Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion3006.03.20244

8408-2023 (08 01 00)

Förnyelse av S:t Karins interna linjer fr.o.m. 5.8.2024

Sammandrag:

S:t Karins interna K-linjer förnyas i början av höstterminen. Linjekilometrarna ökar med cirka 19 procent och för samtidigt med sig bland annat lördagstrafik till S:t Karins, längre betjäningstider på vardagar samt en ny förbindelse från Pikis via Littois till Kråkkärret. Den här ärendepunkten gäller S:t Karins stad.

Kotn § 30

Planerare Oona Mikkonen 29.2.2024:

Förnyelse av S:t Karins interna linjer

I S:t Karins stad har det under de senaste åren uppstått intresse för att utveckla kollektivtrafiken. Bakgrunden är bland annat invånarinitiativ och respons som kommit till staden samt klimatprogrammet som S:t Karins stad godkände 2021. Samma år grundades i staden en kollektivtrafikarbetsgrupp för att utveckla stadens kollektivtrafik så att den blir mer attraktiv och betjänar kommuninvånarna bättre. Arbetsgruppen och den regionala kollektivtrafiken sammanställde på kommuninvånarnas önskemål en ny linjenätshelhet som publicerades för allmänhetens kommentarer våren 2023. Efter att kommentarerna samlats in skapades ett förslag som godkändes av S:t Karins tekniska nämnd 9.1.2024 (tilläggsmaterial 1). Utifrån dessa föreslås följande ändringar för S:t Karins interna linjer i början av höstterminen i augusti 2024:

  1. På linje K1 Auranlaakso-Littois-Oskarinaukio läggs en annan buss till på vardagarna, varvid turtätheten på linjen förbättras till en halv timme. Samtidigt rätas linjen ut så att linjen inte längre kör via Kesämäki. På lördagar trafikerar man med en buss kl. 9–16.
  2. Minibusslinjen K2 mellan Lemunniemi, Oskarinaukio och Kustö med två bussar ersätts med linjerna K2 och K3, som går längs en åttaformad rutt i närheten av S:t Karins centrumområde så att K2 alltid går medsols och K3 motsols. Linjerna körs med sammanlagt två minibussar så att linjerna möts med en halv timmes mellanrum i S:t Karins centrum. Betjäningstiden under vardagar förbättras och trafikeras nu kl. 6–20. På lördagar trafikeras linjerna under tiden 9–16. Linjerna omfattar bl.a. de viktigaste läroanstalterna, handelscentrum och fritidsverksamheter. Den östra rundan går via växande bostadsområden såsom Hulkkio och Kesämäki, och den västra rundan går bl.a. via tätbefolkade områden såsom Kairiskulma och Koristo.
  3. Linje K5 som trafikerade Pikisområdet trafikerar i fortsättningen under skoldagar och transporterar elever från Hepojoki och Kirismäki till Pikis yhtenäiskoulu under skolans start- och sluttider. Linjen kör dessutom anropstrafik mitt på dagen.
  4. Linje K6 fortsätter som Toivonlinnas linje och betjänar skolelever som åker till både Pikis och Toivonlinna. Den andra ändan av linjen fortsätter från Pikis till Kråkkärret, vilket svarar på efterfrågan på förbindelsen från Littois till Kråkkärret. Regionlinje 701 fortsätter med små ändringar också att trafikera till Toivonlinna, så att eleverna vid Suomen Kristillinen Yhteiskoulu i Toivonlinna får bättre plats bland annat i eftermiddagsrusningen. När linje 701 trafikerar till Toivonlinna kör linje K6 mellan Pikis och Kråkkärret. Linje K6 trafikerar vardagar kl. 6–20 och under dagtid anropstrafik i Pikis som hjälp för anropstrafiken på linje K5.

De nya rutterna och tidtabellerna presenteras i bilagorna 1 och 2.

Det föreslås att trafikeringsperioden för S:t Karins interna linjer i fortsättningen sträcker sig från början av skolornas hösttermin ända till midsommar, då sommarsemesterperioden börjar även för många förvärvsarbetande. Då är det sex veckors sommarpaus i S:t Karins interna trafik.

De årliga inköpskostnaderna för S:t Karins interna linjer K1–K6 stiger från 670 000 euro till 885 000 euro, vilket har beaktats i S:t Karins stadsfullmäktiges budgetbeslut för 2024.

Planeringschef Lauri Jorasmaa 29.2.2024:

Justering av kostnadsnivån

I och med ändringarna förblir antalet bussar i trafikeringsavtalet oförändrat, men trafikstrukturen förändras. Den nuvarande trafiken sköts för många fordonscirkulationer under en arbetsdag med en förare och den nya trafiken kräver flera förare. Användningen av flera förare medför spilltimmar för ordnandet av trafiken. Normala enhetspriser ersätter inte uppkomsten av dessa timmar. I och med ändringen ökar kvälls-, natt- och lördagstrafiken också betydligt, vilket förändrar trafikidkarens kostnadsstruktur.

Eftersom produktionen av trafiken i själva verket kommer att kosta relativt mycket i framtiden, har man förhandlat med trafikidkaren om att höja timpriserna till en nivå som kompenserar tilläggskostnaden. S:t Karins stads tekniska direktör har för sin del godkänt justeringen av prisnivån. Det föreslås att priserna per vardagstimme och anropstimme ändras på följande sätt:

Den regionala kollektivtrafiken har i sin ursprungliga anbudsbegäran bett att priserna för minibussar och tvåaxlade bussar specificeras. Tidtabellsstrukturen för den trafik som körs är annorlunda, vilket också återspeglas i timpriserna. Höjningen av timpriserna höjer den årliga trafikeringsersättningen med ca 30 000 €, dvs. ca 3,42 %.

Höjningen av timpriserna på grund av den väsentligt föränderliga trafikstrukturen är enligt 124 § 2 mom. 5 punkten i försörjningslagen en avtalsändring av ringa värde. I upphandlingslagen fastställs gränsvärdet för en avtalsändring av ringa värde till 431 000 € och 10 % av det ursprungliga kontraktets värde. En ändring av upphandlingskontraktet kan göras när gränsvärdena underskrids utan ett nytt upphandlingsförfarande. Ändringen i upphandlingskontrakten påverkar inte kontraktens allmänna karaktär.

Bilaga 1​Kartor över linjerutterna

Bilaga 2​Nya tidtabeller

Tilläggsmaterial 1​Beslutsprotokoll från tekniska nämnden i S:t Karins 9.1.2024

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

Förslag​Kollektivtrafiknämnden för stadsregionen beslutar att ändringar enligt bilagorna 1 och 2 görs i S:t Karins interna trafik från och med den 5 augusti 2024.

Dessutom beslutar nämnden att priserna per vardagstimme och anropstimme för trafikeringsobjektet ändras enligt följande:

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkKaarinan kaupunki
förkXXXXX
åtgXXXXX


Bilagor:

Kotn § 30
Bilaga 1:Kartor över linjerutterna
Bilaga 2:Nya tidtabeller