Kauppakirja

 

Myyjä:

Turun kaupunki

Y-tunnus: 0204819-8

 

Ostaja:

JKK-Kiinteistö Oy

Y-tunnus: 1973620-2

Itäinen Rantakatu 74 D 155

20810 Turku

 

Kaupan kohde:

 

Turun kaupungin Koppolaismäen (42) kaupunginosan hyväksytyn tonttijaon mukaisen tontin 853-42-28-1 muodostusosana noin 8505 m2 suuruinen osa yleisestä alueesta Korppolaismäki 42L (853-42-9906-0). Kaupan kohteen osoite on Kölikatu 16, 20810 Turku ja kohde on osoitettu kartalla M 399 / 7.11.2017.

 

Kaupan kohteena oleva tontti on 14.10.2017 voimaan tulleessa asemakaavassa 22/2014 osoitettu venesataman korttelialueeksi. Korttelialueelle saa rakentaa venesatamaa palvelevan rakennuksen tai rakennuksia, joihin saa sijoittaa ravintola-, kahvila-, toimisto- ja myymälätiloja sekä veneiden polttoaineen jakeluaseman katoksineen. Kahvila- ja ravintolatiloja on rakennettava vähintään 50 k-m2. Alueelle saa lisäksi rakentaa portaita, ramppeja, laitureita, istutuksia ja terasseja.

 

Kauppahinta:   

 

Kolmesataatuhatta (300.000,00) euroa.

 

Kaupan perusteet:

 

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätös xx.xx.201X § xx,

päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.201x

 

Muut kaupan ehdot:

 

Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.

 

1. Kauppahinnan maksaminen

 

Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille

ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppa-kirjan allekirjoituksilla.

 

2. Omistus- ja hallintaoikeus

 

Ostaja saa kiinteistön heti omistukseensa ja hallintaansa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.

 

Kiinteistö myydään vapaana kiinnityksistä, rasitteista ja muista maksuvelvoitteista kuin mitä tässä kauppakirjassa on mainittu.

 

3. Käyttöoikeudet, rasitteet ja rasitukset

 

Kaupan kohteella sijaitsee liitekartalla M 399 / 7.11.2017 osoitettuja maanalaisia johtoja. Mikäli Ostaja ei, kohdan 6 mukaisesti, siirrä johtoja rakennushankkeen tieltä, on johtojen omistajalla oikeus perustaa kiinteistörekisteriin rasite johtoja varten korvauksetta. Rasitetoimituksen kustannuksista vastaa rasiteoikeuden saaja.

 

Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan kaupan kohteen omaisuuteen ei kohdistu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä rasituksia tai rajoituksia, eikä uusia asioita ole vireillä.

 

4. Verot, maksut ja vastuu vahingoista

 

Ostaja vastaa kaupanvahvistajan palkkiosta, kohteen lainhuudatuksesta, kiinteistön lohkomiskustannuksista sekä varainsiirtoverosta.

 

Kaupantekovuodelta kiinteistön osalta määrättävästä kiinteistöverosta vastaa myyjä.

Myyjä vastaa kaupan kohdetta kohdanneista vahingoista siihen saakka kunnes omistusoikeus siirtyy ostajalle. Ostaja vastaa vahingoista omistusoikeuden siirtymisen jälkeen.

 

5. Kohteeseen tutustuminen ja asiakirjat

 

Ostaja on tutustunut kiinteistön alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin. Ostaja on verrannut ko. seikkoja kaupan kohdetta koskeviin asiakirjoihin, minkä johdosta ostajalla ei ole huomauttamista.

 

Ostaja on tutustunut kaupan kohdetta koskeviin asiakirjoihin.

 

Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin.

Ostaja on tutustunut:

 

- kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maan-käyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja –määräykset sekä -selostus 22/2014 sekä yleiskaava 2020)

- Ramboll Oy:n laatimiin, 3.11.2017 päivättyihin, karttoihin luodatuista syvyys-käyristä sekä sedimentin haitta-ainetasoista

 

Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:

- lainhuutotodistus __.__.201

- rasitustodistus __.__.201

- kiinteistörekisterin ote __.__.201

 

Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin:

- asemakaavakartat ja -määräykset

- yleiskaava 2020.

 

Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.

 

6. Rakentamiskelpoisuus

 

Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä.

 

Mikäli ostajan rakennushanke edellyttää maanalaisten johtojen siirtämistä, ostaja vastaa kustannuksellaan johtojen siirtämisestä. Ostaja on velvollinen hyväksyttämään siirtosuunnitelmat johtojen omistajalla sekä sopimaan johtojen omistajan kanssa siirtotoimenpiteiden suorittamisesta.

 

Ostaja on tietoinen, että vesiliikelaitoksen verkostojen päälle tai lähietäisyyteen (4 m putken selästä molempiin suuntiin) ei saa sijoittaa mitään rakennuksia, rakennelmia, laitteita, puita tms., koska ne vaikeuttavat verkostojen kunnossa-pitoa tai pahimmassa tapauksessa estävät verkostojen kunnossapidon kokonaan. Lisäksi on syytä huomioida, että mahdollisen liike- / ravintolatilan liittymispiste vesiliikelaitoksen jätevesiviemäriin sijaitsee Kölikadun pumppaamolla ja liittyminen edellyttänee kiinteistökohtaisen jätevesipumppaamon rakentamista.

 

7. Sataman määräykset sekä meri- ja satamaliikenne

 

Ostajan on hankittava ennen laiturin rakentamiseen tarvittavia lupia ja kiinnityspoijujen asentamista Turun Sataman hyväksyntä niille.

 

Ostaja on velvollinen noudattamaan vesialueella Turun kaupungin vahvistetun satamajärjestyksen määräyksiä sekä lisäksi Turun kaupungin antamia sataman muita ohjeita.

 

Turun kaupungin muilla virastoilla ja laitoksilla on oikeus asettaa alueelle sekä sille rakennettuihin rakenteisiin meri- ja satamaliikennettä varten kaikkia lain-säädännön, valtion ja satamaviranomaisten määräämiä ja sen muita vaatimia kiinnikkeitä ja kelluvia merkkejä ja laitteita ostajaa kuulematta.

 

Ostajan on sallittava kaupungin edustajien käyttää vesialueen valvontaan sekä vesialueen huoltotöihin liittyvän lyhytaikaisen laiturin käytön.

 

Ostaja on tietoinen kaupan kohteen vesialueen laivaliikenteestä ja sen aiheuttamista rakennelmiin kohdistuvista rasituksista ja mahdollisista vaurioista sekä laivaliikenteen aiheuttamista vaatimuksista rakenteille ja muille laitteille.

 

8. Rakentamisvelvollisuus

 

Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 60 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta kolmen vuoden kuluessa kauppakirjan allekirjoittamisesta lukien siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönotto-katselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.

 

9. Luovutusrajoitus

 

Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle, jonka kaupunki hyväksyy.

 

10. Sanktiot

 

Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 8. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 9. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.

 

11. Luiskat

 

Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja kiinteistön pihatason korkeuserosta johtuen joko penger- ja leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.

 

12. Rasiteoikeudet

 

Ostaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistön omistajalle korvataan em. toimenpiteestä mahdollisesti aiheutuvat suorannaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin ostajaa enempää kuulematta.

 

13. Pintavedet

 

Ostajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä kiinteistön rajoittuvilta puistoalueilta tai muilta alueilta ja jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, kiinteistölle mahdollisesti valuvien pintavesien pois-johtamisesta.

 

14. Lämpö- ja porakaivot

 

Kiinteistönomistaja on velvollinen toimittamaan Turun Kiinteistöliikelaitokselle tiedon, mikäli kaupan kohteen maaperään porataan lämpö- tai porakaivo. Tie-to tulee toimittaa viipymättä toimenpiteen suorittamisen jälkeen.

 

15. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut

 

Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä vesihuollon liittymismaksu sen jälkeen, kun liittymissopimus on allekirjoitettu.

 

Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistukset.

 

Ostaja vastaa, kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös kiinteistön katuosuudella mahdollisesti ole-vien istutusten ja nurmikon hoito.

 

16. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet

 

Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korvaamaan ja korjaamaan aiheuttamansa vahingon.

 

Kiinteistönomistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm puheena olevalle alueelle.

 

17. Kiinteistön käyttö

 

Kiinteistö on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.

 

18. Kauppaehtojen siirto

 

Edellä kohdissa 10 – 17 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 8. ja 9. ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.

 

19. Irtain omaisuus

 

Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.

 

20. Ympäristönsuojelulain mukainen ilmoitus

 

Ympäristönsuojelulain 139 § mukaisesti myyjä ilmoittaa, että kaupan kohteella on aiemmin ollut polttoaineiden jakelutoimintaa veneille 1980-luvulta vuoteen 2001-2002. Öljyalan palvelukeskus Oy / Jaska-hanke on teettänyt maaperän ja pohjaveden pilaantuneisuuden perustutkimuksen alueella. Ympäristönsuojelu on tarkastanut kohteesta laaditun perustutkimusraportin ja todennut lausunnossaan 5.2.2016, että em. selvityksen tietojen perusteella kohteessa ei ole kunnostustarvetta. Alueelle jää kuitenkin VNa 214/217 kynnysarvopitoisuudet ylittäviä maita, jotka tulee huomioida alueella tehtävien kaivujen yhteydessä.

 

Lisäksi kaupunki on teettänyt Ramboll Oy:llä 3.11.2017 päivätyt tutkimustulokset liittyen vesialueen sedimenttien pilaantumiseen. Tutkimuksissa on todettu, että tason 1C ylittävät sedimentit ovat Turun alueella sellaisia, joille ei ole meriläjityspaikkaa tällä hetkellä. 1C tason ylityksiä kaupan kohteella oli noin 3490 m2 suuruisella alueella sedimenttien pintaosassa 0,3 m syvyydellä. Mikäli kaupan kohteelle tarvitsee tehdä ruoppaustoimia, vastaa kaupunki em. 1C tason ylittävän pilaantuneen sedimentin osalta aiheutuvista lisäkustannuksista.

 

Mikäli myyjän tai sen edeltäjän omistusaikana syntynyttä maaperän pilaantumista ilmenee, ostaja laatii kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman. Kunnostussuunnitelma tulee laatia siten, että puhdistaminen tapahtuu taloudellisesti edullisimmalla tavalla. Ostajan on esitettävä kunnostussuunnitelma myyjän hyväksyttäväksi ennen kunnostussuunnitelman esittämistä viranomaisille. Myyjän tulee hyväksyä tai hylätä kunnostussuunnitelma kuukauden kuluessa. Hyväksyttyään kunnostussuunnitelman myyjä vastaa viranomaisten kunnostussuunnitelman perusteella vaatimista maa-alueen puhdistuskustannuksista.

 

Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen. Puhdistus-kustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.

 

Kaupunki ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen. Kaupunki ei myöskään vastaa maamassojen tai sedimenttien poistosta ja kuljetuksesta aiheutuneista kustannuksista siltä osin, kun ne aiheutuvat yksinomaan rakennushankkeen toteuttamisesta eikä siltä osin, kun ostaja säästää rakennus-hankkeeseen muutoin sitoutuvia kustannuksia (esim. pilaantuneen maan tai sedimenttien kaivu-, ja kuljetuskustannukset siltä osin, kun ne toteutettaisiin rakennushankkeen toteuttamiseksi myös ilman pilaantuneen maan puhdistamista).

 

Jos ostaja ei esitä kunnostussuunnitelmaa viranomaiselle viiden vuoden kuluessa kaupantekopäivästä tai esittää kunnostussuunnitelman viranomaiselle ennen kuin myyjä on sen hyväksynyt tai määräaika myyjän hyväksymiselle on päättynyt, vastaa puhdistuskustannuksista ostaja.

 

Jos kunnostussuunnitelmasta ei saada sovittua ja maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.

 

21. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.

 

Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle

 

Turussa, _________kuun __. päivänä 201

 

Myyjä

 

Ostaja

 

Aika ja paikka edellä mainitut.

 

Julkisen kaupanvahvistajan todistus