Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2016

Turun kaupunki, Ympäristötoimiala, Ympäristönsuojelu

Vuonna 2016 toteutuneet kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle lainsäädännössä määrätyt valvontatehtävät sekä ympäristönsuojelun palvelualueelle määrätyt muut valvontatehtävät


Sisällys

Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2016   2

Ympäristönsuojelulaki   2

1. Ympäristölupavelvolliset laitokset (kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämät ympäristöluvat)   2

2. YSL 116 § mukaiset rekisteröinnit   3

3. Toiminnat, joilta ei edellytetä ympäristölupaa   3

4. YSL 118 § mukaiset päätökset (Meluilmoitukset)   4

5. Maaperän pilaantuneisuuden valvonta   4

6. Ympäristönsuojelulain nojalla annettujen asetusten valvonta   5

7. Ympäristönsuojelumääräysten valvonta   5

Jätelaki   5

Vesilaki   6

Vesihuoltolaki   6

Kalastuksen valvonta ja kalastusluvat   6

Maa-aineslaki   7

Luonnonsuojelualueiden valvonta   7

Metsästyslupien valvonta   7

Maastoliikennelaki   7

Ulkoilulain mukaiset leirintäalueilmoitukset   8

Tutkintapyynnöt   8

Arvio valvontasuunnitelman toteutumisesta   8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2016

 

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta hyväksyi ympäristönsuojelun tulosalueen valvontasuunnitelman vuosille 2015–2017 kokouksessaan 19.5.2015. Valvontasuunnitelma käsittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle lainsäädännössä määrätyt valvontatehtävät sekä kaupungin ympäristönsuojelun tulosalueelle määräämät muun lainsäädännön mukaiset valvontatehtävät. Kaikkiaan ympäristönsuojelussa valvontaan käytettiin vuoden 2016 aikana noin seitsemän henkilötyövuotta.

 

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa

 

Ympäristönsuojeluviranomaisen uusi taksa tuli voimaan 1.7.2015. Taksan tarkistaminen oli tarpeen, sillä syyskuun alussa 2014 voimaan tulleen uuden ympäristönsuojelulain mukaan lain mukaisista, valvontaohjelmaan perustuvista luvanvaraisen ja rekisteröitävän toiminnan määräaikaistarkastuksista ja niiden muusta ohjelmaan perustuvasta säännöllisestä valvonnasta voidaan periä maksu. Syksyllä 2015 laadittiin valvontaohjelma, jossa on määritelty kunkin luvanvaraisen tai rekisteröidyn toiminnan tarkastustiheys ja aikataulu, ja tarkastuksista perittiin maksu vuodesta 2016 alkaen. Maksullisia tarkastuksia tehtiin vuoden 2016 aikana 21 kpl.

 

Ympäristönsuojelulaki

 

1. Ympäristölupavelvolliset laitokset (kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämät ympäristöluvat)

 

Ympäristölupavelvollisten laitosten valvontaa toteutettiin neuvotteluin ja tarkastuskäynnein lupavalmistelun yhteydessä. Luvan myöntämisen jälkeen laitosten toimintaa seurattiin tarkastuskäynnein ja vuosiraportein ympäristölupapäätöksen edellyttämällä tavalla. Lisäksi ympäristönsuojelun edustaja on osallistunut yhteistarkastuksiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa valtion aluehallinnon luvittamiin laitoksiin.

 

Vuonna 2016 myönnettiin 5 uutta ympäristölupaa ja tehtiin päätös kahden ympäristöluvan rauettamisesta.

 

Vuoden 2016 lopussa Turussa oli 116 ympäristölupavelvollista laitosta, joiden lupa-asioiden käsittely ja valvonta kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

2. YSL 116 § mukaiset rekisteröinnit

 

Vuoden 2016 aikana rekisteröitiin ympäristönsuojelun tietojärjestelmään 1 kattilalaitos ja 14 polttonesteiden jakeluasemaa. Turussa oli vuonna 2016 yhteensä 40 ympäristönsuojelulain mukaisen rekisteröinnin piirissä olevaa laitosta, joiden valvonta kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

 

 

3. Toiminnat, joilta ei edellytetä ympäristölupaa

 

Yritystarkastuksilla tutustuttiin yritysten toimintaan ja mahdollisiin ympäristövaikutuksiin. Tarkastuksissa kiinnitettiin eniten huomiota jätehuoltoon ja jätteiden lajitteluun, koska kaikissa yrityksissä syntyy jätteitä. Jätevesiasiat (ml. erotuskaivot), ilmanpäästöt, melu ja kemikaaliasiat tulivat esiin osassa yrityksistä. Painotukset vaihtelivat toimialan mukaan.

 

Öljylämmitteisillä kiinteistöillä selvitettiin myös säiliön kokoa, sijoitusta ja mahdollisia tarkastuksia ja samalla tiedotettiin öljysäiliöiden tarkastusvelvollisuudesta.

 

Kaikista tarkastuksista laadittiin muistio, johon kirjattiin saadut tiedot ja mahdolliset huomautukset toiminnan saattamiseksi säännösten mukaiseksi. Yleisiä huomautuksen aiheita olivat öljysäiliön tarkastamattomuus sekä puutteet vaarallisten jätteiden säilytyksessä.

 

Kaupunginosittain tehdyt tarkastukset ja toimialakohtaiset tarkastukset

 

Vuonna 2016 tarkastettavana kaupunginosana oli Oriketo ja toimialoina pienvenesatamat ja autopesulat. Vuoden aikana tarkastettiin 21 pienvenesatamaa ja 49 autopesulaa tai muuta autopesutoimintaa harjoittavaa yritystä. Orikedon alueen yritystarkastukset päästiin aloittamaan vasta loppuvuodesta ja yrityksiä ehdittiin tarkastaa 4. Orikedon yritystarkastukset jatkuvat vuonna 2017. Lisäksi tarkastettiin muutamia muiden toimialojen yrityksiä esim. saatujen ilmoitusten perusteella.

 

Rakennusjätteet

 

Rakennusten purkamisessa ja merkittävissä korjauksissa syntyvän jätteen lajittelua ja toimittamista hyötykäyttöön tai käsittelyyn valvottiin rakennusjäteilmoitusten avulla. Rakennusvalvonta antaa purku- tai rakennusluvan hakijalla ilmoituslomakkeen, jonka hakija tai urakoitsija toimittaa täytettynä rakennusvalvontaan tai ympäristönsuojeluun. Tarvittaessa hakijalta pyydettiin lisäselvityksiä tai toimittamaan kohteesta loppuraportti. Tarvittaessa hakijalta pyydettiin lisäselvityksiä tai loppuraportti purun jälkeen. Teollisuusrakennusten puruissa pyydettiin rakennusvalvontaa tarvittaessa lisäämään lupaehdoksi velvoitteen rakenteiden pilaantumisen selvittämisestä. Joissakin tapauksissa tarkistettiin esim. ympäristökuntien viranhaltijoilta, saako rakennusjäteilmoituksessa mainittu jätteen toimituspaikka ottaa vastaan ilmoituksessa mainittua jätettä. Rakennusjäteilmoituksia käsiteltiin 124 kappaletta.

 

Yleisöilmoituksiin perustuvat tarkastukset

 

Ympäristönsuojelu on tehnyt valvontakäyntejä myös yrityksiin, joiden toiminnan puutteista on ilmoitettu. Kysymyksessä on voinut olla esim. roskaantunut piha-alue tai yrityksen aiheuttamat ilmapäästöt. Asiaa on selvitetty yrityksen edustajien kanssa ja annettu tarvittaessa ohjeita tilanteen korjaamiseksi.

 

Toukokuussa 2015 Rauvolanlahteen, Ruskeakallion edustalle jäi Susanna-niminen laiva. Alus oli ollut hinattavana ja hinaajan rikkouduttua jätetty rannan ruovikkoon. Laivassa ei ollut moottoria eikä polttoaineita. Tarkastuksilla katsottiin, että kysymys on huonokuntoisesta aluksesta, joka aiheuttaa jätelain 72 §:ssä tarkoitettua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä (roskaantumista). Tarkastusmuistioissa laivan omistajaa kehotettiin poistamaan laiva rannasta. Koska kehotuksia ei noudatettu, asia vietiin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan käsittelyyn. Lautakunta velvoitti keväällä 2016 laivan omistajan poistamaan laiva uhkasakon uhalla. Tietoja laivan poistamisesta ei ollut ja mahdollisia seuraavia toimenpiteitä varten oli tarpeen tarkastaa tilanne. Elokuun 2016 lopussa tehdyssä tarkastuksessa todettiin, että laiva on edelleen samassa paikassa. Lautakunta käsitteli asiaa uudestaan marraskuussa 2016 ja velvoitti laivan omistajan poistamaan laivan viipymättä uhalla, että laiminlyödyt toimenpiteet teetetään omistajayhtiön hallituksen puheenjohtajan kustannuksella. Asian käsittely on vielä keväällä 2017 kesken.

 

4. YSL 118 § mukaiset päätökset (Meluilmoitukset)

 

Vuoden 2016 aikana tehtiin kaikkiaan 30 päätöstä meluilmoituksista, näistä 25 liittyi rakentamiseen tai työmaihin ja 5 huvi- ja yleisötilaisuuksiin.

 

5. Maaperän pilaantuneisuuden valvonta

Maaperän puhdistamista koskevat asiat ratkaistaan ilmoitusmenettelyllä. Vuoden 2016 aikana ympäristönsuojelu teki yhteensä 12 päätöstä pilaantuneen maaperän puhdistamisesta.

 

Ympäristönsuojelu valvoi puhdistamispäätösten käytännön toteutusta suorittamalla työmaakatselmuksia kunnostuskohteisiin ja tarkastamalla kohteiden loppuraportit. Lisäksi valvottiin useita maaperän kunnostustyömaita, joissa rakentamisen yhteydessä jouduttiin ennalta arvaamattomasti poistamaan haitta-ainepitoisia maa-ainesjätteitä. Ympäristönsuojelu tarkasti myös liittyikö vireillä oleviin kaavoihin ja kaivulupahakemuksiin mahdollisesti pilaantuneita maa-alueita.

 

Tiedot kohteista, joissa on tehty maaperätutkimuksia tai -kunnostuksia, on merkitty maaperän tilan tietojärjestelmään, jota päivitetään säännöllisesti. Kaikki maaperän tilan tietojärjestelmässä olevat kohteet on merkitty karttaohjelma WebMapiin, jolloin tieto mahdollisesti pilaantuneesta kohteesta on myös kaupungin muiden organisaatioiden käytettävissä.

 

 

6. Ympäristönsuojelulain nojalla annettujen asetusten valvonta

 

Ns. hajajätevesiasetuksen valvontaa toteutettiin maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen lupakäsittelyn yhteydessä. Kaikkiaan 23 uudisrakennus- ja valvontakohteesta annettiin lausunto ja osaan näistä tehtiin tarkastus.

 

7. Ympäristönsuojelumääräysten valvonta

 

Ympäristömääräysten noudattamista valvottiin yleisesti muiden tarkastusten yhteydessä.

 

Ympäristönsuojelutoimisto teki tarkastuksia kohteissa, joissa öljysäiliön poistamisvelvoitteeseen haettiin poikkeusta tai säiliön epäiltiin vuotaneen. Säiliön poistamisvelvollisuudesta tehtiin 9 poikkeamispäätöstä. Lisäksi tehtiin yksi poikkeamispäätös jätevesien johtamista koskevasta vähimmäissuojaetäisyydestä.

Jätelaki

 

Jätelain ja sen nojalla annettujen kaupungin jätehuoltomääräysten valvontaa tehtiin yritysten ympäristövalvonnan yhteydessä. Lisäksi yleisöilmoitusten perusteella tarkastettiin asuinkiinteistöjä. Ilmoitukset liittyivät yleensä jäteastioiden puuttumiseen joko kokonaan tai joidenkin hyötyjäteastioiden puutteeseen, pihojen tai jätetilojen roskaantumiseen sekä puutteelliseen kompostointiin. Useimpiin näistä kohteista tehtiin tarkastus ja kiinteistöjen haltijoille lähetettiin kirje, jossa pyydettiin korjaamaan havaittu epäkohta.

 

Kaupungin Kiinteistöliikelaitos ja Turun Seudun Kuntatekniikka Oy ilmoittivat ympäristönsuojeluun havaitsemistaan kohteista, joissa puutarhajätettä oli viety esim. kaupungin puistoalueille. Koska puutarhajätteen läjittäminen ympäristöön katsotaan roskaamiseksi, ympäristönsuojelu lähetti ohjekirjeen puutarhajätteen oikeasta käsittelystä noin 100 asuinkiinteistölle.

 

Kaupungin Paikalla -palautepalvelun kautta ympäristönsuojelulle välitettiin vuoden aikana n. 180 roskaantumista, ympäristöä pilaavaa toimintaa tai puhtaanapitoa koskevaa asukaspalautetta. Palautteisiin vastattiin palautepalvelun kautta ja tapaukset käsiteltiin asian vaatimalla tavalla.

 

Roskaantuneiden alueiden tarkastuksia tehtiin saatujen ilmoitusten perusteella. Tarkastuksia tehtiin noin 300 kpl. Tapauksesta riippuen kiinteistön haltijaa pyydettiin siivoamaan roskaantunut alue noin kuukauden sisällä. Talvikaudella määräajat olivat pidempiä. Määräajan jälkeen kohteeseen tehtiin jälkitarkastus. Vähäisemmissä roskaantumistapauksissa kiinteistöhaltijaa kehotettiin suullisesti siistimään alue ja hänen kanssaan sovittiin aikataulusta. Merkittävämmissä tapauksissa tarkastuksesta laadittiin pöytäkirja, joka lähetettiin kiinteistön haltijalle.

 

Kaupungin omistamilta maa-alueilta siivoutuksia hoidettiin yhteistyössä Kiinteistöliikelaitoksen ja Hyvinvointitoimialan Työkeskuksen ulkoryhmän kanssa. Yhteistyössä Kiinteistöliikelaitoksen kanssa poistettiin myös kiinteistöille ja tiealueille hylättyjä romuajoneuvoja. Yhteistyö sujui joustavasti sähköpostitse ja puhelimitse.

 

ELY-keskus toimitti ympäristönsuojelulle tiedoksi valvontaa varten 7 ilmoitusta jätteen hyötykäytöstä maarakennuksessa. Myös 34 Ely-keskuksen hyväksymispäätöstä tai otetta jätehuoltorekisteristä toimitettiin ympäristönsuojeluun. Ne koskivat jätteen kuljettajien merkitsemistä jätehuoltorekisteriin (JL 94§). Ympäristönsuojelu ei tehnyt vuoden 2016 aikana jätteen ammattimaista keräämistoimintaa koskevia merkintöjä jätehuoltorekisteriin (JL 100 §).

 

Yritystarkastukset, roskaukset, rakennusjäteilmoitukset sekä useimmat kohteet, joihin lähetettiin esim. kompostointia tai muuta jätehuoltoa koskevia kirjeitä, merkittiin Trimble Locus -paikkatietojärjestelmään.

 

 

Kierrätyspisteet

 

Lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten johdosta pakkausjätteiden keräysvastuu siirtyi kunnilta pakkausten tuottajille vuoden 2016 alussa. Tämä vähensi pientalojen asukkaille tarkoitettujen kierrätyspisteiden määrää merkittävästi alkuvuonna. Samaan aikaan myös Paperinkeräys Oy vähensi paperinkeräyspisteiden määrää.

 

Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy:n ylläpitämiä Rinki-ekopisteitä on Turussa 24 kpl ja niissä kerätään kotitalouksien lasi- ja kartonkipakkauksia, metallia ja osassa myös muovipakkauksia. Lounais-Suomen Jätehuolto Oy ylläpitää lisäksi täydentäviä kierrätyspisteitä, joita on 12 kpl ja joissa kerätään lasipakkauksia ja metallia. Kaikissa kierrätyspisteissä kerätään myös paperia Paperinkeräys Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen nojalla.

 

Lisäksi Turussa on 54 paperinkeräyspistettä, joita jätteenkuljetusyritykset ylläpitävät keräyspaperin tuottajayhteisön lukuun.

 

Jätehuoltoon liittyviä pienimuotoisia neuvonta- ja konsultointikäyntejä on tehty noin 45 kiinteistöllä (mukaan lukien kaupungin kiinteistöt).

 

Vesilaki

 

Turun kaupungin alueella tehtiin Varsinais-Suomen ELY-keskukselle vesilain mukaisia ruoppausilmoituksia 29, pääasiassa liittyen mökkirantojen ruoppaukseen. Ympäristönsuojelu antoi ilmoituksista lausunnot ELY-keskukselle.

 

Vesihuoltolaki

 

Vesijohto- ja viemäriverkostoihin liittymättömillä kiinteistöllä tehtiin tarkastuksia ja viranomaispäätöksiä 22, liittyen pääosin hulevesiviemäröintiin.

 

Kalastuksen valvonta ja kalastusluvat

 

Kalastuksen valvontaa hoitivat Airisto-Velkuan ja Lounais-Suomen kalastusalueiden kalastuksenvalvojat kaupungin toimeksiannosta. Airisto-Velkuan kalastusalue suoritti Turun kaupungin vesialueilla valvontaa yhteensä 7 kertaa. Kaikilta tavatuilta kalamiehiltä tarkastettiin luvat. Aurajoesta poistettiin 3 salakalastajan verkkoa. Lounais-Suomen kalastusalue on tehnyt noin 80 valvontakäyntiä, pääasiassa Aurajoella Halistenkosken alapuolella. Lisäksi kalastusalue palkkasi Securitaksen suorittamaan yöpartiointia kerran yössä kesä-marraskuun ajan neljässä eri paikassa Aurajoella Halistenkosken alapuolisella alueella. Yhteistyötä poliisin kanssa on tiivistetty Aurajoen salakalastuksen saamiseksi kuriin.

 

Vuonna 2016 kaupungin vesialueita vuokrasi 4 ammattikalastajaa.

 

Verkkokalastuslupia kaupungin kalastusalueille myytiin kaikkiaan 225 ja muita kalastuslupia 244. Näistä yleiskalastuslupia oli 233, katiskalupia 6 ja pitkäsiimalupia 4.

 

Maa-aineslaki

 

Voimassa olevia maa-aineslupia on Turun kaupungin alueella kolmessa kohteessa. Maa-ainesten ottamisesta toimitetaan vuosittain raportti ympäristönsuojelutoimistoon. Alueet tarkastettiin kerran vuoden aikana toiminnan ja raportoinnin oikeellisuuden arvioimiseksi.

 

Luonnonsuojelualueiden valvonta

 

Luonnonsuojelualueiden rauhoitusmääräysten noudattamista valvotaan säännöllisesti maastokäyntien yhteydessä. Kevät- ja kesäaikaan kiinnitetään erityistä huomiota koirakuriin. Rauhoitusaikana valvotaan maastossa kulkemista luonnonsuojelualueilla sekä lintuluodoilla. Luonnonsuojelualueilla käytiin useampia kertoja viikossa läpi vuoden.

 

Metsästyslupien valvonta

 

Turun alueella toimii 11 metsästysseuraa. Näiden toimintaa valvottiin vuosiraporttien avulla ja pitämällä yhteyttä puhelimitse ja sähköpostitse. Maastokäyntien yhteydessä tehtiin aina myös metsästyksenvalvontaa. Osaan seuroista oltiin aktiivisesti yhteydessä yhteensä noin 40 kertaa vuoden aikana. Turun seudun riistanhoitoyhdistykseen, joka mm. hoitaa Ruissalon vieraspienpetopyyntiä, pidettiin metsästyskauden kuluessa yhteyttä useita kertoja viikossa.

Maastoliikennelaki

 

Vuoden aikana käytiin muutamia kertoja kohteissa, joissa oli ilmennyt luvatonta maastoliikennettä. Pomponrahkan alueella luvatonta maastoliikennettä pyrittiin estämään maastoon vietyjen kylttien avulla yhteistyössä Finavian kanssa.

Ulkoilulain mukaiset leirintäalueilmoitukset

 

Vuonna 2015 käsiteltiin kolme ilmoitusta, jotka koskivat tilapäisiä leirintäalueita. SF-Caravan Turku Ry:n järjestämä Caravan Show & Camping Turun Messu- ja Kongressikeskuksen alueella toistuu vuodesta toiseen samantyyppisenä. Alueella ei ole tehty ympäristönsuojeluun liittyviä tarkastuksia, koska ongelmia ei aiempina vuosina ole ollut. SF-Caravan Turku Ry:n järjestämä Kuninkuusravi Camping -leirintäalue ja Vantaan Festivaalit Oy:n järjestämä Ruisrockin leirintäalue sijoittuivat myös Messukeskuksen alueelle.

Tutkintapyynnöt

 

Vuoden 2016 aikana ympäristönsuojelu teki poliisille yhden tutkintapyynnön. Tutkintapyyntö koski maahan haudattuja sauna- ja kylpyhuoneremontin jätteitä. Poliisille lähetettiin 10.6.2016 tarkastusmuisto, jonka yhteydessä oli tutkintapyyntö. Poliisin tutkinnan päätöksessä ympäristörikkomuksesta 18.9.2016 todetaan syyteoikeuden vanhentuneen rikoslain 8 luvun 1 §:n mukaan.

Arvio valvontasuunnitelman toteutumisesta

 

Ympäristövalvonta toteutui vuoden 2016 aikana määrällisesti hyvin valvontasuunnitelman mukaisesti. Ympäristötarkastuksia tehtiin vuoden aikana yhteensä runsas 600 kpl. Tarkastusten yhteydessä annettuja ohjeita ja määräyksiä noudatettiin yleensä hyvin. Näin ollen valvonnan vaikuttavuutta voidaan pitää varsin hyvänä.

Kuva 1. Trimble WebMap -sovellus. Turku.

Kuva: © Kiinteistöliikelaitos, Turun kaupunki

Ympäristölupien valvonnassa käytettiin työkaluna Trimble Locus -ohjelmaa. Tietokanta käsittää ympäristölupien paikka- ja rekisteritiedot vuodesta 2000 alkaen. Myös roskaantumisasiat, rakennusjäteilmoitukset ja tiedot ei-luvitettujen toimintojen valvonnasta on laitettu ohjelmaan. Ympäristölupatiedot ja tiedot mahdollisesti pilaantuneista maa-alueista näkyvät lisäksi karttaohjelma WebMapissa (kuva 1), jolloin ne ovat myös kaupungin muiden virastojen ja laitosten käytettävissä.