Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta35116.08.201719

2025-2016 (661)

Laivateollisuudenkadun osan, Siilinkadun, Päästäisenpolun ja Metsähiirenkadun katusuunnitelmat (Pansio)

Tiivistelmä:

Pansion sorakatujen katusuunnitelmat on laadittu katujen perusparantamiseksi. Kadut päällystetään asfaltilla ja pintakuivatusta tehostetaan. Samalla katujen ylläpitotarve vähenee olennaisesti. Katujen korkeusasema noudattelee nykyistä korkeutta. Liikennejärjestelyihin ei tule muutoksia.

Kilajk § 351

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö suunnitteluinsinööri Jani Tulkki ja liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 19.5.2017:

Katusuunnitelman laadinta on käynnistetty sorapäällysteisen katujen ylläpitotarpeista. Kadulla on tarve alentaa kunnossapitokustannuksia ja parantaa katualueen hulevesien hallintaa. Päällystäminen ei muuta katujen liikennejärjestelyperiaatteita. Jalankulun tai pyöräilyn erotteluun autoliikenteestä ei ole tarvetta, myöskään hidasteiden rakentamiseen asetetut kriteerit eivät alueella täyty.

Kadun tasaus eli korkeusasema säilyy likimain nykyisellään siten, että tonttiliittymät ovat siihen sovitettavissa. Ajoradan leveys noudattaa nykyisiä leveyksiä katualueen tilavarauksen huomioon ottaen. Laivateollisuudenkadulla ja Siilinkadulla ajoradan leveys on 5 metriä, Päästäisenpolulla leveys on 4 metriä ja Metsähiirenpolun leveys on 3,8 metriä.

Katujen kuivatusta parannetaan sivu- ja pituuskaltevuuksia muuttamalla ja lisäämällä hulevesikaivojen määrää. Metsähiirenkadun eteläreunalla asetetaan reunatuki paaluvälille 15 – 140. Suunnitelluilla toimenpiteillä hulevesiä hallitaan aiempaa paremmin. Hulevedet eivät pääse normaaleissa sade- ja valuntatilanteissa enää kulkeutumaan kadulta kiinteistöille. Rankkasateetkaan eivät syö kestopäällysteeseen uria, kuten sorapäällysteeseen.

Alueen katujen päällystämisestä on tehty aloite vuonna 2015 (oheismateriaali 1). Katusuunnittelun vireilläolosta ilmoitettiin asukkaille 22.3.2016. ja pyydettiin näkemyksiä ja kannanottoja mahdolliseen asfaltointiin liittyen. Saaduissa palautteissa noin 70% kantaa ottaneista oli asfaltoinnin kannalla.

Katusuunnitelma oli nähtävillä 2.5. -16.5.2017. Suunnitelmasta jätettiin neljä muistutusta (oheismateriaali 3-6). Museopalvelut ei lausunnossaan puolla asfaltointia.

Muistutuksissa 2 ja 3 vedotaan mm. valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön, jonka suunnittelijana on ollut arkkitehti Erik Bryggman. Turun museokeskus toteaa näkemyksenään ja kannanottonaan, että Laten asuinalue on kansainvälisesti tunnetun arkkitehdin Erik Bryggmanin suunnittelema ja valtakunnallisesti ainutlaatuinen aluekokonaisuus, jonka yksi tärkeä ominaisuus on sorapintaiset kadut, joita ei tulisi asfaltoida. Muistutuksessa 4 halutaan varmistaa kuivatuksen toimivuus ja muistutus 1 puoltaa katujen asfaltointia.

Alueen asemakaavassa on määritelty erilaisia suojelumääräyksiä rakennuksille ja osittain pihoille, mutta katujen pintamateriaalia ei ole tarkoin määritelty. Betonireunakiveä on alueen kaduille suunniteltu ainoastaan teollisuusalueeseen rajautuvalle osuudelle Metsähiirenkadulle.

Liite 1Laivateollisuudenkadun osan katusuunnitelma K 3178 011, 27.4.2016

Liite 2Metsähiirenkatu katusuunnitelma K 6667 005, 27.4.2016

Liite 3Siilinkatu katusuunnitelma K 6672 009, 27.4.2016

Liite 4Päästäisenpolku katusuunnitelma K 6675 004, 27.4.2016

Oheismateriaali 1Aloite kadun päällystämiseksi, 25.9.2015

Oheismateriaali 2Museopalvelut Lausunto

Oheismateriaali 3 Muistutus 1

Oheismateriaali 4Muistutus 2

Oheismateriaali 5Muistutus 3

Oheismateriaali 6Muistutus 4

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä katusuunnitelmat K 3178 011, 27.4.2016,  K 6672 009, 27.4.2016, K 6675 004, 27.4.2016 ja K 6667 005, 27.4.2016.

Samalla johtokunta päättää, etteivät jätetyt muistutukset anna aihetta muuttaa katusuunnitelmia.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoBryggman-seura ry
aoKoponen Ari
aoPanisse Jean-Pierre
aoSinokki Jani
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tiedYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 351
Liite 1:Laivateollisuudenkadun osan katusuunnitelma K 3178 011, 27.4.2016
Liite 2:Metsähiirenkatu katusuunnitelma K 6667 005, 27.4.2016
Liite 3:Siilinkatu katusuunnitelma K 6672 009, 27.4.2016
Liite 4:Päästäisenpolku katusuunnitelma K 6675 004, 27.4.2016