Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion12309.10.20192

6420-2017 (07, 633)

Reklam i bussar

Sammandrag:

Nämnden förslås föra en remissdebatt om huruvida annan reklam än Fölis egen tillåts i Fölis bussar. Reklamdebatten fokuserar i synnerhet på reklam på bussarnas utsidor.

Kotn § 123

Kollektivtrafikchef Sirpa Korte 8.10.2019:

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutade om anvisningar om reklam i bussarna 14.3.2018 § 37. Anvisningen innehåller riktlinjer för reklamens innehåll och var reklamen ska placeras. Anvisningen kompletterar dokument relaterade till konkurrensutsättning i de fall då det i avtalet konstateras att trafikoperatörerna får fästa reklamer på Fölis bussar.

Kollektivtrafiken för Åbo stadsregion Föli betalar Föli-bussarnas trafikering i sin helhet (tjänst, flotta, kilometrar) och har följaktligen rätt att besluta om hur bussarnas ytor används för reklam. Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion är inte förpliktad att tillåta reklam på bussarnas ytor och inte heller förpliktad att förbjuda det. Förhållningssättet till reklam varierar från ort till ort. I konkurrensutsatta bussar i Tammerfors finns antingen ingen reklam alls eller endast reklam om bussarnas egen kollektivtrafik. I Helsingfors erbjuds reklam på samma sätt som i de flesta av Fölis avtal.

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har befogenheter att besluta om reklam i bussar. Nämnden kan besluta att till exempel förbjuda reklam, tillåta reklam enligt redan tidigare beslutade villkor eller tillåta reklam, men ändra villkoren (t.ex. inte tillåta reklam på fönsterrutorna eller kräva att plats för Fölis egen reklam ska fortgående reserveras).

Trafikentreprenörerna har begärt att samma villkor om reklam förekommer i Fölis alla trafikeringsavtal eftersom det är tillåtet att tillfälligt byta bussar mellan avtalen (förutsatt att kraven på flottan uppfylls) och de olika villkoren i avtalen försvårar detta.

Avtalen mellan trafikoperatörerna och reklamföretagen är affärshemligheter. Föli har emellertid egen erfarenhet av servicelinjernas och hybridbussarnas reklamavtal, sammanlagt 11 stycken. Enligt den regionala kollektivtrafiken påverkas intäkterna för trafikoperatören på hela Föli-området mycket lite, under 100 000 euro om året.

Åtminstone följande synvinklar ges för olika alternativ för reklam (annan än Fölis egen reklam):

Ingen utomstående reklam

Reklam som i dagsläget

Andra alternativ

Alla alternativ har sina för- och nackdelar, och om dessa diskuteras med nämnden.  

Det är skäl för nämnden att besluta om reklamfrågan innan de stora upphandlingarna inleds vid utgången av året.

Tilläggsmaterial 1Anvisning för reklam i Fölis beställda trafik (14.3.2018 § 37)

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion för en remissdebatt om reklamen som sker i bussarna.

BeslutFörslaget godkändes.