Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta36116.08.20171

6524-2017 (653)

Oikaisuvaatimus koskien pääkirjaston vanhan kansliarakennuksen vesikattourakan hankintaa

Tiivistelmä:

Suomen Kateasennus Oy on määräajassa esittänyt oikaisuvaatimuksen koskien tilapalvelujen johtajan 4.7.2017 § 39 päätöstä. Se esittää vaatimuksessaan, että voittaneen tarjous tulisi hylätä tarjouspyynnön vastaisena, koska valittu työnjohtaja ei sen näkemyksen mukaan täytä tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia. Oikaisuvaatimusta esitetään hylättäväksi perusteettomana.

Kilajk § 361

Kiinteistöliikelaitos, tilapalvelut Iiro Tainio ja konsernihallinto, lakiasiat, lakimies Anne Ala-Nissilä 8.8.2017:

Toimivaltasäännös:

Turun kaupunginvaltuuston hyväksymän hallintosäännön (kv 29.5.2017 § 105) 64 § mukaisesti ”Hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.” Hankintapäätöksen on tehnyt Kiinteistöliikelaitoksen Tilapalveluiden johtaja ja näin ollen toimivaltainen toimielin päättämään asianosaisen tekemästä hankintaoikaisuvaatimuksesta on Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta. 

Asian taustaa ja oikaisuvaatimuksen sisältö:

Turun Kiinteistöliikelaitos pyysi 5.6.2017 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjousta Pääkirjaston vanhan kansliarakennuksen vesikaton uusiminen -kokonaisurakasta julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMA:ssa.

Määräaikaan 30.6.2017 kello 12.00 mennessä hankinnasta tuli kolme tarjousta:

Etelä-Suomen Työnvoima Oy                                       82 000 € (alv 0 %)

Kattosepät Oy                                                                148 400 € (alv 0 %)

Suomen Kateasennus Oy                                             139 900 € (alv 0 %)

Kokonaisurakka päätettiin hankkia halvimman tarjouksen antaneelta Etelä-Suomen Työnvoima Oy:ltä kokonaishintaan 82.000 euroa (alv 0 %). Hankinta jäi alle hankintalain mukaisen kansallisen kynnysarvon.

Päätös meni asianosaisille urakoitsijoille tiedoksi. Oikaisuvaatimusohje oli päätöksen liitteenä. Valitusaikana päätöksestä valitettiin Suomen Kateasennus Oy:n toimesta (Liite 1). Valituksen aiheena oli työnjohtajan pätevyyden riittämättömyys sekä työnjohdon kuulumisesta yrityksen omaan henkilökuntaan kyseisen kohteen voittaneella urakoitsijalla.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen johdosta annetut lausunnot:

Etelä-Suomen Työnvoima Oy antoi oman selvityksensä oikaisuvaatimuksessa mainittuihin asioihin (Liite 2). Kohteen tarjouspyynnössä rakennuttajan toimesta on työnjohdollisesti vaadittu seuraavaa (Liite 3):

”Valittavalla kokonaisurakoitsijalla tulee olla omaan henkilökuntaan kuuluva vastaava työnjohtaja hankkeessa. Vastaavalla työnjohtajalla tulee olla vähintään 5 vuoden työkokemus työnjohtotehtävistä. Työnjohtajalla tulee olla sijainen loma-aikoina ja mahdollisen sairasloman aikana. Tarjoukseen on liitettävä vastaavan työnjohtajan tiedot minimikriteerien osalta.”

Kilpailutuksen voittanut yritys, Etelä-Suomen Työnvoima Oy toimitti tarjouksessaan mainitut dokumentit, jotka täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset vastaavan työnjohtajan kriteerien osalta.

Oikaisuvaatimuksessaan Suomen Kateasennus Oy toteaa rakennuksen historiallisen sekä kulttuurillisen merkittävyyden lisäävän urakan vaativuutta. Itse rakennustyö kuitenkin noudattaa vaatimustasoltaan ja toteutustavaltaan normaalia tiilikattosaneerausta. Kohteen historiaan liittyvät erityispiirteet on kuvattuna urakkaohjelmassa, eivätkä ne vaadi rakennusteknisesti normaalista poikkeavaa erityisosaamista.

Hankintaoikaisun tutkiminen ja arviointi:

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta, mistä johtuen siihen ei sovelleta hankintalakia kokonaisuudessaan. Kuitenkin hankintalain 135 § mukaan ”hankintaoikaisua sovelletaan myös sellaisen hankintayksikön päätöksen tai muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun korjaamiseen, johon ei muutoin sovelleta tätä lakia”. Pykälän esitöiden mukaan ”Hankintalain tarkoittamien asianosaisten osalta hankintalain hankintaoikaisua koskevat säännökset tulisivat kuitenkin erityislainsäädäntöön sisältyvinä ensisijaisesti sovellettaviksi.” Näin ollen tullaan siihen johtopäätökseen, että ko. pienhankinnassa sovelletaan hankintalakia hankintaoikaisua koskevan sääntelyn osalta.

Asiassa on edellä esitetyin perustein esitetty kysymys sen arvioinnista, onko tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan tarjous tarjouspyynnön mukainen.

Hankintalain 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen sekä yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden edellyttävän tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä ja hankintayksikön tulee voida arvioida tarjousta siitä ilmenevien tietojen perusteella.

Johtopäätös

Edellä esitetyillä perusteilla hankintayksikkö on valinnut kokonaisurakoitsijan tarjouspyynnössä ilmoitettujen kriteerien ja hankintalain mukaisesti. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättänee edellä esitetyin perustein, että Suomen Kateasennus Oy:n oikaisuvaatimuksessa esittämät vaatimukset hylätään perusteettomana.

Liite 1Suomen Kateasennus Oy:n oikaisuvaatimus

Oheismateriaali 1Etelä-Suomen Työnvoima Oy:n lausunto

Oheismateriaali 2Tarjouspyyntö

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää, että Suomen Kateasennus Oy:n oikaisuvaatimus hylätään perusteettomana esitystekstistä ilmenevin perustein.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedEtelä-Suomen Työnvoima Oy
aoSuomen Kateasennus Oy


Liitteet:

Kilajk § 361
Liite 1:Suomen Kateasennus Oy:n oikaisuvaatimus