Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta10321.09.20235

6361-2023 (00 01 02)

Kulttuurin palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2024 - 2027 ja palvelualueiden palvelusuunnitelmat 2024

Tiivistelmä: -

Kulnuolk § 103

Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen, kehittämispäällikkö Annakaisa Niiles:

Lautakuntien tulee antaa 29.9.2023 mennessä esityksensä palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelmasta ja palvelusuunnitelmista talousarviovuodelle 2024 ja taloussuunnitelmavuosille 2024–2027. Toimintasuunnitelma sisältää talousarvioehdotuksen vuodelle 2024.

Talous

Talousarvioehdotuksen laadinnan lähtökohtana on ollut kansliapäällikön kesäkuussa päättämät suunnitteluluvut. Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan suunnitteluluku sisälsi tapahtumatoiminnan nettomäärärahaa 406 478 euroa, joka on vähennetty annetusta suunnitteluluvusta. Lisäksi vapaa-ajan palvelukokonaisuuden yhteisistä määrärahavarauksista on yhteensä 225 565 euroa purettu liikuntalautakunnalle ja nuorisopalveluille. Sisäsäiset vuokrat on budjetoitu kesäkuun tietojen perusteella. Talousarvioesityksessä ei ole ensi vuonna valmistuvia uusia kohteita, joiden sisäinen veloitus ei ole ollut laadintavaiheessa tarkalleen tiedossa.

Ehdotuksessa kulttuurin palvelukokonaisuuden toimintakate on 37,6 milj. € (tulot 5,3 milj. € ja menot 42, 9 milj. €). Toimintakatteen kasvu on vertailukelpoiseen vuoden 2022 tilinpäätökseen 0,3 milj. € (0,7 %) ja vuoden 2023 ennusteeseen -0,3 milj. € (-0,8 %). Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan toimintakatteen kasvu vuoden 2022 tilinpäätökseen on 0,8 milj. € (1,9 %).

Kulttuurin palvelukokonaisuuden talousarvioon sisältyviin investointeihin esitetään miljoonan euron nettomäärärahaa. Esitys on tämän vuoden talousarvioon verrattuna 0,3 milj. euroa pienempi.

Talousarvioesityksessä suurimmat toimintakatteen kasvua aiheuttaja ovat henkilöstö- ja ICT-menojen kasvu. Lisäksi toimintatulot eivät kasva yhtä paljon kuin yleinen kustannuskehitys nostaa palvelujen tuottamisen kustannuksia.

Kevään ja syksyn valmistelussa esiin nostetut määrärahojen muutostarpeen ovat oheismateriaalissa 1.

Yhteiset toiminnalliset tavoitteet – toimintasuunnitelma

Vapaa-ajan palvelukokonaisuus uudelleenorganisoitui 1.6.2023 liikunnan ja kulttuurin palvelukokonaisuuksiksi. Samalla nuorisopalvelut siirtyi osaksi uutta lasten ja nuorten palvelukokonaisuutta. Kulttuurin palvelukokonaisuus koostuu kirjasto- ja museopalveluista sekä Turun filharmonisesta orkesterista. Kokonaisuutta suunnitellaan yhteistyössä Turun Kaupunginteatteri Oy:n ja Turun Taiteen talo Oy:n kanssa. Kulttuurin palvelukokonaisuuden yhteiset tavoitteet on kirjattu toimintasuunnitelmaan, joka toimii palvelualueiden palvelusuunnitelmien raamina ja yhteenvetona.

Vuoden 2024 perustoiminnan sekä kehittämisen valmistelua leimaa edelleen koronapandemian mukanaan tuoma epävarmuus ja ennakoimattomuus mm. siitä, miten käyttäjät sitoutuvat palveluihin pitkällä aikavälillä. Muina haasteina ovat yleisen taloudellisen tilanteen heikkeneminen, inflaatio ja kustannusten nousu. Tässä vaiheessa ei ole vielä tiedossa, mihin uudessa hallitusohjelmassa vuosille 2024–2027 suunnitellut 125 miljoonan euron

leikkaukset valtionavustuksesta kohdistetaan. Myös hallitusohjelmassa esiin nostettu arvonlisäveron korotus 10 prosentista 14 prosenttiin kohdistuu mm. tapahtuma-alan lippujen hintoihin, mikä osaltaan vaikuttanee kuluttajien käyttäytymiseen. Lisäksi vuonna 2023 aloittaneen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toiminta tuo uusia näkökulmia yhteistyölle ja asiakkaiden palveluketjujen varmistamiselle tulevina vuosina. Yllä mainitut ovat keskeisiä kulttuurin palvelukokonaisuuteen vaikuttavia toimintaympäristön muutostekijöitä.

Pormestariohjelma, kaupunkistrategia ja kärkihankekokonaisuus ovat keskeisiä kaupunkitasoisia ohjauselementtejä vuoden 2024 suunnittelussa ja toteutuksessa. Pormestariohjelman linjauksia toteuttavat toimenpiteet ovat keskeinen osa toimintasuunnitelmaa. Kulttuurin palvelukokonaisuuteen kohdistuu suoraan kahdeksan pormestariohjelman tavoitetta (pormestariohjelman tavoitteet 18, 19, 21, 22, 36, 47, 75 ja 76). Lisäksi palvelukokonaisuus on osaltaan mukana elinvoiman palvelukokonaisuuteen kohdistuvissa tavoitteissa (73 ja 74) liittyen mm. tapahtumatarjonnan ja matkailun kehittämiseen sekä Turun hiilineutraalisuus 2029 -ohjelman päätösten toteuttamisessa (4). Tavoitteisiin liittyviä toimenpiteitä toteutetaan palvelualueilla sekä palvelukokonaisuuden yhteisenä toimintana. Lisäksi palvelukokonaisuus koordinoi kulttuurin kärkihanketta (71).

Kulttuurin palvelukokonaisuuden kehittämistoiminnan punaisena lankana on asiakaslähtöisyys. Toimintaa toteutetaan yhteisvaikuttavasti, yhteistyössä eri palvelukokonaisuuksien ja -alueiden kanssa. Kehittämistoiminnan strategiset painopisteet ovat:

1) Kaupungin kulttuuri-investointien menestyksekäs toteuttaminen

2) Taide ja kulttuuri viestinnän, markkinoinnin ja matkailun strategisena kumppanina

3) Kulttuurin kärkihankkeen toimintamallien vakiinnuttaminen osaksi perustyötä

4) Lasten ja nuorten kulttuurillinen osallisuus

Palvelukokonaisuuden yhteisiä toimenpiteitä ovat mm. Harrastamisen Suomen/Turun mallin käytännön toteutus, uusien ja pandemian aikana ”kadonneiden” yleisöjen tavoittaminen sekä eri kohderyhmille suunnattujen palvelujen ja sisältöjen toteutus, mm. Elämyspolku-toiminnan laajeneminen 5- ja 6-vuotiaille.

Palvelualuekohtaiset toiminnalliset tavoitteet – palvelusuunnitelmat

Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan alaiset palvelualueet ovat laatineet palvelusuunnitelmat vuodelle 2024. Kirjasto- ja museopalveluiden sekä Turun filharmonisen orkesterin palvelusuunnitelmat sisältävät kuvaukset toiminnasta ja toimintaympäristöstä, kehittämissuunnitelmat, tarvetta ja tavoitteita kuvaavat tunnusluvut, pormestariohjelmaa ja muita tavoitteita toteuttavat kehittämistoimenpiteet sekä henkilöstötavoitteet.

Kirjastopalveluiden visiona on mahdollistaa kirjastonkäyttäjien unelmien toteutuminen sekä olla näkyvä ja vaikuttava tekijä omissa yhteisöissään. Perustehtävään kuuluu lukemisen edistäminen sekä tarjota tukea ja ohjausta monipuoliseen lukutaitoon. Kehittämistä linjaa kansallinen lukutaitostrategia ja siihen liittyen vuonna 2024 laaditaan Turulle oma lukutaitostrategia. Kirjastopalvelujen vuoden 2024 keskeinen kehittämiskohde on asiakaspalvelun

kehittämistyön jatkaminen painopisteenä vuorovaikutteisen palvelukulttuurin vahvistaminen.

Museopalveluiden vuoden 2024 kehittämissuunnitelmassa vastataan toimintaympäristön muutoksiin sekä ennakoidaan tulevien vuosien kehityskulkua. Kehittäminen toteuttaa museopalveluiden missiota ”Lisäämme ymmärrystä” sekä visiota ”Löydämme uusia tapoja olla museo”. Vuonna 2024 useat merkittävät kohteet ovat uudistamistyön alla. Wäinö Aaltosen museon peruskorjaus käynnistyy kesällä 2024 toiminnan siirtyessä väistötiloihin. Historian ja tulevaisuuden museon arkkitehtuurikilpailun voittaja valitaan keväällä 2024. Biologista museota uudistetaan kevään 2024 ajan. Kokoelmakeskuksen tilasuunnittelu ja rakentaminen aloitetaan myös vuonna 2024.

Turun filharmonisen orkesterin vuoden 2024 keskeisin kehittämistehtävä on orkesterin ja konserttitalon toiminnan volyymien, yleisömäärien ja toimintatuottojen kasvattaminen. Orkesteri osallistuu myös tiiviisti uuden musiikkitalo Fuugan toteutusvaiheeseen. Lisäksi kehittämistoiminnassa nousee vahvasti esille asiakasymmärryksen lisääminen ja laaja-alaisen yleisön tavoittaminen eri kohderyhmille suunnatuin toimenpitein.

Henkilöstön rakenne ja henkilöstötavoitteet

Henkilöstöstrategia on yksi kaupungin strategisista ohjausasiakirjoista, joka tukee koko kaupungin strategian ja vision toteuttamista. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 11.4.2022 henkilöstöstrategian vuosille 2022–2025. Henkilöstöstrategia pyrkii selkiyttämään työnantajan ja koko henkilöstön tavoitteita ja vastuita siitä, minkälainen työpaikka Turun kaupunki on.

Henkilöstöstrategian visiona on: Turku on vetovoimainen työnantaja. Tätä visiota strategia toteuttaa kolmen painopisteen kautta:

1) Työ lisää hyvinvointia

2) Osaaminen ja uudistuminen

3) Parempi johtaminen

Pormestarien Turku -ohjelman henkilöstötavoitteeksi on määritelty: ”Tavoitteemme on, että Turku on vetovoimainen työnantaja. Arvostamme henkilöstömme osaamista ja kannustamme ja tuemme oman osaamisen kehittämiseen. Tuemme lähijohtajuutta mm. kouluttautumisen avulla. Hyvinvoiva henkilöstö jaksaa auttaa muita ja kehittää omaa työtään. Siksi panostamme henkilöstömme työhyvinvointiin.”

Kulttuurin palvelukokonaisuuden palvelualueiden palvelusuunnitelmiin on nostettu tärkeimmät toimenpiteet, joilla toteutetaan henkilöstöstrategiaa sekä Pormestarien Turku -ohjelman henkilöstötavoitteita.

Liite 1​Kulttuurin palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2024–2027​

Liite 2​Kulttuurin palvelukokonaisuuden palvelualueiden palvelusuunnitelmat 2024​

Oheismateriaali 1​Määrärahojen muutostarpeet​

Kulttuurijohtaja Anu Laitila

Ehdotus​​Kulttuuri- ja nuorisolautakunta päättää esittää vuoden 2024 talousarvioehdotuksen liitteineen kaupunginhallitukselle.

Päätös​Ehdotus hyväksyttiin.

Petja Raaska ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui pykälän käsittelyn ajaksi. Pöytäkirjantarkastajana tämän pykälän kohdalla toimi Vesa Hanski.​

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kulnuolk § 103
Liite 1:Kulttuurin palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2024 - 2027
Liite 2:Kulttuurin palvelukokonaisuuden palvelualueiden palvelusuunnitelmat 2024