Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion | 48 | 22.03.2022 | 3 |
5321-2021 (02 08 00)
Upphandlingsförfarandet för vattenbusstrafiken till Runsala avbryts
Sammandrag:
Upphandlingsförfarandet för Vattenbusstrafiken till Runsala kommer att avbrytas och upphandlingsförfarandet inleds på nytt.
Kotn § 48
Stadsmiljönsektorns servicehelhet, utvecklingschef Topias Pihlava och för upphandlingstjänsternas del upphandlingsexpert Taru Marjamäki 16.3.2022:
Upphandlingens bakgrund
Stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion beslutade 3.5.2021 att Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion kan inleda en konkurrensutsättning av vattenbusstrafiken. Upphandlingen gällde vattenbusstrafiken på rutten Aura å-Runsala för tiden 1.5.2023 (mål) - 30.9.2030 + 2 år option.
Upphandlingen är en tjänsteupphandling som överskrider EU-tröskelvärdena (EU-upphandling) i lagen om upphandling och koncession inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster (1398/2016, försörjningslagen).
Åbo stads koncernförvaltnings upphandlingstjänster har genom öppet upphandlingsförfarande begärt anbud för att ordna vattenbusstrafiken till Runsala för tiden 1.5.2023 (mål) - 30.9.2030 + 2 år option.
En EU-upphandlingsannons om upphandlingen skickades för publicering i annonseringskanalen HILMA den 1.12.2021 på adressen www.hankintailmoitukset.fi, till kompletteringsdelen till EU:s officiella tidning (EUT) (S-delen) samt till databasen Tenders Electronic Daily (TED). Anbudsbegäran inklusive bilagor skickades samma dag för offentliggörande på leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi på adressen www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Frågorna om upphandlingen besvarades i leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi senast 18.1.2022.
I anbudsförfrågan och dess bilagor beskrevs de lämplighetskrav som ställts på anbudsgivaren samt föremålet för upphandlingen och de ovillkorliga krav som ställts på tjänsterna. I anbudsförfrågan meddelades det att alternativa anbud och delanbud inte godkänns.
Anbudet med bilagor skulle lämnas på finska.
Följande anbudsgivare lämnade anbud inom tidsfristen 28.2.2022 kl. 11.00: Explore Saimaa Oy, Kymen Saaristoliikenne Oy, Suomen Saaristokuljetus Oy, Turun Ajomies Oy, Turun tilausliikenne Oy och West Coast Seaservice Oy Ltd
Avbrytande av upphandlingsförfarandet
Enligt 3 § mom. 1 i lagen om upphandling och koncession inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster (1398/2016, försörjningslagen) ska upphandlingsenheten behandla deltagarna i upphandlingsförfarandet, och övriga leverantörer, jämlikt och utan diskrimination samt agera öppet och med beaktande av kraven på proportionalitet.
Enligt 116 § 1 mom. i försörjningslagen kan upphandlingsförfarandet avbrytas endast av verkliga och grundade orsaker. Med stöd av det beredningsmaterial som lett till 125 § i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) kan en grundad anledning anses vara till exempel att anbudsförfrågan är felaktig och behovet av upphandling har förändrats (RP 182/2010, s. 22).
I rättspraxis har man dessutom ansett (se t.ex. MAO 491/20) att det inte krävs allvarliga eller exceptionella omständigheter för att avbryta upphandlingsförfarandet. Den verkliga och grundade orsaken som är en förutsättning för att upphandlingsförfarandet ska avbrytas kan också bero på att upphandlingsförfarandet är felaktigt på grund av den upphandlande enhetens egen verksamhet eller försummelse.
Beslutet om avbrytande av upphandlingen regleras enligt 116 § 2 mom. i försörjningslagen efter vad 114 § i försörjningslagen föreskrivs om upphandlingsbeslut. Enligt 114 § i försörjningslagen ska den upphandlingsenheten fatta ett skriftligt beslut om de avgöranden som påverkar anbudssökandenas och anbudsgivarnas ställning samt om anbudsförfarandets utgång. Beslutet ska motiveras.
Den upphandlande enheten avbryter upphandlingsförfarandet utan att göra någon upphandling.
Orsaken till att upphandlingen avbryts är att behovet av upphandling har förändrats för den tjänst som är föremål för upphandlingen under upphandlingsförfarandet. Den upphandlande enheten har efter att upphandlingsprocessen inleddes fått ny information som påverkar föremålet för upphandlingen och som gäller behovet av föremålet för upphandlingen. Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 3.3.2022 beslutat att lägga till en ny kvällstur från Runsala till centrum. Därför är det verkliga antalet timmar som använts i prisjämförelsegrunden större än vad som angetts i anbudsförfrågan.
Anbudsförfrågan har också delvis varit felaktig. I anbudsförfrågan ställs för stränga lämplighetskrav på kreditvärdigheten i förhållande till föremålet för upphandlingen. Anbudsförfrågan har till denna del i onödan begränsat konkurrensen.
Den upphandlande enheten har av ovan nämnda skäl en verklig och grundad anledning att avbryta upphandlingsförfarandet. När ett beslut om avbrytande fattas ska man förfara jämlikt och utan diskriminering av anbudsgivarna.
Den upphandlande enheten kommer i föremålet för upphandlingen att inleda ett nytt upphandlingsförfarande som är en separat och ny process i förhållande till det avbrutna upphandlingsförfarandet.
Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:
FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att
Beslutet kan ändras utgående från inlämnat besvär, upphandlingsrättelse eller högre myndighets rätt att uppta till behandling.
Denna punkt i protokollet justeras genast på mötet.
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
partExplore Saimaa Oy
partKymen Saaristoliikenne Oy
partSuomen Saaristokuljetus Oy
partTurun Ajomies Oy
partWest Coast Seaservice Oy Ltd
åtgXXXXX
åtgXXXXX
förkXXXXX