Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kulttuuri- ja nuorisolautakunta | 61 | 20.04.2022 | 5 |
1739-2022 (02 06 01)
Lausunto kaupunginorkesterin ja museopalveluiden kolmen vuoden talouden toimintamallin lopettamisesta vuodesta 2022 alkaen
Tiivistelmä: -
Kulnuolk § 61
Talouspäällikkö Ilkka Mäkynen 12.4.2022:
Kaupunginhallitus pyytää lausuntoa kulttuuri- ja nuorisolautakunnalta kaupunginorkesterin ja museopalveluiden kolmen vuoden toimintamallin lopettamisesta vuodesta 2022 alkaen. Lausunto tulee antaa ensimmäiseen osavuosikatsaukseen 2022 mennessä.
Taustaa
Kaupunginvaltuusto päätti 29.3.2010 § 63, että museokeskuksen, kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin taloussuunnitteluun ja talouden tasapainottamiseen hyväksytään periaatepäätöksenä kolmen vuoden taloussuunnittelumalli. Valtuusto päätti edelleen, että talousarvion positiivinen nettopoikkeama siirretään määrärahankorotuksena kulttuurilaitoksille tilinpäätöstä seuraavana vuonna ja että talousarvion negatiivinen nettopoikkeama katetaan seuraavan talousarviovuoden toimintakatteen muutoksella tai viimeistään taloussuunnittelukauden aikana kulttuurilautakunnan esityksen mukaisesti.
Kaupunginvaltuusto päätti 17.6.2013 § 152, että kaupunginorkesterin ja museopalveluiden kolmen vuoden taloussuunnittelumallia jatketaan 1.1.2014 ja mallia kehitetään siten, että Kulttuurilautakunta vastaa toimielimen kaikkien yksiköiden talouden tasapainottamisesta.
Lausunto
Museopalvelut ja orkesteri pitää nykymallissa hyvänä sen motivoivuutta. Malli kannustaa toiminnan tuloksellisuutteen ja tarkkaan taloudenpitoon. Toinen perustelu käytännölle on ollut toiminnan luonne. Toimintaa suunnitellaan 2 vuotta eteenpäin esim. kysyttyjen vierailevien solistien tai muusikoiden kiinnittämiseksi, isojen näyttelyjen varaamiseksi ja esisopimusten tekemiseksi.
Vuodesta 2011 lähtien orkesterin tulos on ollut joka vuosi suunniteltua parempi. Vuonna 2019 tulos oli noin 0,6 miljoonaa euroa parempi. Poikkeusolot vuosina 2020 ja 2021 kasvattivat lukua 1,2 miljoonaan euroon. Museopalveluiden osalta vain vuonna 2013 tulos oli suunniteltua heikompi. Museon suunniteltua parempi tulos oli kasvanut vuoteen 2019 mennessä noin 0,5 miljoonaan euroon. Poikkeusolot ovat kasvattaneet luvun vuoden 2021 tilinpäätöksessä noin 0,9 miljoonaan euroon.
Mallin ongelma on ollut lisämäärärahan myöhäinen päätösajankohta ja epävarmuus mallin pysyvyydestä. Mallilla tavoiteltuja hyötyjä palvelutoiminnassa ei ole täysin pystytty toteuttamaan. Esiin on nostettu myös mahdollinen epätarkkuus suunnittelulukujen lähtötasossa ja myöhemmässä ohjauksessa.
Orkesterin nettomenojen kehitystä tarkasteltaessa voidaan sanoa, että malli on tukenut hyvää taloudenpitoa. Orkesterin nettomenot eivät ole kasvaneet 10 vuoden aikana, vaikka yleinen kustannustaso on kasvanut. Museopalveluiden osalta arvion tekeminen on vaikeampaa, koska toiminnan kustannuksiin on vaikuttanut palveluiden ja kiinteistöjen vuokrasopimusten muutokset.
Orkesterin ja museopalveluiden taloussuunnittelumallin muuttuessa on varmistettava, että mallin hyvät tavoitteet talouden ja toiminnan kehittymisen osalta säilyvät. Taloudellista kannustavuutta on mahdollista toteuttaa tarveperusteisesti normaalissa talousarvioprosessissa kulttuuri- ja nuorisolautakunnan esityksestä. Esimerkiksi vuoden 2022 hyvän tuloksen tulisi vaikuttaa vuoden 2024 suunnittelulukuihin tai erillismäärärahavarauksiin. Tulosta arvioitaessa pohjana tulee käyttää muutettua talousarviota, johon ei sisälly keskitettyjä määrärahapurkuja laskennallisin perustein. Tulos määriteltäisiin ulkoisista menoista ja tuloista.
Myös vuodelta 2021 kertyneen suunniteltua paremman tuloksen osoittaminen suunnitelmakauden suunnittelulukuihin, jonkin suuruisena korotuksena orkesterille ja museolle varmistaisi palvelujen nykyisen tason ja valtionosuuksien korottuneet tasot. Orkesterin valtionosuus on korottunut 249 655 eurolla vuodesta 2021 vuoteen 2022 ja museon 143 228 euroa. Valtionosuuden määräytymisperusteena on laskennallinen henkilötyövuosimäärä, jonka väheneminen aiheuttaisi myöhemmin valtionosuuksien pienentymisen.
Liite 1Vuosien 2011 - 2021 nettopoikkeamat, orkesteri
Liite 2Vuosien 2011 - 2021 toimintakatteen muutokset, museopalvelut
Oheismateriaali 1Lausuntopyyntö
Vapaa-aikajohtaja Minna Sartes:
EhdotusKulttuuri- ja nuorisolautakunta päättää antaa edellä olevan lausuntonaan kaupunginhallitukselle kaupunginorkesterin ja museopalveluiden kolmen vuoden talouden toimintamallin lopettamisesta vuodesta 2022 alkaen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Päätös asiassa tehtiin äänestyksen jälkeen äänin 5 - 3, 3 tyhjää ja poissa 2.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Jaakkola, Kossila, Mustonen, Paasikivi ja Viikari.
Raaskan Peltosen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Koiranen.
Hanski, Vaurola ja Rantanen äänestivät tyhjää.
Muutosehdotus oli seuraava: "Talouden kannustavuutta tulee jatkossa lisätä talousarvioprosessissa myös ennaltaehkäisevien nuorisopalvelujen osalta."
Diop ja Rantanen olivat poissa kokouksesta.
Jakelu
lausKaupunginhallitus
Liitteet:
Kulnuolk § 61
Liite 1:Vuosien 2011 - 2021 nettopoikkeamat, orkesteri
Liite 2:Vuosien 2011 - 2021 toimintakatteen muutokset, museopalvelut