Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta39328.09.201610

1026-2015 (630, 660)

Satakunnantien, Tampereentien, Yrjänänkadun, Raunistulanrampin ja Virusmäenrampin liittymäalueen katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat

Tiivistelmä:

Satakunnantien, Tampereentien, Yrjänänkadun ja Aninkaistensillan alueen liikenneverkko muuttuu. Köydenpunojankaaren valmistuttua Tampereen suunnalta tuleva liikenne ohjataan Aninkaistensillan alta kohti Naantalin pikatietä. Muutoksen yhteydessä Yrjänänkadun läpiajo poistuu.

Kilajk § 393

Yto, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava 5.9.2016:

Suunnitteluyksikkö on teettänyt alueen katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.

Satakunnantien, Tampereentien, Yrjänänkadun, Raunistulanrampin ja Virusmäenrampin liittymäalueen suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 13.6.2016 – 27.6.2016. Suunnitelmista ei ole tullut muistutuksia.

Ratapiha-alueen osayleiskaava on tullut voimaan 28.11.2009. Osayleiskaavassa on laadittu erilaisia vaihtoehtoja liikenneverkosta. Liikenneverkkovaihtoehdoista ”oykB” valikoitui jatkotyön pohjaksi. Tässä ratkaisussa Yrjänänkadun läpikulkeva liikenne siirtyy lähemmäs rata-aluetta uudelle kadulle. Yrjänänkadun ympäristön liikennehaitat vähenevät huomattavasti.

Asemakaava ”(Pohjola) 071-21.-2, Juhannuskukkula (osa), Köydenpunojankatu (osa), Paasirinne, Paratiisintie, Veturimiehenkatu, rautatiealue” on tullut voimaan 11.10.2014. Asemakaavan liikenneverkkoratkaisu perustuu osayleiskaavan mukaiseen ratkaisuun.   

Asemankaavan mukaisessa ratkaisussa Yrjänänkadun kautta menevä läpiajoyhteys suunniteltiin kulkevaksi Aninkaistensillan alta. Yrjänänkadun liikennemäärät vähenevät huomattavasti ja ympäristö rauhoittuu. Satakunnantien, Yrjänänkadun ja Tampereentien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmissa läpiajava liikenne kulkee Raunistulanramppia Aninkaistensillan ali kohti uutta Köydenpunojankaarta sekä Köydenpunojankatua. Suunnitelmien mukaan Aninkaistensillalta ei ole enää mahdollista kääntyä vasemmalle Yrjänänkadulle. Tampereentieltäkään ei pääse ajamaan enää suoraan Yrjänänkadulle, jolloin läpiajo poistuu (oheismateriaali 1).

Aninkaistensillalta tuleva yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie muuttuu erotelluksi väyläksi ennen Satakunnantien ja Tampereentien risteysaluetta nykytilanteessakin. Pyöräilijä- ja jalankulkijamääriltään vilkas väylä levennetään siten, että kokonaisleveys muuttuu nykyisestä neljästä metristä viiteen metriin. Nykyistä eroteltujen väylien ratkaisua parannetaan myös siten, että liikennevalojen painonapit rakennetaan sekä jalankulkijoiden että pyöräilijöiden puolelle.

Yrjänänkadun alun pyörätie ja jalkakäytävä rakennetaan myös siten, että kokonaisleveys on viisi metriä. Yrjänänkadun suunnalta Virusmäenrampin jalkakäytävä poikkeuksellisesti laatoitetaan, jotta asfaltoidusta kapeasta väylästä ei tule väärää mielikuvaa pyöräilijöille. Tämä Virusmäenrampin vieressä kulkeva väylä on tarkoitettu ainoastaan jalankulkijoille.

Liite 1Liikenteenohjaussuunnitelma L 5808 123, 10.6.2016

Liite 2Liikenteenohjaussuunnitelma L 5808 124, 10.6.2016

Liite 3Katusuunnitelma K 5808 121, 10.6.2016

Liite 4Katusuunnitelma K 5808 122, 10.6.2016

Oheismateriaali 1Yleiskartta alueen liikennejärjestelyistä

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Satakunnantien, Tampereentien, Yrjänänkadun, Raunistulanrampin ja Virusmäenrampin liittymäalueen katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteinä 1-4 olevien liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmien mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 393
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5808 123, 10.6.2016
Liite 2:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5808 124, 10.6.2016
Liite 3:Katusuunnitelma K 5808 121, 10.6.2016
Liite 4:Katusuunnitelma K 5808 122, 10.6.2016