1. NYKYTILANTEEN KARTOITUS

 

 

Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen

 

 

Tarkasteltavat asiat

 

Nykytilanne

 

Hallintokunnan/ oppilaitoksen toiminnan kuvaus

 

KULTTUURITOIMI

Kulttuuritoimi/kulttuuriasiainkeskus vahvistaa Turun vetovoimaa sekä edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja elämänhallintaa sekä aktiivisuutta tuottamalla kulttuuripalveluja ja tukemalla kulttuurituotantoa sekä aktivoimalla ihmisiä kulttuuripalveluiden käyttämiseen ja kulttuurin harrastamiseen. Kulttuuritoimen laitokset ja palvelut ovat kaikille avoimia, ja niiden järjestämisen lähtökohtana ovat asukkaiden tarpeet ja toiveet. Tavoitteena on saavuttaa kaupunkilaiset kattavasti kaikilla kulttuurin osa-alueilla. Kulttuuritoimi tukee monikulttuurisuutta. Kulttuuritoimen toimintaa ohjaavia periaatteita ovat saavutettavuus, ennakkoluulottomuus, sivistyksen vaaliminen, vuorovaikutteisuus ja ilon tuottaminen.

Kulttuuritoimi toteuttaa tehtäväänsä seuraavien laitosten avulla:

Kaupunginkirjasto

Museokeskus

Kaupunginorkesteri

Kaupunginteatteri

Kulttuuriasiainkeskuksen kanslia

 

Kulttuuriasiainkeskuksen kanslian tehtävä on koordinoida kulttuurilaitosten toimintaa, ohjata ja kehittää hallintoa sekä kulttuuritoimen yhtenäisyyttä ottaen huomioon kunkin laitoksen erityispiirteet ja strategiset tavoitteet. Lisäksi kulttuuritoimen kanslian tehtäväovat avustusten ja apurahojen jaon tekninen valmistelu ja täytäntöönpano sekä lautakunnan toimistotehtävät.

 

Asiakaskunnan rakenne

-ikärakenne ja sukupuolijakauma

-vähemmistöryhmät: maahanmuuttajat, romanit, vammaisryhmät jne.

Kulttuuritoimen asiakaskunnassa eri ikäryhmät ja molemmmat sukupuolet ovat edustettuina. Eri vähemmistöryhmät kuten maahanmuuttajat, romanit ja vammaiset, käyttävät myös kulttuuritoimen palveluja. Asiakkaita ei kuitenkaan tilastoida iän, sukupuolen tai vähemmistöryhmään kuulumisen perusteella, joten tällaista tietoa ei koko kulttuuritoimen osalta ole saatavissa. Turussa ja Turun seudulla asuvien ihmisten lisäksi kulttuuritoimen asiakkaita ovat matkailijat Suomesta ja ulkomailta.

 

Kulttuuritoimen palveluja käyttävät henkilöasiakkaiden lisäksi mm. yritykset, muut hallintokunnat, viranomaiset ja kansalaisjärjestöt sekä muut alueelliset toimijat.

Asiakaskunnan erityiset palvelutarpeet

-millaisia vähemmistöryhmille kohdennettuja palveluja tarvitaan ja on järjestetty

-maahanmuuttajat, romanit, vammaisryhmät jne.

-eri ikäryhmät ja sukupuolet

 

Maahanmuuttajille ja etnisille ryhmille:

- Kulttuuriasiankeskuksen kanslian maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuspalvelu koordinoi ja järjestää maahanmuuttajille, romaneille ja muille etnisille ryhmille suunnattua toimintaa yhdessä taidelaitosten sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Tähän toimintaan kuuluu projekteja, näyttelyitä, kerhotoimintaa ja teematapahtumia.

- Kirjastossa on vieraskielinen kokoelma, ja kirjastonkäytön ohjausta järjestetään ryhmille, mm. peruspalveluiden esittely ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi. Kirjastossa on myös käynnissä Open zone -projekti, jonka avulla kehitetään monikulttuurista palvelukonseptia kirjastolle.

- Museokeskuksen toimipisteissä pedagogisia erillisprojekteja koulujen maahanmuuttajaluokille ja "suomi toisena kielenä"-ryhmille. Erityistarjontaa maahanmuuttajille, esimerkiksi maksuttomia vierailuja kototoiminnanryhmille.

 

Ruotsinkieliset:

- Noudatetaan perustuslain 17 § sekä 1.1.2004 voimaan tulleen kielilain velvoitteita

- Kulttuuriasiainkeskuksessa on ruotsinkielisiä kulttuuripalveluja koordinoiva kulttuurisihteeri

 

Lapsille ja nuorille:

- Kulttuuriasiainkeskuksen kansliassa toimii kulttuuritoimen lasten ja nuorten toiminnan koordinaattori

- monenlaista toimintaa, kursseja, tapahtumia ja palveluja on kaikissa laitoksissa lapsille, nuorille ja lapsiperheille sekä päiväkotiryhmille ja koululaisille: mm. niille suunnattuja näytelmiä, konsertteja, näyttelyitä ja teemaopastuksia sekä kirjastoissa oma osasto lapsille ja tapahtumatoimintaa. Lähiöissä on järjestetty lasten taidekeskustoimintaa.

- tutustumiskäyntejä museoihin sekä konserttitaloon ja orkesterin harjoituksiin koululaisille sekä päiväkotiryhmille

- Kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä yhteisesite lapsille suunnatusta toiminnasta

- Kulttuuripaja

- Kulttuuripiha ja -polku koululaisille

 

Iäkkäille:

- Kulttuuritoimi on aloittanut vuonna 2008 suunittelemaan senioreille suunnattua toimintaa ja palveluja yhdessä kolmannen sektorin kanssa (Kulho-projekti). Kulttuuriasiainkeskukseen on palkattu toimintaa koordinoiva henkilö.

- kirjastossa panostetaan ikääntyvien kirjastopalveluihin mm. järjestämällä teemoitettuja kirjastokäyntejä senioriryhmille sekä luomalla yhteistyöverkostoa ikäihmisten parissa toimivien tahojen kanssa. Lisäksi on käynnistetty Studia generalia -luentosarjat ikääntyvien elämään liittyvistä aiheista. Kirjastossa on nettipysäkki ja verkkotoriopastuksia.

- Kaupunginorkesteri järjestää konsertteja kaupunginsairaalassa ja vanhainkodeissa vuosittain

- Opastuksia ja luentoja seniori- ja kuntotusryhmille museokeskuksessa

 

Vammaisryhmät:

- Vammaisryhmät on huomioitu kirjaston kokoelmahankinnoissa (mm. äänikirjat ja isotekstiset kirjat). Esteettömyys on toteutettu pääkirjastossa: induktiosilmukat, portaaton luiska pääovelle, inva-wc, inva -ovet, hissi. Lähikirjastoissa on edelleen puutteita esteettömyyden suhteen. Uusimmassa kirjastoautossa on inva-hissi.

- Konserttitalolla on inva-WC, portaaton luiska yläkertaan ja pyörätuoli asiakkaiden käyttöön sekä neljä pyörätuolipaikkaa. Vahtimestari auttaa tarvittaessa. Lisäksi konserttitalossa on induktiosilmukka kuulovammaisia varten. Näkö-, liikunta- ja kuulovammaiset asiakkaat saavat saattajan mukaan esitykseen siten, että molemmat maksavat puolet lipun hinnasta.

- kaupunginteattrissa on inva-ovet, inva-WC, hissi ja inva-aitio sekä kuulovammaisia varten induktiosilmukat sekä tekstityskone. Näkö-, liikunta- tai kuulovammainen saa saattajan mukaan esitykseen (molemmat maksavat vain puolet lipun hinnasta). Näkövammaisryhmät pääsevät pyydettäessä etukäteen näyttämölle tutustumaan esiintyjiin ja lavastukseen. Teatteri järjestää myös hajusteettomia esityksiä.

- Museokeskuksen kulttuurihistorialliset näyttelyt ovat tiloissa, joissa liikkuminen voi olla hankalaa (Turun Linna, Käsityöläismuseo). Rakennusten kulttuurihistoriallisen ja museaalisen luonteen vuoksi niitä ei kuitenkaan voi muuttaa kovin paljon.Museokeskuksen eri yksiköissä on järjestetty erityisopastuksia vammaisryhmille. Fyysisen saavutettavuuden vaikeutta voi korvata kehittämällä verkkosivuja: sen, mihin on vaikea päästä, voisi kokea toisella tavalla. Työpajoja on järjestetty mm. kuuroille ja lievästi vammaisille nuorille.

 

Kaikille kuntalaisille ja erityisryhmille:

- kaupungin taidekokoelmaa on esillä lähes kaikissa kaupungin laitoksissa ja virastoissa: mm. edustustiloissa, kirjastoissa, kouluissa, päiväkodeissa, lastenkodeissa, sairaaloissa ja vanhainkodeissa; siten myös esimerkiksi liikuntakyvyttömien tai psykiatrian suljettujen osastojen potilaiden saavutettavana.

- Pääkirjaston palvelut ovat käytössä kaikkina viikonpäivinä. Kirajastossa kohdennettuja tietopalveluja eri ryhmille.

Avustusten ja apurahojen jaossa pyritään huomioimaan erityisryhmien tarpeet.

Ongelmat: asiakkaat

-missä kohden on havaittu ongelmia yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumisessa, kun tarkastellaan asiakkaita

-vähemmistöryhmät: maahanmuuttajat, romanit, vammaisryhmät jne.

-eri ikäryhmät ja sukupuolet

 

Kieliongelma:

- tarvittaisiin käännöksiä ja esitetekstejä useammilla kielillä

- harvinaisten kielten osalta tarvittaisiin tulkkeja ja vertaisohjaajia, mutta ei ole resursseja

- Kieliongelma aiheuttaa myös tiedotusongelmia - Miten saavutetaan eri maahanmuuttajaryhmät?

 

Esteettömyysongelma:

- Museokeskuksen kulttuurihistorialliset näyttelyt ovat tiloissa, joissa liikkuminen voi olla hankalaa (Turun Linna, Käsityöläismuseo). Rakennusten kulttuurihistoriallisen ja museaalisen luonteen vuoksi niitä ei kuitenkaan voi muuttaa kovin paljon. Fyysisen saavutettavuuden vaikeutta voi korvata kehittämällä verkkosivuja: sen, mihin on vaikea päästä, voisi kokea toisella tavalla.

- Uudessa pääkirjastossa esteettömyys ja liikkuminen on huomioitu, mutta lähikirjastoissa ongelmia.

- Joistain laitoksista puuttuu induktiosilmukka

"Tietovaje"

- Erilaisten kulttuurien tuntemus puutteellista, miten kohdataan ja ollaan vuorovaikutuksessa

- Tietämys eri vammaisryhmistä ja heidän kohtaamisesta puutteellista

Työntekijäkunnan rakenne

-sukupuoli- ja ikäjakauma, äidinkieliryhmät

-vähemmistöryhmät

-työsuhteiden lajit

 

Koko kulttuuritoimi 26.8.2009

Työvoima 593, joista

- vakinaisia 411, joista naisia 271. Vakinaisten keski-ikä 48,7 vuotta

- sijaisia 40, joista naisia 32. Keski-ikä 39,1 vuotta

- määräaikaisia 131, joista naisia 76. Keski-ikä 35,5 vuotta

- harjoittelijoita tai oppisopimuksella 11, joista naisia 8. Keski-ikä 41,3 vuotta.

 

Vähemmistöryhmien edustajia tai työntekijöiden äidinkieliryhmiä ei saa selville kaupungin tietorjestelmästä.

 

Työntekijöiden asema

-esimiesasemassa olevien sukupuolijakauma (esimiesasemassa ovat ne henkilöt, joilla on päätösvaltaa)

 

Työntekijän esimiesasemaa ei ole mahdollista raportoida suoraan nykyisestä henkilöstöhallinnon järjestelmäs.

Ongelmat: henkilöstö

-missä kohden on havaittu ongelmia yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumisessa, kun tarkastellaan henkilöstöä

 

-henkilöstön kokemusta yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumisesta tarkastellaan Kunta 10 – tutkimuksen tulosten avulla (Työyhteisökysymykset – syrjintää koskeva osio: syrjintä iän, sukupuolen, mielipiteen tai etnisen taustan perusteella sekä johtamista koskevat kysymykset)

 

Kunta 10-tutkimuksen tulokset kulttuuritoimen osalta (2008):

 

Henkilöstön omat kokemukset ja havainnot syrjinnän esiintymisestä työpaikalla:

Syrjintä iän perusteella 15 % (Vuonna 2006 18 %, vuonna 2004 18 %)

Syrjintä sukupuolen perusteella 13 % (Vuonna 2006 13 %, Vuonna 2004 16 %)

Syrjintä mielipiteen perusteella 34 % (Vuonna 2006 36 %, vuonna 2004 37 %)

Syrjintä etnisen taustan perusteella 4 % (Vuonna 2006 4 %, vuonna 2004 2 %)

 

Johtaminen:

Kohtelun oikeudenmukaisuus 3,33 % (Vuonna 2006 3,44 %, vuonna 2004 3,42 %)

Päätöksenteon oikeudenmukaisuus 2,62 % (Vuonna 2006 2,8, %, vuonna 2004 2,90 %)

 

Kommenttina tutkimuksen perusteella lisättävä:

Vaikka syrjintäkokemukset ovat pääsääntöisesti laskeneet kulttuuritoimessa seurantavuosien aikana, henkilökunnan tyytyväisyys kohtelun ja päätöksenteon oikeudenmukaisuuteen on laskenut. Vaikka muutos on ollut pieni, tarvittaneen lisätiedotusta päätöksenteon perusteista.

 


 

Kuuleminen ja yhteistyö

 

Tarkasteltavat asiat

 

Nykytilanne

Asiakkaiden kuuleminen

-miten asiakaspalautetta kerätään ja miten sitä hyödynnetään

-vähemmistöryhmät: maahanmuuttajat, romanit, vammaisryhmät jne.

-eri ikäryhmät ja sukupuolet

Asiakaspalautetta kerätään

suoraan asiakaspalvelutilanteissa ja puhelimitse

kotisivujen kautta

asiakaspalvelulomakkeilla (Museokeskuksen toimipisteistä Wäinö Aaltosen Museossa on aina esillä lomake suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi)

kirjastossa myös Vaski -verkkokirjaston kautta

palautelaatikon kautta

teatterissa ja orkesterissa asiakaskyselyillä messujen yhteydessä

Museokeskuksen toimipisteissä kävijätutkimuksilla (1-2 krt/v.)

tutustumiskäyntien yhteydessä (myös vähemmistöryhmille)

vähemmistöryhmien, maahanmuuttajien ja romanien kuulemista tapahtuu myös mm. erilaisten yhteistyöelimien ja -ryhmien kautta

 

Kulttuuritoimi on teettänyt opinnäytetyönä Niina Pirttiniemellä ”Maahanmuuttajat kulttuuripalveluiden käyttäjinä Turussa” -kartoituksen sekä Tarja Ahosen Silta yli kehitysvamman — ”Päivää”, sanoivat Kultturellit" ja Turun kulttuuritoimi -opinnäytetyön (vuosi 2008) palveluidensa kehittämiseksi ko. erityisryhmille.

 

Palautteen käsittely:

-orkesterissa palautteesta keskustellaan toimistopalaverissa ja joskus myös muusikoiden yhteisissä kokouksissa

-Kirjastossa ja Museokeskuksessa palaute ohjataan asiasta vastuulliselle ja/tai johdolle ja kaikkiin palautteisiin vastataan säädetyssä ajassa

-Toisinaan asiakaspalaute johtaa suoraan toimintamuutoksiin

 

 

Työntekijöiden kuuleminen

-miten työntekijöiden kuuleminen on järjestetty

-miten palautetta kerätään ja hyödynnetään

 

Kulttuuritoimen eri laitokset ja eri työntekijäryhmät työn luonteen takia kokoontuvat eri väliajoin ja erilaisin kokoonpanoin, mutta säännöllisesti yhteisiin palavereihin. Osassa kokouksista on koko henkilökunta. Jokaisessa yksikössä on samankaltaista työtä tekevien tiimikokouksia, joissa käsitellään myös henkilöstöasioita. Vastaavia kokouksia on myös eri johtotasoilla.

Kaikissa em. kokouksissa työntekijät voivat nostaa esille heitä askarruttavia asioita tai tehdä toimintaan parannusehdotuksia. Samalla myös tiedotetaan toimintaan ja henkilöstöön liittyvistä asioista.

 

Kulttuuritoimen YT-ryhmä kokoontuu tarpeen tullen ja käsittelee henkilöstöasioita. Edustettuina ovat eri henkilöstöryhmät.

 

Työsuojelutoimikunta yhdessä työterveyshuollon kanssa tekee työpaikkakäyntejä, joista raportoidaan eteenpäin ergonomiaan, työolosuhteisiin ja työhyvinvointiin liittyvistä asioista.

 

Kaupunginorkesterilla ja konserttitalolla on oma sisäinen YT-ryhmä. Työpaikkakokouksia pidetään kaksi kertaa vuodessa.

 

Tämän lisäksi esimiehet järjestävät säännöllisesti kahdenkeskisiä kehityskeskusteluja palautteen saamiseksi.

 

 

 


Tiedottaminen ja kouluttaminen

 

Tarkasteltavat asiat

 

Nykytilanne

Tiedottaminen asiakkaille

-missä ja miten tarjolla olevista palveluista ja asiakkaan oikeuksista tiedotetaan

-mitä puutteita tiedottamisessa on havaittu

-vähemmistöryhmät: maahanmuuttajat, romanit, vammaisryhmät jne.

 

-Erilaisilla esitteillä ja muilla julkaisuilla (sekä omilla että kaupungin yhteisillä)

-Julisteilla ja lehti-ilmoituksin

-Kulttuurikortti -tiedotteilla

-Sähköpostilla

-Internetin välityksellä kulttuuri.fi kotisivuilla

-Ilmoitustauluilla

-Suoramarkkinointia kouluille ja eri asiakasryhmille

-Maahanmuuttajille tiedotetaan kulttuuritoimen yhteisen ”monikulttuurisuus” -sivuston sekä yhteyshenkilöverkoston avulla. Kirjastolla on omat ”monikulttuurinen kirjasto” -verkkosivut.

Kirjaston käyttösäännöissä on määritelty asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet, ja ne ovat sekä painettuina (annetaan uusille asiakkaille) että verkossa kirjaston kotisivuilla.

Kirjastonkäytön opetuksessa ja opastetuilla kierroksilla kerrotaan palveluista ja lainaajan oikeuksista.

Uuden pääkirjaston käytöstä on esittelyvideo ranskaksi, venäjäksi, englanniksi ja somaliksi.

Maahanmuuttajille tiedotetaan "yhteyshenkilöjärjestelmän avulla" sekä järjestetään ilmaisia tutustumiskäyntejä.

 

Museokeskuksessa on käytössä selkokieli.

 

Tiedostettu kieliversioiden puute tiedotusmateriaalissa.

Lainsäädännön tuntemus

-onko henkilöstölle tiedotettu yhdenvertaisuuslain ja tasa-arvolain sisällöstä

 

Kulttuuritoimi ei ole erikseen tiedottanut yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain sisällöistä. Henkilökunnalla on ollut mahdollisuus osallistua kaupungin järjestämiin tilaisuuksiin ja kaikkien luettavissa on "Hyvä kohtelu Turun kaupungin työpaikoilla" -kirjanen.

 


Syrjintä- tai häirintätilanteisiin puuttuminen

 

Tarkasteltavat asiat

 

Nykytilanne

 

Toimintaohjeet

-onko laadittu ja käytössä omia toimintaohjeita asiakkaille / työntekijöille syrjintä- tai häirintätilanteiden varalle

Hyvä kohtelu Turun kaupungin työpaikoilla -käsikirja.


Yhdenvertaisuuslain ja tasa-arvolain toteutumisen seuranta

 

Tarkasteltavat asiat

 

Nykytilanne

Menetelmät ja välineet

-miten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumista nykyisellään seurataan

-onko seurantavastuu määritelty

-mitä puutteita seurannassa on

 

Ei seurata mitenkään systemaattisesti eikä seurantavastuuta ole määritelty

Seuranta pienessä työyhteisössä tapahtuu sekä ryhmä- että henkilökohtaisten keskustelujen kautta.

 

 

 


 

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo asiakkaiden ja palveluiden tuottamisen näkökulmasta

 

Hallintokunta: Kulttuuriasiainkeskus

 

Miten edistetään asiakkaiden yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa?

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vVrt. kaupungin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoperiaatteet

vvähemmistöryhmien (maahanmuuttajat, romanit, vammaisryhmät jne.) erityiset palvelutarpeet

veri ikäryhmät ja sukupuolet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yhdenvertaisuus on kulttuuritoimen sisäänrakennettu toimintatapa kaikelle sen toiminnalle. Kaikessa palveluiden ja toiminnan suunnittelussa ja valmisteluprosessissa sekä toteutuksessa ja asiakaspalvelussa otetaan huomioon eri ikäryhmien ja molempien sukupuolien sekä vähemmistöryhmien tarpeet.

 

Vähemmistöryhmien yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistetään sekä niiden oikeuksien ja tarpeiden toteutumista vahvistetaan kotouttamisohjelmaa, romanityön kehittämissuunnitelmaa, kaupungin esteettömyysohjelmaa ja muita erityisohjelmia toteuttamalla.

- Pyritään järjestämään erityisryhmille suunnattua ohjelmaa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoperiaatteita kunnioittaen.

 

- Kehitetään uudenlaisia palveluja maahanmuuttajille koko kulttuuritoimessa

 

- Kirjastopalvelut:

- maahanmuuttajien kirjastopalvelujen kehittämisestä oma ohjelma 2007

- kehitetään maahanmuuttajille suunnattuja palveluja pää- ja lähikirjastoissa

Open zone-projektin yhteydessä

- muiden erityisryhmien tarpeiden tunnistaminen aloitetaan ja palveluja

kehitetään niiden mukaisesti (esim. kotipalvelu)

- ikääntyvien palveluihin panostetaan lisäämällä henkilöresursseja.

 

Museokeskuksen talletustoiminnassa huomioidaan talletuspaikkakohtaisesti siellä olevat erityistarpeet ja kuullaan asiakkaiden toiveet yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi

Laitosten johto ja ohjelmistonsuunnittelu ja kulttuuririnki,

koko henkilökunta

 

 

Laitosten johto

Kulttuuriasiainkeskuksen maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuspalvelut ja ”kulttuuririnki”

 

 

Kulttuuriasiainkeskuksen maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuspalvelut ja ”kulttuuririnki”

 

 

Kirjastonjohto

Open zone –koordinaattori ja ohjausryhmä

 

 

 

Museokeskuksen johto, kokoelmahankinta


Kuuleminen ja yhteistyö

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vYhteistyömuodot vähemmistöryhmien kanssa

vPalveluiden käyttäjien näkemyksiä kuuleminen, asiakaspalautteen kerääminen ja hyödyntäminen

vVähemmistöryhmien oikeuksien ja tarpeiden huomioiminen

vAktiivinen asiantuntijatahojen hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa

 

 

Vähemmistöryhmien yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistetään ja oikeuksien ja tarpeiden toteutumista vahvistetaan kaupungin kotouttamisohjelmaa, romanityön kehittämissuunnitelmaa ja esteettömyysohjelmaa toteuttamalla.

 

Vähemmistöryhmien kuuleminen sekä toiminnansuunnittelu ja yhteistyö tapahtuvat erilaisten työryhmien avulla, mm.

- Vammaisneuvosto

- Ulkomaalaisten palvelun johtoryhmä

- Poikkihallinnollinen romanityöryhmä

- ylläpidetään laajaa verkostoyhteistyötä, mm. maahanmuuttajayhdistysten kanssa

 

- Viimeistään vuonna 2008 teatterin yleisötiloissa on palautelaatikoita. Yleisötutkimuksia tehdään aika ajoin. Netissä on keskustelupalsta, jossa voi vapaasti ilmaista mielipiteensä.

 

- Kaupunginkirjasto tekee asiakaskysely ja järjestää asiakasiltoja esim. lähikirjastoprojektin osana ja osallistuu aluekumppanuustyön asukasiltoihin, joissa saadaan mahdollisesti palautetta kirjastopalveluista. Kirjastolla on maahanmuuttajien yhteistyöverkosto.

– asiakasraadit, esim. nuorten alueella Stoorissa pääkirjastossa osaston palvelujen suunnittelu nuorten itsensä kanssa.

- Kulttuuritoimenjohto

- Kulttuuriasiainkeskuksen kanslian maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuspalvelut

- Kulttuuririnki (kaikkien taidelaitosten edustus)

 

 

 

 

 

 

Kaupunginteatteri

 

 

 

 

Kaupunginkirjasto

 



Tiedottaminen, verkkopalvelut ja sähköinen asiointi

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vKaupungin tiedotustoiminnan, verkkopalveluiden ja sähköisten asiointimahdollisuuksien kehittäminen

vTiedotusmateriaalin ja verkkopalveluiden selkokielisyys

vErikielisen materiaalin tuottaminen maahanmuuttajien infopankkiin

-kotisivujen kehittäminen ajantasaista tietoa selkeästi esittäviksi

-tiedotustilaisuuksia ja opastuksia eri kohderyhmille

-esitteet palveluista, tiloista ja tilaisuuksista

-tiedottaminen kulttuurikortti-asiakkuuden kautta

 

-Panostetaan koko kulttuuritoimen vieraskieliseen tiedotukseen sekä selkokieliseen viestintään maahanmuuttajaväestön tavoittamiseksi

Kulttuuritoimen tiedottajien taitorengas

 

 

 

Kulttuuriasiainkeskuksen Maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuspalvelu, kulttuuririnki

 

 

 

Asenneilmasto

 

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vHenkilöstön kouluttaminen yhdenvertaisuus ja tasa-arvokysymyksissä

 

vKoulutuksessa huomioidaan erityisesti etnisten vähemmistöryhmien oikeudet ja tarpeet yhteistyössä vähemmistöryhmien edustajien kanssa

 

 

-Ylläpidetään keskustelua kulttuuritoimen arvoista, jotta henkilökunta omaksuu tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymykset osaksi työnsä lähtökohtia

 

-parannetaan henkilökunnan valmiuksia monikulttuurisuuden kohtaamisessa ja kulttuurien välisessä viestinnässä järjestämällä koulutusta henkilökunnalle erilaisten asiakkaiden kohtaamisesta (Maahanmuuttajat ja vähemmistöt huomioiden myös ikä- ja sukupuolikysymykset) sekä järjestämällä luentoja uskonnoista, elämänkatsomuksista ja maahanmuuttajakulttuureista (yhdessä maahanmuuttajayhdistysten kanssa)

Kulttuuritoimen johto

 

 

Kulttuuriasiainkeskuksen maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuspalvelut

Kulttuuririnki,

Kaupunginkirjasto /open zone -hanke

 

 

 


Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työyhteisössä ja työelämässä

 

Syrjintä ja häirintä työpaikoilla

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vYhdenvertaisuuslaissa ja tasa-arvolaissa määriteltyä syrjintää tai häirintää ei Turun kaupungin työpaikoilla hyväksytä, tavoitteena on 0-toleranssi

vSeurataan työntekijöiden Kunta 10 tutkimuksen avulla eri perustein tapahtuvan syrjinnän esiintymisestä työpaikoilla.

vSyrjinnän esiintymisen syyt selvitetään ja syrjintätilanteisiin puututaan.

 

-Kytketään häirinnän ja syrjinnän seuranta sekä muut yhdenvertaisuuteen ja työhyvinvointiin liittyvät asiat osaksi kulttuuritoimen työsuojelutoimikunnan tehtäviä, joka raportoi niistä kulttuuritoimen johtoryhmälle.

 

-Johto ja lähiesimiehet puuttuvat syrjintään välittömästi ja pyrkivät estämään sitä ennakkoon vaatimalla yhdenvertaista kohtelua.

Kulttuuritoimenjohtajat,

työsuojelutoimikunta

 


Rekrytointi ja perehdyttäminen

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vHenkilöstön rekrytoinnissa tehtäviä ei määritellä sukupuolisidonnaisesti

vRekrytoinnilla pyritään lisäämään työyhteisöjen monimuotoisuutta ja uusien työntekijöiden perehdytyksessä otetaan huomioon yksilölliset erityistarpeet

vTyöyhteisöjä valmennetaan tarvittaessa uuden työntekijän vastaanottamiseen ja erilaisuuden hyväksymiseen

 

 

 

 

 

Henkilöstövalinnoissa noudatetaan tasa-arvoisen rekrytoinnin periaatetta, jolla pyritään takaamaan kaikkien oikeudenmukainen kohtelu koko työhönottoprosessin eli hakuilmoittelun, valintaprosessin ja päätöksenteon aikana.

 

Rekrytointitilanteissa selvitetään mahdollisuudet sisäiseen urakiertoon. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvonäkökohdat otetaan huomioon mahdollisuuksien mukaan valittaessa henkilöitä esimiestehtäviin.

 

Esimiesvalmennuksessa korostetaan työntekijöiden perehdyttämisen merkitystä sekä uuden työntekijän yksilöllisten tarpeiden ja taustan huomioimista perehdytystilanteessa. Myös työyhteisöjen valmentamiseen kiinnitetään ohjeistuksessa huomiota.

 

Perehdytyksessä otetaan huomioon henkilön erityistarpeet, myös maahanmuuttajien erilainen tarve informaatioon ja koulutukseen otetaan huomioon.

 

 

Kulttuurijohtaja,

Tulosaluejohtajat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähiesimiehet

 


Työolosuhteet

 

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vTyöympäristöjä ja työolosuhteita suunniteltaessa ja järjestettäessä huolehditaan eri työntekijäryhmien ja yksilöllisten tarpeiden huomioiminen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Työolosuhteita, työtehtäviä ja työmenetelmiä kehitetään niin, että ne soveltuvat molemmille sukupuolille ja eri-ikäisille henkilöille.

 

Työntekijöille annetaan vaikutusmahdollisuus oman työnsä ja työolosuhteidensa kehittämiseen ja siihen liittyvään päätöksentekoon.

 

Työolosuhteita järjestään niin, että ne mahdollistavat paremmin työ- ja perhe-elämän mielekkään yhdistämisen eri elämäntilanteissa

 

Kulttuuritoimenjohto,

Työsuojelutoimikunta

 


Työryhmät ja koulutusmahdollisuudet

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vErilaisiin asiantuntija- ja valmistelutyöryhmiin nimetään mahdollisuuksien mukaan tasapuolisesti eri sukupuolten ja ikäryhmien edustajia

vHyödynnetään vähemmistöryhmiin kuuluvien kaupungin omien työntekijöiden asiantuntemusta

vVarmistetaan kaikkien työntekijöiden tasavertaiset mahdollisuudet osallistua työuransa aikana ammattitaitoa kehittävään koulutukseen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koulutukseen osallistuminen ja ammattitaidon kehittäminen mahdollistetaan tasa-arvoisesti kaikille työntekijöille

 

 

Kulttuuritoimen erilaisiin asiantuntija- ja valmisteluryhmiin nimetään tasapuolisesti naisia ja miehiä sekä eri-ikäisiä henkilöitä sekä vähemmistöryhmiin kuuluvia työntekijöitä.

Kulttuurijohtaja,

tulosaluejohtajat


Samapalkkaisuus

 

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vKäyttöön otetulla tehtävien vaativuuden arvioinnilla edistetään työntekijöiden yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa

vTehtäväkuvaukset tarkistetaan kehityskeskusteluiden yhteydessä

vEpäkohdat tunnistetaan ja tehtävänimikkeitä, hinnoittelukohtia ja tehtäväkohtaisia palkkoja korjataan vastaamaan tehtävien arvioitua vaativuutta

 

Palkkatasa-arvoa edistetään työn vaativuuden arvioinnin edellyttämin toimenpitein: tehtäväkuvaukset, tehtävänimikkeet, työn vaativuuden arvioinnit, työn suorituksen arvioinnit ja tehtäväkohtaiset palkat ovat ajan tasalla, epäkohdat tunnistetaan ja korjataan.

 

Välineinä arviointiin käytetään TVA-arviontia ja kehityskeskusteluja.

Kulttuuritoimenjohto,

esimiehet

 


Henkilöstöraportointi /

Seuranta

Työstettävää ja toteutettavaa

2008–2009

Vastuutahot

vKaupungin henkilöstöraportointia kehitetään vastaamaan yhdenvertaisuuslain ja tasa-arvolain vaatimuksia.

vTasa-arvolain edellyttämät palkkavertailut ja muu tasa-arvotilan arviointi toteutetaan kaupunkitasoisesti ja sisällytetään vuosittain koko kaupungin henkilöstöraporttiin

 

Henkilöstökeskus kehittää henkilöstöraportointia.

 

 

 

 

 

Vastuu on henkilöstökeskuksella.

 


Resurssointi, kehityskohteet joihin erityisesti panostetaan

 

 

 

Resurssit (suunnataanko resursseja joihinkin kehittämiskohteisiin erityisesti )

 

Tarkasteltavat asiat

 

Suunnitelma

Yhteistyömahdollisuudet muiden hallintokuntien kanssa

Erityispalveluiden järjestäminen

 

Kehitetään uudenlaisia palveluja maahanmuuttajille koko kulttuuritoimessa

 

Kehitetään maahanmuuttajille suunnattuja palveluja pää- ja lähikirjastoissa Open zone-projektin yhteydessä

Nuorisotoimi, Sote, koulutoimi

 

Tiedottaminen

 

- Kehitetään monikulttuurisuussivu kulttuurin www.sivuille ja tehostetaan suoramarkkinointia eri maahanmuuttaja- ja etnisille ryhmille

Nuorisotoimi, liikuntatoimi, koulutoimintakeskus, sote

Koulutus

 

- järjestetään koulutusta henkilökunnalle erilaisten asiakkaiden kohtaamisesta (Maahanmuuttajat, vähemmistöt huomioiden myös ikä- ja sukupuolikysymykset) sekä järjestetään luentoja uskonnoista, elämänkatsomuksista ja maahanmuuttajakulttuureista (yhdessä maahanmuuttajayhdistysten kanssa)

Muut