Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kulttuurilautakunta 135 17.06.2009 14

3786-2008 (010, 011)

Kulttuuritoimen tukitoimintojen yhdistäminen

Tiivistelmä: -

Kultlk § 135

Tapahtumakoordinaattori Maarit Keto-Seppälä:

Kulttuurilautakunta päätti kokouksessaan 19.11.2008 § 262 : ”että seuraava yhdistettävä tukitoiminto on viestintä ja markkinointi ja että sen yhdistämisen tavoiteaikataulu on, että muutos astuisi voimaan 1.1.2010 ja prosessin etenemisestä raportoidaan lautakunnalle alkuvuodesta markkinointiviestinnän ja sponsorihankinnan kilpailutuksen yhteydessä sekä sen jälkeen laajemmin viimeistään 30.6.2009 mennessä.”

Koko kulttuuritoimen markkinoinnin ja viestinnän muutosvalmennus on aloitettu osana kulttuuriasiainkeskuksessa käynnissä olevaa TSR-projektia. Tähän muutosvalmennukseen kuuluvat kaikki kulttuuritoimen markkinointi- ja tiedotusvastaavat sekä tulosaluejohtajat. Ensimmäinen tapaaminen, jossa prosessi käynnistettiin, järjestettiin 25.3.2009.  Seuraava tapaaminen on elokuussa.

Kulttuuriasiainkeskuksen markkinointi ja viestintä on tällä hetkellä hajautettu tulosalueille ja niillä ei ole yhteneväistä käytäntöä. Jotta pystyttäisiin kilpailuttamaan markkinointiviestintä ja sponsorihankinta sekä organisoimaan kulttuuriasiainkeskuksen markkinoinnin ja viestinnän yhdistäminen tarkoituksenmukaisen resurssien käytön turvaamiseksi, on ensin selvitettävä nykytilanne. Kevään aikana markkinointipäällikkö Katja Laiho ja tuotantokoordinaattori Maarit Keto-Seppälä selvittivät kunkin tulosalueen markkinointiin ja viestitään käyttämät resurssit: taloudelliset, henkilötyövuodet ja henkilöstön osaaminen. Samalla selvitettiin osaamisen puutteet sekä markkinoinnin ja viestinnän käytänteet eri laitoksissa sekä toiveet markkinoinnin ja viestinnän suhteen.

Taloudelliset resurssit saatiin selville talousarvion perusteella.  Henkilötyövuodet, henkilökunnan osaaminen sekä markkinoinnin ja viestinnän käytänteet kartoitettiin vaiheittain. Ensi vaiheena oli sähköinen kysely tulosalueiden johtajille ja tiedostusvastaaville, joka sitten varmennettiin vielä haastattelemalla nämä henkilöt.

Tällä hetkellä työn alla on kulttuuriasiainkeskuksen laaja-alaisen markkinoinnin ja viestinnän selvityksen materiaalin kokoaminen ja niistä saatujen johtopäätösten tekeminen. Tarkoituksena on esitellä tulokset kulttuurilautakunnan syksyn 2009 ensimmäisessä seminaarissa 12.8.2009.

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusKulttuurilautakunta merkitsee viestinnän ja markkinoinnin yhdistämisen tilanteen tiedoksi Kulttuurilautakunnalle ja toteaa lisäksi, että seuraava raportointi lautakunnalle on seminaarissa 12.8.2009.

Lisäksi lautakunta päättää, että ehdotukset yhdistämisen käytännön organisoinnista tulee tuoda lautakunnan päätettäväksi viimeistään lokakuussa.

Samalla kulttuurilautakunta päättää, että markkinointiviestinnän ja sponsorihankinnan kilpailutus tehdään, kun markkinoinnin ja viestinnän yhdistämisprosessi on edennyt pidemmälle ja markkinoinnin sekä sponsoroinnin tarpeet on tarkemmin eritelty.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.