Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta31317.10.20179

7997-2014 (615)

Lausunnon antaminen Turun hallinto-oikeudelle/ Poikkeamispäätös, Hennalantie 84 (Hal)

Tiivistelmä:

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on hyväksynyt poikkeuksen rantarakentamiskiellosta ja hylännyt poikkeamishakemuksen muilta osin Satavan Hennalantiellä. Hakija on valittanut päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen, joka on pyytänyt lautakunnan lausuntoa asiassa. Lautakunnalle esitetään annettavaksi lausunto, jonka mukaan valitus tulee hylätä.

Ksylk § 313

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö/rakennuslakimies Leena Salmelainen 11.10.2017:

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on 22.8.2017 § 241 hyväksynyt yksityishenkilön lomarakennuksen käyttötarkoituksen muutosta asuinrakennukseksi koskevan poikkeamishakemuksen siltä osin, kuin asia koskee rantarakentamiskieltoa ja hylännyt hakemuksen muilta osin osoitteessa Hennalantie 84.

Kiinteistön omistaja on valittanut päätöksestä Turun hallinto-oikeudelle, joka on pyytänyt lautakunnalta lausuntoa asiassa 23.10.2017 mennessä.

Kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksikkö esittää, että Turun hallinto-oikeudelle annettaisiin asioissa seuraava lausunto.

Lausuntoehdotus 

Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta palauttaa viitelähetteet asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa lausuntonaan asioihin kunnioittavasti seuraavaa:

Hakemuksella on haettu poikkeusta maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:stä, jonka mukaan rakentaminen meren tai vesistön ranta-alueelle ilman asemakaavaa tai rakentamisen suoraan rakennusluvalla sallivaa oikeusvaikutteista yleiskaavaa on lähtökohtaisesti kielletty. Lainkohtaa on vakiintuneesti sovellettu myös käyttötarkoituksen muutosta koskeviin rakennushankkeisiin. Kyseisessä hakemuksessa on rakentamistoimenpiteeksi ilmoitettu käyttötarkoituksen muutos. Hakemuksen mukaan poikkeusta haetaan siitä, että alue on varattu vapaa-ajan asunnoille ja että rakentamismääräykset eivät kaikilta osin täytä ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettuun rakennukseen sovellettavia rakentamismääräyksiä. Hakemuksessa ei ole yksilöity miltä osin määräykset eivät täyty, eikä hakija ole pyynnöistä huolimatta suostunut yksilöimään haettavia poikkeuksia.

Kyseessä on rakennus, joka rakennusrekisterissä olevan tiedon mukaan on vapaa-ajanasunto (valmistunut 1.1.1965). Hakijan näkemyksen mukaan rakennus on tosiasiassa omakotitalo (asuinrakennus). Hakijalla on rakennusvalvonnan kanssa eri näkemys siitä onko rakennusrekisteriin tehtävä muutos rakennuksen käyttötarkoituksesta rakennusluvanvarainen toimenpide vai ei. Hakija on käynyt tiedustelemassa asiaa rakennusvalvonnasta vuonna 2014. Tällöin hänelle on suullisesti kerrottu, että käyttötarkoituksen muuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti rakennuslupaa (MRL 125.5 §). Hänelle on samalla kerrottu, että rakennusrekisterin tiedot ovat monin paikoin virheelliset ja puutteelliset ja että rekisteriä korjataan kiinteistöille haettavien rakentamisen lupien valmistelun yhteydessä, jolloin rekisterimerkintöjen oikeellisuus selvitetään. Tätä työtä on systemaattisesti tehty Turun rakennusvalvonnassa koko 2000-luvun ajan. Tätä aikaisemmin rakennusrekisterin tietojen oikeellisuuteen ei välttämättä ole kiinnitetty asian vaatimaa huomiota.

Keskustelussa todettiin rakennusvalvonnassa käytössä oleva menettely: ensisijaisesti tarkistetaan, mikä on hyväksyttyjen pääpiirustusten mukainen rakennuksen käyttötarkoitus. Erityisesti Satavan ja Kakskerran saarten kiinteistöistä puuttuu runsaasti arkistomateriaalia, joka on hävinnyt jo kenties Kakskerran kunnan liittyessä Turun kaupunkiin 1960-luvulla. Mikäli hyväksytyistä pääpiirustuksista ei suoraan ilmene rakennuksen käyttötarkoitus, se yritetään tulkita muista piirustusmerkinnöistä. Mikäli arkistossa ei ole minkäänlaisia piirustuksia, asiassa luotetaan rakennusrekisterissä olevaan tietoon rakennuksen käyttötarkoituksesta. Jos kiinteistön omistaja kuitenkin esittää riittävän uskottavan selvityksen siitä, että rakennuksen käyttötarkoitus tosiasiassa poikkeaa rekisterimerkinnästä, rekisteriä korjataan eikä käyttötarkoituksen muutokselle edellytetä rakennuslupaa. Riittävän uskottava selvitys arvioidaan tapauskohtaisesti (esimerkiksi selvitys rakennuksessa asuneista henkilöistä, valokuvat, rakennuksessa asuneiden henkilöiden lausunnot). Mikäli riittäviä selvityksiä ei pystytä toimittamaan, käyttötarkoituksen muutos edellyttää rakennuslupaa.

Kyseisessä tapauksessa hakija on hakenut vuonna 2010 rakennuslupaa lomarakennuksen laajennukselle ja lupa on myönnetty. Vuonna 2014 hakijan kanssa käydyissä keskusteluissa todettiin, että rakennusta ei voi neljä vuotta lomarakennuksen lupahakemuksen käsittelyn jälkeen uskottavasti väittää asuinrakennukseksi, joten käyttötarkoituksen muutos edellyttää rakennuslupaa ja tällä alueella poikkeamispäätöstä rantarakentamiskiellosta.

Hakija on toimittanut hakemuksensa liitteenä energiatodistuksen, josta hänen mukaansa ”ilmenee pääosin haettavat poikkeukset, kuten lämpötalous etc…”. Poikkeamispäätöksessä on mainittava, mistä määräyksistä poikkeus myönnetään. Hakija ei pyynnöistä huolimatta ole suostunut yksilöimään haettavia poikkeuksia, joten poikkeus on myönnetty ainoastaan rantarakentamiskiellosta. Hakemuksen valmistelussa on pyritty palvelemaan asiakasta muun muassa selvittämällä voidaanko rakennusvalvonnan arkistossa olevia, vuodelta 2010 olevia lomarakennuksen laajennusta koskevia piirustuksia hyödyntää hakemuksen käsittelyssä. Kyseisistä piirustuksista ei kuitenkaan ilmene, miltä osin rakennus ei täytä voimassa olevia rakentamismääräyksiä.  

Edellä esitetyn perusteella ja viitaten päätöksen perusteluihin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulisi hylätä. Lisätietoja antaa tarvittaessa rakennuslakimies Leena Salmelainen, puh. 050 541 7924, s-posti leena.salmelainen(at)turku.fi, osoite PL 355, 20101 Turku.

Oheismateriaali 1Valitus 11.9.2017

Va. toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus