Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Vapaa-aika | |||
Loppupvm 31.5.2023, Vapaa-aikajohtaja | 40 | 17.05.2023 |
3752-2023 (02 08 00)
Vapaa-ajan palvelukokonaisuuden asiakaskyselyt vuonna 2023
Erityisasiantuntija Leena Miettinen 9.5.2023:
Vapaa-ajan palvelualueen asiakaskyselyn tavoitteena on selvittää asiakkaiden tyytyväisyys Turun kaupungin vapaa-ajan palveluissa. Vapaa-ajan palvelukokonaisuuden palvelualueiden asiakaskyselyjen tuloksia hyödynnetään ensisijaisesti palvelu- ja toimintasuunnitelmiin, kaupungin strategiaan sekä pormestariohjelmaan pohjautuvien, tavoitteiden toteutumisen mittareina. Asiakaskyselyt toteutetaan kahdeksannen kerran. Yhteistyökumppani on FCG Konsultointi Oy. Kyselyt toteutetaan pääosin samaan tapaan ja mahdollisimman saman sisältöisinä kuin aikaisemmin, jotta vertailtavuus edellisvuosien tuloksiin säilyy. FCG toteuttaa vastaavia kyselyjä muissa suurissa kaupungeissa, jolloin joidenkin palvelujen osalta on mahdollista saada kaupunkien välisiä vertailutietoja.
Kuluvana vuonna peruskustannukset ovat 10.300 euroa (alv 0 %) ja palvelualueiden vastausten tavoitemääriin perustuvassa lomakevastausten kustannus on 4.170 euroa. Kustannuksissa on otettu huomioon palvelualueiden toivomat muutokset. Arvio kustannuksista arvioitujen vastausmäärien perusteella kuluvalle vuodelle on yhteensä 14.470 euroa (alv 0 %). Summa on hieman viimevuotista kyselyä pienempi, sillä Turun filharmoninen orkesteri ei tänä vuonna osallistu kyselyyn, mutta kirjastopalvelut sekä Seikkailupuisto uudistavat kyselyään.
FCG:n yhteyshenkilö lähettää, aikaisempien vuosien tapaan, selkeät ohjeet kyselyjen toteuttamisesta palvelualueiden nimeämille yhteyshenkilöille. Jokaisella palvelualueella on määritelty palautettavien paperilomakkeiden tavoitemäärä. Kyselyn toimipisteessä toteuttavia henkilöitä ohjeistetaan seuraamaan, että vastauksia saadaan riittävä määrä. Mikäli sähköisten vastausten määrää pystytään nostamaan, paperivastausten väheneminen alentaa lisäkustannuksia.
Kirjastopalveluiden asiakaskysely
Lomakkeet jaetaan kaikissa kirjaston toimipisteissä asiakkaille, ja asiakkaat palauttavat lomakkeet laatikkoon. Lomakkeita jaetaan eri ajankohtina esimerkiksi viikon ajan niin, että eri käyttäjäryhmät ovat edustettuina. Tavoitteellinen vastausmäärä on yhteensä 800 vastausta. Asiakkailla on mahdollisuus lomakkeen täyttämiseen myös Turun kaupungin kirjaston verkkosivuilla. Henkilökunta aktivoi eri käyttäjäryhmiä vastaamaan kyselyn toteuttamisaikoina. Peruskustannukset ovat 1.900 euroa. Lisäkustannukset ovat arviolta (800 palautettua paperilomaketta, 1,2 euroa /kpl) 960 euroa. Kirjastopalvelujen arvioidut kustannukset ovat yhteensä 2.860 euroa (alv 0 %).
Museopalveluiden asiakaskysely
Paperilomakkeet jaetaan ennakkoon sovittuina viikkoina museoissa eri käyttäjäryhmiä edustaville kävijöille. Asiakkaat täyttävät lomakkeen ja palauttavat sen vastauslaatikkoon. Peruskustannukset ovat 1.400 euroa. Lisäkustannukset ovat arviolta (1000 palautettua paperilomaketta, 1,2 euroa /kpl) 1.200 euroa. Museopalvelujen arvioidut kustannukset ovat yhteensä 2.600 euroa (alv 0 %).
Liikuntapalveluiden asiakaskysely
Liikuntapalveluiden kyselylomakkeita on viidelle eri asiakasryhmälle (uimahallit, kuntosalit, maauimalat, suurimmat liikuntasalit ja -hallit sekä jäähallit), joissa on pääasiassa käytössä sähköinen kyselylomake, mutta paperilomake on myös mahdollinen. Peruskustannukset ovat 2.500 euroa. Lisäkustannukset ovat (1000 palautettua paperilomaketta 1 euroa/kpl) 1000 euroa. Liikuntapalveluiden arvioidut kustannukset ovat yhteensä 3.500 euroa (alv 0 %).
Nuorisopalveluiden asiakaskysely
Nuorisopalveluissa kysely kohdennetaan kolmelle ryhmälle: nuorisotilojen ja Seikkailupuiston käyttäjille sekä leirialueita käyttävien ryhmien yhteyshenkilöille (kaikissa on käytössä sekä paperi- että sähköinen lomake). Peruskustannukset ovat 4.500 euroa. Lisäkustannukset ovat (600 palautettua paperilomaketta nuorisotiloista 1,2 euroa/kpl, 200 Seikkailupuiston paperilomaketta 1,2 euroa/kpl ja 50 leirialueen paperilomaketta 1 euro/kpl) 1.080 €. Nuorisopalvelujen arvioidut kustannukset ovat yhteensä 5.510 euroa (alv 0 %).
Kustannukset vuonna 2023
Edellä kuvatuista peruskustannuksista sekä ennakkotietoihin perustuvista lisäkustannuksista muodostuvat asiakaskyselyjen kokonaiskustannukset vuonna 2023 ovat yhteensä 14.470 € (alv 0 %). Kokonaiskulut jäävät pienemmiksi, jos paperivastauksia palautetaan vähemmän kuin tässä laskelmassa on arvioitu. Kyselyjen kustannuksiin on varattu määrärahat vapaa-ajan palvelukokonaisuuden yhteisten menojen kustannuspaikasta 20010.
Oheismateriaali 1Tarjous
Vs. vapaa-aikajohtaja Outi Kari-Granfors:
PäätösPäätin, että FCG Konsultointi Oy:lle maksetaan vapaa-ajan palvelukokonaisuuden vuoden 2023 asiakaskyselyjen toteuttamisesta peruskustannukset 10.300 euroa sekä toteutuneet lisäkustannukset arviolta noin 4.170 euroa eli yhteensä 14.470 euroa (alv 0 %), ja että kustannukset maksetaan kustannuspaikan 20010 määrärahoista.
Outi Kari-Granfors
vs. vapaa-aikajohtaja
Oikaisuvaatimusohje liitteenä.
Jakelu
aoFCG Konsultointi Oy
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
tiedLiikuntalautakunta
mtpvVapaa-aika, kirjastopalvelut
mtpvVapaa-aika, liikuntapalvelut
mtpvVapaa-aika, museopalvelut
mtpvVapaa-aika, nuorisopalvelut
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Vapa § 40
Oheismateriaali 1:Tarjous