Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Vapaa-aika 
Vapaa-aikajohtaja5105.10.2022 

11576-2022 (02 08 00)

Vapaa-ajan palvelukokonaisuuden asiakaskyselyt vuonna 2022

Erityisasiantuntija Leena Miettinen 14.9.2022:

Vapaa-ajan palvelualueen asiakaskyselyn tavoitteena on selvittää asiakkaiden tyytyväisyys Turun kaupungin vapaa-ajan palvelukokonaisuuden palvelualueilla. Vapaa-ajan palvelukokonaisuuden palvelualueiden asiakaskyselyjen tuloksia hyödynnetään ensisijaisesti palvelu- ja toimintasuunnitelmiin, kaupungin strategiaan sekä pormestariohjelmaan pohjautuvien, tavoitteiden toteutumisen mittareina. Asiakaskyselyt toteutetaan seitsemännen kerran. Yhteistyökumppani on FCG Konsultointi Oy. Kyselyt toteutetaan pääosin samaan tapaan ja mahdollisimman saman sisältöisinä kuin aikaisemmin, jotta vertailtavuus edellisvuosien tuloksiin säilyy, vaikka toteutusaikataulu on eri kuin aikaisempina vuosina. FCG toteuttaa vastaavia kyselyjä muissa suurissa kaupungeissa, jolloin joidenkin palvelujen osalta on mahdollista saada kaupunkien välisiä vertailutietoja.

Vuonna 2019, jolloin edellisen kerran kysely tehtiin, arvio asiakaskyselyjen peruskustannukset ja palautettujen paperilomakkeiden määrään pohjautuvat lisäkulut olivat yhteensä 14.768 € (alv 0 %). Kuluvana vuonna peruskustannukset ovat 11.340 € (alv 0 %) ja palvelualueiden vastausten tavoitemääriin perustuvassa lisäkustannusten arviossa (4.396 €) on otettu huomioon palvelualueiden toivomat muutokset. Arvio kustannuksista kuluvalle vuodelle on yhteensä 15.736 € (alv 0 %).

FCG:n yhteyshenkilö lähettää, aikaisempien vuosien tapaan, selkeät ohjeet kyselyjen toteuttamisesta palvelualueiden nimeämille yhteyshenkilöille. Jokaisella palvelualueella on määritelty palautettavien paperilomakkeiden tavoitemäärä. Kyselyn toimipisteessä toteuttavia henkilöitä ohjeistetaan seuraamaan, että vastauksia saadaan riittävä määrä. Mikäli sähköisten vastausten määrää pystytään nostamaan, paperivastausten väheneminen alentaa lisäkustannuksia.

Kirjastopalvelujen asiakaskysely

Lomakkeet jaetaan kaikissa kirjaston toimipisteissä asiakkaille, ja asiakkaat palauttavat lomakkeet laatikkoon. Lomakkeita jaetaan eri ajankohtina esimerkiksi viikon ajan niin, että eri käyttäjäryhmät ovat edustettuina. Tavoitteellinen vastausmäärä on yhteensä 800 vastausta. Asiakkailla on mahdollisuus lomakkeen täyttämiseen myös Turun kaupungin kirjaston verkkosivuilla. Henkilökunta aktivoi eri käyttäjäryhmiä vastaamaan kyselyn toteuttamisaikoina. Peruskustannukset ovat 1.500 €. Lisäkustannukset ovat arviolta (800 palautettua paperilomaketta, 1,2 € / kpl) 960 €. Kirjastopalvelujen arvioidut kustannukset ovat yhteensä 2.460 € (alv 0 %).

Museopalvelujen asiakaskysely

Paperilomakkeet jaetaan ennakkoon sovittuina viikkoina museoissa eri käyttäjäryhmiä edustaville kävijöille. Asiakkaat täyttävät lomakkeen ja palauttavat sen vastauslaatikkoon. Peruskustannukset ovat 1.400 €. Lisäkustannukset ovat arviolta (1000 palautettua paperilomaketta, 1,2 € / kpl) 1.200 €. Museopalvelujen arvioidut kustannukset ovat yhteensä 2.600 € (alv 0 %).

Kaupunginorkesterin asiakaskysely

Paperilomakkeita jaetaan ja vastauksia kerätään valituissa Turun filharmonisen orkesterin konserteissa sekä ohjataan kävijöitä määriteltyinä aikoina vastaamaan sähköisesti. Lomakkeita sekä jaetaan aktiivisesti esim. väliajalla että pidetään näkyvästi esillä. Tavoitteena on, että eri asiakasryhmät ovat edustettuina. Mahdollisuuksien mukaan toteutetaan sähköisenä kyselynä, jos saadaan tiedot lipun ostaneista.

Peruskustannukset ovat 1.400 €. Lisäkustannukset ovat (230 palautettua paperilomaketta, 1,2 € / kpl) 276 €. Orkesterin arvioidut kustannukset ovat yhteensä 1.676 € (alv 0 %).

Liikuntapalvelujen asiakaskysely

Liikuntapalvelujen kyselylomakkeita on neljälle eri asiakasryhmälle (uimahallit, kuntosalit, suurimmat liikuntasalit ja -hallit sekä jäähallit). Uimahalleissa ja kuntosaleilla paperilomakkeita jaetaan asiakkaille ja otetaan vastaan täytetyt lomakkeet. Liikuntasaleissa ja -halleissa lomake jaetaan ryhmien yhteyshenkilöille, jotka palauttavat lomakkeen iltavalvojalle. Liikuntapalveluiden kysely suoritetaan sähköisesti, perusmaksuun lisätään 210 € / lomaketyyppi ja jokaisesta täytetystä verkkolomakkeesta veloitetaan 0,3 € / kpl. Liikuntapalvelukyselyssä hintaan sisältyy myös avointen vastausten tallennus.

Peruskustannukset ovat 2.840 € sähköisillä asiakaskyselyillä. Lisäkustannukset ovat (880 palautettua paperilomaketta 1 €/kpl) 880 €.  Liikuntapalvelujen arvioidut kustannukset ovat yhteensä 3.720 € (alv 0 %). Kustannukset ovat hieman laskeneet, koska maauimaloita ei voida myöhäisen kyselyn ajankohdan takia ottaa mukaan kyselyyn.

Nuorisopalvelujen asiakaskysely

Nuorisopalveluissa kysely kohdennetaan kolmelle ryhmälle: nuorisotilojen ja Seikkailupuiston käyttäjille sekä leirialueita käyttävien ryhmien yhteyshenkilöille (kaikissa käytössä sekä paperi- että sähköinen lomake).

Peruskustannukset ovat 4.200 € (3 x 1.400 €). Lisäkustannukset ovat (600 palautettua paperilomaketta nuorisotiloista á 1,2 €, 200 Seikkailupuiston paperilomaketta á 1,2 € ja 100 leirialueen paperilomaketta á 1,2 €) 1.080 €. Nuorisopalvelujen arvioidut kustannukset ovat yhteensä 5.280 € (alv 0 %).

Kustannukset vuonna 2022

Edellä kuvatuista peruskustannuksista sekä ennakkotietoihin perustuvista lisäkustannuksista muodostuvat asiakaskyselyjen kokonaiskustannukset vuonna 2022 ovat yhteensä 15.736 € (alv 0 %). Kokonaiskulut jäävät pienemmiksi, jos paperivastauksia palautetaan vähemmän kuin tässä laskelmassa on arvioitu. Kyselyjen kustannuksiin on varattu määrärahat vapaa-ajan palvelukokonaisuuden yhteisten menojen kustannuspaikkaan 20010.

Oheismateriaali 1Tarjous

Vs. vapaa-aikajohtaja Outi Kari-Granfors:

PäätösPäätin, että FCG Konsultointi Oy:lle maksetaan vapaa-ajan palvelukokonaisuuden vuoden 2022 asiakaskyselyjen toteuttamisesta peruskustannukset 11.340 € sekä toteutuneet lisäkustannukset arviolta noin 4.396 € yhteensä 15.736 € (alv 0 %), ja että kustannukset maksetaan kustannuspaikan 20010 määrärahoista.

 

Outi Kari-Granfors

vs. vapaa-aikajohtaja

 

Oikaisuvaatimusohje liitteenä.

Jakelu

aoFCG Konsultointi Oy
mtpvKaupunginorkesteri
tiedKonsernihallinto, talouspalvelut
tiedKulttuuri- ja nuorisolautakunta
tiedLiikuntalautakunta
mtpvVapaa-aika, kirjastopalvelut
mtpvVapaa-aika, liikuntapalvelut
mtpvVapaa-aika, museopalvelut
mtpvVapaa-aika, nuorisopalvelut
tpvXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Vapa § 51
Oheismateriaali 1:Tarjous