Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta | 28.01.2025 | 12 |
555-2025 (00 01 04)
Kulttuurin palvelukokonaisuuden sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selonteko vuodelta 2024
Tiivistelmä:
Kulttuurin palvelukokonaisuudelle on laadittu sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan vuoden 2024 selonteko. Sisäinen valvonta on osa kunnan johtamisjärjestelmää sekä kunnan johdon ja hallinnon työväline, jonka avulla arvioidaan asetettujen tavoitteiden toteutumista, toimintaprosesseja ja riskejä
Kulnuolk §
Erityisasiantuntija Leena Miettinen:
Riskien hallinnan ja sisäisen valvonnan selonteon valmistelussa kukin lautakunta ja sen alainen palvelukokonaisuuden johto kokoavat omien vastuualueidensa tiedot. Kuntalaki (410/2015) määrittelee, että kaupunginhallitus vastaa kaupungin. sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta kaupunginvaltuuston hyväksymien perusteiden pohjalta. Voimassa olevan hallintosäännön mukaan kunkin palvelukokonaisuuden johtava viranomainen on vastuussa sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta. Lautakunnan tulee käsitellä ja hyväksyä palvelukokonaisuuden selonteko sisäisen valvonnan järjestämisestä, valvonnassa havaituista puutteista sekä sen kehittämistarpeista.
Sisäinen valvonta on osa kunnan johtamisjärjestelmää sekä kunnan johdon ja hallinnon työväline, jonka avulla arvioidaan asetettujen tavoitteiden toteutumista, toimintaprosesseja ja riskejä. Valvonnan tarkoituksena on edistää organisaation tehokasta johtamista, riskien hallintaa, toiminnan kehittämistä ja tuloksellisuuden arviointia. Sisäisen valvonnan avulla pyritään varmistamaan tiedon tuloksellisuus ja tehokkuus, tiedon oikeellisuus ja riittävyys, resurssien tehokas käyttö, omaisuuden turva sekä lakien, sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen. Kulttuurin palvelukokonaisuuden itsearviointi vuodelta 2024 on toteutettu sisäisen tarkastuksen ja riskien hallinnan Granite ERM -ohjelmalla.
Kulttuurin palvelukokonaisuuden itsearvioinnin perusteella palvelukokonaisuuden sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tila on keskimäärin hyvä. Moni riskeistä on säännöllisessä seurannassa, eikä näitä riskejä voi aikatauluttaa valmiiksi. Arvioinnissa esille tulleet merkittävimmät riskit ja epävarmuustekijät vaihtelevat palvelualueittain. Arvioinnissa esille tulleita merkittävimpiä riskejä ja epävarmuustekijöitä ovat kulttuurin kohdistuvat leikkaukset, toimitilojen huono kunto (mm. konserttitalo ja museon kokoelmien väliaikaiset säilytystilat) sekä johdon ja hallinnon kuormittuneisuus.
Sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa on kehitetty tilikauden aikana varmistamalla, että palveluissa vastataan lakisääteisiin tehtäviin (kirjastolaki, museolaki, muinaismuistolaki, laki esittävän taiteen edistämisestä, kuntien kulttuurilaki). Kulttuurin palvelukokonaisuuden osalta sisäinen valvonta ja riskienhallinta on monelta osin hyvin hallussa. Sisäisen valvonnan sekä riskien hallinnassa on kuitenkin vaihtelua palvelualueittain. Säännöllinen koulutus olisi hyödyllistä esihenkilötasolla työskenteleville.
Liite 1Kulttuurin palvelukokonaisuuden sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan vuoden 2024 selonteko (salassa pidettävä, salauksen peruste JulkL 24 §:n kohta 8)
Kulttuurijohtaja Anu Laitila:
EhdotusKulttuuri- ja nuorisolautakunta merkitsee liitteen 1 mukaisen kulttuurin palvelukokonaisuuden sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan vuoden 2024 selonteon tiedoksi.
TiedoteEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet ja oheismateriaalit:
Kulnuolk § 12
Liite 1:Kulttuurin palvelukokonaisuuden sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan vuoden 2024 selonteko (salassa pidettävä, salauksen peruste JulkL 24 §:n kohta 8)