Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta32710.08.201620

3194-2015 (630, 662)

Kotimäenkadun katusuunnitelma välille Vanha Hämeentie - Karjakuja (Nummi)

Tiivistelmä:

Esitetään johtokunnan hyväksyttäväksi Kotimäenkadun katusuunnitelma, jossa ajoradan molemmin puolin nykyisin olevat kapeat jalkakäytävät korvataan yhdellä leveällä jalkakäytävällä katu- ja vesihuoltosaneerauksen yhteydessä.

Kilajk § 327

Ympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluinsinööri Jarmo Koivisto:

Vesiliikelaitos tulee saneeraamaan Kotimäenkadun vesihuoltojärjestelmää, minkä yhteydessä on perusteltua peruspantaa myös katurakenteet tarvittavilta osin. Samassa yhteydessä on mielekästä tarkistaa riittävässä laajuudessaan myös kadun liikennejärjestelyperiaatteet, mitkä ovat alkuperäistä perua jo monien vuosikymmenten takaa. Ajoradan molemmin puolin on nykyisin noin 1.5 metrin levyiset paikoin huonokuntoiset jalkakäytävät. Jalkakäytävien nykyiset leveydet eivät vastaa liikkumisen ja ylläpidon nykyvaatimuksia.

Kotimäenkadun katusuunnitelman laadinnan vireilletulosta on ilmoitettu kadun varren tontinomistajille huhtikuussa 2015. Tavoitteena katusuunnitelman laadinnassa on ollut korvata nykyiset kapeat molemmin puoliset jalkakäytävät leveällä toispuolisella käytävällä.

Suunnittelun aikaiset mielipiteet:

Saapuneissa näkemyksissä on esitetty rakenteellisia hidasteita Kotimäenkadulle sekä molemmin puolisten jalkakäytävien säilyttämistä turvallisuusperustein. Lisäksi on tuotu esille huoli Kotimäenkadun ja Vanha Hämeentien liittymän turvallisuudesta näkemien osalta. Kannanotto Säkönkadun sulkupuomista ei koske tätä katusuunnitelmaa. 

Kaupunkisuunnittelu:

Kaupunki on viimeisen vuosikymmenen aikana toteuttanut pääsääntöisesti hidasteita vain vilkasliikenteisille kaduille paikoissa, joihin keskittyy ala-asteikäisten koululaisten liikkumista. Hidasteita ei ole enää toteutettu kaduilla, joissa liikenne on lähes yksinomaan alueen asutuksen tai kadun varren toimintojen synnyttämää. Erityisiä nopeudenalentamistoimenpiteitä ei ole täten sisällytetty suunnitteluhankkeeseen ja turvallisen nopeustason säilyminen on katsottu toteutuvan ilman hidasteitakin.

Suunnitelman laadinnan tavoitteena on ollut taata Kotimäenkadulla nykyvaatimusten mukainen tila jalankululle ajoradan ulkopuolella ja leveytensä puolesta taata jalkakäytävän kuljettavissa oleva käyttökunto ympäri vuoden koneellisella ylläpidolla. Ilman luopumista molemminpuolisista kapeista jalkakäytävistä tätä tavoitetta ei voida saavuttaa.

Kotimäenkadun ja Vanha Hämeentien liittymän muotoilun tavoitteena on ollut liittymän näkemien parantaminen.

Katusuunnitelma:

Kotimäenkadun katusuunnitelma on laadittu välille Vanha Hämeentie - Karjakuja, jolla osuudella Vesiliikelaitos aloittaa vesihuoltojärjestelmän saneerauksen. Kyseisellä katuosuudella luovutaan ajoradan molemminpuolisesta jalkakäytävästä ja se korvataan noin 2,4 metrin levyisellä ajoradan länsireunaan sijoitettavalla jalkakäytävällä. Suunnitellulla muutoksella saavutetaan seuraavia hyötyjä:

Uuden jalkakäytävän pintamateriaalina käytetään asfalttia, mikä on rakentamis- ja korjauskustannuksiltaan perinteistä betonilaattaa edullisempi. Esteetön koneellinen talvihoito mahdollistaa myös sen, ettei Kotimäenkadulla kadunvarsipysäköintiä enää jatkossa tarvitse rajoittaa talviaikana.

Nähtävilläolo ja muistutukset:

Kotimäenkadun katu- ja liikennesuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 13.–27.6.2016. Saapuneessa muistutuksessa (oheismateriaali 4) on esitetty mm. seuraavaa:

Vastaus kannanottoihin ja muistutukseen:

Kotimäenkadulla leveän jalkakäytävän toteuttaminen kadun toiselle puolelle ja kadun toisen puolen jalkakäytävän poistaminen palvelee nykyisiä kapeita käytäviä paremmin erityisesti pitkämatkaista jalankulkua sekä tarjoaa autoliikenteeseen nähden leveytensä ansiosta riittävät sivuetäisyydet turvalliselle liikkumiselle. Leveytensä puolesta lähes 2,5 m levyinen asfaltoitu jalkakäytävä soveltuu myös lain mahdollistamalle pyöräilylle (alle 12- vuotiaille). Muutoksen haittana on toki sivuetäisyyden pieneneminen ajorataan nähden poistettavan jalkakäytävän puoleisten tonttien liittymissä ja näkemäolosuhteiden heikkeneminen näissä paikoissa. Pensasaitojen ylläpidolla on tässä tapauksessa suuri merkitys tonttiliittymien turvallisuuteen.

Kotimäenkadun ajoradan leveys 5,7 m mahdollistaa ajoneuvoliikenteen liikkumisen ja rajoittamattoman kadunvarsipysäköinnin. Ajoradan ja jalkakäytävien talvihoito hoituu esteettömästi kyseisillä liikennejärjestelyillä mutta varaa ajoradan tai jalkakäytävän kaventamiselle se ei enää jätä.

Saadut kokemukset samaisista liikennejärjestelyperiaatteista, joita nyt esitetään Kotimäenkadulle, ovat olleet hyvät.

Liite 1Kotimäenkadun katusuunnitelma K 4911 016

Liite 2Kotimäenkadun liikennesuunnitelma L 4911 015 muutos 13.11.2015

Liite 3Vanha Hämeentie väli Kotimäenkatu-Savustamonkatu liikennesuunnitelma L 5312 033

Oheismateriaali 1Kannanotto Kariluoma

Oheismateriaali 2Kannanotto Leino

Oheismateriaali 3Kannanotto Kummala

Oheismateriaali 4Muistutus Jalonen

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä:

- Kotimäenkadun katusuunnitelman K 4911 016 sekä siihen liittyvät liikennesuunnitelmat L 4911 015 muutos 13.11.2015 ja L 5312 033; sekä

- suunnitteluyksikön vastaukset saapuneisiin kannanottoihin ja muistutukseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoXXXXX
aoXXXXX
tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 327
Liite 1:Kotimäenkadun katusuunnitelma K 4911 016
Liite 2:Kotimäenkadun liikennesuunnitelma L 4911 015 muutos 13.11.2015
Liite 3:Vanha Hämeentien väli Kotimäenkatu-Savustamonkatu liikennesuunnitelma L 5312 033