Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta30721.06.20161

9160-2015 (065)

Logomon siltakilpailun voittajan ja jatkosuunnittelun vahvistaminen

Tiivistelmä:

Palkintolautakunta on valinnut Logomon sillan suunnittelukilpailun voittajan. Jatkosuunnittelun aloittaminen edellyttää, että johtokunta vahvistaa palkintolautakunnan ratkaisun ja antaa myöntää valtuuden neuvotella suunnittelusopimuksesta voittaneen ehdotuksen kanssa.

Kilajk § 307

Infrapalvelut, Jukka Mäenpää 21.6.2016:

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on kokouksessaan 16.9.2015 § 471 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi Logomon sillan suunnittelukilpailun kilpailuasiakirjat ja palkintolautakunnan kokoonpanon. Kaupunginhallitus on 21.9.2015 § 405 hyväksynyt johtokunnan esityksen.

Kilpailun tulos

Suunnittelukilpailun tavoitteena oli kilpailuohjelman mukaisesti suunnitella arkkitehtonisesti hallittu sekä liikenteellisesti toimiva ja turvallinen uusi ratapiha-alueen ylittävä kävely-yhteys. Ratkaisun tuli olla esteettisesti tyylikäs ja tasapainoinen, maisemaan ja kaupunkikuvaan hyvin sovitettu. Siltasuunnitelmassa tuli olla mukana myös taide ja sen mahdollisuudet. Taiteen toteutustavat moninaisuudessaan (esim. materiaalivalinnat, valo, ääni yms.) olivat kilpailijoiden vapaasti valittavissa.

Kilpailuehdotusten arvioinnissa tärkeimpinä ominaisuuksina tarkasteltiin sillan soveltuvuutta kehittyvän ratapiha-alueen ympäristöön ja sillan teknis-taloudellista toteuttamiskelpoisuutta.

Palkintolautakunta valitsi ehdotuksen ”JOUSI” ensimmäiselle palkintosijalle.

Jousi jännittyy ratapiha-alueen yli jäntevänä muotona ja kokonaan ripustettuna rakenteena tuntuu uhmaavan painovoimaa. Sillan kaareva muoto houkuttaa kulkijan suuntaamaan katseensa pitkiin ja vaihteleviin näkymiin samalla kun se luo harmonisen ja turvallisen radanylitystunteen. Sillan ilme on neutraalin säestävä mutta sillä on sisäistä voimaa joka säteilee ympäristöönsä hitaasti avautuen. Tulevaisuuden vielä tuntemattomien kaupunkikuvallisten muutosten näkökulmasta ehdotus on neutraali ja sopeutuvainen. Se on tavallaan avoin kehys muuntuville sisällöille.  Silta on mittasuhteiltaan onnistunut ja jännitteinen. Sen arkkitehtoninen laatu perustuu johdonmukaiseen ja yksinkertaiseen peruskonseptiin, joka on viety pääosin puhdaspiirteisesti läpiarviointi.

Sillan rakenneratkaisu on selkeä ja vahva: silta on ripustettu koko matkaltaan yläpuolisilla rakenteilla, joihin on integroitu sillan pystysuuntainen liikenne. Lasiseinien teräksien kehärakenne on luonteva ratkaisuperiaate, samoin realistisen pieniin osiin jaettu lasiseinä, jonka limittyvä leikkausmuoto mahdollistaa luonnollisen tuuletuksen sekä sadeveden poistumisen ulospäin. Taide siltaan on integroitu valoteosmahdollisuutena, joka on säädettävissä kulloisenkin tilanteen ja tarpeen mukaiseksi.

Palkintolautakunta antoi Kunniamaininnan kilpailuehdotukselle ”LA BAMBA”

Tekijä on esittänyt La Bambassa kokonaisvaltaisen ja kunnianhimoisen kevyenliikenteen ratkaisumallin Turun keskustaan. Sen keskeisenä osana uusi katettu silta muodostaa uuden näyttävän maamerkin, joka on itsenäinen ja omaehtoinen taideteos. Ehdotuksen rakenteellinen ja taiteellinen ilmaisu elävät omaa, itsenäistä elämäänsä. Perinteinen ja varmaotteinen kotelopalkkisilta saa katteekseen rohkean ja ainutkertaisen, geometrisesti vapaamuotoisen lasikuoren. Silta itse on tämän ehdotuksen taideteos.

1. varasijalle palkintolautakunta asetti ehdotuksen ”SHAKUHACHI”

Shakuhachin tekijä on pyrkinyt, ja onnistunut sovittamaan sillan olemassa olevaan ratapiha- ja teollisuusmiljööseen hienovaraisesti ja liikaa meteliä itsestään pitämättä. Silta on ilmeeltään riittävän neutraali myös mahdollisia tulevaisuuden vaihtuvia kaupunkikuvallisia tilanteita ajatellen. Tekijä on analysoinut tehtävän hyvin ja pystynyt ratkaisemaan sen kustannustehokkaasti mutta silti riittävästi arkkitehtonista mielenkiintoa ja omaperäisyyttä säilyttäen.

2. varasijalle palkintolautakunta asetti ehdotuksen ”CROSSOVER”

Crossover on ilmeeltään eleetön, minimalistinen veistos, jonka materiaalipaletti on synkronoitu soveltumaan Logomon teolliseen perinteeseen ja ratapihamiljöön tekniseen maisemaan. Silta istuu paikkaansa jämäkästi ja sitoutuu kaupungin koordinaatistoihin varsin hyvin. Silta on omista lähtökohdistaan hienosti suunniteltu, hyväsuhteinen ja korkeatasoinen kokonaisuus.

Palkintolautakunnan jatkotyösuositus.

Palkintolautakunta suosittelee voittaneen ehdotuksen ”JOUSI” valitsemista jatkosuunnittelun pohjaksi.

Jatkosuunnittelussa tulee tutkia mahdollisuuksia esimerkiksi näyttävälle yön arkkitehtuurin toteuttamiselle. Hyvällä valaistussuunnittelulla voidaan sillan neutraalia ilmettä säätää moniin suuntiin. Silta on tältä osin kehityskelpoinen.

Teknisessä jatkosuunnittelussa on syytä tarkastella sillan kannattimen sekä pituus- että poikkisuuntaista laakerointia ja pääkannattimen kiinnitystä tukirakenteisiin. Myös sillan Ajurinpuoleisen pään sijaintia on syytä tarkastaa.

Kilpailuehdotukset ovat nähtävillä kokouksessa.

Oheismateriaali 1Kilpailuehdostus "Jousi"

Oheismateriaali 2Kilpailuehdostus "Shakuhachi"

Oheismateriaali 3Kilpailuehdostus "Crossover"

Oheismateriaali 4Kilpailuehdostus "La Bamba"

Oheismateriaali 5Kilpailuehdostus "Punoja"

Oheismateriaali 6Kilpailuehdostus "Kaleidoscope"

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää:

- vahvistaa palkintolautakunnan päätöksen koskien Logomon sillan suunnittelukilpailun ratkaisua sekä sen jatkotyösuosituksia vastaiselle suunnittelulle; ja

- että neuvottelut suunnittelusopimuksen laatimiseksi käydään ensiksi voittaneen "Jousi" -ehdotuksen tehneen työryhmän kanssa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoA-Insinöörit Suunnittelu Oy
aoCederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy
aoInsinööritoimisto Pontek Oy
aoPöyry Finland Oy
aoRamboll Finland Oy
aoWSP Finland Oy