Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion | 9 | 22.01.2025 | 9 |
5117-2024 (08 01 00, 00 01 02, 02 05 01)
Kundnöjdhetsundersökning 3/2024 och bonusar som betalas till trafikföretag
Sammandrag:
I den tredje kundnöjdhetsundersökningen för 2024 var 84 procent av passagerarna nöjda med Föli. På skalan 1 - 5 fick Föli helhetsbetyget 4,1. Kundnöjdhetsbonusar betalas till trafikidkarna till ett belopp av 217 942 euro.
Kotn § 9
Informationsplanerare Nonna Järvinen och kollektivtrafikplanerare Jouko Tervonen 16.1.2025:
Kundnöjdheten undersöks tre gånger om året med en enkätundersökning i Fölis bussar och vattenbussar. Ungefär en tredjedel av svaren samlas in under rusningstid på vardagar, en tredjedel under andra tider på vardagar och en tredjedel under veckosluten. Med hjälp av resultaten följer man kundernas nöjdhet med kollektivtrafiken, utvecklar Fölis tjänster och betalar ut servicebonus till trafikidkare.
I den tredje och sista undersökningen 2024 samlades 3316 svar in under tiden 1.9-20.12.2024. Nedan anges antalet svarande (n) i samband med resultaten om det har funnits betydliga skillnader mellan olika grupper vad gäller antalet personer som svarat på enkäten.
84 procent av passagerarna är nöjda med Föli
Den allmänna nöjdheten med Föli sjönk något jämfört med resultaten från tidigare omgångar. Andelen var 90 % och 87 % under årets tidigare undersökningsperioder och nu 84 %. Till andelen nöjda räknas de som gav kollektivtrafiken ett allmänt betyg som var mycket bra eller ganska bra. På en skala från 1–5 var medeltalet denna gång 4,10 (vid senaste omgång 4,20).
Nöjdheten bland personer som bor i olika kommuner varierade mellan 85 (invånare i Åbo) och 76 procent (invånarna i Rusko). I förra omgången var invånarna i Nådendal nöjdast (91 % nöjdhet). Hela 82 % (n = 82) av invånarna från orter utanför Föli-området var nöjda med sina erfarenheter av kollektivtrafiken (86 % nöjdhet vid föregående omgång). Andelen respondenter som inte är Åbobor är liten, så det förekommer variationer i hur nöjda kommunerna är per svarsomgång.
Bland olika åldersgrupper var 65-åringarna och föräldrarna mest nöjda (89 %), minst nöjda var den yngsta gruppen, dvs. 15-24-åringar (79 %). Bland gruppen unga har den allmänna nöjdheten minskat mest jämfört med förra omgången, då den allmänna nöjdheten var 84 %.
Av dem som svarade på enkäten använder största delen buss som sitt huvudsakliga färdsätt. Under den här omgången var bussanvändarna, 85 % (n = 2 424), och bilanvändarna 82 % (n = 469) nöjdast med Föli. Av cyklisterna var 80 % nöjda (n = 162) och av fotgängarna 79 % (n = 188).
Chaufförernas kundservice, körsätt och renlighet i bussarna är på uppgång
Under varje undersökningsomgång ställs tre standardfrågor om hur den ifrågavarande resan har lyckats.
Det genomsnittliga betyget för hur lyckad en resa var är 4.2/5. Betyget består av en bedömning av chaufförens kundtjänst och körsätt samt transportmedlets renhet, som alla viktas när man beräknar medelvärdet (kundtjänst 40 %, körsätt 20 %, renhet 40 %).
Av delområdena fick kundservicen betyget 4.30 (föregående omgång 4.33), körsättet 4.23 (föregående omgång 4.29) och bussens renlighet 4.11 (föregående omgång 4.20). Vitsorden inom alla delområden sjönk något jämfört med förra omgången.
De trafikeringsobjekt som kördes med småbussar som passagerarna var nöjdast med var S:t Karins interna linjer (K1, K2, K4, K5 och K6), där den totala nöjdheten var 85 % (n = 35). Av minibussarna fick linjehelheten N1, N2 (lö+sö), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13 det sämsta betyget, där den totala nöjdheten var 78 % (n = 62).
Antalet svar som samlas in i minibussar och på servicelinjerna är dock mindre än på andra linjer så vitsorden är inte helt jämförbara med linjerna som körs med stora bussar.
Av alla trafikeringsobjekt var man nöjdast på V-S Bussipalvelut Oy:s linjer PA1, PA2, PA3, PA4 och PA5, som fick betyget 4.76/5.
Av de trafikeringsobjekt som kördes med stora bussar var man nöjdast på V-S Bussipalvelut Oy:s linjer P1, P2 och P3, där betyget för den totala nöjdheten var 4.36/5. Vid Liikenne Vesma Oy:s objekt K1, K2, K3, K4, K5 och K6 var vitsordet näst bäst: 4.33/5.
Av de trafikeringsobjekt som körs med stora bussar fick LS-Liikennelinjat Oy:s linje 300 det sämsta betyget, där betyget var 3.97/5 (n = 166).
I september genomfördes också fem enkäter vid Explore Saimaa Oy:s objekt m/s Ruissalo, där betyget var 3.8/5. Antalet svar är dock mycket litet jämfört med för LS-Liikennelinjat Oy:s objekt.
Enligt avtalsvillkoren för trafiken är kundnöjdheten bunden till värden mellan 3,8 och 3,9 gällande service. Bedömningsskalan går från ett till fem och bestäms utifrån kvalitetsbedömningen som passagerarna har gett om förarens kundvänlighet, förarens körsätt och bussens renlighet. Enligt avtalet genomförs mätningar i perioder om fyra månader tre gånger per år. Trafikidkaren får servicebonus om helhetsbetyget under mätningsperioden överskrider 3,9. Om helhetsbetyget för kvalitet ligger under 3,8 uppkommer minusbonus, och dessutom ska trafikidkaren utan dröjsmål utarbeta ett korrigeringsförslag för att förbättra kvaliteten. I avtal som konkurrensutsatts år 2015 och därefter konstateras att eventuellt kvalitetsbidrag inte betalas till företaget, om företagets antal okörda linjekilometer överstiger 0,1 % under kvalitetspremieperioden. Under denna granskningsperiod låg betygen mellan 4,1 och 4,5 och på ett objekt har antalet körda turer per kilometer överskridit 0,1 %, så för dessa objekt betalas ingen bonus.
Sammanlagt 217 942 euro betalas i bonusar och den genomsnittliga bonusprocenten blir 1,10 %. Bonusvärdena som beräknats för trafiken i enlighet med avtalet i procent och i euro per objekt bifogas som bilaga. Som bilaga finns också en tabell över icke körda kilometer för de trafikeringsobjekt som inte får bonus.
Bilaga 1Beräkning av bonus III 2024
Bilaga 2Okörda turer överskrider 0,1 % under perioden september-december 2024
Tilläggsmaterial 1Beskrivning av genomförandet och jämförelse per objekt 3-2024
Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
förkLS-Liikennelinjat Oy
förkLiikenne Vesma Oy
förkLänsilinjat Oy
förkNobina Oy
förkTurun Kaupunkiliikenne Oy
förkV-S Bussipalvelut Oy
åtgPalenius Kati
åtgRiski Jaana
Bilagor:
Kotn § 9
Bilaga 1:Beräkning av bonus III 2024
Bilaga 2:Okörda turer överskrider 0,1 % under perioden september-december 2024