Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kulttuurilautakunta 215 21.10.2009 6

962-2008 (630, 633)

Lausunto Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksestä

Tiivistelmä:

Turun kaupunginhallitus on pyytänyt Kulttuurilautakunnalta lausuntoa WP Finland OY:n laatimasta Turun seudun joukkoliikenne 2020-selvityksestä.

Kultlk § 215

Turun museokeskus/kulttuuriperintö/tutkijat Sanna Kupila, Kaarin Kurri, Eija Suna, Heljä Brusila, Aki Pihlman, Maarit Talamo-Kemiläinen 24.9.2009:

Turun kaupunginhallitus on pyytänyt kulttuurilautakunnan lausuntoa Turun seudun joukkoliikenne 2020 – selvityksestä.

Selvityksen tavoitteena on antaa riittävä vertailupohja eri joukkoliikennejärjestelmistä, jotta kaupungin ja kaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittämissuunta voidaan valita. Lisäksi tavoitteena on kaupunginhallituksen määrittämän matkamäärien kasvattamiseen liittyvän kehitystavoitteen saavuttaminen.

Selvityksessä tarkastellaan kolmea vertailuvaihtoehtoa: nykyisen kaltaista bussiliikennettä (0+), nopeisiin bussien runkolinjoihin perustuvaa järjestelmää (Ve-1) sekä pikaraitiotiejärjestelmää (Ve-2). Selvityksen keskeinen johtopäätös on, että Turun seudulle on luotavissa sekä toimiva runkobussijärjestelmä että pikaraitiotiejärjestelmä. Selvityksessä esitetään runkobussilinjaston kehittämistä, sitä tukevan joukkoliikenneväylästön toteuttamista sekä pikaraitiotiehen perustuvan maakäyttövision laatimista. Tarkastelualueena on Turun lisäksi Kaarina, Naantali, Raisio, Lieto ja Piikkiö.

Selvityksessä todetaan sekä runkobussilinjoihin perustuvan järjestelmän (Ve-1) että pikaraitiotiejärjestelmän (Ve-2) parantavan merkittävästi joukkoliikenteen palvelutasoa. Lisäksi todetaan, että järjestelmän laajentaminen Raisioon, Kaarinaan ja Turun satamaan voi saada aikaan mittakaavaetuja, jotka parantavat pikaraitiotiejärjestelmän liikenteenhoidon taloudellista tehokkuutta.

Vertailuvaihtoehtojen osalta vaihtoehto Ve 0+ on nykytilanteen kaltainen, siinä linjastoon tehdään vain välttämättömiä muutoksia.

Runkobussivaihtoehto (Ve-1)

Runkobussilinjaston kehittäminen vaatii joidenkin uusien joukkoliikennekatujen rakentamisen. Tämä saattavat kohdistua alueisiin, joilla on kiinteitä muinaisjäännöksiä. Esimerkkinä mainittakoon Ylioppilaskylän ja Halisten välinen joukkoliikennekatu, joka näyttää sivuavan ainakin Hallinkorvanpuistikon muinaisjäännösaluetta. Muinaisjäännökset tulee ottaa huomioon jo katulinjauksia suunniteltaessa ja lisäksi tulee varautua arkeologisiin kaivauksiin, mikäli se on mahdollista muinaisjäännöksen kannalta eikä kiertäminen tule kysymykseen.

Pikaraitiotievaihtoehto (Ve-2)

Sekä runkobussi- että pikaraitiotiejärjestelmät edellyttävät joukkoliikennekaistojen ja etuuksien varaamista Turun keskustassa ja sisääntuloreiteillä, mikä alentaa muun liikenteen välityskykyä. Lisäksi pikaraitiotietä suunniteltaessa on varauduttava siihen, että sen rakentaminen aiheuttaa arkeologisia tutkimuksia vanhan kaupungin alueella. Vaiheen 1 suunnitellulla reitillä arkeologisia tutkimuksia jouduttaneen tekemään osassa Aninkaistenkatua, Uudenmaankadulla sekä osassa Hämeenkatua ja Tuomiokirkkotorilla, mikäli rata tulee kulkemaan sitä kautta. Näiden lisäksi arkeologisia tutkimuksia jouduttaneen tekemään osassa Eerikinkatua sekä lähellä Turun linnaa. Vaiheen 2 suunnitellulla reitillä tutkimuksia jouduttaneen tekemään osassa Uudenmaankatua. Arkeologisten tutkimusten laajuus riippuu siitä, miten laajasti ja syvältä maata joudutaan kaivamaan pikaraitiotien reittiä rakennettaessa.

Pikaraitiotien toteuttaminen kannattavaksi edellyttää maankäytön voimakasta keskittämistä sen reitin varrelle. Tämän osalta on maankäytönsuunnittelussa otettava huomioon merkittävät kulttuurimaisema-alueet. Kulttuurimaisema, johon kuuluvat vanha rakennuskanta ja mm. Hirvensalossa vanha avoin peltomaisema eivät saa vaarantua uusien asuinalueiden rakentamisen tai katujen ja teiden leventämisen vuoksi.

Lisäksi pikaraitiovaunuvarikko vaatii2,0-2,5 ha kokoisen tontin, jossa on laajennusvara 3,0 ha:han. Eräänä vaihtoehtona varikoksi esitetään ent. Rettigin tupakkatehdasta. Selvityksessä tuodaan hyvin esille tehtaaseen liittyviä kulttuurihistoriallisia arvoja. Mikäli tehtaan käyttötarkoitus muutetaan varikoksi pitää kohteen suojelutavoitteet tarkentaa ja määritellä varikon yksityiskohtaisemmassa suunnitelmassa.

Joukkoliikenteen ja sen reitistöjen kehittämisen osalta tulee huolehtia siitä, että se omalta osaltaan tukee Kulttuuritoimen palveluverkostoa.

Turun seudun joukkoliikenne 2020 – selvityksen johtopäätös on, että Turun seudun joukkoliikenteen kehittämistavoitteeksi asetetaan runkobussijärjestelmä, joka tulee toteuttaa niin, että se voidaan myöhemmin muuttaa pikaraitiotielinjoiksi raportissa esitetyillä pikaraitiotielinjauksilla.

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta toteaa, että

- joukkoliikenteen ja sen reitistöjen kehittämisen osalta tulee huolehtia siitä, että ne omalta osaltaan tukevat Kulttuuritoimen palveluverkostoa.

- joukkoliikenteen kehittäminen ja yksityisautoilun vähentäminen on rakennetun ympäristön säilymisen kannalta kannatettava asia, joskin siinä tulee ottaa huomioon kulttuuriympäristöön kohdistuvien vaikutusten minimointi.

- katulinjauksia suunniteltaessa tulee muinaisjäännökset ottaa huomioon ja varautua arkeologisiin kaivauksiin, mikäli se on mahdollista muinaisjäännöksen kannalta eikä kiertäminen tule kysymykseen

- pikaraitiotietä suunniteltaessa on varauduttava siihen, että sen rakentaminen aiheuttaa arkeologisia tutkimuksia vanhan kaupungin alueella

- ent. Rettigin tupakkatehtaan mahdollisen käyttötarkoituksen muutokseen liittyen tulee määrittää kohteen suojelutavoitteet

- se pitää laadittua selvitystä hyvänä ja kannattaa yksityiskohtaisemman joukkoliikenteen kehittämissuunnitelman laatimista selvityksen pohjalta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallitus