Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta16216.05.20175
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta17423.05.20174

12122-2015 (613, 627)

Asemakaavanmuutosluonnos; "Ramstedtinkatu 4", Raunistula (os. Ramstedtinkatu 4) (7/2016) (Ks)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutoksella tutkitaan asuinkerros- ja rivitalojen korttelialueelle tehokkaampaa rakentamista tavoitteena edistää tontin täydennysrakentamisen toteutumista sekä mahdollisuuksia avata joukkoliikenteenyhteys Konsantieltä Raunistulantielle.

Ksylk § 162

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Nella Karhulahti 5.5.2017:

Kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksikkö on laatinut 4.5.2017 päivätyn asemakaavanmuutosluonnoksen.

Asemakaavanmuutoksen laadinta perustuu maanomistajan aloitteeseen. Aloitteentekijä ja kaupunki ovat tehneet 22.1.2016 päivätyn kaavoitustaksaan perustuvan sopimuksen, jossa on määritelty sopijaosapuolten tehtävä- ja kustannusjako kaavoituksen valmistelussa.

Kaava on valmisteltu yhteistyössä kaavoituskonsulttina toimivan Schauman Arkkitehdit Oy:n kanssa.

Nykytilanne

Kaava-alue sijaitsee kaupunkikuvallisesti merkittävässä paikassa, nivelkohdassa Raunistulan puutaloalueen ja uuden kerrostaloalueen välissä. Suunnittelualuetta rajaavat pohjoisessa uusi omakotitaloalue, lännessä Konsantie ja Raunistulan eri-ikäiset pientalot, idässä Ramstedtinkatu ja rakenteilla oleva Barkerin kerrostaloalue sekä etelässä rata-alue.

Alueella ei ole rakennuksia. Alueelta on purettu siilorakennukset.

Alueen eteläosassa on jalankulku- ja pyöräilytie Konsantieltä Raunistulantielle sekä osa radan yli menevää jalankulku- ja pyöräilyreittiä jokirantaan ja huoltoajoreittiä Sillankorvan asuntolaan.

Suunnittelutilanne

Yleiskaavassa suunnittelualue on työpaikkojen ja asumisen aluetta (PAK). Alue on määräyksen mukaan osa nykyistä teollisuusaluetta, jota osa-alueittain kehitetään tehokkaammiksi ja viihtyisämmiksi työpaikka- ja asuntoalueiksi palveluineen.

Alueen 12.12.2009 voimaan tulleessa asemakaavassa korttelialue on asuinkerrostalojen ja rivitalojen korttelialuetta (AKR-1), jossa sallittu kerrosten lukumäärä on 1/2kII tai IIu1/2. Yhteenlaskettu rakennusoikeus on 2000 k-m2. Autopaikkoja on rakennettava vähintään yksi kutakin 85 asuinkerrosalaneliömetriä kohti ja vähintään 1,5 kutakin rivitaloasuntoa kohti ja yksi vieraspaikka kutakin 7 asuntoa kohti.

Suunnittelualueen eteläosassa on Erik Jorpeksen raitti -niminen jalankululle ja polkupyöräilylle varattu katualue. Huoltoajo Sillankorvan asuntolalle on sallittu osalla tätä aluetta. Kaavassa on varaus Sillankorvan huoltoliikenteelle radan alitse.

Alueesta on tehty selvityksiä voimassa olevan kaavan valmistelun yhteydessä. Liikenteestä aiheutuva melu ja tärinä sekä alueella mahdollisesti olevat pilaantuneet maat on huomioitu kaavamääräyksissä.

Suunnittelualue sijaitsee noin 350 metrin etäisyydellä Turun ratapihan VAK-kemikaaliratapihaksi (vaarallisten aineiden kuljetus) määritellystä alueesta.

Suunnittelun vaiheet ja osallistuminen

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 16.2.2016 § 55.

Kaava aloitettiin vaikutuksiltaan vähäisenä kaavana, mutta osallisilta saadun palautteen perusteella kaava muutettiin merkittäväksi, kaupunginvaltuuston päätettäväksi kaavaksi.

Kaava on tullut vireille kaavoituskatsauksessa 2016. Kaavamuutoksen lähtökohtia esiteltiin asukastilaisuudessa 16.3.2016. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin 9 mielipidettä.

Useimmissa alueen asukkaiden kannanotoissa vastustetaan voimassa olevan asemakaavan muuttamista, etenkin kerroslukujen ja sallittujen kerrosalojen korottamista. Mielipiteissä vedotaan edellisen maanomistajan kanssa käytyihin neuvotteluihin, joiden perusteella kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu toteutui asemakaavassa vuonna 2009. Asukkaat kokevat tulleensa petetyiksi.

Uusia suunnitelmia arvostellaan massiivisuudesta ja niitä pidetään ylimitoitettuina nykykaavaan verrattuna.

Osalliset olivat huolissaan näkymien muuttumisesta, asuntojen arvon alenemisesta, kiinteistönomistajien tasapuolisesta kohtelusta ja Raunistulan arvojen säilymisestä.

Asemakaavamuutoksen tarpeen perustelemista pienkerrostalo- ja rivitalojen kysynnän vähyydellä ja taloudellisilla syillä pidettiin kyseenalaisina.

Kaavaa pidettiin vaikutuksiltaan merkittävänä.

Joukkoliikenneyhteyttä pidettiin hyvänä ajatuksena.

Alustavia luonnoksia esiteltiin asukastilaisuudessa 15.9.2016 ja osallisilta pyydettiin mielipiteitä esitetyistä luonnoksista 29.9.2016 mennessä.

Mielipiteitä saatiin 9 kpl.

Asukastilaisuudessa esitettyjä luonnoksia pidettiin ympäristöönsä sopimattomina, asukkaille haittaa aiheuttavina ja mittakaavaltaan liian massiivisina. Asukkaitten oas-vaiheen mielipiteitä ja Raunistulan ominaispiirteitä ei ollut huomioitu esitetyissä luonnoksissa. Liikenteen järjestämiseksi ehdotettiin muutoksia mm. läpiajoa Ramstedtinkadulta Konsantielle ja kieltoa, joka estäisi Ramstedtinkadun pään käyttämistä kääntöpaikkana. Mielipiteissä toistettiin lisäksi OAS-vaiheessa annetut huomiot.

Asukastilaisuuksissa käytyjen keskustelujen ja jätettyjen mielipiteiden pohjalta on muokattu kaavaluonnos.

Kannanottojen perusteella kaavaluonnoksen rakentamista on mataloitettu ja rakennusten sijoittamisessa on pyritty huomioimaan näkymien säilyminen naapuritaloista. Vaikutusta maisemaan ja lähiympäristöön on tutkittu havainnekuvilla.

Asemakaavanmuutosluonnos

Tontti osoitetaan asuinkerrostalojen korttelialueeksi. Rakennusten kerrosluku on ½ k III u1/3 ja rakennusoikeus on 3000 k-m2. Pihalle on osoitettu alue, jonka alle pysäköintiä sijoitetaan. Rakennusalat sijoittuvat tontin eteläosaan siten, että rakennusten väliin jää tilaa ja näkymäakseli säilyy. Rakennusten kattomuoto on satulakatto ja julkisivumateriaaleina paikalla muurattu tiili ja puu.

Liikenne alueelle ohjataan Ramstedtinkadun kautta. Autopaikkoja tulee rakentaa vähintään 1 autopaikka 100 kerrosneliömetriä kohti ja 1 vieraspaikka 10 asuntoa kohti. Pyöräpaikkoja tulee toteuttaa 2 paikka asuntoa kohti, puolet pyöräpaikoista on rakennettava säältä suojaan.

Erik Jorpeksen raitti on osoitettu jalankululle ja pyöräilylle varatuksi alueeksi, jossa huoltoajo ja joukkoliikenne on sallittu. Alueelle voidaan toteuttaa Raunistulantien ja Konsantien yhdistävä joukkoliikenteenyhteys. Päätöstä yhteyden toteuttamisesta ei ole vielä tehty. Huoltoajoa tarvitaan Sillankorvan asuntolalle.

Kaavaluonnoksessa on määräykset pilaantuneiden maiden, liikenteen, melun ja tärinän sekä VAK-ratapihan huomioimisesta.

Nykyiseen asemakaavaan verrattuna luonnoksessa on esitetty rakennusoikeutta 1000 k-m2 lisää. Tämä tarkoittaisi asukasmäärän kasvua noin 20 asukkaan verran. Rakennusten kerroskorkeus on hieman yli kerrosta korkeampi kuin olevan kaavan sallima.

Tontille on esitetty kaksi rakennusalaa aikaisemman kolmen sijaan. Rakentaminen toteutetaan suurempina yksikköinä, jolloin kerrostaloalueen ja pientaloalueen välissä sijaitseva alue liittyy mittakaavaltaan enemmän uuteen kerrostaloalueeseen kuin uuteen omakotitaloalueeseen tai Raunistulan pientaloalueeseen.

Kattomuodoilla, julkisivumateriaaleilla ja julkisivujen jäsentelyllä huomioidaan Raunistulan mittakaavaa ja rakentamistapaa.

Rakennusalat ovat kauempana saman korttelin uusista omakotitaloista. Konsantien varren uuden omakotitalon tontin ja uuden kerrostalon rakennusalan väliin jää 23 metriä, nykyinen kaava sallii rakentamisen 8,5 m päähän. Myös Ramstedtinkadun puolella etäisyys omakotitaloihin kasvaa. Toisaalta idänpuoleinen rakennusala tulee lähemmäs Barkerin alueen uusia kerrostaloja.

Autokannen ja omakotitalotontin väliin jää istutettavaa aluetta koko kaava-alueen pohjoisosan leveydeltä. Nykykaava sallii autokatosten rakentamisen rajaan kiinni.

Liikenne alueelle toteutetaan Ramstedtinkadulta, kuten olevassa kaavassa. Pysäköintimääräystä on väljennetty hieman, esitettyä 1 autopaikka 100 kerrosneliötä kohti on käytetty viimeaikaisissa kaavoissa Raunistulan alueella.

Seuraavat vaiheet

Osallisille varataan mahdollisuus antaa mielipiteensä hyväksytystä luonnoksesta. Luonnoksen ja saatujen mielipiteiden pohjalta valmistellaan kaavaehdotus syksyllä 2017.

Liite 1Luonnoskartta 4.5.2017 "Ramstedtinkatu 4"

Oheismateriaali 1OAS-vaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 2Mielipiteet alustavasta luonnoksesta

Oheismateriaali 3Mielipide 12.5.2017

Oheismateriaali 4Mielipide 15.5.2017

Va. toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä 4.5.2017 päivätyn luonnoksen laadittavan asemakaavaehdotuksen pohjaksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Van Ooikin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti. Lisäksi lautakunta päätti pitää katselmuksen kaava-alueella ennen seuraavaa kokousta.

Ksylk § 174

Pöydältä 16.5.2017 § 162.

PäätösEhdotus hyväksyttiin. Päätös asiassa tehtiin äänin 7-6.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Aaltonen, Antinluoma, Ekroth, Hellstén, Hyyppä, Mattila ja Röberg.

Sandelinin Sundqvistin kannattamana tekemän hylkäysehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Helin, Koivisto, Meltovaara ja Van Ooik.

Sandelinin hylkäysehdotuksen perustelut olivat seuraavat:

Ehdotuksen mukaisen asemakaavan rakennusoikeus ja tarve on jo määritelty Alfa, Barker + Raunistulan siilot -asemakaavassa (6/2005), joka on tullut voimaan 12.12.2009, ja siten sitä ei ole tarvetta muuttaa.

Kaava-alue on nivelkohta pientaloalueen ja kerrostaloalueen välillä, jonka suhteen aiemmassa Alfa, Barker, + Raunistulan siilot asemakaavan käsittelyssä käytiin pitkälliset neuvottelut asukkaiden ja muiden osapuolien välillä. Tämän tuloksena voimassa oleva kaava saatiin kompromissiratkaisuna aikaiseksi, josta on kaavoituksen johdonmukaisuuden ja luotettavuuden nimissä välttämätöntä pitää kiinni.

Kaava-alueella suoritettiin katselmus ennen kokousta.

Jakelu

tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö


Liitteet:

Ksylk § 162
Liite 1:Luonnoskartta 4.5.2017 "Ramstedtinkatu 4"

Ksylk § 174
Liite 1:Luonnoskartta 4.5.2017 "Ramstedtinkatu 4"