Asemakaavan ja asemakaavanmuutoksen laatimisesta ja käsittelystä

perittävät maksut – voimassa 1.1.2017 alkaen

 

1 § Maksuperusteet

 

1.1 § Jos asemakaava tai kaavan muutos on pääasiassa yksityisen edun vaatima ja laadittu maanomistajan tai haltijan aloitteesta, on kunnalla oikeus periä tältä kaavan laatimisesta ja käsittelystä aiheutuneet kustannukset (maankäyttö- ja rakennuslaki 59 §).

 

1.2 § Jos erillisen tonttijaon laatiminen tai muuttaminen on pääosin yksityisen edun vaatima ja maanomistaja tai haltija on sitä hakenut, kunnalla on oikeus periä omistajalta tai haltijalta tonttijaon laatimisesta tai muuttamisesta aiheutuneet kustannukset (maankäyttö- ja rakennuslaki 82 §).

 

1.3 § Kaavan laatimisaloitteen tekijän ja kaupungin välillä solmitaan sopimus kaavan valmistelutyöstä.

 

1.4 § Kaavan valmistelutyötä on myös tuomioistuimille annettavien lausuntojen valmistelu. Aloitteen tekijältä peritään tästä työstä aiheutuneet kustannukset 2.2 §:n mukaisesti.

 

2 § Omana työnä laadittavat kaavat

 

2.1 § Pienistä omakotitontin jakamisen mahdollistavista kaavanmuutosten laatimisesta koituvat kustannukset peritään:

 

- yhtä omakotitonttia koskeva kaavanmuutos 2 400 €

- kahdelle omakotitontille laadittava kaavanmuutos 3 000 €

- seuraavat tontit kukin 600 €.

 

2.2 § Muiden kaavojen ja kaavanmuutosten osalta kaavan valmistelutyöstä aiheutuneet kustannukset peritään aikaveloitusperusteisesti toteutuneiden tuntien mukaisesti seuraavan tuntiveloitushinnoittelun perusteella:

 

- suunnittelun johto, esimiehet 85 €

- kaavan valmistelu, arkkitehti, DI, lakimies 75 €

- kaavan valmistelu, erityisasiantuntija 70 €

- kaavan valmistelu, kaavasuunnittelija 55 €

- avustavat tehtävät, suunnitteluavustaja 50 €.

 

Laskutettava työ alkaa kertyä siitä hetkestä kun kaupungin ja kaavan laatimisaloitteen tekijän välinen sopimus kaavan valmistelusta on allekirjoitettu. Sopimuksessa määritellään valmistelutyön enimmäishinta.

 

2.3 § Mikäli kaavan laatiminen edellyttää ulkopuolisella asiantuntijalla teetettävää suunnittelua tai selvityksiä, maksaa kaavan laatimisaloitteen tekijä näiden kustannukset. Aloitteen tekijää tiedotetaan tarvittavien selvitysten teettämisestä ennen niiden tekemistä.

 

3 § Ulkopuolisella asiantuntijalla teetettävä kaava tai kaavanmuutos

 

3.1 § Mikäli aloitteen tekijän kanssa sovitaan, että kaavan tai kaavanmuutoksen laatiminen teetetään ulkopuolisella asiantuntijalla, maksaa aloitteen tekijä ulkopuolisen asiantuntijan käytöstä syntyneet kustannukset. Ulkopuolisen asiantuntijatyön hankinnasta sovitaan sopimuksessa kaavan valmistelutyöstä tai kumppanuussopimuksessa.

 

3.2 § Ulkopuolisella asiantuntijalla laadittavan ranta-asemakaavan laatimisesta aiheutuvat kustannukset maksaa maanomistaja.

 

3.3 § Ulkopuolisen asiantuntijan ohjauksesta ja ehdotuksen valmistelusta peritään aloitteen tekijältä työstä aiheutuneet kustannukset 2.2 §:n mukaisesti.

 

 

 

 

4 § Kaavan luottamuselinkäsittelystä aiheutuneet kustannukset

 

4.1 § Valtuuston päätettäväksi menevistä kaavoista ja kaavanmuutoksista peritään kaavan käsittelystä aiheutuneina kustannuksina 2 500 euroa kaavaa kohti 2 §:n ja 3 §:n maksujen lisäksi.

 

4.2 § Lautakunnan päätettäväksi delegoiduista kaavoista ja kaavanmuutoksista peritään kaavan käsittelystä aiheutuneina kustannuksina 1 500 euroa kaavaa kohti 2 §:n ja 3 §:n maksujen lisäksi.

 

4.3 § Kaikista kaavoista ja kaavanmuutoksista peritään kuulutuskustannuksina 400 euroa kuulutusta kohti.

 

5 § Tonttijaon laatimisesta aiheutuneet kustannukset

 

Maanomistajan tai -haltijan pyynnöstä laaditusta tonttijaosta tai tonttijaon muutoksesta, mikäli muutos on pääasiallisesti yksityisen edun vaatima tai aiheutunut pyydetystä kaavan muutoksesta, suoritetaan voimassa olevan tonttijakotaksan mukaiset kustannukset.

 

6 § Aloitteen raukeaminen

 

6.1 § Aloite raukeaa, ellei kaavan muuttamiseen ole voitu kaupungista riippumattomista syistä ryhtyä neljän vuoden kuluessa kaava-aloitteen saapumispäivästä.

 

6.2 § Kaavan laatimisaloite raukeaa, mikäli kaavanmuutosalueen omistus tai hallinta muuttuu ennen kuin MRL 63 §:n mukainen osallistumis- ja arviointisuunnitelma on käsitelty luottamuselimessä.

 

7 § Kaavatyön keskeyttäminen

 

Mikäli kaava tai kaavanmuutos keskeytyy aloitteentekijän tai kaupungin toimesta ennen kuin se hyväksytään, peritään kaavoitusaloitteen tekijältä jo syntyneet kustannukset.

 

8 § Maksun kohtuullistaminen

 

8.1 § Milloin taksan soveltaminen johtaisi toimenpiteen luonne ja merkitys huomioon ottaen ilmeiseen kohtuuttomuuteen taikka prosessi keskeytyy kaupungin luottamuselinkäsittelyn vuoksi, voidaan toimenpiteestä periä erityisestä syystä taksan mukaista maksua alhaisempi maksu.

 

8.2 § Maksun tulee kattaa toimenpiteestä viranomaiselle aiheutuneet ulkopuoliset kustannukset ja olla suuruudeltaan vähintään 50 % siitä maksusta, joka toimenpiteestä muutoin perittäisiin.

 

9 § Maksun periminen

 

Maksut peritään sopimuksessa kaavan valmistelutyöstä sovittavalla tavalla.

 

10 § Maksun suorittaminen

 

10.1 § Taksan mukaiset maksut on suoritettava 21 päivän kuluessa laskun lähettämisestä. Mikäli maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle määrälle on suoritettava korkoa siten kuin korkolaissa (633/1982) säädetään.

 

10.2 § Erääntynyt maksu voidaan periä ulosottotoimin.

 

11 § Taksan voimaantulo

 

11.1 § Tämä taksa tulee voimaan 1.1.2017.

 

11.2 § Taksaa sovelletaan kaikkiin sen voimaantulon jälkeen käynnistettäviin kaavoihin ja kaavanmuutoksiin. Kaavoituksen katsotaan käynnistyneen kun sopimus kaavan valmistelutyöstä tai kumppanuussopimus on allekirjoitettu tai luottamuselin on merkinnyt MRL 63 §:n mukaisen kaavan osallistumis- ja ar-viointisuunnitelman tiedoksi ellei muusta ole sovittu. Taksaa ei sovelleta niihin kaavoihin, joiden osallistumis- ja arviointisuunnitelma on hyväksytty ennen taksan voimaantuloa.