Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion | 165 | 07.10.2020 | 2 |
5289-2020 (02 08 00)
Trafikering av kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3
Sammandrag:
Den regionala kollektivtrafiken har i samarbete med koncernförvaltningens upphandlingstjänster konkurrensutsatt trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3. Trafikidkare för linjerna väljs på grundval av anbudsförfarandets resultat.
Kotn § 165
Planeringschef Lauri Jorasmaa och koncernförvaltningens upphandlingstjänsters andel projektchef Tapani Järvinen 30.9.2020:
Koncernförvaltningen upphandlingstjänster vid Åbo stad (före detta Strategisk upphandling) har på uppdrag av den Regionala kollektivtrafiken genom öppet upphandlingsförfarande lämnat en anbudsbegäran gällande trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3 för tiden 1.7.2021–30.6.2022. Avtalen kan på beställarens beslut fortsätta med ursprungliga villkor för tiden 1.7.2022–30.6.2023 (option).
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har på sitt möte 10.6.2020 § 114 godkänt inledandet av anbudsförfarande i samarbete med upphandlingstjänster. Konkurrensutsättningen innehåller tre (3) delhelheter:
I anbudsbegäran meddelades att det ingås ett avtal med tjänsteproducenten om upphandlingen.
Upphandlingsannonsen publicerades 12.6.2020 i annonseringskanalen HILMA som en upphandling som överskrider EU:s tröskelvärde på adressen www.hankintailmoitukset.fi. Anbudsbegäran med bilagor publicerades samma dag på leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi på adressen www.tarjouspalvelu.fi/turku.
Frågorna i upphandlingen och svaren på dessa publicerades 15.7.2020 på leverantörsportalen Tarjousplavelu.fi. Under samma dag publicerades en korrigeringsannons om upphandlingen.
Inom den angivna tidsfristen 25.9.2020 kl. 11.00 hade följande anbudsgivare lämnat anbud för delhelheten 2 Kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3: Länsilinjat Oy, Nobina Oy, V-S Bussipalvelut Oy och Savonlinja Oy.
I anbudsbegäran beskrevs objektet för upphandlingen och de absoluta kraven satta på tjänsten samt behörighets- och minimikrav som har fastställts för anbudsgivaren och anbudet. I anbudsbegäran meddelades att delanbud beaktas enligt delhelhet och att alternativa anbud inte godkänns.
I anbudsbegäran meddelades att en utvärdering och jämförelse av anbuden genomförs i tre skeden:
Utvärdering av anbudsgivarnas lämplighet
I första skedet av utvärderings- och urvalsprocessen utreds anbudsgivarnas förutsättningar att kunna genomföra upphandlingen. Detta bedömdes genom lämplighetskrav som ställdes på anbudsgivarna i anbudsbegäran.
I utvärderingen av anbudsgivares lämplighet konstaterades att alla anbudsgivare i detta upphandlingsförfarande fyllde lämplighetskraven som ställdes för anbudsgivare.
Anbudens överensstämmelse med anbudsbegäran
Anbuden granskades med tanke på de krav som i anbudsbegäran ställdes.
I utvärderingen konstaterades att alla anbud uppfyller kraven för anbudsbegäran.
Jämförelse av anbudens helhetsekonomiska förmånlighet och val
Som grund för valet meddelades, att bland de givna anbuden kommer man att välja det anbud med det totalekonomiskt förmånligaste priset per delhelhet. Priset används som jämförelseprincip enligt följande:
I jämförelsen får det ekonomiskt mest fördelaktiga helhetspriset med hänsyn till linjekilometer, linjetimmar och bildagar det maximala poängantalet 100 poäng. Övriga anbudsgivares poängantal bildas i direkt relation till det förmånligaste (förmånligaste pris / anbudsgivares pris x 100).
Totalersättningens beräkningsformel ser ut enligt följande:
KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = totalersättning, där:
KMK = linjekilometerersättning
AHK = linjetimersättning på vardagar och lördagar
PHK = linjetimersättning på helgdagar
APK = bildagsersättning
LKM = linjekilometer
ALH = linjetimmar för vardagar och lördagar
PLH = linjetimmar för helgdagar
AP = bildagar.
Delhelhet 2. Totalekonomisk jämförelsetabell för kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3 presenteras med separat bilaga.
Bilaga 1Delhelhet 2. Totalekonomisk jämförelsetabell av kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3
Högsta poäng i jämförelsen av anbud fick V-S Bussipalvelut Oy.
Utifrån bedömningen av anbudet föreslår vi att:
Det totalekonomiskt förmånligaste anbudet i anbudsförfarande för delhelhet 2 är enligt jämförelsen 672 225 € (moms 0 %) om året enligt prisnivån 1.7.2020–30.9.2020. Jämförelsepriset för det nuvarande trafikeringsavtalet är 747 774 € (moms 0 %). Anbudspriset är därmed 75 000 €, det vill säga cirka 10,1 % lägre än det nuvarande avtalspriset.
Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:
FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att:
Dessutom beslutar Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att genast granska protokollet för det här ärendets del.
Kontraktet som binder upphandlingsenheten uppkommer inte genom detta beslut utan först genom särskilda skriftliga avtal. Beslutet kan ändras utgående från inlämnat besvär, upphandlingsrättelse eller högre myndighets rätt att uppta till behandling.
Upphandlingsavtalet kan tecknas och avtalet träda i kraft tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren hade fått eller ansågs ha fått beslutet, anvisning om rättelse och besvärsanvisningen för kännedom.
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
partLänsilinjat Oy
partNobina Oy
partSavonlinja Oy
partV-S Bussipalvelut Oy
förkXXXXX
åtgXXXXX
förkXXXXX
Bilagor:
Kotn § 165
Bilaga 1:Delhelhet 2. Totalekonomisk jämförelsetabell av kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3