Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta35121.11.20171

10236-2015 (350)

Moision koulun sisäilma-asia (Yth)

Tiivistelmä:

Moision koulun sisäilma-asiaa on käsitelty kaupungissa useiden vuosien ajan. Koulun vanhempainyhdistys on tehnyt aluehallintovirastoon kantelun Turun kaupungin terveydensuojeluviranomaisesta perusteenaan terveydensuojeluviranomaisen lainvastainen toiminta, tietojen salaaminen sekä viivyttely asian hoitamisessa. Aluehallintovirasto on pyytänyt terveydensuojeluviranomaisen eli kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan selvitystä asiassa. Lautakunnalle esitetään annettavaksi selvitys, jonka mukaan kantelu on aiheeton.

Ksylk § 351

Ympäristöterveydenhuolto, terveystarkastaja Markku Rohunen, ympäristöterveydenhuollon johtaja Olli Sjövall, vs. ympäristölakimies Tanja Lecklin 17.11.2017:

Moision koulun vanhempainyhdistys on kannellut aluehallintovirastoon koulun sisäilma-asioiden hoidosta ja aluehallintovirasto on pyytänyt terveydensuojeluviranomaisen ja terveystarkastaja Rohusen selvitystä asian käsittelystä 1.9.2017 mennessä. Aluehallintovirasto on myöntänyt lisäaikaa lausunnon antamiselle 24.11.2017 asti.

Ehdotus aluehallintovirastolle annettavaksi selvitykseksi

Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta palauttaa viitelähetteet asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa selvityksenään asioihin seuraavaa:

Moision koulun vanhempainyhdistys kirjoittaa kantelussaan, että koulun sisätilaongelmat jatkuvat tehdyistä toimenpiteistä huolimatta. Moision koulun vanhempainyhdistyksen sisäilmatyöryhmän mukaan ympäristöterveydenhuolto rikkoo lakia kun se ei puuttunut asioihin ennakoivasti eikä ole suorittanut itsenäisesti tutkimuksia epäillyistä haittatilanteista.

Oheismateriaaleista esitetyn selvityksen mukaisesti Turun kaupungin omistamien koulukiinteistöjen sisäilmaongelmia käsitellään Sivistystoimen sisäilmatyöryhmässä, johon kuuluu laaja edustus monen alan asiantuntijoita mm. kiinteistön omistajan, työterveyshuollon, kouluterveydenhuollon, työsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon edustajat. Ottaen huomioon, että sisäilmaongelmien ratkaisemiseen tarvitaan useiden alojen asiantuntemusta ja vastuu niiden ratkomisesta ulottuu useille kunnan hallinnonaloille, on perusteltua ja tarkoituksenmukaista käsitellä näitä asioita monialaisessa työryhmässä. Terveydensuojelulain 6 §:n mukaan kunnan tehtävänä on alueellaan edistää ja valvoa terveydensuojelua siten, että asukkaille turvataan terveellinen elinympäristö. Kunnan on tiedotettava terveydensuojelusta ja järjestettävä terveydensuojelua koskevaa ohjausta ja neuvontaa. Ympäristöterveydenhuolto voi toteuttaa terveydensuojelulain 6 §:ssä kunnalle asetettua valvonta- ja ohjausvelvollisuutta sisäilmatyöryhmän jäsenenä. Terveydensuojelulain 44 § ja 45 §:issä säädetyt tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus toteutuvat niin ikään tarkoituksenmukaisesti sivistystoimen monialaisessa sisäilmatyöryhmässä, jossa tietoa mahdollisista terveyshaitoista, toimenpiteistä tai toimenpiteiden tarpeesta saadaan suoraan kiinteistön omistajalta ja asiaa on mahdollista viivytyksettä käsitellä ja viedä eteenpäin.

Kiinteistöliikelaitoksen selvityksestä 25.10.2017, Kiinteistöasiantuntijat Oy raportista 24.3.2016 ja seurantamittauksesta 25.1.2017, VTT:n raporteista ja Monialaisen tarkastuksen pöytäkirjasta 11.4.2017 käy ilmi, että sisäilmatilannetta on koulussa selvitetty ja seurattu jatkuvasti. Lisäksi tutkimuksissa ilmenneisiin ongelmiin on puututtu korjaavilla toimenpiteillä. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella korjaavista toimenpiteistä on käyty henkilöstön ja huoltajien kanssa vuoropuhelua ja toimenpiteistä on myös tiedotettu. Loppuraporttia korjaustoimenpiteistä ei ole tehty ennen kuin keskeneräiset työt saadaan valmiiksi.

Sisäilmaoireilua ei ole tullut esiin kouluterveyden raporteissa eikä työterveyskyselyissä.

Terveydensuojelulain 27 § velvoittaa kiinteistön omistajan ryhtymään toimenpiteisiin tiloissa esiintyvän mahdollisen terveyshaitan selvittämiseksi ja poistamiseksi. Tätä asiaa on käsitelty edellisen kerran aluehallintovirastossa vuodenvaihteessa 2015–2016, tuolloin aluehallintovirasto on todennut, ettei terveydensuojeluviranomainen ole laiminlyönyt tehtäviään, koska tilannetta on seurattu ja asiaa on selvitetty kiinteistön omistajan kanssa monialaisessa työryhmässä. Kieltojen ja määräysten asettaminen ei ole ollut tarpeen, koska kiinteistönomistaja on ryhtynyt toimenpiteisiin tilanteen selvittämiseksi ja korjaamiseksi. Tähän selvitykseen liitetyistä asiakirjoista käy ilmi, että sisäilmatilannetta on edelleen tämän jälkeenkin jatkuvasti seurattu ja selvitetty erilaisin kyselyin ja tutkimuksin. Myös korjaavia toimenpiteitä on tehty ja osa toimenpiteistä on vielä kesken. Terveydensuojelulain 51 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi. Asiassa esitettyjen selvitysten mukaan tutkimuksissa havaittuja ongelmia on ryhdytty korjaamaan. Koska tilannetta korjaavat toimenpiteet ovat selvityksen mukaan edelleen kesken, ei enempiä kannanottoja tilojen terveellisyydestä ja turvallisuudesta ole perusteltua tässä vaiheessa laatia tai muitakaan määräyksiä tai velvoitteita asettaa.


Edellä esitetyn perusteella ei kantelijoiden väite ympäristöterveydenhuollon lainvastaisesta toiminnasta viivyttelystä tai asioiden salailusta pidä paikkaansa.

Sitä, ettei ympäristöterveydenhuollossa ole tehty viranhaltijapäätöksiä ei voida pitää epäasiallisena, koska laki ei velvoita viranhaltijapäätösten tekemiseen. Terveydensuojelulain 51 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi. Kiireellisissä tapauksissa myös viranhaltija voi antaa päätöksen ilman toimivallan erillistä siirtoa. Terveydensuojelulain 7 §:n mukaan valtuusto voi antaa kunnan terveydensuojeluviranomaiselle oikeuden siirtää toimivaltaansa edelleen alaiselleen viranhaltijalle tai jaostolle. Kunnan terveydensuojeluviranomaisella ei kuitenkaan ole oikeutta siirtää 6 §:ssä tarkoitettua valvontasuunnitelman hyväksymistä koskevaa toimivaltaansa alaiselleen viranhaltijalle. Tämä toimivallan siirto ei kuitenkaan velvoita viranhaltijapäätösten tekemiseen.

Ottaen huomioon, että myöskään oikeusasiamies ei ole ryhtynyt asiassa toimenpiteisiin, on katsottava, ettei ympäristöterveydenhuolto ole toiminut asiassa epäasianmukaisesti. Oikeusasiamies on todennut, että väitteitä siitä, että Turun kaupunki olisi Moision koulun sisäilma-asioiden selvittämisessä viivytellyt tai salannut ongelmia ei ole voitu osoittaa. Kantelu ei johtanut oikeusasiamiehen puolelta enempiin toimenpiteisiin.

Oheismateriaali 1Aluehallintoviraston selvityspyyntö

Oheismateriaali 2Kanteluasiakirjat

Oheismateriaali 3Terveystarkastaja Rohusen selvitys 14.11.2017

Oheismateriaali 4Oikeusasiamiehen kannanotto 19.6.2017

Oheismateriaali 5Turun Työterveystalo lausunto 12.7.2017 ja työpaikkaselvitys 26.1.2017

Oheismateriaali 6Ympäristöterveydenhuollon kannanotto 19.11.2015

Oheismateriaali 7Kouluterveydenhuollon lausunto 16.10.2017

Oheismateriaali 8Kiinteistöliikelaitoksen selvitys 25.10.2017

Oheismateriaali 9Kiinteistöasiantuntijat Oy raportti 24.3.2016

Oheismateriaali 10Kiinteistöasiantuntijat Oy seurantamittaus 25.1.2017

Oheismateriaali 11VTT raportit 2-4 kivikoulun alapohjan tuuletus

Oheismateriaali 12Monialainen tarkastus 11.4.2017      

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa Lounais-Suomen aluehallintovirastolle edellä olevan ehdotuksen mukaisen selvityksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi lautakunta päätti, että pöytäkirja tämän asian kohdalla tarkastetaan kokouksessa.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän kokouksessa muuttamasta ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto