Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta46823.11.201620

11183-2016 (632)

Molemminpuolisen kadunvarsipysäköinnin rajoittaminen Nummi-Itäharju -alueen katuverkolla työmatkapysäköintivyöhykkeellä

Tiivistelmä:

Nummi-Itäharju -alueen työmatkapysäköintivyöhykkeen kaduilla rajoitetaan pysäköintiä siten, että ajoradan molemmin puolin ei ole sallittua pysäköidä. Pysäköinnin rajoittamisella parannetaan erityisesti sorapäällysteisen katujen ylläpitoedellytyksiä.

Kilajk § 468

Ympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola, Kiinteistöliikelaitos, Infrapalvelut, valvontapäällikkö Esa Mettälä:

Taustaa

Nummen nk. Kuuvuoren ja Itäharjun alueen vanhoilla tonttikaduilla ei ole pysäköintiä rajoitettu liikennemerkein. Johtuen alueen sijainnista varsin lähellä tyopaikkakeskittymiä, kadunvarsia on enenevässä määrin alettu käyttämään työmatkapysäköintiin. Oletettavin syy kadunvarsipaikkojen käytölle on sen edullisuus verrattuna pysäköintiin niihin tarkoitetuissa laitoksissa sekä toisaalta se, ettei laitospysäköintipaikkojen tarjonta tiettävästi vastaa täysin paikkojen kysyntää. Lukuisissa palautteissa ei ole ilmennyt sellaista, että asukkaiden pysäköintipaikan saanti olisi kadunvarsipysäköinnin johdosta estynyt. Tilaa asukkaiden ajoneuvoille tonteilla on lukuun ottamatta vain hyvin harvoja poikkeuksia, joten välitöntä tarvetta asukaspysäköintijärjestelmälle alueella ei ole. Koska kyseisillä kaduilla ei ole myöskään palveluita, joissa asiointi tukeutuisi kadunvarsipysäköintiin, pysäköinnin enimmäisajan säätelylle tai sen maksulliseksi asettamiselle ei ole aihetta.

Pysäköinnin aiheuttamasta katujen ahtaudesta on käyty useita keskusteluja mm. Itäharjun Omakotiyhdistyksen ja kaupunkisuunnittelun kesken, Kuuvuoren alueelta yhteydenpito on ollut etupäässä puhelinkeskustelua. Pysäköinnin rajoittamista puoltava tahtotila asukkaita edustavien tahojen suunnalta on ollut ilmeinen.

Kadunvarsipysäköinnin aiheuttamat ongelmat

Sorakatujen liikennöitävät ajorataleveydet ja muodot vaihtelevat suuresti. Osalla katuosuuksia sorapinnoite ulottuu tontin rajasta rajaan, jolloin liikkumista haittaamaton pysäköinti jopa molemmin puolin ajorataa olisi mahdollista, mutta ei sallittua (maastoa/ajoradan ulkopuolella). Osalla katuja ajorata rajoittuu toispuoliseen tai molemmin puoliseen viherkaistaan, painanteeseen, avo-ojaan jne. jolloin pysäköinti tulee kyseeseen vain ajoradan toisella reunalla. Lukuisten katselmusten ja kuvallisten palautteiden perusteella vallitsevat pysäköintikäytännöt eivät huomioi käytettävissä olevan tilan riittävyyttä. Ajoneuvoja pysäköidään huomioimatta liikkumisen ja ylläpidon tarpeita sekä haitallisimmillaan ajoradan molemmin puolin. Molemminpuolinen pysäköinti vaikeuttaa paikoin kohtuuttomasti ajoratojen kunnossapitoa sekä tekee liikkumisesta kaikin puolin epämiellyttävää kohtaamistilanteissa. Tonteille liikennöinti on monissa tapauksissa myös hankalaa pysäköinnistä johtuen. Pysäköinninvalvonnan on lähes mahdotonta puuttua sinällään kiistattoman näköisiin tilanteisiin, koska kohdakkain pysäköineiden kuljettajien ajojärjestystä ei voida varmuudella osoittaa. Vain jälkimmäinen pysäköinti on aiheuttanut liikenteelle esteen ja on virheellistä. Monissa tapauksissa valvonta on keskittynyt arviomaan vain sitä, onko ajoneuvo pysäköity kokonaisuudessaan ajoradalle vai onko ajoneuvo osittain lain vastaisesti ajoradan ulkopuolisella viher- tai sorakaistalla (maastossa/ajoradan ulkopuolella).

Pysäköinnin rajoittaminen

Lähtökohtaisesti pysäköinti kielletään ongelmallisimmalla alueella (Kuuvuori ja Itäharjun Karjakadun länsipuolinen alue) katujen toisella reunalla. Kielloilla taataan sorakatujen esteetön ylläpito, mikä varsinkin talvihoitokautena on osoittautunut paikoin hyvin hankalaksi. Kieltojen myötä harkinta pysäköinnin laillisuudesta muuttuu hyvin yksiselitteiseksi, mikä on sekä pysäköitsijän että valvonnankin edun mukaista. Pysäköintikieltojen sijoittelussa on huomioitu vallitsevat käytännöt; eli se puoli katua, joka koetaan nykyisin paremmin pysäköinnille soveltuvaksi, on jätetty pysäköinnille sallituksi. Kieltojen sijoittelussa on myös mahdollisuuksien mukaan huomioitu alueelle saapuvan autoilijan mahdollisuus havaita uudet kiellot siten, että kiellot on sijoitettu vasten vilkkaimpia tulovirtoja.

On ilmeistä, että kieltojen myötä kadunvarsipysäköinti tulee levittäytymään nykyistä laajemmalle alueelle Itäharjun puolella, koska katujen molemmin puolinen paikkatarjonta poistuu. Tämä on huomioitu asettamalla pysäköintikieltoja yksipuolisesti aina Karjakadulle asti ulottuvalle katuverkolle. Toimenpide saattaa osoittautua käytännössä ylimitoitetuksi, sillä pysäköintikäyttämisen muutosta on vaikea ennalta arvata. Mikäli pysäköintirajoitusten laajuus osoittautuu epätarkoituksenmukaiseksi, on sitä mahdollisuus arvioida uudelleen saatavien kokemusten perusteella.

Kaupunkisuunnittelun esitys pitää sisällään lisäksi asiointipaikoitusta helpottavia toimenpiteitä Vesimiehenkadulla, missä lyhytaikaisten paikkojen määrää kadulla lisätään työmatkapysäköinnin kustannuksella.

Liite 1Liikennesuunnitelma L 6552 016

Liite 2Liikennesuunnitelma L 4573 006

Liite 3Ote liikennesuunnitelmasta L 6094 054 pvm. 25.10.2016

Liite 4Ote liikennesuunnitelmasta L 3109 026 pvm. 25.10.2016

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitos päättää hyväksyä molemminpuolisen kadunvarsipysäköinnin rajoittamisen Nummi-Itäharju -alueen katuverkolla suunnitelmien L 6552 016, L 4573 006, ote L 6094 054 pvm. 25.10.2016 sekä ote L 3109 026 pvm. 25.10.2016 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tiedKiinteistöliikelaitos, valvonta
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu


Liitteet:

Kilajk § 468
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 6552 016
Liite 2:Liikennesuunnitelma L 4573 006
Liite 3:Ote liikennesuunnitelmasta L 6094 054 pvm. 25.10.2016
Liite 4:Ote liikennesuunnitelmasta L 3109 026 pvm. 25.10.2016