Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kulttuurilautakunta | 202 | 09.09.2009 | 24 |
10268-2009 (041)
Kulttuuritoimen vuoden 2010 talousarvio ja vuosien 2010-2012 taloussuunnitelma
Tiivistelmä: -
Kultlk § 202
Hallintopäällikkö Mikael Höysti:
Taustaa
Talouden vastuualue on ohjeistanut hallintokuntia ohjelma- ja strategiatyön osalta mm. seuraavasti:
Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.2.2009 § 55 valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 - 2012. Sopimuksen tarkoituksena on linjata valtuustokauden tärkeimmät tavoitteet, joihin valtuuston enemmistö sitoutuu. Sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville muille strategioille ja ohjelmille. Joidenkin ohjelmien valmistelu on edennyt lausuntokierrosvaiheeseen.
Valtuustoryhmien välinen sopimus toimii lähtökohtana valtuustokauden aikana tehtäville toimintaa ohjaaville strategioille ja ohjelmille. Ryhmien välisen sopimuksen tavoitteet toimeenpannaan Turku-sopimuksella, joka koostuu kaupunginvaltuustossa hyväksyttävistä, valtuustokautta koskevista toimeenpano-ohjelmista.
Koko ohjelmakokonaisuuden ohjaavana näkemyksenä on ”Kestävästi kehittyvä – tasapainoinen Turku”.
Turku-sopimus jakautuu kolmeen strategiseen teemaan: vetovoimaisuus ja kilpailukyky, asukkaiden hyvinvointi sekä resurssien tasapainoinen ohjaus. Kaksi ensimmäistä teemaa kytkeytyy kaupungin palvelutuotantoon ja kolmas käsittelee palvelutuotannon resursointia ja ohjausta. Turku-sopimuksen lähtökohtana on kestävä kehitys, sen eri näkökulmilta tarkasteltuna.
Hallintokunnat eivät laadi omia kaupunginvaltuustossa hyväksyttäviä strategioita tai erillisohjelmia, vaan strateginen ohjaus tapahtuu edellä kuvatulla tavalla.
Talouden vastuualueen perustelut asetetuille ohjeluvuille
Ryhmien välisessä sopimuksessa on tavoitteena talouden tasapaino vuonna 2010. Tämän vuoksi on laadittu ohjeluvut sellaiseen toimintakatteeseen pohjautuen, mikä yhdessä arvioitujen verotulojen, valtionosuuksien ja rahoitustulojen ja -menojen kanssa tuottaa lähes tasapainoisen tuloslaskelman. Ohjeluvut ovat kautta linjan kulumassa olevaa vuotta tiukemmat.
Talousarvion laadintaan vaikuttavia tekijöitä
Hintatasomuutoksen oletetaan vuonna 2010 olevan 1,1 % (2,2 % vuosina 2011-12). Palkankorotusten vaikutus kuntasektorin palkkoihin vuonna 2010 on 1,87 %, pl. TEHY:n sopimus ja mahdolliset uudet sopimukset. Työvoiman vähennystavoite on 1,5 % vuonna 2010.
Henkilöstö- ja muihin menoihin kohdistuvat säästöt (mm. vuosittainen lomauttaminen) eivät periaatetasolla ole kestävä ratkaisu alijäämäisen talouden ongelmien ratkaisuun. Talkoovapaan pitämistä ja niiden myöntämistä tulisi kuitenkin suosia enenevässä määrin kaikissa hallintokunnissa.
Sisäisten vuokrien korotus on sidottu muiden elementtien kuin koron osalta kiinteistönylläpidon kustannusindeksiin. Indeksin mukaiseksi korotustarpeeksi ennakoidaan 3,0 % ja se peritään hallintokunnilta täysimääräisesti.
Mikäli syksyn talousarviokäsittelyssä päädytään verojen ja maksujen korotukseen, voidaan tämä lisätulo kohdistaa osin virastoille ja laitoksille toimintakatteeseen kustannuspaineiden kattamiseen ja osin kaupungin alijäämän kattamiseen. Vaihtoehtona veronkorotukselle on säästöjen kohdistaminen täysimääräisesti henkilöstö- ja muihin menoihin. Suosituksena on, että virastot ja laitokset budjetoivat henkilöstömenonsa kuitenkin tässä vaiheessa ilman säästötoimenpiteitä, sovittujen pakottavien palkankorotusten mukaisesti.
Kulttuurilautakunnan ohjeluvut vuosille 2010 - 2012 (1.000 euroa)
Toimielin |
Oikaistu TP2006 |
Oikaistu TP2007 |
Oikaistu TP2008 |
TA2009 (sis.TAM 30.3. ja jatkot.) |
Vuosi 2010 |
Vuosi 2011 |
Vuosi 2012 |
|
Kulttuurilautakunta | M | 7.259 | 6.361 | 5.631 | 5.300 | |||
T | 31.986 | 32.117 | 34.442 | 34.873 | ||||
N | -24.728 | -25.755 | -28.810 | -29.959 | -28.916 | -28.916 | -28.916 | |
Kasvu- %:t |
-0,1 | 4,2 | 11,9 | 4,0 | -3,5 | -0,4 | 0,0 |
It-rahoitusmallin muutoksen takia hallintokunnat eivät budjetoi it- kustannuksia. Muutoksen vaikutus kulttuuritoimessa on 665.000 €. Kulttuuritoimen faktinen ohjeluku on -2,6 % pienempi kuin vuoden 2009 lisätalousarvio.
Valtionosuuksien kohdentuminen taidelaitoksille
Kulttuurilautakunta on esittänyt vuosien 2008 ja 2009 talousarvioesityksissään, että opetusministeriön taidelaitosten ylläpitäjille osoitettu valtionosuuksien korotukset olisi tarkoituksenmukaista ohjata näille.
Turun kaupungin ylläpitämien taidelaitosten yksikköhintojen korotukset vuosien 2008 - 2010 aikana olisi merkinnyt yhteensä n. 3,5 milj. euroa lisää valtionosuutta kaupungille.
Koska valtionosuuskorotuksia ei osoitettu (v. 2008-09) em. taidelaitosten toimintaan opetusministeriö päätti leikata valtionosuuslaskennan perusteina olevien henkilötyövuosien määrää museokeskuksen ja kaupunginteatterin osalta. Vaikutus on ollut n. 300.000 euron jääminen saamatta vuonna 2009. Mikäli korotuksia ei pystytä osoittamaan taidelaitoksille vuodelle 2010 on mahdollista, että hyväksyttyjä henkilötyövuosia leikataan edelleen.
Mikäli kaupunginvaltuusto päättää ohjeluvun mukaisesta talousarviosta kulttuurilautakunnalle tarkoittaa se, että Turun kaupungin omarahoitusosuus koko kulttuuritoimen talousarviosta tippuu alle 50 %. Museokeskuksen ja kaupunginteatterin osalta valtion rahoitusosuus (valtionosuudet) ovat suuremmat kuin kaupungin omarahoitusosuus (Taulukko 1).
Kulttuuritoimen talousarvio 2010 | taulukko 1 | |||||||
1 000 € | Brutto-menot | Omat tulot | Tulot % menoista | Netto-menot | VOS 2010, ennuste | Kaupungin netto-rahoitus | Kaupungin netto-rahoitus % | Valtion rahoitus-osuus % |
Kulttuuriasiain-keskuksen kanslia | 2 897 | 356 | 12,3 % | 2 541 | 344 | 2 197 | 75,9 % | 12 % |
Kaupunginteatteri | 6 632 | 1 589 | 24,0 % | 5 042 | 2 550 | 2 492 | 37,6 % | 38 % |
Kaupunginorkesteri | 5 561 | 795 | 14,3 % | 4 766 | 2 111 | 2 655 | 47,7 % | 38 % |
Kaupunginkirjasto | 10 506 | 500 | 4,8 % | 10 006 | 3 793 | 6 213 | 59,1 % | 36 % |
Museokeskus | 8 670 | 2 109 | 24,3 % | 6 561 | 3 359 | 3 202 | 36,9 % | 39 % |
YHTEENSÄ | 34 265 | 5 349 | 15,6 % | 28 916 | 12 156 | 16 760 | 48,9 % | 35 % |
35 % | 49 % | |||||||
Kulttuuriasiankeskuksen kanslian sekä kirjaston valtionosuudet on laskettu 60% omarahoitusosuuden mukaan. | ||||||||
Työllistettävät eivät mukana. Eläkemenoperusteiset KuEL ja Varhemaksut jyvitetty. |
Kulttuurilautakunnan talousarvion leikkaaminen n. 1 milj. eurolla ja vuoden 2010 ohjeluvun ollessa vuoden 2009 lisätalousarviota n. 900.000 euroa pienempi merkitsee, että kiinteitä kustannuksia katetaan maksu- ja myyntituloin yli 2,5 miljoonan euron edestä.
Tulotavoitteiden saavuttaminen on yhä haasteellisempaa, varsinkin kun palvelujen määrän leikkaaminen on tarkoittanut myös kävijämäärien vähentymistä.
Kulttuuripääkaupunkihanke
Kulttuurilautakunnan vuoden 2010 määrärahoihin on esitetty varattavaksi 200.000 euroa 2011 -hankkeiden omarahoitukseen. Kulttuuritoimen hankkeista on 5 saanut rahoituspäätöksen 2011 –säätiöltä ja muutamasta neuvotellaan vielä.
Nettobudjetointi
Kulttuuritoimi esittää kaupunginteatterin, kaupunginorkesterin ja museokeskuksen siirtymistä kolmen vuoden talousarvioseurantaan kuntalain 65 § periaatteiden mukaisesti. Talousarvioylijäämä esitettäisiin tilinpäätöksen yhteydessä käytettäväksi em. laitosten seuraavan vuoden toimintaan, edellytyksellä ettei sillä ole kolmen edellisen tilikauden aikaista alijäämää. Alijäämä katettaisiin taloussuunnittelukauden eli kolmen seuraavan vuoden aikana. Mallia on menestyksekkäästi sovellettu useammissa Suomen kaupungeissa, esim. Oulussa. Apulaiskaupunginjohtajan kanssa käydyissä neuvotteluissa talouskeskus on suhtautunut asiaan myönteisesti.
Kestävä kehitys
Kulttuuritoimen toimintaperiaatteet ovat pitkälti kestävän kehityksen periaatteiden mukaiset. Kirjaston toiminta yleisesti ja siirtyminen sähköisiin palveluihin (mm. verkkopalvelut ja muistutukset) on ekologisesti kestävää toimintaa. Kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri ovat siirtyneet käyttämään energiansäästölamppuja ja käytävät myös pitkäikäisiä työvälineitä toiminnassaan. Museot ovat siirtymässä enenevässä määrin sähköisiin kutsuihin.
Kulttuuritoimi on ottanut käyttöönsä kulttuurikortin, joka on uuteen kirjastokorttiin saatava ominaisuus. Kulttuurikorttiin liittyvä viestintä ja tiedotus hoidetaan sähköisesti, joko sähköpostilla tai kirjaston Aino – järjestelmää avuksi käyttäen.
Henkilöstömäärän tavoitetasot
Kulttuuritoimelle asetettu henkilötyövuosimäärän (-1,5 %) suoraviivainen vähentäminen vuoteen 2011 mennessä on ristiriidassa siihen nähden, että Turun kaupunki on Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 ja että edellytykset kulttuurin perustoiminnan ylläpitämiseksi pitää vahvistaa.
Kulttuuritoimen toiminta ei ole lineaarista ja vuosittainen henkilötyövuosimäärä voi vaihdella suuresti kulloistenkin tuotantojen ja projektien mukaan. Mahdolliset työvoiman määrän ylitykset katetaan kuitenkin sekä ulkopuolisella rahoituksella että maksu- ja myyntituloilla.
Työvoiman suoraviivaisella vähentämisellä on jo ollut negatiivista vaikutusta Turun kaupungille myönnettäviin taidelaitosten valtionosuuksiin ja voi olla vastaisuudessakin.
Prosenttiperiaate
Kaupunginhallitus on päättänyt % -periaatteen käyttämisestä uudisrakennushankkeiden yhteydessä, mikäli mahdollista. Tilalaitoksen laskelmien mukaan % -periaatteen mukaisia uudisrakennushankkeita on vuodelle suunniteltu n. 10 M€ edestä. 1 % kokonaisarvosta on 100.000 euroa, jota kulttuuritoimi esittää käyttöomaisuuden hankintoihin.
Talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus on jätettävä kaupunginhallitukselle 18.9.2009 mennessä.
Kulttuuriasiainkeskus on valmistellut esityksen toiminnallisiksi tavoitteiksi edellä kuvattujen ohjelmien ja kulttuurilautakunnan tekemän strategiatyön pohjalta. Kulttuuriasiainkeskuksen talousarvioesitys on tehty annetun ohjeluvun puitteissa.
SPS -taso:
Liite 1Kulttuuriasiainkeskuksen talousarvioehdotus vuodelle 2010 ja – taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2010 – 2012
Liite 2Hankintasuunnitelmalomake
Liite 3Henkilöstösuunnitelmalomake
Liite 4Käyttöomaisuuden hankintalomake
Liite 5Kustannushyötyanalyysi (kirjaston käyttöomaisuushankinta)
Liite 6Rakennusinvestointihankkeet
SPTS -taso, hallintokunta:
Kulttuuriasiainkeskuksen kanslia
Kulttuuriasiainkeskuksen kanslian hoitaa keskitetysti kulttuuritoimen hallinto, koordinointi ja tapahtumatuotantopalvelut. Kanslia vastuulla on toiminnan ja talouden suunnittelu, kulttuuripalveluiden järjestäminen ja vapaan kentän tukeminen, sisäinen ja ulkoinen viestinnän ja markkinoinnin koordinointi. Toimintamäärärahojen leikkausta ei ole kohdistettu avustustoimintaan.
Oheismateriaali 1Kulttuuriasiainkeskuksen kanslian käyttösuunnitelma
Kaupunginteatteri
Kaupunginteatteri vastaa esittävän taiteen tuottamisesta ja mahdollistamisesta. Teatterin toiminta keskittyy sekä itse teatteriin että avautuu eri toimintamuodoin koko kaupunkiin ja alueelle. Teatterin kaikilla kolmella näyttämöllä toteutettavin ohjelmistovalinnoin pyritään monipuolisuuteen tinkimättä taiteellisesta tasosta. Tiukan taloustilanteen takia ensi-iltoja on jouduttu vähentämään. Volyymiä pyritään paikkaamaan vierailuilla.
Oheismateriaali 2Kaupunginteatterin käyttösuunnitelma
Kaupunginorkesteri
Kaupunginorkesterin vastuulla on musiikki- ja säveltaiteen tuottaminen ja mahdollistaminen. Orkesterilla on kaksi toiminta-aluetta: konserttitoiminta (konsertit ja tallenteet) sekä tilavuokraus. Orkesterin vision on toimia kaupungin käyntikorttina sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Toimintamäärärahojen leikkaaminen heijastuu välittömästi palveluja rajoittavasti. Mm. koko sinfoniasarjan toistamisesta on jouduttu luopumaan.
Oheismateriaali 3Kaupunginorkesterin käyttösuunnitelma
Kaupunginkirjasto
Kaupunginkirjaston palvelukokonaisuus on: tiedon ja kulttuurin jäsentäminen ja välittäminen. Kiristyvästä taloudesta huolimatta kirjasto tavoittelee nykyisen palvelutason ylläpitämistä. Tämä edellyttää toiminnan priorisointia ja rakenteellista muutosta. Kirjastopalveluja tarjotaan kokonaisuutena niin, että keskustassa on monipuoliset palvelut ja niitä ulotetaan lisäksi lähiöihin.
Oheismateriaali 4Kaupunginkirjaston käyttösuunnitelma
Museokeskus
Museokeskus palvelee taide- ja kulttuuriperinnön tallentamisen, ylläpidon ja välittämisen saralla. Museokeskus ylläpitää kokoelma- ja dokumentointitoimintaa, näyttelytoimintaa sekä opetus- ja tapahtumatoimintaa. Toimintamäärärahojen vähyys vaikuttaa mm. avoinna pitoon, näyttelyiden määrän vähenemisenä sekä myös kokoelma- ja dokumentointitoimintaan.
Oheismateriaali 5Museokeskuksen käyttösuunnitelma
Kulttuurijohtaja Minna Sartes:
EhdotusKulttuurilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle vuoden 2010 käyttösuunnitelman ja talousarvion ja vuosien 2010 - 2011 taloussuunnitelman liitteiden 1-6 mukaisena.
- Lautakunta päättää edelleen hyväksyä tulosalueiden käyttösuunnitelmat tavoitteineen oheismateriaalien 1-5 mukaisesti ja päättää vahvistaa ne vuoden 2010 toimintaa koskeviksi sitoumuksiksi, mikäli talousarvio hyväksytään tehdyn ehdotuksen mukaan.
- Omiin käyttötalouden investointeihin kulttuurilautakunta päättää esittää yhteensä 635.000 euroa.
- Lautakunta päättää edelleen esittää käyttötalouden investointeihin %-periaatteen noudattamista vuoden 2010 uudisrakennushankkeiden osalta, yhteensä 100.000 euroa.
- Lautakunta päättää uudelleen esittää museokeskuksen, orkesterin ja teatterin siirtymistä kolmen vuoden talousarvioseurantaan kuntalain 65 § periaatteiden mukaisesti. Talousarvioylijäämä esitettäisiin tilinpäätöksen yhteydessä käytettäväksi em. laitosten seuraavien vuosien toimintamenojen kattamiseksi, edellytyksellä ettei sillä ole kolmen edellisen tilikauden aikaista alijäämää. Alijäämä katettaisiin taloussuunnittelukaudelle eli kolmen seuraavan vuoden aikana.
- Lautakunta päättää uudelleen esittää, että kaupunginhallituksen ja kulttuurilautakunnan kulttuuriavustusten välillä tehdään jako niin, että kulttuurilautakunnan alaisuuteen kuuluisivat vakiintuneet, säännöllistä vuosittaista avustusta saavat kulttuuri-instituutiot sekä taiteilija-apurahat, kun taas esim. harvemmin kuin joka vuosi järjestettävä kulttuuritoiminta ja -tapahtumat sekä muu harkinnanvarainen avustustoiminta olisi kaupunginhallituksen alaisuudessa. Samalla lautakunta toteaa, että kaupunginhallituksella ja valtuustolla pysyy sopimusohjauksen myötä edelleen mahdollisuus kulttuurilautakunnan kanssa solmittavalla sopimuksella ohjata avustuksia sekä niiden määriä ja kohdentumista, mutta käytännön sopimusohjaus ja kaupungin kulttuurikentän koordinointi olisi kokonaisuutena kulttuurilautakunnan alaisuudessa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lisäksi kulttuurilautakunta päätti yksimielisesti esittää kaupunginhallitukselle, että kaupungin taidelaitoksille(teatteri, museokeskus, orkesteri, huom. ei kirjasto) myönnettävät valtionosuuksien korotukset, jotka ovat vuonna 2010 n. 1,3 miljoonaa euroa, kohdennetaan täysimääräisinä ko. taidelaitoksille, jotta vältytään valtionosuuksien leikkauksilta tulevaisuudessa. Kohdennus tulee lisätä lautakunnan ohjelukuun, koska määrärahaa ei ole mahdollista ottaa muista lautakunnan alaisista toiminnoista (mm. kirjasto).
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kultlk § 202
Liite 1:Talousarvioehdotus 2010 Talousarvio ja -suunnitelmaehdotus 2010 - 2012 - Kulttuurilautakunta
Liite 2:Talousarvioehdotus 2010 Hankintasuunnitelma - Kulttuuriasiainkeskus
Liite 3:Talousarvioehdotus 2010 Henkilöstösuunnitelma - Kulttuuriasiainkeskus
Liite 4:Talousarvioehdotus 2010 Käyttöomaisuuden hankintalomake - Kulttuuriasiainkeskus
Liite 5:Talousarvioehdotus 2010 Kustannushyötyanalyysi kirjaston tietojärjestelmän päivitys - Kulttuuriasiainkeskus
Liite 6:Talousarvioehdotus 2010 Rakennusinvestointiehdotukset - Kulttuurilautakunta