Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta9124.08.20234

3158-2023 (02 02 02)

Vuoden 2023 talouden 2. osavuosikatsaus kulttuurin palvelukokonaisuus

Tiivistelmä: -

Kulnuolk § 91

Konsernihallinnon talouspalvelut, talouspäällikkö Ilkka Mäkynen; konsernihallinnon yhteiset palvelut, kehittämispäällikkö Annakaisa Niiles:

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2023 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.-30.6.2023. Osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta.

Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan toimintasuunnitelmassa vahvistettujen kaupungin strategiaa ja pormestariohjelmaa toteuttavien toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen sekä taloudellisten tavoitteiden toteutuminen tiliryhmäkohtaisesti.

Palvelukokonaisuudet raportoivat lautakunnille palvelusopimusten toteutumisesta toimintasuunnitelmien raportoinnin yhteydessä kahdesti vuodessa, 2. osavuosikatsauksen sekä tilinpäätöksen yhteydessä.

Toimintatuottojen ja – kulujen sekä investointien toteutumisennuste

Talouden toteutumisennusteet raportoidaan kaupunginvaltuuston päättämällä sitovuustasolla. Sitovia ovat toimielinten määrärahat ja tuloarviot. Ennusteessa ei ole vielä huomioitu tapahtumapalvelujen siirtymistä elinvoiman palvelukokonaisuuteen.

Kulttuuri- ja nuorisolautakunta tulee ennusteen mukaan ylittämään talousarvion toimintakatteen 441 617 eurolla. Tulojen ennustetaan ylittyvän 909 615 eurolla ja menojen 1 351 232 eurolla. Investointimenojen ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.

Kunta-alan voimassa oleva sopimuskausi on kolmivuotinen ajalle 1.5.2022-30.4.2025, jonka kustannusvaikutus vuodelle 2023 arvioitiin talousarviossa olevan noin 3,05 % vuoteen 2022 verrattuna, joka on budjetoitu suoraan palvelukokonaisuuksille. Palkankorotusten todellinen kustannusvaikutus kevään 2023 sopimusneuvotteluissa vahvistetun “perälaudan” jälkeen on 4,85 %. Ennakoimattomiin palkankorotuksiin varauduttiin kaupunkitasoisesti. Ennakoimattomia henkilöstökuluja tulee kulttuuri- ja nuorisolautakunnalla vuoden loppuun mennessä arvion mukaan noin 0,4 milj. €. Hankerahoituksen henkilöstökustannukset ovat noin 1,4 milj.€. Summasta 0,5 milj.€ on ennakoimatonta. Ennakoimaton kustannus katetaan omavastuuosuuksia lukuun ottamatta ennakoimattomilla tuilla ja avustuksilla.

Kulttuurin palvelukokonaisuus tulee ennusteen mukaan ylittämään talousarvion toimintakatteen 392 723 eurolla. Tulojen ennustetaan ylittyvän 948 015 eurolla ja menojen 1 340 739 eurolla. Kulttuurin palvelukokonaisuuden osuus ennakoimattomista henkilöstökuluista on 0,3 milj.€. Investointimenojen ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti.

Orkesterin toiminnan tuottoihin on ennustettu ylitystä 280 000 €. Pääasiassa tuottoja kertyy vilkastuneen pääsylippumyynnin ja konserttitalolle ulosvuokrausten määrän lisääntymisen vuoksi. Ennuste on maltillinen; TFO on varautunut yleiseen kustannustason nousuun ja tarkistanut lippuhinnoitteluaan syksylle 2023. Lipun hintoihin on tehty maltilliset korotukset ja samalla vaatesäilytyspalvelu sisällytetty TFO:n tilaisuuksien lippuihin.

Toimintakulujen arvioidaan niin ikään ylittyvän linjassa toiminnan tuottojen kanssa. Suurin yksittäinen ylitys ja samalla suurin osa 270 000 € ylitystä koskettaa vierailevien taiteilijoiden esiintymispalkkioita. Esiintymispalkkiot ovat nousseet paitsi kotimaisten, niin erityisesti kansainvälisten taiteilijoiden osalta. Yleinen kustannustason nousu heijastuu myös muihin toimintakuluihin, mutta toimintatuottojen nousun myötä tilikauden tulokseksi ennustetaan pientä yli-jäämää.

Museon toimintakulut tulevat ylittymään ennusteen mukaan 729 607 €. Summassa on kuitenkin mukana Historian ja tulevaisuuden museon kuluja n. 200 000 €. Näiden menojen kattamiseen on talousarviovaraus, joka puretaan toteutuneiden kulujen mukaan. Lisäksi museolle kirjautuu kaupunkiympäristön kaunistamiseen liittyviä kuluja vuosittain noin 250 000 €. Nämä kulut katetaan kaunistamisrahaston tuotosta eivätkä vaikuta museon talouden toteumaan vuoden päättyessä.

Kirjastolla on sekä viime vuodelta siirtynyttä, että uutta projektirahoitusta 434 000 euroa, tämä näkyy ennusteessa niin henkilöstökuluissa kuin ostoissa. Projektirahoitusta tulee siirtymään vuodelle 2024. Tulojen toteutumista vähentää viime vuoden verkkomaksujen kirjaamiseen liittyvä ongelma, jonka takia Vaski-kirjastojen osuus vuoden 2023 verkkomaksutuloista (n.100 000 €) näkyy vähennyksenä tämän vuoden kirjanpidossa.

Lisäksi palveluostoissa on ylityspainetta johtuen Varissuon ja Yli-Maarian kirjastojen remonteista, joista Yli-Maarian piti toteutua viime vuonna ja Varissuon kirjaston remontista ei pitänyt tulla ylimääräisiä kustannuksia.

Palvelualuekohtaiset talouden ennustetiedot liitteessä 2 ja tiliryhmäkohtaiset ennusteet oheismateriaalissa 1.

Talousarviotavoitteiden, määrärahojen ja tuloarvioiden muutokset

Organisaatiouudistuksessa tapahtumatoiminta siirrettiin elinvoiman palvelukokonaisuuden alle 1.6.2023. Organisaatiomuutoksessa henkilöstömäärärahat siirtyvät kansliapäällikön päätöksen yhteydessä. Kulttuuri- ja nuorisolautakunnan tulee esittää muun talousarviomäärän siirtoa osavuosikatsauksen yhteydessä. Lautakunnan talousarviossa on tapahtumatoiminnan muuta kuin henkilöstömenoihin budjetoitua määrärahaa jäljellä kustannuspaikalla 20001 yhteensä 45 291 €. Muut lisätalousarvioesitykset tehdään kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Toiminta- ja palvelusuunnitelmien seuranta

Vapaa-ajan palvelukokonaisuus uudelleenorganisoitui 1.6.2023 liikunnan ja kulttuurin palvelukokonaisuuksiksi. Samalla nuorisopalvelut siirtyi osaksi uutta lasten ja nuorten palvelukokonaisuutta. Kulttuurin palvelukokonaisuus koostuu kirjasto- ja museopalveluista sekä Turun filharmonisesta orkesterista. Lisäksi palvelukokonaisuuteen lasketaan mukaan Turun Kaupunginteatteri Oy ja yleishyödyllinen yhtiö Turun Taiteen talo Oy. Vetovoima- ja tapahtumavastuualue, nykyinen tapahtumapalvelut, siirtyi uudistuksessa osaksi elinvoiman palvelukokonaisuutta.

Osavuosikatsaukset raportoidaan kaupunginvaltuuston hyväksymän (kv 14.11.2022 § 232) vuoden 2023 vapaa-ajan palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelmaan perustuen, mutta uudella organisaatiorakenteella vastuullisten viranhaltijoiden mukaan.

Vapaa-ajan palvelukokonaisuudella on vuodelle 2023 viisi strategista tavoitetta. Ne pohjautuvat kaupunkistrategiaan ja linkittyvät pormestariohjelman linjauksiin. Tavoitteet ovat:

1) Aktiivisuus mahdollisimman monen turkulaisen elämäntavaksi

2) Kumppanuuksia kehittämällä ja laajentamalla tuotetaan monimuotoisia palveluja kustannustehokkaasti

3) Mahdollistetaan digitaalisuuden kautta monikanavaiset ja vuorovaikutteiset palvelut

4) Edistetään asukkaiden kansalaistaitoja ja kestävää kehitystä

5) Vahvistetaan kaupungin vetovoimaa

Lisäksi entisellä vapaa-ajan palvelukokonaisuudella on kolme muuta yhteisiä kehittämiskokonaisuutta:

1) Harrastamisen edistäminen, jota toteuttaa Harrastamisen Turun malli -projektikokonaisuus, koulujen lomien aikainen toiminta, elämyspolkuun kuuluvat kulttuuripolkutoiminta sekä monet muut monipuoliset lasten ja nuorten harrastamista tukevat toimenpiteet.

2) Kulttuurin, taiteen ja kulttuurihyvinvoinnin edistäminen, jossa palvelukokonaisuus koordinoi Kulttuurin kärkihankkeen valmistelutyötä ja alkutaivalta.

3) Asiakaslähtöinen tiedolla johtaminen -kokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta edistetään yhdessä konsernihallinnon tietopalvelujen kanssa.

Strategisiin tavoitteisiin linkittyvät palvelualueiden suunnitelmat kiinnittyvät 16 pormestariohjelman toimenpiteeseen, joita jokaista on toteutettu alkuvuoden aikana. Määrällisesti eniten toimenpiteitä on kohdistunut pormestariohjelman linjaukseen, jossa tavoitteena on, että jokaisella turkulaisella on mahdollisuus osallistua ja tehdä sekä kokea kulttuuria iästä ja elämäntilanteesta riippumatta.

Tavoitteita seurataan toiminta- ja palvelusuunnitelmiin kirjattujen tavoitteiden sekä tunnuslukujen avulla. Toiminta- ja palvelusuunnitelmien raporteissa on kuvattu tarkemmin toimenpiteiden edistämistä.

Henkilötyövoiman toteutumisennuste

Henkilötyövuosia kulttuuri- ja nuorisolautakunnalle ennustetaan vuoden loppuun mennessä kertyvän 505, joista kulttuurin palvelukokonaisuuden osuus on 397.

Uusi sopeuttamisohjelmatyö käynnissä

Kaupunginhallitus päätti 13.1.2023 § 13 käynnistää uuden sopeuttamisohjelmatyön, jonka tavoitteena on yksilöidä kaupungin toimintakatteen kehitystä 30 miljoonalla vuoden 2026 loppuun mennessä hillitsevät toiminnan tavoitteet.​ Sopeuttamisohjelmatyön tavoitteena on tunnistaa merkittäviä teemoja ja keinokokonaisuuksia, jotka voidaan kirjata seuraavan taloussuunnitelmakauden toiminnan tavoitteiksi. Kohteena on koko kaupunkikonserni. Sopeuttamisohjelmatyön tulokset huomioidaan vuoden 2024 ja vuosien 2024–2027 taloussuunnitelman valmistelussa ja tuodaan päätöksentekoon loka-marraskuussa. Sopeuttamisohjelmatyötä seurataan puheenjohtajatoimikunnassa.

Liite 1​Kulttuuri ja nuorisolautakunnan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2023​

Liite 2​Palvelusuunnitelmien tavoitteiden seuranta 2023​

Oheismateriaali 1​Ennuste tiliryhmittäin kulttuuripalvelut ja kulttuuri- ja nuorisolautakunta

Kulttuurijohtaja Anu Laitila:

Ehdotus​Kulttuuri- ja nuorisolautakunta merkitsee kulttuurin palvelukokonaisuuden vuoden 2023 toisen osavuosikatsauksen tiedoksi.​

Lisäksi lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että tehtyjen organisaatiopäätösten mukaisesti kulttuuri- ja nuorisolautakunnan menomäärärahaa vähennetään 45 291 eurolla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kulnuolk § 91
Liite 1:Kulttuuri ja nuorisolautakunnan toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2023
Liite 2:Palvelusuunnitelmien tavoitteiden seuranta 2023