Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kulttuurilautakunta 130 17.06.2009 9

16642-2005 (014, 630)

Lausunto ympäristö- ja kaavoitusvirastolle Turun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaluonnoksesta

Tiivistelmä: -

Kultlk § 130

Turun museokeskus/kulttuuriperintöyksikkö/tutkija Sanna Kupila ja Kaarin Kurri, intendentti Maarit Talamo-Kemiläinen 8.6.2009:

Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimisto on pyytänyt Kulttuuriasiainkeskuksen lausuntoa Turun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman luonnoksesta marraskuu 2008.

Ohjelman tavoitteena on kasvattaa pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta Turussa tehtävistä matkoista, pyöräilyn osalta tavoitteena on kasvattaa matkojen määrää asukasta kohden 50 %:a vuoden 2006 tasosta ja kävellen tehtävien matkojen määrän toivotaan pysyvän vuoden 2006 tasolla. Liikennemuotojakauman lisäksi ohjelman tavoitteet liittyvät kaupunkirakenteeseen ja elämänlaatuun.

Kävelyn osalta tavoitteena on sen nykyisen merkityksen säilyttäminen kulkumuotona ja pyöräilyn osalta poistaa pyöräilyn suurimpana esteenä oleva pyörätieverkon keskeneräisyys Turun keskustassa. Kävelyn sekä pyöräilyn kohdalla on todettu esteeksi myös huono liikenneturvallisuus. Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi tulee molempien edellytyksiä parantaa.

Ohjelmassa esitetään uusien pyöräteiden rakentamista sekä pyörien parkkipaikkojen lisäämistä. Turun keskusta-alueen jalkakäytävien leveystavoitteena on 3m ja pyöräteiden 1,8 – 2,25m ja yhdistettyjen kevyenliikenteen väylien 3,5m. Uusien reittien toteuttaminen vanhaan kaupunkirakenteeseen on haasteellinen tehtävä. Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaluonnoksessa näkökulma painottuu sujuvan, turvallisen ja toimivan sekä uudet toiminnot mahdollistavan kevyenliikenteen verkoston tarkasteluun. Uusien reittien vaikutusta rakennettuun kulttuuriympäristöön ei ole arvioitu.

Kehittämisohjelmaluonnoksessa on esitetty uusia reittejä, jotka ovat ristiriidassa rakennetun ympäristön arvojen vaalimisen kanssa. Reitin 1.31 Kauppahalli – Apteekkimuseo – kujan on tarkoitus muodostaa ostosyhteys Läntiseltä Rantakadulta Kauppahallille. Reitti perustunee Turun Fortuna-korttelin boutique-alueen ideasuunnitelmaan (4.12.2008), jossa Apteekkimuseon siipirakennuksen ja viereisen luhtiaitan välinen kujanne on esitetty muutettavan ostoskujaksi. Se edellyttää mm. rakennuksien julkisivuihin tehtäviä radikaaleja muutoksia sekä jatkoyhteyden muodostamista läpi olemassa olevien rakennusten. Museokäytössä olevia rakennuksia ei ole mahdollista saneerata boutique-käyttöön eikä kapean kujanteen muuttaminen kevyen liikenteen kulkureitiksi saa vaarantaa arvorakennusten säilymistä. Kulkuyhteyden muodostaminen Apteekkimuseon pihan läpi ei ole myöskään mahdollista vaan reitti tulee ohjata esim. Kaupungintalon ja valtuustoryhmien käytössä olevien nk. Kämpen talojen välistä.

Reitti 1.1 Aurajoen itärannan raitti Tehtaankatu – Agricolankatu on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Turun museokeskus vastusti sitä asemakaavanmuutoksen yhteydessä ja esitti, että reitti ohjattaisiin kulkemaan Piispankadun kautta perusteluna alueen huomattava historiallinen arvo. Tehtaankadun ja Agricolankadun välinen osuus Aurajokirantaa on ainoa kohta, jossa keskiajalta periytyvä traditio tonttien ulottumisesta Aurajokirantaan saakka on säilynyt. Reitti 1.42 Kakolan funikulaari tärvelee esitetyssä paikassa Serpentiinitien puiston kaupunkikuvallisen ja arkkitehtonisen arvon. Kulttuurilautakunta otti kantaa funikulaarin sijoitukseen Kakolanmäen asemakaavamuutosehdotuksesta antamassaan lausunnossa ja ehdotti sen siirtämistä kauemmaksi kiviterassein tuetusta puistosta ja kiviportaista.

Turun kulttuuriasiainkeskus toteaa lausuntonaan Turun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmasta seuraavaa:

Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen on erittäin kannatettavaa, koska se lisää ihmisten arkiliikuntaa ja vähentää autopaikoituksen tarvetta varsinkin keskusta-alueella. Uudet reitit pyörien parkkialueineen eivät saa kuitenkaan tärvellä historiallisen kaupungin ominaispiirteitä, joihin kuuluvat rakennusten ja puistojen ohella katutilojen jäsentely, rakenteet ja kadunkalusteet. Reitit on sovitettava osaksi vanhaa kaupunkirakennetta eikä mm. esteettömyyden korostaminen saa merkitä jalkakäytävien hävittämistä. Jalkakäytävät rajaavat katutilaa, kuuluvat perinteiseen kaupunkiympäristöön ja ovat myös merkittävä turvallisuustekijä erottamassa jalankulkijat autoilijoista. Reitit 1.1, 1.31 ja 1.42, jotka ovat ristiriidassa rakennetun ympäristön suojelun tavoitteiden kanssa, tulee suunnitella uudelleen.

Kulttuurijohtaja Minna Sartes:

EhdotusMerkitään kulttuurilautakunnalle tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi kulttuurilautakunta päätti, että asia tuodaan seuraavaan kokoukseen kulttuurilautakunnan täydentävää lausuntoa varten reitti 1.1. kohdalta.

 

Jakelu

tpvMuseokeskus