Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta18706.06.20173

13189-2014 (613, 627)

Asemakaavanmuutos- sekä tonttijako- ja tonttijaonmuutosehdotus; "Ukkokoti", (VI) 6 kaupunginosa (os. Multavierunkatu 5, Nahkurinkatu 3) (31/2015) (Ks)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutoksella muodostetaan omat tontit Palvelutalo Wilénille (ent. Ukkokoti) (YSA-1) ja Asunto Oy Turun Parkinkartanon asuinkerrostalolle (AK-1) Nahkurinkadun ja Kutomonkadun kulmassa. Ukkokodin vanha kulttuurihistoriallisesti arvokas päärakennus ja maisemapiha suojellaan sekä mahdollistetaan palvelukeskuksen laajentaminen. Rakennusoikeus YSA-1 -korttelialueella osoitetaan tehokkuusluvulla e = 1.3, jolloin saa rakentaa yhteensä 10 250 k-m2. Rakennusoikeutta AK-1 -korttelialueelle osoitetaan toteutuneen mukaan 4050 k-m2. Multavierunkatu korttelin kohdalla muutetaan pihakaduksi.

Ksylk § 187

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Katja Tyni-Kylliö 24.5.2017:

VI kaupunginosaan on laadittu 15.3.2017 päivätty ja 24.5.2017 lausuntojen johdosta muutettu asemakaavanmuutosehdotus ”Ukkokoti” (31/2015). Asemakaavan muuttamisessa aloitteen tekijänä on Gubbhemmet i Åbo r.f. tontin 25.-1 77.05 % omistusosuudella.

Nykytilannetta ja kaavatilannetta kuvataan kaavaselostuksen kohdassa 3 Lähtökohdat.

Asemakaavaprosessin vaiheet ja vuorovaikutus

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 12.1.2016 § 7. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 15.1. - 16.2.2016, jolloin asiasta jätettiin kaksi mielipidekirjettä. Kaava kuulutettiin vireille 30.1.2016 ja vireillä olosta on tiedotettu kaavoituskatsauksissa 2016 ja 2017.

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta hyväksyi 26.4.2016 § 116 asemakaavanmuutosluonnoksen pvm. 30.3.3016 laadittavan ehdotuksen pohjaksi.

Asemakaavanmuutosehdotus (pvm. 15.3.2017) oli lausunnoilla 24.3. - 28.4.2017 välisenä aikana ja nähtävillä 27.3. - 25.4.2017. Asemakaavanmuutosehdotuksesta ei jätetty muistutuksia.

Mielipiteiden tiivistelmät on kuvattu kaavaselostuksen kohdassa 4.3 Asemakaavan tavoitteet, Kaavanmuutoksen hakijan tavoitteet, Viranomaisten tavoitteet ja Kansalaisosallisten tavoitteet.

Lausuntojen tiivistelmät on kuvattu kaavaselostuksen kohdassa 4.4.1 Lausunnot. Rakennusvalvonnalla, Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksella, Kiinteistöliikelaitoksella, Museokeskuksella ja Turun Vesihuolto Oy:llä ei ollut huomautettavaa kaavanmuutosehdotukseen.

Tontin rajalla olevan kaukolämpökanavan vuoksi Ukkokodinpolun ja Multavierunkadun kulmassa olevaa rakennusalaa säädettiin uudelleen. Sekä kaukolämpökanavan että Turku Energia Sähköverkot Oy:n kaapelien vuoksi Ukkokodinpolun reunalle istutettavalle alueen osalle lisätään määräys, jolla sallitaan alueella yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien johtojen sijoittaminen.

Edellä mainittujen 24.5.2017 kaavakarttaan ja selostukseen tehtyjen muutosten perusteella ei ole tarpeen asettaa asemakaavanmuutosta uudelleen julkisesti nähtäville.

Asemakaavan kuvaus

Asemakaavanmuutoksella muodostetaan omat tontit entiselle Ukkokodille eli Palvelutalo Wilénille ja Asunto Oy Turun Parkinkartanon asuinkerrostalolle Nahkurinkadun ja Kutomonkadun kulmassa. Sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialueen (YSA-1) ja asuinkerrostalojen korttelialueen (AK-1) välinen raja määritellään toteutuneitten piharakenteiden kuten tukimuurien ja aitojen mukaan ja kerrostalotontin pinta-alaksi muodostuu Asunto Oy Turun Parkinkartanon hallinnanjakosopimuksen mukainen omistusosuus 2317 m2.

Asemakaavanmuutos on lähtökohtaisesti perustunut Gubbhemmet i Åbo r.f.:n teettämiin hankesuunnitelmiin palvelutalon laajentamisesta. Uudisrakentamisen sijoittelu on kaavan valmistelun yhteydessä saanut hyväksynnän sekä kulttuurihistoriallisesta että kaupunkikuvallisesta näkökulmasta. Uudisrakennettavaa laajentamista on alustavasti suunniteltu noin 3300 k-m2. Laajentaminen mahdollistetaan sallimalla Ukkokodinpolun suuntaisen rakennuksen korottaminen kerroksella, rakentamalla sen ja Ukkokodinpolun väliin kaksikerroksinen rakennusosa sekä Multavierunkadun ja Ukkokodinpolun kulmaan maksimissaan viisikerroksinen rakennusosa. Laajennusten rakentamista on ohjattu kaavaselostuksen kohdassa 5.2 Ympäristön laatua koskevien tavoitteiden toteutuminen esitetyllä tavalla. YSA-1 -korttelialueella rakentamisen määrä osoitetaan tehokkuusluvulla e = 1.3, joka tarkoittaa 10 250 k-m2 rakennusoikeutta.

Vuonna 1907 vanhainkodiksi valmistunut rakennustaiteellisesti, kaupunkikuvallisesti ja historiallisesti arvokas rakennus suojellaan. Pääsisäänkäynnin luonnonkivimuurit merkitään kaupunkikuvallisesti ja historiallisesti erittäin arvokkaaksi rakennelmaksi, jota ei saa purkaa.

Puistopihaa on pidetty tärkeänä ympäristöarvona ja se osoitetaan alueeksi, jossa on säilytettäväksi tarkoitettuja kulttuurihistoriallisia piharakenteita ja istutuksia.

Rakennusoikeutta AK-1 -korttelialueelle osoitetaan toteutuneen mukaan 4050 k-m2. Autopaikat ja huoneisto- ja ulkoiluvälinevarastot saa rakentaa merkittyä rakennusoikeutta ylittäen.

Multavierunkatu korttelin kohdalla muutetaan pihakaduksi ja Ukkokodinpolku koko pituudeltaan huoltoajon sallivaksi jalankululle- ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi. Multavierunkadun ali saa rakentaa yhdyskäytävän Candolinien palvelutaloon kortteleihin osoitettuja rakennusoikeuksia ylittäen.

Asuinkerrostalojen korttelialueella AK-1 autopaikkojen minimivaatimus on 1 autopaikka / 100 k-m². YSA-1 -korttelialueella autopaikkoja on osoitettava käyttötarkoituksen edellyttämä määrä, toiminnan edellyttämä saattoliikenne mukaan lukien. Laskelmat autopaikkojen riittävyydestä on esitettävä rakennuslupavaiheessa. YSA-1 -korttelialueen autopaikat saadaan osoittaa korttelin 25 AK-1 -korttelialueelta tai pysäköintilaitoksesta enintään 300 metrin etäisyydeltä. AK-1 -korttelialueella on rakennettu yhteensä 58 autopaikkaa sitä silmällä pitäen, että niistä 13 on osakkeina palvelutalon omistuksessa ja henkilökunnan käytössä. Pääkäyttötarkoituksenmukaisen kerrosalan mukaan Asunto Oy Turun Parkinkartanon tarve on 42 autopaikkaa.

Kaavaselostuksessa on esitetty asemakaavan tarkempi kuvaus ja se, millaisia vaikutuksia kaavan toteuttamisella on.

Seuraava vaihe

Kaavanmuutosehdotus viedään kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston käsittelyyn kun kaupungin ja yksityisen maanomistajan välinen maankäyttösopimus on allekirjoitettu.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 59 §, 62 §, 63 §, 65 §,

66 § ja 82 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 31 §, 32 § ja 32a §.

Liite 1Selostus "Ukkokoti"

Liite 2Tilastolomake "Ukkokoti"

Liite 3Kartta "Ukkokoti"

Oheismateriaali 1OAS-vaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 2Ehdotusvalmistelun aikainen mielipide 13.3.2017

Oheismateriaali 3Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot 6 kpl

Va. toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 15.3.2017 päivätty ja 24.5.2017 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus ”Ukkokoti” esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Asemakaavan yhteydessä hyväksytään sitovat tonttijaot ja tonttijaonmuutokset VI-25.-2 ja 3.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Ksylk § 187
Liite 1:Selostus "Ukkokoti"
Liite 2:Tilastolomake "Ukkokoti"
Liite 3:Kartta "Ukkokoti"