Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta613.01.20166

6483-2014 (613, 627)

Lausunto: Asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotus 22/2014 "Port Aboa" Korppolaismäen kaupunginosaan, os. Kölikatu, Veneveistämönranta

Tiivistelmä:

Ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksikkö on laatinut "Port Aboa" asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotuksen, jonka tavoitteena on venesatamatoiminnan toteuttaminen Kölikadun päähän siten, että alueelle osoitetaan 400 k-m2 kahvila-, ravintola, liike- ja myymälätilojen rakentamiseksi. Samalla alueella varaudutaan avattavan jalankulku- ja pyöräilysillan rakentamiseen Pitkänsalmen sillan yli tulevaisuudessa. Ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksikkö on pyytänyt Kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien em. asemakaavanmuutosehdotusta.

Kilajk § 6

Kiinteän omaisuuden kehittäminen, maankäyttöinsinööri Suvi Panschin, 21.12.2015:

Turun kaupungin ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikkö on pyytänyt Kiinteistöliikelaitoksen lausuntoa koskien em. asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotusta. Asemakaavan ja asemakaavanmuutoksen tavoitteena on muuttaa asemakaavan mukainen venevalkaman alue (LV) venesataman korttelialueeksi (LV-1) ja osoittaa sille rakennusoikeutta 400 k-m2 kahvila-, ravintola-, liike- ja myymälätilojen rakentamiseksi. Kaava mahdollistaa myös veneiden poltto-aineenjakeluaseman ja venepaikkojen rakentamisen. Alueella varaudutaan avattavan jalankulku- ja pyöräilysillan rakentamiseen Pitkänsalmen yli tulevaisuudessa. Kaavaehdotukseen sisältyvät maa-alueet ovat Turun kaupungin omistuksessa.

Kaupunginvaltuuston 18.6.2001 hyväksymässä oikeusvaikutteisessa Turun yleiskaava 2020:ssa suunnittelualue on osoitettu virkistysalueeksi (V), joka on maisemallisesti ja luonnonoloiltaan arvokas alueen osa. Alueella kulkee myös pääviheryhteys Lauttarannan puolelle. Alueella ovat voimassa 25.1.2003 ja 29.1.1993 hyväksytyt asemakaavat, joissa suunnittelualue on osoitettu vesialueeksi (W-1), venevalkama-alueeksi (LV) ja puistoksi (VP). Alueella ei saa järjestää veneiden talvisäilytystä ja autopaikkoja on rakennettava yksi kutakin venepaikkaa kohti. Alueelle ei ole osoitettu rakennusoikeutta.

Kaavaehdotuksessa alue jakautuu venesataman korttelialueeseen (LV-1), vesialueeseen (W), puistoalueeseen (VP), jalankululle ja polkupyöräilylle varattuun katuun (PP) ja avattavan sillan alueeseen (xs-1). Venesataman korttelialueelle on osoitettu rakennusala veneilytoimintaa palvelevalle 400 k-m2 rakennukselle ja pysäköintipaikat (p-1). Vesialueelle on osoitettu alueen osa (lv-w), jolle saa sijoittaa kelluvia laitureita. Uusi kävely- ja pyöräilysilta edistää toteutuessaan kaupungin tavoitetta kehittää Hirvensalon pohjoisrantaa keskustamaiseksi merelliseksi asuinalueeksi, joka on helposti saavutettavissa keskustasta jalan ja polkupyörällä.

Kaavaehdotuksessa on määritelty korttelialueelle rakennettavan rakennuksen käyttötarkoitus, minkä mukaan rakennukseen saa sijoittaa ravintola-, kahvila-, toimisto- ja myymälätiloja sekä veneiden polttoaineen jakeluaseman tarvittavine katoksineen. Kiinteistöliikelaitoksen näkemyksen mukaan asemakaavalla ei tule määritellä vähimmäismääriä mahdollisille eri rakennuksen käyttötarkoituksille ja sen vuoksi Kiinteistöliikelaitoksen näkemyksen mukaisesti määräys ”kahvila- ja ravintolatiloja on rakennettava vähintään 50 k-m2” tulisi poistaa.

Kiinteistöliikelaitos toteaa, että sillä ei muuten ole huomautettavaa asemakaava- ja asemakaavanmuutosehdotuksesta.

Oheismateriaali 1Selostus

Oheismateriaali 2Tilastolomake

Oheismateriaali 3Kartta

Karttalinkki

Hallintojohtaja Jari Lehmussaari:

EhdotusKiinteistöliikelaitoksen johtokunta päättää antaa ympäristötoimialan kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksikölle selostustekstin mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö