Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta34317.08.20168

9824-2014 (630, 021)

Lausunto Turun hallinto-oikeudelle koskien rekkaliikenteen kieltämistä Ratapihankadulla ja keskustassa

Tiivistelmä:

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on päättänyt 16.2.2016 § 71, että yli 15 metristen ajoneuvojen ajo liikennesuunnitelman mukaisella kieltoalueella sallitaan vain erityisluvan saaneille ajoneuvoille, ja että kielto toteutetaan liikennesuunnitelmien ja läntisten kaupunginosien viitoituksen yleissuunnitelman mukaisilla liikennemerkkijärjestelyillä. Turun Autoilijat ry ja Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry tekivät päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jonka johtokunta hylkäsi. Kyseiset yhdistykset ovat valittaneet päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen, joka on pyytänyt johtokunnan lausuntoa. Lausuntoehdotuksen mukaan valitus tulisi hylätä.

Kilajk § 343

Yt, hallinto, ympäristölakimies Nina Mattila 11.8.2016:

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta teki 15.10.2014 § 553 periaatepäätöksen, jonka mukaan yli 15 metriä pitkien rekkojen kulku Ratapihankadulla ja läntisessä keskustassa kiellettäisiin. Asia lähetettiin jatkovalmisteltavaksi ja toimenpiteitä varten ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikköön.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti 16.2.2016 § 71, että yli 15 metristen ajoneuvojen ajo liikennesuunnitelman L 2920 004 mukaisella kieltoalueella sallitaan vain erityisluvan saaneille ajoneuvoille, ja että kielto toteutetaan liikennesuunnitelmien ja läntisten kaupunginosien viitoituksen yleissuunnitelman mukaisilla liikennemerkkijärjestelyillä.

Turun Autoilijat ry ja Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry tekivät 17.3.2016 oikaisuvaatimuksen Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan 16.2.2016 § 71 päätöksestä. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti 27.4.2016 § 206 hylätä oikaisuvaatimuksen. Samalla päätettiin, että Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätös, jonka mukaan yli 15 metristen ajoneuvojen ajo liikennesuunnitelman L 2920 004 mukaisella kieltoalueella sallitaan vain erityisluvan saaneille ajoneuvoille ja että kielto toteutetaan liikennesuunnitelmien ja läntisten kaupunginosien viitoituksen yleissuunnitelman mukaisilla liikennemerkkijärjestelyillä, pannaan täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Turun Autoilijat ry ja Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry ovat valittaneet päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen ja vaatineet päätöksen kumoamista ja päätöksen täytäntöönpanon keskeyttämistä.Turun hallinto-oikeus on pyytänyt Turun Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalta lausuntoa 22.7.2016 mennessä. Lausunnon toimittamiseksi on myönnetty lisäaikaa 20.8.2016 asti.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Turun Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa lausuntonaan asiaan kunnioittavasti seuraavaa:

Kuntalain 90.2 §:n mukaan kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

1) päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä;

2) päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa; tai

3) päätös on muuten lainvastainen. Kunnallisvalituksen voi tehdä ainoastaan laillisuusperusteella. Hallintotuomioistuin ei voi ottaa kantaa siihen, mikä erilaisista lainmukaisista ratkaisuvaihtoehdoista on tarkoituksenmukaisin.

Turku 2019 –kaupunkistrategian noudattamatta jättäminen ei ole kuntalain mukainen valitusperuste. Lisäksi, kuten oikaisuvaatimuksen käsittelyn yhteydessä on todettu, rekkaliikenteen kieltämisen kohdalla Turku 2029 –kaupunkistrategian tavoitteet sisältävät erityyppisiä painotuksia. Strategisissa ohjelmissa yhtenä alatavoitteena on raskaan liikenteen ohjaaminen sujuvalla tavalla pois kaupunkirakenteesta ja toinen alatavoite on ottaa huomioon asukkaiden tarpeet keskustan siisteydestä, turvallisuudesta ja rauhallisesta viihtyisyydestä. Vuonna 2014 laaditun selvityksen mukaan täysaikainen kielto parantaisi asumisviihtyisyyttä ja liikenneturvallisuutta, minkä lisäksi Ratapihankadun alueen kaupunkikuva, imago ja kaupunkirakenteelliset kehittämismahdollisuudet paranevat. Valtaosa asukkaista ja kuntalaisista kannatti rekkaliikenteen täysaikaista läpikulkukieltoa. Näitä alatavoitteita rekkaliikenteen kiellon toteuttaminen siis edistäisi, kun taas logistiikalle rekkaliikenteen kielto aiheuttaisi lisäkustannuksia. Vuonna 2014 laaditussa selvityksessä arvioitiin, että täysaikainen rekkaliikenteen kielto lisäisi ajokustannuksia noin 1,3-1,4 miljoonalla eurolla vuodessa. Selvityksen lopuksi todettiin, että rajoittamisesta päättäminen on Turun kaupungin poliittinen päätös saavutettavien viihtyisyyden ja hyvinvoinnin hyötyjen sekä elinkeinoelämän kilpailukyvyn välillä.

Valittajien mukaan päätös on hallintolain 6 §:n vastainen. Hallintolain 6 §:n mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia. Vaatimus tasapuolisesta kohtelusta merkitsee sitä, että hallinnossa asioiville pyritään turvaamaan yhdenvertaiset mahdollisuudet asioidensa hoitamiseen ja oikeuksiensa valvomiseen. Ratkaisutoiminnan tulisi olla myös johdonmukaista siten, että harkinnan kohteena olevia tosiseikkoja arvioidaan samankaltaisissa tapauksissa samoin perustein. Suhteellisuusperiaatteen keskeisenä sisältönä on, että viranomaisen toimien on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Toisin sanoen viranomaisen toimen on oltava asianmukainen, tarpeellinen ja oikein mitoitettu sen tavoitteen kannalta, johon kysymyksessä olevalla toimella pyritään (HE 72/2002 vp, s. 6 §:n yksityiskohtaiset perustelut).  Johtokunnan tekemän päätöksen perustelut käyvät päätöksestä ilmi. Johtokunta on päättänyt, että ajo voidaan sallia erikseen haettavalla erityisluvalla. Toimi on ollut oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Johtokunta on menetellyt hallintolain mukaisesti.  

Erityislupien kohdalla päätöksentekijänä toimii ympäristötoimialan suunnitteluyksikön suunnittelupäällikkö. Erityisluvat ovat yksittäisiä päätöksiä, joita ei ole syytä arvioida rekkaliikenteen kieltoa koskevan päätöksen muutoksenhaun yhteydessä.

Edellä esitetyn perusteella johtokunta katsoo, että valitus tulisi hylätä. Vaatimus täytäntöönpanon keskeyttämisestä tulee myös hylätä.

Lisätietoja antaa tarvittaessa ympäristölakimies Nina Mattila, puh. 040-6741633, s-posti nina.mattila@turku.fi, osoite PL 355, 20101 Turku.

Oheismateriaali 1Valituskirjelmä (liitteet nähtävänä kokouksessa)

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää:

- antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon; sekä

- että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan ja hyväksytään heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus