Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Vapaa-aika 
Loppupvm 31.5.2023, Vapaa-aikajohtaja410.01.2023 

183-2023 (02 08 00)

Bussimainosten painotyöt ja asennukset ajalle 1.1.2023 - 31.12.2023

Vapaa-ajan palvelukokonaisuus, markkinointipäällikkö, Kirsi Storckovius ja hankintapalveluiden osuus hankinta-asiantuntija, Samu Laaksonen, 22.12.2022:

Hankinnan tausta

Turun kaupunki on kilpailuttanut Digitaali- ja offset-painotyöt, lehtijulkaisujen painotöiden sekä tekniset kopiointi- ja tulostustöiden puitejärjestelyn (dnro 12046-2017), joka on sisältänyt osakokonaisuuden 1. Digitaali- ja offset-painotyöt.

Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt puitejärjestelyyn perustuvalla minikilpailutuksella tarjouksia bussimainosten painotöiden ja asennusten hankinnasta vapaa-ajan palvelukokonaisuuden käyttöön ajalle 1.1.2023 (tavoite) - 31.12.2023. Hankinnan kokonaisarvo on noin 20​000 € vuodelle 2023.

Tarjouspyyntö lähetettiin 1.12.2022 Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta kaikille niille sopimustoimittajille, joilla on sopimus osakokonaisuuden 1 Digitaali ja offset -painotyöt osalta. Sopimustoimittajia ovat Newprint Oy, Punamusta Oy sekä T. Nieminen Oy / Painotalo Painola.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja hankinnalle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

​Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

​Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa.

​Tarjoukset saatiin määräaikaan 22.12.2022 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta: Newprint Oy ja Punamusta Oy.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kahdessa vaiheessa:

1) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja

2) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa arvioidaan läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

​Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

​Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että tarjousten vertailuperusteena on hinta ja toimitusaika, siten että hinnasta maksimipisteet ovat 90 pistettä ja toimitusajasta 10 pistettä seuraavasti:

Pisteet muodostuivat seuraavasti:

Tarjoaja

Kokonaishinta

Hintapisteet

Laatupisteet (toimitusaika)

Kokonaispisteet

Sija

Newprint Oy

386,90 €

86,81

10

96,81

1.

Punamusta Oy

373,20 €

90

5,71

95,71

2.

Toimivalta

​45 § Palvelujohtajan toimivalta

​Palvelujohtaja palvelukokonaisuutensa osalta:

​8) päättää hankintojen käynnistämisestä, tarjouspyyntöjen hyväksymisestä ja tekee hankintapäätökset lautakunnan määräämissä rajoissa,

​9) päättää toimivaltaansa kuuluvista palvelukokonaisuutta koskevista sopimuksista ja sitoumuksista ja allekirjoittaa palvelukokonaisuuden sopimukset ja muut sitoumukset.

vs. vapaa-aikajohtaja Outi Kari-Granfors:

Päätös​Päätin edellä esitetyin perustein, että bussimainosten painotöiden ja asennusten hankinnan palveluntuottajaksi ajalle 1.1.2023 (tavoite) - 31.12.2023 valitaan Newprint Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

​Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

​Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Outi Kari-Granfors

vs. vapaa-aikajohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätiedot: hankinta-asiantuntija Samu Laaksonen, p. 040 482 8852

Jakelu

aoNewprint Oy
aoPunaMusta Oy
tiedKonsernihallinto, viestintä- ja markkinointipalvelut
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
tpvXXXXX