Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta37614.09.201611

5576-2016 (630)

Pyöräpysäköintipaikkojen lisääminen keskustan alueelle

Tiivistelmä:

Keskustan alueella on tarve lisätä pyöräpysäköintipaikkoja. Kiinteistöliikelaitoksen varastossa on olemassa jo aiemmin hankittuna 198 yksittäistä, maahan perustettavaa pyörätelinettä. Niistä 166 esitetään sijoitettavaksi kymmeneen eri kohteeseen. Osassa kohteista uudet pyörätelineet korvaavat vanhoja huonokuntoisia telineitä, osassa kohteita laajennetaan olemassa olevia pyöräpysäköintejä ja osa kohteista on kokonaan uusia pyöräpysäköintipaikkoja.

Kilajk § 376

Yt, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymander 29.8.2016:

Tarveselvitys Turun keskustan pyöräpysäköinnistä valmistui kesällä 2015. Tarveselvityksessä kartoitettiin nykyisten pyöräpysäköintipaikkojen sijainti, laatu ja kapasiteetti, sekä paikkoja, joissa on usein polkupyöriä pysäköitynä, mutta ei pyörätelineitä. Tarveselvityksessä havaittiin pyöräpysäköintipaikkoja, joita on syytä parantaa ja laatutasoa nostaa, sekä uusia paikkoja, joissa pyörätelineille on kysyntää.

Tarveselvityksessä havaittujen lisäys- ja muutostarpeiden perusteella pyöräpysäköintikohteiden perustamisesta on valmisteilla yleissuunnitelma. Yleissuunnitelma tulee perustumaan tarveselvityksessä havaittuihin lisäys- ja muutostarpeisiin, mutta myös liikenteelliseen saavutettavuuteen sekä toteutusmahdollisuuksiin tilantarpeen osalta. Tarveselvityksen perusteella pyöräpysäköintipaikkoja on tarve lisätä myös lämmitetyillä katualueilla, sekä alueilla, joita tultaneen lähitulevaisuudessa remontoimaan.

Edellinen pyöräpysäköinnin yleissuunnitelma keskustan alueelle on vuodelta 2007. Tämän perusteella Kiinteistöliikelaitos on hankkinut varastoon Vestre -merkkisiä Urban -pyörätelineitä (oheismateriaali 1). Telineessä on runkolukitusmahdollisuus. Urban –pyöräteline on yksittäin asennettava ja jokainen teline vaatii oman perustuksensa maan alle. Pyörätelineiden perustamisesta on Eerikinkadulle rakennetun pyöräpysäköintipaikan yhteydessä tehty suunnitelma (oheismateriaali 2), jota voidaan noudattaa pyörätelineiden osalta myös muissa kohteissa.

Koska Urban –pyörätelineet upotetaan maahan, niitä ei voida käyttää katulämmitysalueella eikä alueilla, joilla niitä on esimerkiksi tapahtumien aikaan tarve siirtää. Koska vanhaa yleissuunnitelmaa ei ole täysin toteutettu, telineitä on edelleen asentamatta 198 kappaletta.

Uusi pyöräpysäköinnin yleissuunnitelma vaatii vielä mm. pyörätelinetelinemallin valinnan alueille, joilla ei voida käyttää maahan upotettavaa Urban -pyörätelinettä. Telinemallin valinta vaatii vielä valmistelua, joten yleissuunnitelma tuodaan johtokuntakäsittelyyn myöhemmin. Tässä esitettävät suunnitelmat sisältyvät yleissuunnitelmaan. Koska Urban -pyörätelineet ovat jo varastossa ja niille on suuri kysyntä, on tarkoituksenmukaista aloittaa asennustyö mahdollisimman pian. Pyörätelineitä esitetään asennettavaksi kymmeneen eri kohteeseen. Suunnitelmissa on esitetty asennettavaksi yhteensä 166 Urban -pyörätelinettä. Näiden jälkeen telineitä jää varastoon 32 kappaletta. Näitä voidaan käyttää niin rikkoutuneiden korvaamiseen tai pysäköintipaikkojen laajennuksiin.

Kauppiaskadun itäpuolella, lähellä Läntisen Rantakadun risteystä jo olevaa polkupyörien ja mopojen pysäköintipaikkaa laajennetaan Läntisen Rantakadun risteykseen saakka (liite 1). Telineet asennetaan puiden väliin laatoitetulle alueelle. Poikkeuksena on kesäaikaan vuokrattu ravintolan terassialue, joka on huomioitu suunnitelmassa. Alue toimii talvisin mopojen pysäköintipaikkana. Kadun länsipuolella olevaa pyöräpysäköintipaikkaa parannetaan asentamalla jo olemassa olevalle pysäköintipaikalle telineet. Länsipuolella katua pintamateriaali on asfalttia, ja se voidaan oheismateriaalissa 2 esitetyllä tavalla korvata telineiden alta keskeisesti noppakiveyksellä noin metrin mitalta. Noppakivi on Taivassalon ruskeaa graniittia. Alueelle asennetaan yhteensä 23 uutta pyörätelinettä.

Kauppiaskadun länsipuolelle, lähelle Yliopistonkadun risteystä asennetaan 6 pyörätelinettä (liite 2). Alue on jalkakäytävän ja ajoradan välissä oleva erotuskaista, jota käytetään jo nyt pyöräpysäköintiin. Suunnitelman toteuttaminen ei saa kuitenkaan vahingoittaa puita tai niiden juuria. Pintamateriaali säilytetään kivituhkaisena puun vedensaannin takaamiseksi.

Itäisellä Rantakadulla, lähellä Auransiltaa olevaa nykyistä pyöräpysäköintipaikkaa parannetaan asentamalla pyörätelineet (liite 3). Pyöräpysäköintipaikalla ei tällä hetkellä ole telineitä, mutta paikka on osoitettu liikennemerkein. Uusia pyörätelineitä asennetaan 19 kpl. Pintamateriaali on asfalttia, ja se voidaan oheismateriaalissa 2 esitetyllä tavalla korvata telineiden alta keskeisesti noppakiveyksellä noin metrin mitalta. Noppakivi on Taivassalon ruskeaa graniittia.

Puolalankadulle, Turku – pisteen eteen perustetaan pyöräpysäköintipaikka asiakkaiden tarpeeseen. Telineitä asennetaan jalkakäytävälle 13kpl (liite 4). Jalkakäytävän leveys on tässä jopa 6 metriä, joten kävelijöille jää pyöräpysäköinnin rakentamisen jälkeen riittävästi tilaa. Pintamateriaali on betonilaatta, ja se voidaan tarvittaessa oheismateriaalissa 2 esitetyllä tavalla korvata telineiden alta keskeisesti noppakiveyksellä 3 laatan mitalta. Noppakivi on Taivassalon ruskeaa graniittia.

Pääkirjaston ympäristössä on jatkuva pula pyöräpysäköintipaikoista. Läntisellä Rantakadulla olevaa, ainoastaan liikennemerkillä osoitettua pyöräpysäköintipaikkaa parannetaan lisäämällä siihen telineet. Kirjastorakennuksen eteläpuolelle asennetaan 23 telinettä (liite 5). Länsipuolella katua pintamateriaali on asfalttia, ja se voidaan oheismateriaalissa 2 esitetyllä tavalla korvata telineiden alta keskeisesti noppakiveyksellä noin metrin mitalta. Noppakivi on Taivassalon ruskeaa graniittia.

Vanhalle Suurtorille puiston reunalle asennetaan riviin 26 pyörätelinettä niin, että puun kohdalla on 4 metrin väli (liite 6). Alueella on ollut pyörätelineitä, mutta ne ovat ajan kuluessa rikkoutuneet ja sen myötä poistettu. Suunnitelman toteuttaminen ei saa kuitenkaan vahingoittaa puita tai niiden juuria. Telineet asennetaan laatoitetulle alueelle.

Eerikinkadun eteläpuolelle, lähelle Aninkaistenkadun risteystä asennetaan pyörätelineitä puiden väliin pysäköinnin ja jalankulku- ja pyörätien väliselle alueelle korvaamaan nykyiset huonokuntoiset telineet (liite 7). Tavallisesti puiden väliin asennetaan 5 telinettä. Joissain puuväleissä on kuitenkin pylväitä ja tolppia sekä pysäköintiautomaatti, joten telineiden tarkka määrä määräytyy asennustilanteessa. Ensivaiheessa asennetaan noin 19 telinettä, mutta mikäli pysäköintipaikka osoittautuu suosituksi, voidaan sitä laajentaa Multavierunkadun suuntaan. Suunnitelman toteuttaminen ei saa kuitenkaan vahingoittaa puita tai niiden juuria. Pintamateriaali säilytetään kivituhkaisena puiden vedensaannin takaamiseksi.

Läntiselle Rantakadulle, Puistokadun ja Wecterinkujan välille perustetaan 3 uutta pyöräpysäköintipaikkaa (liite 8). Pintamateriaali on kaikissa kohteissa asfalttia, ja se voidaan oheismateriaalissa 2 esitetyllä tavalla mukaisesti korvata telineiden alta keskeisesti noppakiveyksellä noin metrin mitalta. Noppakivi on Taivassalon ruskeaa graniittia.

Suurin uusista pyöräpysäköintipaikoista Läntisellä Rantakadulla rakennetaan Vesiliikelaitoksen pumppaamorakennuksen eteläreunalle. Rakennuksen seinustalla ei ole tällä hetkellä mitään käyttöä ja sisäänkäynti rakennukseen on sen itäreunasta. Rakennuksen seinustalle asennetaan 19 telinettä.

Lähelle Wechterinkujan risteystä perustetaan kaksi pienempää pyöräpysäköintipaikkaa. Toinen uusista paikoista palvelee uudessa puistossa kävijöitä (8 telinettä) ja Wecterinkujan puoleinen palvelee jokirannassa asioivia ja Förin käyttäjiä (10 telinettä).

Liite 1Ote liikennesuunnitelmasta L 5507 039, 27.4.2016, Kauppiaskatu

Liite 2Ote liikennesuunnitelmasta L 5507 051, 27.4.2016, Kauppiaskatu

Liite 3Ote liikennesuunnitelmasta L 5601 095, 27.4.2016, Itäinen Rantakatu

Liite 4Ote liikennesuunnitelmasta L 5947 016, 27.4.2016, Puolalankatu

Liite 5Ote liikennesuunnitelmasta L 5989 103, 27.4.2016, Läntinen Rantakatu

Liite 6Ote liikennesuunnitelmasta L 6723 014, 27.4.2016, Vanha Suurtori 

Liite 7Liikennesuunnitelma L 6014 074, Eerikinkatu välillä Aninkaistenkatu - Multavierunkatu

Liite 8Liikennesuunnitelma L 5989 120, Läntinen Rantakatu välillä Puistokatu - Wecterinkuja

Oheismateriaali 1Vestre –merkkinen Urban –pyöräteline

Oheismateriaali 2Pyörätelineen perustusten osalta sovellettava periaatekuva, W 6014 075

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä pyöräpysäköintipaikkojen lisäämisen keskustan alueelle liitteinä olevien liikennesuunnitelmaotteiden ja liikennesuunnitelmien mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 376
Liite 1:Ote liikennesuunnitelmasta L 5507 039, 27.4.2016, Kauppiaskatu
Liite 2:Ote liikennesuunnitelmasta L 5507 051, 27.4.2016, Kauppiaskatu
Liite 3:Ote liikennesuunnitelmasta L 5601 095, 27.4.2016, Itäinen Rantakatu
Liite 4:Ote liikennesuunnitelmasta L 5947 016, 27.4.2016, Puolalankatu
Liite 5:Ote liikennesuunnitelmasta L 5989 103, 27.4.2016, Läntinen Rantakatu
Liite 6:Ote liikennesuunnitelmasta L 6723 014, 27.4.2016, Vanha Suurtori 
Liite 7:Liikennesuunnitelma L 6014 074, Eerikinkatu välillä Aninkaistenkatu - Multavierunkatu 
Liite 8:Liikennesuunnitelma L 5989 120, Läntinen Rantakatu välillä Puistokatu - Wecterinkuja