Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta5203.02.201613

9930-2015 (630)

Helsinginkadun katu- ja liikennesuunnitelmat välillä Kalevanramppi - Hämeenramppi

Tiivistelmä:

Uuden T3 -sairaalan vuoksi rakennetaan kansi Helsinginkadun ja radan päälle. Helsinginkadun kaistojen sijainnit muuttuvat tulevan T3 -sairaalan kannen pilarilinjojen rakentamisen seurauksena. Katualueelle rakennetaan keskikaistalle yhtenäinen betoniseinä ja T3-sairaalan pilarilinjat suoraan ajavien kaistojen sekä liittymis- ja erkanemisramppien väliin. Liikennejärjestelyjen periaatteet eivät muutu nykyisestään. Tunnelin mahdollisissa häiriötilanteissa ohjataan liikenne muulle katuverkolle liikennevalo-ohjauksen ja tiedottamisen avulla.

Kilajk § 52

Yto, kaupunkisuunnittelu/suunnitteluyksikkö, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava 18.1.2015:

Helsinginkadun katu- ja liikennesuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 21.12.2015 – 4.1.2016. Suunnitelmista ei ole tullut muistutuksia.

TYKS U2 -asemakaava on hyväksytty ja tullut lainvoimaiseksi 1.8.2015. Helsinginkadun ja radan päälle T3-sairaalaa varten rakennettavan kannen rakennesuunnittelu on käynnissä. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 9.9.2015, § 438 mukaisesti Helsingin valtatie on ko. kohdalta muutettu maantiealueesta katualueeksi. Uusi kansi ja sairaala rakennetaan osin kaupungin katualueen ja osin liikenneviraston rata-alueen päälle.

Helsinginkatu on sekä valtakunnallisesti että seudullisesti merkittävä katu, joka toimii sisääntuloväylänä Turun keskustaan ja sataman suuntaan. Liikennejärjestelyn periaatteet pysyvät samoina kuin nykytilanteessakin, mutta kaistojen sijainteja on muutettu katualueelle sijoittuvien sairaalarakennuksen pilarilinjojen vuoksi. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on hyväksynyt 28.10.2015, § 543 lisäpilarilinjojen sijoittamisen katualueelle. Hämeensillalta tulevaa ramppia pidennetään pilarilinjan vuoksi, jotta turvallinen liittyminen liikennevirtaan onnistuu. Helsingin suunnalta tultaessa Kalevanrampin jälkeen yksi kaista erkaantuu pilarilinjan taakse. Tälle kaistalle viitoitetaan Hämeenlinna sekä keskusta itä. Tunnelin jälkeen, Hämeenrampin lähellä on vielä kaistanvaihtomahdollisuus erkanevan kaistan ja suoraan ajavan liikenteen kaistojen välillä.

Katutunnelin turvallisuuden vuoksi alueelle rakennetaan infotauluja. Infotaulujen tärkeys korostuu mahdollisissa häiriötilanteissa, jolloin liikenne ohjataan muulle katuverkolle. Liikennevalo-ohjaus toimii häiriötilanteissa siten, että tunneliin meneville kaistoille näytetään liikennevaloissa punaista. Liikennevalo-ohjauksen tehostamiseksi tunnelin meneville kaistoille asennetaan kaistaopastus. Kaistaopastuksessa kaistan päällä palava punainen rasti kieltää kaistan käytön. Ennen tunnelia ajokaistoille asetetaan liikennepuomit. Lisäksi keskikaistalle rakennetaan keskikaistapuomit ja ylityskohta, joiden avulla jonoutunut liikenne saadaan purettua takaisin tulosuuntaansa. Ylityskohta palvelee myös sellaista tilannetta, joissa liikenne ohjataan tilapäisesti kaksisuuntaisesti yhteen tunneliputkeen.

Helsinginkadun rakentamisen ja käytön aikaa koskevista kustannuksista laaditaan erillinen sopimus kaupungin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin välille ennen rakennustöiden aloittamista.

Liite 1Katusuunnitelma K 4435 049, 11.1.2016

Liite 2Katusuunnitelma K 4435 050, 11.1.2016

Liite 3Liikennesuunnitelma L 4435 051, 11.1.2016

Liite 4Liikennesuunnitelmat L 4435 052, 11.1.2016

Toimialajohtaja Jouko Turto:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä Helsinginkadun katu- ja liikennesuunnitelmat K 4435 049, K 4435 050, L 4435 051 ja L 4435 052.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitos, infrapalvelut
tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö


Liitteet:

Kilajk § 52
Liite 1:Katusuunnitelma K 4435 049/ 11.1.2016
Liite 2:Katusuunnitelma K 4435 050/ 11.1.2016
Liite 3:Liikennesuunnitelma L 4435 051/ 11.1.2016
Liite 4:Liikennesuunnitelmat L 4435 052/ 11.1.2016