Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta6615.02.201715
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta8001.03.20175

973-2017 (635)

Tuomiokirkkoa ympäröivien alueiden yleissuunnitelma nopeusrajoitusten alentamiseksi

Tiivistelmä:

Tuomiokirkon ympäröivien alueiden kuten Yliopistonmäen ja Kasarmialueen kaduilla on runsaasti kadunvarsipysäköintiä, pyöräilyä ja jalankulkua. Alueella ei ole tarvetta läpiajoon. Liikkujan turvallisuuden ja ympäristön rauhoittamisen vuoksi alueen nopeusrajoitusta alennetaan.

Kilajk § 66

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava 24.1.2017:

Suunnitteluyksikkö on laatinut yleissuunnitelman kirkon ja yliopiston alueille, joissa nopeusrajoitusta lasketaan. Suunnittelualue rajautuu Tuomiokirkkokatuun, Hämeenkatuun, Helsinginkatuun ja Aurajokeen.

Tuomiokirkon ympäristö on pihakatualuetta. Pihakatualue alkaa Piispankadulta ja Henrikinkadulta tultaessa Tuomiokirkonkadulle sekä Hämeenkadulta tultaessa Akatemiankadulle. Pihakatualueella nopeusrajoitus on 20 km/h.

Piispankadulla on runsaasti rajoittamattomia kadunvarsipysäköintipaikkoja, joka aiheuttaa lisäliikennettä paikanhakijoiden toimesta. Piispankadulla on varsin leveä katupoikkileikkaus, joka soveltuu hyvin ajoradalla tapahtuvaan pyöräilyyn, kunhan autojen nopeustaso on riittävän alhainen. Alueella ei ole tarvetta läpiajoliikenteelle, vaan ajoneuvojen matkat joko alkavat tai päättyvät tänne.

Liikennelaskentojen mukaan pyöräilijöitä Piispankadulla vuorokaudessa on ollut noin 3 400 ja kävelijöitä noin 3 900. Määrät ovat suuret juuri opiskelupaikkojen läheisyyden vuoksi.

Uuden yleissuunnitelman mukaan Tuomiokirkkokadun, Hämeenkadun, Helsinginkadun ja Aurajoen rajaaman alueen nopeusrajoitus lasketaan 40 km/h:stä 30 km/h:iin.

Liite 1Yleissuunnitelma alueesta, jossa nopeusrajoitusmuutos toteutetaan

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Tuomiokirkkokadun, Hämeenkadun, Helsinkadun ja Aurajoen rajaaman alueen nopeusrajoitusten yleissuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

PäätösAsia pantiin pöydälle Puljujärven Toivarin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kilajk § 80

Pöydältä 15.2.2017 § 66.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 66
Liite 1:Yleissuunnitelma alueesta, jossa nopeusrajoitusmuutos toteutetaan