Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kiinteistöliikelaitos, suunnittelu | |||
Suunnittelupäällikkö | 52 | 02.06.2017 |
5810-2017 (634)
Pyörätiemerkintöjen muutokset Tampereentiellä, Tampereen Valtatiellä ja Raunistulan puistotiellä
Suunnitteluyksikkö/ Susan Nymander 31.5.2017:
Aloitteen tekijä
Suunnitteluyksikkö
Kadut/Alue
Tampereentie
Tampereen Valtatie välillä Raunistulan Puistotie – Kaerlantie
Raunistulan puistotie välillä Tampereen Valtatie - Markulantie
Sisältö
Maalaukset
Tampereentien ja Tampereen Valtatien jalankulku- ja pyöräteille kadun molemmin puolin sekä Raunistulan puistotiellä kadun itäpuolen pyörätiellä pilotoidaan keskiviivan maalaamista pyörätielle. Keskiviiva maalataan erotelluilla jalankulku- ja pyöräteillä pyörätien keskelle erottamaan pyöräilijöiden kulkusuuntia. Keskiviiva luo pyörätielle pääreittimäisen ilmeen ja pyöräilijän orientaatio helpottuu. Lisäksi keskiviiva muistuttaa pyöräilijää mahdollisesta vastaantulijasta.
Erotellulla väylällä pyörätiellä oleva keskiviiva kertoo selvästi sekä pyöräilijälle että kävelijälle väylätyypin ja viestii selvästi kumpi puoli erotellusta väylästä on pyöräilijälle ja kumpi kävelijälle. Pyörätien maalauksia täydennetään polkupyöräsymboleilla sekä ajosuuntanuolilla. Myös jalkakäytävälle maalataan jalankulkijan symboleita.
Yhdistetyillä pyöräteillä keskiviiva maalataan väylän keskelle ja se ohjaa liikenteen suuntia samalla tavoin kuin ajoradalla. Keskiviiva ei kuitenkaan määrää jalankulkijaa, vaan sillä on vain ohjaava vaikutus. Keskiviiva luo yhdistetyillä jalankulku- ja pyöräteillä väylämäisen vaikutelman ja se osoittaa myös reitin jatkuvuuden.
Keskiviivan käyttöä jalankulku- ja pyöräteillä on tarkoitus laajentaa valituille tärkeimmille sisääntuloväylille ja yhdelle poikittaiselle reitille sekä tarvittaessa muualle verkostolle epäjatkuvuuskohtiin. Keskiviiva osoittaa tuolloin tärkeimmät reitit, joita on helppo seurata.
Käytettävä keskiviiva on tiemerkintä numero 1.2, eli 10cm leveä katkoviiva, jonka jako on 1m viiva ja 3m väli. Erotelluilla jalankulku- ja pyöräteillä erotteluviivana käytetään yhtenäistä 10cm leveää viivaa numero 4.1 ja tarvittaessa reunaviivan jatketta 5.4. Reunaviivan jatkeen maalaaminen on tarpeen esimerkiksi laajoissa tonttiliittymissä väylän jatkumisen osoittamiseksi sekä pyöräilijälle että risteävälle ajoneuvolle.
Liikennesuunnitelmissa ei ole osoitettu mittakaavan vuoksi kaikkia maalauksia. Maalausten toteuttamiseksi on rakennuttajalle toimitettu erillinen maalausohje (oheismateriaali 1).
Merkkimuutokset
Tampereentien pyöräteille lisätään puuttuvia erotellun jalankulku- ja pyörätien merkkejä ja välille Lehtismäentie-Oskarinkuja lisätään pyöräilijän ja jalankulkijan reittiä osoittavat merkit, sillä tämä väli on tonttikatua. Pyrkivänkujan, Autistenkadun ja Lehtismäentien liittymiin asetetaan stop -merkit ja Pyrkivänkujan ja Autistenkadun risteyksiin kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet. Stop -merkin asettaminen kärkikolmion sijasta näille liittyville kaduilla on perusteltua, sillä liittyvältä kadulta tulevan auton kuljettajan huomio keskittyy kolmea kaistaa vasemmalta tuleviin ajoneuvoihin ja oikealta tuleva pyöräilijä ja jalankulkija on vaarassa jäädä huomaamatta. Lisäksi kaikissa risteyksissä on näkemäesteitä pyörätielle: Pyrkivänkujalla ja Lehtismäentiellä pensaita tai pysäköityjä autoja ja Autistenkadulla talon kulma on pyörätiessä kiinni. Jalankulkijan ja pyöräilijän turvallisuuden lisäksi tällä parannetaan sivukadulta tulijan edellytyksiä kiinnittää enemmän huomiota vilkkaaseen risteävään liikenteeseen.
Tampereentien, Tampereen Valtatien ja Raunistulan puistotien risteyksessä lisätään puuttuvia pyörätiemerkkejä ja vaihdetaan vääränlaista väylätyyppiä osoittavat merkit oikeiksi. Liittyvillä kaduilla asetetaan kärkikolmioiden alle kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet.
Raunistulan puistotiellä lisätään puuttuvia pyörätiemerkkejä ja vaihdetaan vääränlaista väylätyyppiä osoittavat merkit oikeiksi. Liittyvillä kaduilla asetetaan kärkikolmioiden alle kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet. Uudenlaiset pyörätiemaalaukset tehdään ainoastaan kadun itäpuolella olevalla erotellulle pyörätielle, sillä länsipuoleinen jkpp tulee päällystettäväksi lähivuosina.
Tampereen valtatiellä lisätään puuttuvia pyörätiemerkkejä ja vaihdetaan vääränlaista väylätyyppiä osoittavat merkit oikeiksi. Liittyvillä kaduilla asetetaan kärkikolmioiden alle kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet. Välillä Tammispaltantie – Markulantie kadun länsipuolen pyörätie muutetaan yhdistetyksi, koska jkpp on liian kapea (noin 3m) ollaakseen eroteltu ja turvallinen. Tämän lisäksi Markulantiestä pohjoiseen länsipuolen väylä on yhdistetty.
Raunistulan puistotien ja Markulantien risteyksessä Markulantien suuntaan lähtevä eroteltu jkpp muutetaan yhdistetyksi ”välikehän” väylätyypin yhdenmukaistamiseksi ja keskiviivan maalauksen mahdollistamiseksi tulevaisuudessa. Myös Tampereen Valtatien ja Markulantien risteyksessä Markulantien pyörätiet merkitään yhdistetyiksi. Markulantien merkkimuutokset toteutetaan kuitenkin omana kokonaisuutenaan.
Perustelut
Viimevuonna asfaltoidut pyörätiet mahdollistavat maalausten pilotoinnin maalaamattomille asfalteille. Pilotoinnilla kerätään kokemusta merkintöjen mahdollista laajentamista varten. Pyörätiemerkit päivitetään vastaamaan nykyistä ja maalausten jälkeistä tilannetta maastossa. Kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet lisätään kaikille liittyville kaduille, koska erityisesti kaksi ajorataiselle kadulle kääntyvä ajoneuvo kiinnittää huomionsa helposti pelkästään ajoneuvoliikenteeseen.
Liite 1L 5808 123, muutos 22.5.2017
Liite 2L 6566 002, muutos 15.5.2017
Liite 3L 6151 016, muutos 15.5.2017
Liite 4L 5808 097, muutos 15.5.2017
Liite 5L 5808 096, muutos 15.5.2017
Liite 6L 6566 005, muutos 15.5.2017
Liite 7L 6566 092, muutos 15.5.2017
Liite 8L 6566 088, muutos 15.5.2017
Liite 9L 6566 093, muutos 15.5.2017
Liite 10Yleiskartta maalattavisa jalankulku- ja pyöräteistä
Liite 11Maalausohje
PäätösSuunnittelupäällikkö päätti hyväksyä jalankulku- ja pyörätiemerkintöjen muutokset, kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet ja stop -merkit suunnitelmien L 6566 602, muutos 15.5.2017, L 5808 123, muutos 22.5.2017, L 6566 002, muutos 15.5.2017, L 6151 016, muutos 15.5.2017, L 5808 097, muutos 15.5.2017, L 5808 096, muutos 15.5.2017, L 6566 005, muutos 15.5.2017, L 6566 092, muutos 15.5.2017, L 6566 088, muutos 15.5.2017 ja L 6566 093, muutos 15.5.20172017 mukaisesti. Päätös voidaan toteuttaa heti mahdollisista valituksista huolimatta.
Matti Salonen
suunnittelupäällikkö
Oikaisuvaatimusohje liitteenä
Jakelu
tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
Liitteet:
Kllsuun § 52
Liite 1:L 5808 123, muutos 22.5.2017
Liite 2:L 6566 002, muutos 15.5.2017
Liite 3:L 6151 016, muutos 15.5.2017
Liite 4:L 5808 097, muutos 15.5.2017
Liite 5:L 5808 096, muutos 15.5.2017
Liite 6:L 6566 005, muutos 15.5.2017
Liite 7:L 6566 092, muutos 15.5.2017
Liite 8:L 6566 088, muutos 15.5.2017
Liite 9:L 6566 093, muutos 15.5.2017
Liite 10:Yleiskartta maalattavisa jalankulku- ja pyöräteistä
Liite 11:Maalausohje